spotifay
Mike Golay: The
Rapture According to the Early Church
Automatisk teksting i YouTube ser ut til å ikke
virke dessverre!
Hyrden av
Hermas Norsk
Irenaeus - Ground Zero for Bortrykkelse-kontroversen i den tidlige
kirken
Automatisk Oversatt i web leser
BORTFALLINGSDEBATT OG DE TIDLIGE FEDRE
En av de mest heftige debattene i kirken i dag er om bortrykkelsen av kirken
skjer før eller etter trengselen. Vil kirken være på jorden under
trengselen? Vil hun lide under Antikristi? Denne kontroversen
involverer flere spennende historiske spørsmål. For eksempel, er
opprykkelsen før trengselen en ny innovasjon? Har den en påviselig
historie før 1830? Forkynte noen av de tidlige kirkefedrene en
bortrykkelse før prøvelsen?
Mine undersøkelser har overbevist meg utover all skygge
av tvil om at noen av de tidlige kirkefedrene virkelig underviste i en
bortrykkelse før prøvelsen. Det er mange klare referanser til opprykkelse
før trengselstiden hos de tidlige kirkefedre, og dette beviset
vokser. Nyere forskning i de uoversatte greske skriftene til de tidlige
kirkefedre har ført til noen fantastiske oppdagelser i skriftene til både
Efraim den syriske og Eusebius.
IRENAEUS ER GROUND ZERO
På mange måter har Irenaeus blitt ground zero for kontroversen om
opprykkelsessynene til de tidlige kirkefedre. Det er to grunner til
dette. En , hans presentasjon av hendelsene i de siste dager i
den femte boken av hans Mot kjetterier er den tidligste
omfattende behandlingen av profetier i den tidlige kirken. To,
hadde han personlig kjent menn som var medarbeidere til apostlene, inkludert
Polycarp, som var en disippel av apostelen Johannes. Irenaeus hevder
faktisk at han fikk sine profetiske synspunkter fra de gamle brødrene som
personlig hadde hatt kontakt med apostlene. Dette er veldig
viktig. På grunn av hans nærhet til apostlene, er hans følelser om emner
som bortrykkelsen og trengselen antagelig nær, om ikke identisk, med følelsene
til apostlene selv.
VANSKELIGHETER I IRENAEUS
Den største vanskeligheten vi møter med å bestemme Irenaeus' syn på
bortrykkelsen, er at han overfladisk ser ut til å være på begge sider av
gjerdet.
I Against Heresies 5.29.1 sier han: "Og derfor, når kirken plutselig blir fanget
opp av dette, sies det: "Det skal være en trengsel som ikke har vært siden
begynnelsen, og heller ikke skal være." For dette er de rettferdiges
siste kamp, hvor de, når de seirer, blir kronet med
uforgjengelighet.» Dette ser ut som en opprykkelse før prøvelsen.
Men i Against Heresies 5.26.1 leser vi: «Og de ti hornene du
så, er ti konger, som ennå ikke har mottatt noe rike, men skal få makt som om
konger en time med dyret» … Og de skal legge Babylon ødelegg, og brenne henne
med ild, og de skal gi sitt rike til dyret og sette kirken på flukt. Etter
det skal de bli tilintetgjort ved vår Herres komme.» Legg merke til
den uttrykkelige uttalelsen om menigheten i trengselen. Dette ser ut som
en post-trib-bortrykkelse.
På grunn av denne tilsynelatende motsetningen har
profetistudenter hatt en tendens til å splitte om Irenaeus var post-trib eller
pretrib, med de fleste tilbøyelige til post-trib-forståelsen. Selv menn
solid i dispensasjonsleiren har vært nølende med å betrakte Irenaeus som
pretrib.
VEI TIL LØSNING AV VANSKELIGHETEN
Nå innrømmer jeg at ved første øyekast, spesielt for tilfeldige lesere eller
fedrene, ser denne passasjen ut som et uomtvistelig bevis på at Irenaeus trodde
at kirken ville gå gjennom trengselen. Men alt som glitrer er ikke
gull. Et av de første prinsippene for eksegese (for både Bibelen og
historiske stykker) er å bestemme forfatterens tiltenkte sans for kritiske
termer. I den grad menn ikke klarer dette, klarer de ikke å engasjere seg
i eksegese. Når menn slipper ballen i denne forbindelse, blir teksten en
lakei for utleggerens teologiske fordommer. Det er nettopp denne
situasjonen vi har her. Vi har en moralsk forpliktelse til å bestemme
hvordan Irenaeus brukte ordet kirke– for å få kontroll på hans
ekklesiologi – og ikke bare anta at bruken hans var identisk med vår.
Alle som har en liten forståelse innen historisk teologi,
vet at erstatningsleiren og dispensasjonsleiren skiller seg betydelig ut når
det gjelder betydningen og bruken av ordet kirke — et problem
like gammelt som Irenaeus. De som er bevæpnet med denne informasjonen vet
at det er en tydelig mulighet for at Irenaeus kan ha brukt ordet kirke annerledes
enn moderne evangelikale.
IRENAEUS' BRUK AV ORDET "KIRKE"
Som det viser seg, bruker Irenaeus kirken på en måte som
skiller seg fra hvordan den brukes i både dispensasjonsleiren og
post-trengselen (erstatningsleiren).
Han skriver i Against Heresies 5.34.1 : «Nå har jeg vist for kort tid
siden at menigheten er Abrahams ætt; og av denne grunn, at vi kan vite at
Han som i Det nye testamente «reiser opp Abrahams barn fra stenene», er Han som
ifølge Det gamle testamente skal samle dem som skal bli frelst fra alle
folkeslag. Jeremia sier: «Se, dager kommer, sier Herren, da de ikke mer
skal si: Så sant Herren lever, han som førte Israels barn fra nord og fra alle
områder de var blitt fordrevet til. Han skal gi dem tilbake til deres eget
land som han ga deres fedre.»
Legg merke til de to karakteristiske trekkene ved
Irenaeus' ekklesiologi. Først av alt ser han for seg to
forskjellige forløsningsprogrammer: Det nye testamente hedningeprogrammet og
trengselsprogrammet når Gud frelser, samler og belønner nasjonen Israel i
henhold til det gamle testamentets løfter. For det andre inkluderer
han begge disse programmene – de frelste hedningene i Det nye
testamente-programmet og de frelste trengsel-jødene i det gamle testamentets
program – under overskriften menighet . Han gjør dette
fordi han bruker kirken for all Abrahams ætt, både hedningenes
steiner i denne tidsalderen (åndelig ætt) og trengselens frelste jøder (fysisk
ætt). Han ser ut til å omfatte alle som er forløst av blod under den nye
pakt under banneret tilkirke .
Dette to-programsynet skiller seg fra
erstatningsteologien til posttribulasjonisme som avviser
tvillingforestillingene om at Gud vil vende tilbake til nasjonen Israel i løpet
av den syttiende uken og at trengselsprogrammet er forskjellig fra hedningenes
program i denne tidsalderen. Men det samsvarer nettopp med moderne
dispensasjonalisme.
Ikke desto mindre er ikke Irenaeus' dispensasjonalisme
identisk med samtidens dispensasjonalisme. Vi begrenser begrepet kirke til
de hellige fra pinse til bortrykkelsen før prøvelsen og betrakter de som er
frelst under trengselen som trengselshelgener. Irenaeus bruker kirken for
all Abrahams ætt, både hedningenes tider i denne tidsalderen (åndelig ætt) og
de frelste jødene i trengselen (fysisk ætt).
Nå, hvis jeg har rett i at Irenaeus faktisk skilte
nåtidens helgener fra trengselsjødene i 5.34.1 (en av kjernekomponentene i
dispensasjonalismen), så ville vi forvente å finne de to andre
kjernekomponentene (jødene i tribulation and a pretribuulation rapture) andre
steder i den femte boken av Against Heresies , for det er en
ganske omfattende behandling av eskatologi. Dette er faktisk nettopp det
vi finner.
TO-PROGRAMMET BEKREFTET AV PASSASJER SOM
FREMSTILLER GUD som hedrer JØDER SOM praktiserer JUDAISME I TRENSEN
Hans observasjoner inkluderer flere andre passasjer som skildrer Gud som hedrer
jøder som praktiserer jødedommen i trengselen. Her er to som tydeligviser
poenget.
I Against Heresies 5.25.4 skriver han: «En konge med et voldsomt ansikt skal reise
seg ... så peker han på tiden hans tyranni skal vare, hvor de hellige skal
flykte, de som ofrer et rent offer til Gud : «Og midt i uken,» sier han, «skal
offeret og drikkofferet tas bort, og ødeleggelsens vederstyggelighet [skal
føres] inn i templet; inntil tidens ende skal ødeleggelsen være
fullstendig." Nå utgjør tre år og seks måneder halvuken.»
Legg merke til at han kvalifiserer helgener her
med uttrykket de som ofrer et rent offer til Gud . Legg
også merke til at det rene offer her tydelig refererer til å
ofre bokstavelige ofre i det bokstavelige tempelet. Dette språket
refererer utvetydig til frelste jøder i den syttiende uken som ofrer ofre som
blir æret og mottatt av Gud.
Tilsvarende skriver han i Against Heresies
5.28.2 : «For når han
(Antikrist) kommer, og av egen vilje konsentrerer frafallet i sin egen person …
sitter han også i Guds tempel, slik at hans duper kan tilbe ham som Kristus
[den salvede] … «og blasfemi og makt ble gitt ham i løpet av førtito
måneder. Og han åpnet sin munn for å spotte Gud, for å spotte hans navn og
hans tabernakel og dem som bor i himmelen … Her er de helliges utholdenhet og
tro.»
Legg merke til at han omtaler det fysiske tempelet i
Jerusalem som Guds tempel og Guds tabernakel. Dette er åpenbart å erkjenne
at i løpet av den syttiende uken har Gud vendt tilbake til jødene, til Israel,
til Jerusalem, til templet. Hvordan kan jeg være sikker på dette? For
når Irenaeus tar for seg hedningeprogrammet i den nåværende tidsalder (som dispensasjonister
kaller kirketiden), lærer han tydelig, som vi gjør, at Kristus er slutten på
loven for den troende (5.14.3, 5.21.1). Han blander ikke sammen kristendom
og jødedom. Han var ikke slurvet i sin teologi.
Denne informasjonen er paradigmeknusende, og konklusjonen
er uunngåelig – med mindre vi selvfølgelig lar våre fordommer trumfe fakta når
vi bestemmer hva Irenaeus trodde. Hvis Irenaeus har reddet menn i løpet av
den syttiende uken og ofret rene ofre som er akseptable for Gud, i et tempel
eid av Gud, så tror han på en bortrykkelse før prøvelsen og Guds tilbakevending
til den jødiske økonomien i syv år til. Han tror at Gud vil fullføre de
siste syv årene av sitt jødiske program som han forutsa i Daniel 9:24-27.
TO YTTERLIGERE TANKER OM
TO-PROGRAMVISNINGEN
Ytterligere to tanker om to-programvisningen er verdt å ha i bakhodet. For
det første minner Irenaeus' fremstilling av trengselshelgenene meg om
Bibelen. Hver passasje i hellig skrift som presenterer helgener i
trengselen fremstiller dem som praktiserende jødiske troende, ikke som
praktiserende kristne. For eksempel presenterer Matteus 24 troende som
tilber ved et tempel som eies av Gud og er forpliktet av Gud til å holde
sabbaten. Åpenbaringen 11 presenterer Gud som eier av templet og de som
tilber i dets områder. Slike ting er helt i strid med denne tids
kristendom. Men de harmonerer perfekt med en syttiende uke som har samme
jødiske stempel og dispensasjon som den seksti-niende.
For det andre , at Gud vender tilbake til det jødiske tempelet og eier det som sitt,
er helt avgjørende for at antikrist-scenariet skal utspille seg. Hvis
jødene bygde et fysisk tempel i dag i kirkens tidsalder (når kirken er Guds
tempel), og en ugudelig mann satt i det tempelet og erklærte seg selv som gud,
ville den handlingen være helligbrøde, men det ville ikke være en
vederstyggelighet for øde. Antikrists handlinger er en vederstyggelighet
nettopp fordi templet er Guds tempel. Gud eier det, og det alene, som sitt
tempel på jorden. Hans navn og Hans ære er der, på samme måte som det var
helt til den dagen da forhenget revnet og templet ble fornekt.
TO-PROGRAMMET BEKREFTET AV PASSASJER SOM
skildrer EN FORRETRIBULASJONS RESPEKTIV AV DE HELLIGE I DENNE TIDEN
Ikke bare skildrer Irenaeus trengselshelgenene som praktiserende jøder hvis jødedom
er æret av Gud, han skildrer også hedningene som gjør deres nåværende helgener.
avreise fra dette urene riket før trengselen starter. Dette ser vi i flere
avsnitt.
Mot kjetterier 5.29.1 , "Og derfor, når kirken
plutselig blir fanget opp av dette, sies det: "Det skal være en trengsel
som ikke har vært siden begynnelsen, og heller ikke skal være." For
dette er de rettferdiges siste kamp, hvor de, når de seirer, blir
kronet med uforgjengelighet.»
Legg merke til den klare, umiskjennelige grammatiske strukturen. " Når menigheten
plutselig blir innhentet, skal det være trengsel." " Når kirken
plutselig blir innhentet" er en omstendighetssetning som forteller oss
omstendighetene som handlingen til hovedverbet avhenger
av. Hovedverbsetningen er " det skal være trengsel." Legg
merke til at handlingen er lagt i fremtidig tid. Når den plutselige
innhentingen av kirken er et nåværende foruroligende faktum for verden, da skal
det være trengsel. Denne bruken plasserer trengselen etter bortrykkelsen. Det
er ingen måte under solen at denne setningen kan bety, "menigheten skal
plutselig bli fanget opp etter trengselen."
Kraften til grammatikken i den engelske oversettelsen kan
ikke fjernes ved å appellere til den latinske oversettelsen bak den
engelske. Det latinske sier, cum … Ecclesia assumetur, erit tribulatio,
“ når kirken er innhentet, skal det være trengsel. Også
her presenterer bruken av den fremtidige verbformen erit "det
skal være" trengselen som følger bortrykkelsen.
Heller ikke det å referere til det opprinnelige greske
endrer noe. Grekeren sier: τῆς ἐκκλησίας
ἀναλαμβανομένης, ἔσται, φησίν, θλςςψι når kirken er innhentet, skal
det bli innhentet. Bortrykkelsen er presentert i en omstendighet,
nåværende deltakende setning – τῆς ἐκκλησίας
ἀναλαμβανομένης, " når Kirken er
innhentet." Nok en gang er trengselen grammatisk forbundet med den
foregående omstendigheten med fremtidig tid - "det skal være
trengsel." Dette informerer oss om at trengselen følger
bortrykkelsen.
I Against Heresies 5.5.1 leser vi: «For Enok, da han behaget Gud, ble oversatt til
det samme legemet som han behaget Ham i, og påpekte dermed i forventning
oversettelsen av de rettferdige. … Derfor forteller også de eldste som var
apostlenes disipler at de som er oversatt, blir overført til det stedet (for
paradiset er beredt for rettferdige mennesker som har Ånden; på hvilket sted
også apostelen Paulus, da han var fanget opp, hørt ord som er uutsigelige …),
og at de som er oversatt skal forbli der til fullbyrdelsen [slutten], som et
forspill til uforgjengelighet.»
Legg merke til tankestrømmen her. På Irenaeus' dager
var det gamle menn som ennå levde (som Polycarp) som hadde vært disipler av
apostlene selv. Disse patriarkene lærte at Enok ble oversatt til himmelen
før dommen som en typologi av den kommende oversettelsesbegivenheten
(bortrykkelsen) som inntreffer før slutten. Alle som deltar i denne
oversettelsen vil forbli i himmelen til fullbyrdelsen (tidens ende). Denne
oversettelsen er et forspill til uforgjengeligheten som skal innføres ved det
annet komme og riket.
Et annet vitnesbyrd finnes i Against
Heresies(mot vranglære) 5.31.2 . «For ettersom Herren «gikk
bort midt i dødsskyggen», der de dødes sjeler var, men senere sto opp i
legemet, og etter at oppstandelsen ble tatt opp, er det åpenbart at sjelene til
hans disipler også, på hvis regning Herren gjennomgikk disse tingene, skal han
gå bort til det usynlige sted som er tildelt dem av Gud, og det blir igjen til
oppstandelsen, i påvente av den begivenheten. da de tar imot deres kropper
og reiser seg i sin helhet, det vil si kroppslig, akkurat som Herren stod opp,
skal de komme frem for Guds åsyn.»
Legg merke til at Irenaeus ikke skildrer kirken som
oppholder seg her på jorden på tidspunktet for oppstandelsen, som er det han
ville fremstilt hvis han presenterte forståelsen av bortrykkelsen etter
trengsel. Snarere skildrer han kirken som reiser seg inn i Guds
nærhet. Denne oversettelsen til himmelen i forbindelse med oppstandelsen –
et tilbakevendende tema i hans eskatologi – utstråler samme ånd som Johannes
14:1-3. Neste gang kirken engasjerer seg kroppslig med Herren, vil hun
ikke legge ut på en sideveis reise til et annet sted på jorden, men på en
vertikal reise til den tredje himmelen, til og med det nye Jerusalem.
Nok et vitnesbyrd i denne forbindelse vises i Against Heresies
5.32.1 . "Men det er
nødvendig å si om disse ting, at det tilkommer de rettferdige å være den første
i denne tilstanden som blir fornyet, som stiger opp til Guds tilsynekomst
(synlig observasjon) for å motta løftet om arv som Gud lovet til fedre: etterpå
å være dommer."
Legg merke til at kirken er den første som
mottar den fornyede tilstanden, noe som innebærer at andre senere vil få den
samme fornyelsen. Dette stemmer overens med utsagnet ovenfor om at kirkens
oppstandelse er et forspill til den fulle plan for uforgjengelighet. Legg
igjen merke til den oppadgående stigningen til Guds synlige nærvær. Til
slutt, legg merke til at kirken først reiser seg og mottar hennes lovede arv,
for deretter å engasjere seg i hennes arbeid med å være dommere. Dette
innebærer at kirken vender tilbake til jorden ved det annet komme for å herske
med Kristus.
Disse passasjene er avgjørende. Hvis Irenaeus lærte at kirken stiger opp til
himmelen ved bortrykkelsen, blir der til slutten av tidsalderen og mottar
oppstandelsens fornyelse før den store fornyelsen ved det annet komme, og hvis
han gjør en timelig forskjell mellom kirken som mottar hennes belønning og
kirken som opererte i dommerembetet, så holdt Irenaeus seg til en bortrykkelse
før prøvelsen.
KONKLUSJON
Jeg stoler på at leserne mine vil være enige om at prerib-statusen til Irenaeus
har blitt berettiget i denne avisen. Det ble demonstrert at Irenaeus
underviste i alle tre kjerneprinsippene for dispensasjonalisme – et skille som
eksisterer mellom de hedningehelgener i den nåværende tidsalder og de jødiske
helgenene i trengselen, at trengselshelgenene var jøder som praktiserte
jødedommen som er æret av Gud, og kirken som ble opprykket. til himmelen før
trengselens begynnelse.
Dette er eksplosive bevis på debatten om
opprykkelsessynene til de tidlige fedrene. Irenaeus fikk sine profetiske
synspunkter fra de gamle mennene (som Polycarp) som personlig kjente og
samhandlet med apostlene. Dette fastslår sannheten i påstanden fra dispensasjonister
om at pretrib-bortrykkelsen var synet til de tidligste fedrene (fordi det ble
undervist i Bibelen og av apostlene) og at avgangen var på den delen av dem som
avviste prerib-bortrykkelsen. Veldig tidlig, i det andre århundre, begynte
menn å drikke fra den berusende fontenen av allegorisk hermeneutikk og
erstatningsteologi. Dette fjernet årtusenet og trengselen fra kategorien
jødiske profetier og plasserte dem i den kristne erfaringens leir.
Måtte denne informasjonen hjelpe til med å reversere
ødeleggelsene forårsaket av erstatningsteologi, både den fullverdige formen
(amillennialisme) og den delvise versjonen (post-tribulationisme).
Øyne vidt åpne, hjernen engasjert, hjertet i brann,
Lee W. Brainard
For mer informasjon om bortrykkelsen før de tidlige
fedrene, se artiklene mine om Syreren Efraim og Eusebius .
Syreren
Efraim - Ti uoppdagede passasjer før trengsel og bortrykkelse
I mine pågående studier i de tidlige kirkefedre, har jeg
oppdaget en rekke pretribusjon-bortrykkelse-passasjer i Efraim den syriske som
jeg ikke har sett referert til i bøker, blader eller på nettet. Jeg tilbyr
ti av de tydeligste her. Kanskje «uoppdaget» er en overdrivelse, men med
mindre radaren min må oppgraderes betydelig, ser det ut til at disse passasjene
stort sett har unngått å bli kjent med i profetielskende kretser. Jeg fant
dem i hans over 150 greske verk, som ikke bare ikke er inkludert i standard
engelsk-oversettelse kirke-far-samlinger, men de aller fleste av dem har aldri
blitt oversatt til engelsk, i hvert fall ikke med noen form av formell
publisering .
Hvis disse passasjene er like klare for andre
profetistudenter som de fremstår for meg, er dette potensielt eksplosiv
informasjon. De ville være et betydelig tillegg til de patristiske preribulation-bortrykkelse-referansene
som vi allerede har. Det er på høy tid at de som elsker Bibelens
profetier, benytter seg av Efraims stort sett ukjente greske verk. Denne
skattekisten styrker i betydelig grad beviset på at bibelsk eskatologi – jeg mener
premillennial og pretribulational – overlevde dypt inn i den patristiske æra
før den militante innsatsen til den frafallende kirken nesten helt erstattet
den bibelske sannheten med erstatningsteologiens feil.
(#1) Syreren Efraim, preken om omvendelse og dom
og sjelens adskillelse fra kroppen
— (239) Se, himmelriket er ved dørene [klar] til å blinke
frem, men vi ønsker ikke å høre om disse tingene – aldri noen
gang. Tegnene og underene som Herren sa måtte skje, hungersnødene,
jordskjelvene, redselen og nasjonene i opprør. Alt dette virker for oss
som en drøm å bli fortalt til andre. Rapporten om disse tingene forstyrrer
oss ikke, og heller ikke selve skuespillet. For de utvalgte skal
samles før trengselen, så de skal ikke se forvirringen og den store trengselen
komme over den urettferdige verden. Innhøstingssesongen har nå nærmet seg, og tidens slutt varer
ved. Engler som holder ljåer venter på nikk. La oss frykte, brødre,
for det er den ellevte time på dagen.
— (239) Se, himlenes rike er ved din herlighetsporter,
men vi vil aldri høre noe om det. Tegnene og monstrene som Herren sa vil
skje, hungersnød og jordskjelv og redsler og nasjoners bevegelser, men disse
tingene prøver alltid på oss som om de skulle bli fortalt hverandre. Vi
blir ikke tordnet over hørselen deres, heller ikke av dette synet. De utvalgte trekkes
til trengsel, for ikke å se forvirringen og den store trengselen som kommer til
den urettferdige verden. Kyskheten
har allerede nådd innhøstingen, og denne tidsalderen har en slutt. Englene
holder sigdene og aksepterer nikk. Vær redd, elskede. I dag er det
den ellevte timen på dagen.
— LATINSK TITTEL — Preken om
paenitentia og iudicio og separasjon av animae og corporis.
— GREEK TITTEL — Gresk tittel — Gresk TITLE — Gresk TITLE τος.
— GRESK TEKSTKILDE — KG Phrantzolas, The Greek Greek Text SOURCE, vol. 4,
To Perivoli tis Migration, 1992: 234-244. Hentet fra "Thesaurus of Linguae Graecae" (stephanus.tlg.uci.edu).
— ARBEIDSID — Roger Pearce #60, TLG #61.
— ENGELSK OVERSETTELSESKILDE — Oversettelse er min egen.
— OBSERVASJON — Efraims uttalelse «samlet før trengselen» er en klar
fremstilling av en bortrykkelse før prøvelsen.
(#2) Syreren Efraim, om fedrene som har fullført
sitt kurs
— (14) Se, nå er de hellige og rettferdige utvalgt og
samlet i livets havn for at de ikke skal se trengselen og snarene (snublesteinene) komme over oss på grunn
av våre synder. … Hvis vi ikke skynder oss og gråter skamløst, med rette
omvender oss i ydmykhet i sjelen og fullstendig saktmodighet, å hvor skal vi
sørge i trengselen … Igjen, når
vi ser de hellige i herlighet fly avgårde i lys i luftens skyer
å møte Kristus, herlighetens konge, men se oss selv i den store trengsel , hvem skal være i stand til å bære den
skam og forferdelige vanære?
— (14) Lojale og rettferdige, se, de er nå utvalgt og
brakt tilbake til livets havn, slik at sorgen og skandalene som kommer til oss på grunn av vår synd, ikke vil bli
vurdert. ... Hvis vi ikke nå studerer og gråter bittert, omvender oss godt
i sjelenes ydmykhet og først og fremst, hvordan skal vi da sørge hver i
sorg ... Når
vi igjen ser de hellige i herlighet falle i lys i luftskyer i svar til
Kristus, herlighetens konge, som ser seg selv i den store trengsel , la ham derfor bære tyngden av det og den
alvorlige vanære.
— LATINSK TITTEL — Preken om de avdøde fedre.
— GREEK TITTEL — Gresk TITTEL.
— GRESK TEKSTKILDE — KG Phrantzolas, The Greek Greek Text SOURCE, vol. 2,
To Perivoli tis Migration, 1989: 252-266. Hentet fra "Thesaurus
of Linguae Graecae" (stephanus.tlg.uci.edu).
— ARBEIDSID — Roger Pearce #16, TLG #15.
— ENGELSK OVERSETTELSESKILDE — Oversettelse er min egen.
— OBSERVASJON — Efraims uttalelse «ikke se trengselen» og hans kontrast mellom
de som er i skyene og de i trengselen, lærer tydelig en opprykkelse før
prøvelsen.
(#3) Syreren Efraim, ved vår Herre Jesu Kristi
annet komme
— (407-408) Sannelig, Guds nåde styrker og gleder de
rettferdiges hjerter; og de skal gripes i skyene for å møte
ham. Mens de som er late og engstelige som meg, skal bli værende på
jorden, skjelvende. …
(409) For
se, brudgommen er rede til å fortsette på himmelens skyer med sin velsignede
Fars herlighet. Og han vil kalle hver av dere ved navn, og han vil sette
dere i rangen til de hellige som blir i det usigelige lyset i livet som er
ubesmittet, udødelig og evig, i henhold til deres arbeid.
— (407-408) men Guds nåde styrker og gleder de
rettferdiges hjerter, og de blir fanget i skyer som svar på ham. Men
de som meg, sinte og sinte, skjelvende, forblir på jorden. ... (409) For
se, brudgommen er rede til å komme på himmelens skyer med den velsignede Faders
herlighet, og ved hver og en av dere vil han kalle og bøye ham i rekkefølgen til
disse. hellige som løper i det uutsigelige lyset, inn til livet til de evige og
udødelige og evige, i henhold til hans gjerninger.
— LATINSK TITTEL — I den andre ankomsten av Jesu Kristi
rike.
— GREEK TITTEL — Et ord av den greske greske TITTEL.
— GRESK TEKSTKILDE — KG Phrantzolas, The Greek Greek Text SOURCE, vol. 3,
To Perivoli tis Migration, 1990: 404-415. Hentet fra "Thesaurus
of Linguae Graecae" (stephanus.tlg.uci.edu).
— ARBEIDSIDENTIFIKASJON — Roger Pearce #49, TLG #48.
— ENGELSK OVERSETTELSESKILDE — Oversettelsen er min egen.
— OBSERVASJON — Efraims kontrast mellom de som er grepet i skyene og de som
skjelver i trengselen, skildrer utvilsomt en bortrykkelse før prøvelsen.
(#4) Syreren Efraim, preken om Herrens komme og
tidens ende og Antikrists komme
— (115) Våk alltid og ber til stadighet om at dere må
være verdige til å unnslippe trengselen og stå framfor Gud … (116) for hvis noen har tårer og vemod, la ham
be Herren om at han må bli utfridd fra trengselen som er i ferd
med å komme over jorden, for at det i det hele tatt ikke skulle se den, heller
ikke dyret selv, ikke engang høre om dets redsler. For det skal være hungersnød, jordskjelv og forskjellige
pestilenser på jorden. … Vi trenger å bruke mange bønner og tårer, kjære,
for at hver og en av oss kan bli funnet standhaftig i prøvelsene, for mange
fantastiske (bedragende?) tegn fra [hånden til] dyret kommer til å skje … (117)
… Til slutt, brødre, det er en forferdelig kamp for alle de menn som elsker
Kristus, (118) for at vi kanikke vise frykt før [vår] dødstime, og heller ikke stå
i svakhet (svamp) når dragen markerer med sitt eget segl i motsetning til
Frelserens kors. … (122) Og det er
ingen steder å flykte eller gjemme seg. Alt er i uorden – i havet og på
land. Dette er grunnen til at Herren sa til oss: våk og be kontinuerlig
for at dere må unnslippe trengselen .
(115) vær alltid våken, våk konstant, så du kan bli født
verdig til å unnslippe trengselen og stå for Gud... (116) Hvis det er tårer og sorg,
la oss be til Herren, så vi kan bli frigjort fra trengselen av det kommende
komme på jorden , for at han ikke skal se pantel hvordan Ikke la
dette dyret, ikke hør på frykten hans igjen .
For det er stedvis hungersnød, jordskjelv og forskjellige dødsfall på
jorden. ... Vi trenger mange bønner og tårer, kjære, slik at vi kan finne
en fast plass i fristelsene. Mange ting skjer med dyrets spøkelser...
(117) Så da, mine brødre, jeg er grusom mot menneskene som elsker Kristus,
(118) for at dere ikke
skal være redde inntil dødens time,la dem ikke stå i glede, når dragen hugger sitt
eget segl i stedet for Frelserens kors. ... (122) Og det var ingen steder for dem å flykte eller
gjemme seg, for universene er delt, havet og landet. For dette sa Herren
til oss: Skynd dere, så dere kan unnslippe trengsel uten opphør .
— LATINSK TITTEL — Sermo in adventum domini, et de
consummatione saeculi, et in adventum antichristi.
— GRESK TITTEL — Foredrag i Herrens nærhet og om verdens ende
og i Antikrists nærvær.
— GRESK TEKSTKILDE —KG Phrantzolas, Verker til Saint Ephraim of Syria,
vol. 4, Til Perivoli tis Panagias, 1992: 111-128. Hentet fra Thesaurus
Linguae Graecae (stephanus.tlg.uci.edu).
— ARBEIDSIDENTIFIKASJON — Roger Pearce #53, TLG #52.
— ENGELSK OVERSETTELSESKILDE — Oversettelsen er min egen.
— OBSERVASJON — Ideen i (118) er at hvis vi står i hykleriets svakhet nå, vil
vi savne bortrykkelsen og stå i svakhet foran dragen.
— OBSERVASJON — Efraims uttalelse «unnslipp trengsel» med klargjøringen «at han
ikke skulle se det i det hele tatt» lærer ettertrykkelig om en bortrykkelse før
prøvelsen.
(#5) Syreren Efraim, om tålmodighet og
fullbyrdelsen av denne tidsalder, og om det annet komme …
— (179) Derfor elskede, trofaste tjenere og utvalgte
soldatmunker, la oss ta opp i våre hjerter den fulle rustningen som vi har
snakket om, og uten opphold meditere over dem en etter en, så vi kan være i
stand til å bekjempe de gode bekjempe og tråkke ned all fiendens makt, så vi kan bli befridd
fra vreden som kommer over ulydighetens sønner, og for at vi kan finne barmhjertighet og nåde på
dommens dag for den rettferdige dommer som gir tilbake til enhver etter hans
virker.
— (179) Kjære, trofaste tjenere og utvalgte
militærmunker, la oss ta opp rustningen til dem som er disponert i våre
hjerter, i hver og en av dem uovervinnelige til minne om dem, slik at vi kan
kjempe den gode kampen og trampe ned alle fiendens kraft οῦ, for å trekke oss tilbake fra den kommende
vrede over de troendes sønner og
for at vi kan finne barmhjertighet og nåde på dommens dag for den rettferdige Dommer
som vil gi hver enkelt etter hans gjerninger.
- LATIN TITTEL - Om tålmodighet og fullbyrdelsen av denne
tidsalder, og av det annet komme; så vel som på meditasjonen av de
guddommelige skriftene; og hva og hvor stor er fordelen med hvile og
stillhet.
- GRESK TITTEL - Περὶ ὑπομονῆς
καὶ
συντελείας καὶ
τῆς
δευτέραυυς
σαραυς Καὶ
περὶ τῶν τῶν
θείων Γραφῶν. Καὶ τί τὸ
τῆς ἡσυχίας ὠφέλιμον.
- GRESK TEKSTKILDE - KG Phrantzolas, Ὁσίου Ἐφραίμ
τοῦ Σύρου ἔργα, vol. 4, Til Perivoli tis Panagias, 1992: 155-179. Hentet fra Thesaurus of the Greek Language (stephanus.tlg.uci.edu).
- ARBEIDSIDENTIFIKASJON - Roger Pearce #55, TLG #54.
- ENGELSK OVERSETTELSESKILDE - Oversettelse er min egen.
- OBSERVASJON - Efraim bruker setninger som vredens tid som kommer over verden
som synonymt med trengselen.
— OBSERVASJON — Efraims uttalelse «fridd fra vreden som kommer over
ulydighetens sønner» er en klar fremstilling av en bortrykkelse før prøvelsen.
(#6) Syreren Efraim, femtifem saligprisninger ,
19
— Salig er den som uopphørlig husker frykten for Gehenna
og skynder seg oppriktig å omvende seg med tårer og stønn i Herren, for han
skal bli utfridd fra den store trengsel.
— Salig er han som opprettholder frykten for fødsel og
skynder seg i tårer og sukk og oppriktig omvender seg til Herren fordi
han er frelst fra den store trengsel .
— LATINSK TITTEL — Beautitudines,
kaptein quinquaginta quinque.
— GRESK TITTEL — Μακαρισμοί,
κεφάλαια νεʹ.
— GRESK TEKSTKILDE — KG Phrantzolas, The Greek Greek Text SOURCE, vol. 2,
To Perivoli tis Migration, 1989: 252-266. Hentet fra "Thesaurus
of Linguae Graecae" (stephanus.tlg.uci.edu).
— ARBEIDSIDENTIFIKASJON — Roger Pearce #30, TLG # 29.
— ENGELSK OVERSETTELSESKILDE — Oversettelsen er min egen.
— OBSERVASJON — Efraims uttalelse «fridd fra den store trengsel» skildrer
ubestridelig en bortrykkelse før prøvelsen.
(#7) Syreren Efraim, preken om de dødes
oppstandelse
— (272-273) Gi oss et ønske, Herre, å våke for ditt møte,
med vår forstands lender omgjordt og vår sjels intellektuelle lampe uslukkelig,
og venter på deg, vår Gud og Frelser Jesus Kristus. Regn oss verdige,
Herre, til de rettferdiges bortrykkelse, når de møter deg Mesteren i skyene, så
vi ikke kan prøves av den bitre og ubønnhørlige dommen … Rettferdighetsflukten
er rask, og løfter de rettferdige fra jorden til
himmelen. Må din nåde, Herre, være vår styrke, og må du ta oss opp i
skyene, med de rettferdige og de utvalgte i luften, for å møte deg, kongen over
alt.
— (272-273) Gi oss, Herre, en villighet til å være rask
til ditt svar, med sinnets lender omgjordt og sjelens intellektuelle lamper
hvitkalkede, i forventning om vår Gud og Frelser Jesus Kristus. Gjør oss verdige,
Herre, til de rettferdiges bortrykkelse, så svar i skyene til Despoten, så vi
ikke blir fristet av den bitre og nødvendige dommen. ... Rettferdighet er en sur fjær som feier de rettferdige
fra jorden til himmelen. Måtte din nåde, Herre, bli født av makt i oss og
ta over i skyene, med de rettferdige og de utvalgte i luften, for å svare deg
til alles Konge.
— LATINSK TITTEL — De resurrectione mortuorum sermo.
— GRESK TITTEL — Foredrag om de dødes oppstandelse.
— GRESK TEKSTKILDE —KG Phrantzolas, Verker til Saint Ephraim of Syria,
vol. 4, Til Perivoli tis Panagias, 1992: 256-274. Hentet fra Thesaurus
Linguae Graecae (stephanus.tlg.uci.edu).
— ARBEIDSIDENTIFIKASJON — Roger Pearce #62, TLG #63.
— ENGELSK OVERSETTELSESKILDE — Oversettelse er min egen.
— OBSERVASJON — Hans henvisning til at vi blir prøvd av den bitre,
ubønnhørlige dommen er en hentydning til rettssakens time i Rev. 3:10. Han
ser åpenbart på prøvelsens time som en tid for guddommelig dom.
— OBSERVASJON — Bortrykkelsen før prøvelsen kan ikke læres tydeligere enn
Efraims uttalelse om at kirken vil bli fanget opp til skyene for at de «ikke
kan bli prøvd av den bitre og ubønnhørlige dommen». De vil ikke være her
nede for å se den forferdelige tiden.
(#8) Ephraim the Syrian, The
Destruction of Pride
— (94) La oss be Herren i stor ydmykhet om at han
må ta oss ut (fjerne oss) fra den kommende frykten, og regne
oss verdige til den bortrykkelsen (rappes bort) når de rettferdige blir hentet
(rappet) i skyene for å luften for å møte herlighetens konge , og vi skal arve himmelriket med saktmodighet og
ydmykhet.
— (94) La oss derfor søke Herren i stor ydmykhet, når den kommer til
oss fra frykten for fremtiden, og la oss hevde den bortrykkelsen, når de
rettferdige blir henrykt i skyer i luften som svar på Kongen av herlighet, og la oss arve himmelriket sammen med de
saktmodige og ydmyke .
— LATINSK TITTEL — Suveren eversion.
— GRESK TITTEL — Gresk tittel.
— GRESK TEKSTKILDE —KG Phrantzolas, De greske skrifter, vol. 1, To
Perivoli tis Migration, 1988 (repr. 1995): 84-95. Hentet fra "Thesaurus
of Linguae Graecae" (stephanus.tlg.uci.edu).
— ARBEIDSID — Roger Pearce #3, TLG #3.
— ENGELSK OVERSETTELSESKILDE — Oversettelse er min egen.
— OBSERVASJON — Her omtaler han trengselen eller prøvelsens time som «den
kommende frykten». Dette uttrykket har ikke ringen av standard engelsk,
men hvis vi omskriver det som "the coming horrors" blir poenget
drevet hjem til de dypeste fordypningene til vårt indre menneske.
— OBSERVASJON — Efraims uttalelse om at kirken vil bli fjernet før tiden for de
kommende redsler, og dette ved å bli ført opp til skyene, er et sterkt
vitnesbyrd om en bortrykkelse før prøvelsen.
(#9) Syreren Efraim, hvordan sjelen burde be Gud
med tårer
— (68) Salige er de som roper dag og natt om at de skal bli utfridd
fra den kommende vrede .
— (68) salige er de som gråter dag og natt, så de kan unnslippe
fra den kommende vrede .
— LATINSK TITTEL — Quomodo anima cum lacrymis debeat
orare deum, quando tentatur ab inimico.
— GRESK TITTEL — Om sjelen når den blir fristet av fienden, hvordan den skylder
en bønn til Gud med tårer.
— GRESK TEKSTKILDE —KG Phrantzolas, Verker til Saint Ephraim of Syria,
vol. 2, Til Perivoli tis Panagias, 1989: 59-70. Hentet fra Thesaurus
Linguae Graecae (stephanus.tlg.uci.edu).
— ARBEIDSIDENTIFIKASJON — Roger Pearce #23, TLG #22.
— ENGELSK OVERSETTELSESKILDE — Oversettelse er min egen.
— OBSERVATION — Her omtaler Efraim trengselen som «den kommende vrede».
— OBSERVASJON — Efraims utfrielse før den kommende vrede er helt klart en
bortrykkelse før prøvelsen.
(#10) Syreren Efraim, om de salige og
forbannede
— (323) Salige er de som roper dag og natt fordi de skal bli frelst
fra den kommende vrede .
— (323) Salige er de som gråter dag og natt, for de er frelst fra den
kommende vrede .
— LATINSK TITTEL — Av beatitudinibus atque
infelicitatibus.
— GRESK TITTEL — Gresk tittel.
— GRESK TEKSTKILDE —KG Phrantzolas, De greske skrifter, vol. 3, To
Perivoli tis Migration, 1990: 323-326. Hentet fra "Thesaurus
of Linguae Graecae" (stephanus.tlg.uci.edu).
— ARBEIDSID — Roger Pearce #41, TLG #40.
— ENGELSK OVERSETTELSESKILDE — Oversettelse er min egen.
— OBSERVASJON — Dette er identisk med det forrige sitatet, bortsett fra at det
presenterer løftet i indikativ snarere enn konjunktiv. Dette beviser, som
jeg lenge har observert, at det var semantisk overlapping mellom konjunktiv og
fremtidsindikativ i hodet til tidligere gresktalende.
— OBSERVASJON — Her, som ovenfor, lærer Efraim tydeligvis en bortrykkelse før
prøvelsen.
Da jeg oppdaget den første av disse referansene til en
opprykkelse før prøvelsen i den syriske Efraims greske verk, kunne jeg nesten
ikke tro det jeg leste. Det var så tydelig og tydelig. Etter hvert
som forskningen min skred frem, og de klare vitnesbyrdene om en henrykkelse før
prøvelsen begynte å hope seg opp, gikk spenningsnivået mitt gjennom
taket. Jeg følte at jeg hadde snublet over et skattekammer i
fjellet. Selv om disse passasjene ikke beviser en opprykkelse fra
førtribusjon – det er Skriftens provins alene – fastslår de utover all skygge
av tvil at det var et klart og sterkt vitnesbyrd om fortryllelsesbortrykkelse i
den tidlige kirken. Måtte disse fortryllelses-bortrykkelse-passasjene fra
skriftene til en munk fra det fjerde århundre være en velsignelse for alle som
elsker de profetiske skriftene og det strålende håp de gir for kirken.
"Åpne øyne, hjernen engasjert, hjertet i
brann."
Lee W. Brainard
VIDEOVERSJON AV DENNE ARTIKKELEN:
Ephraim the Syrian: Ti uoppdagede
PreTrib-bortrykkelsespassasjer
FLERE LENKER OM EPHRAIM THE SYRIAN:
Observasjoner om Ephraim den syriske eskatologi. —
Som de fleste av hans samtidige, inneholder Efraims teologi noen få
særheter. Disse observasjonene, samlet fra trettifire av hans greske verk,
vil hjelpe nykommeren til å jobbe seg gjennom sin eskatologi. Ingen av
disse greske verkene er inkludert i standardsamlingene til engelsk oversatt
kirke-far, og de fleste av dem er uten engelsk oversettelse.
Engelsk oversettelse av Efraims preken om Herrens
komme, tidens fullbyrdelse og Antikrists ankomst . — Et fantastisk verk som lærer en
tre og et halvt år lang stor trengsel og en klar
fortrengsel-bortrykkelse.
Observasjoner av syrerens Efraims preken om Herrens
komme, tidens fullbyrdelse og Antikrists ankomst . —
Disse observasjonene leder nykommere gjennom den pretribulasjonelle
eskatologien til dette verket og forklarer flere elementer som utgjør
vanskeligheter for de som ikke er kjent med Ephraims eskatologi.
FLERE LENKER OM FORRETRIBULASJONSRAPTUREN:
Hva Margaret MacDonald virkelig lærte
Åpenbaringen 3:10 - Tereo ek - "Hold deg unna"
Åpenbaringen 3:10 — Peirasmos — «Prøving, prøvelse»
Eusebius
— Ni uoppdagede pretribulation-Rapture-passasjer
Det siste halvannet året har jeg fokusert en god del av
min morgenstudietid på de greske skriftene til tidlige kirkefedre som ikke er
inkludert i de standard engelske oversettelsessettene. Selv om det er mye
verdi å hente ut av denne innsatsen, inkludert dypere innsikt i tidlig
kirkehistorie og i gresk syntaks og semantikk, har disse studiene et spesielt
fokus - å avdekke pretribulasjonsbortrykkelse-passasjer i greske verk som enten
er obskure eller uoversatte.
I fjor, som den første frukten av denne studien,
presenterte jeg ti klare opprykkelsespassasjer fra de greske skriftene til
Efraem den syriske som tidligere var ukjent for dispensasjonsverdenen. I
år presenterer jeg nå ni klare opprykkelsespassasjer fra de greske skriftene
til Eusebius som tidligere var ukjente for dispensasjonsverdenen.
Disse passasjene er verdifulle av to grunner. For
det første er de et betydelig tillegg til samlingen av patristiske
opprykkelsespassasjer som vi allerede har. For det andre styrker de saken
om at det var menn i den tidlige kirken som var tusenårige – dvs. som fulgte
erstatningsteologi og praktiserte den allegoriske metoden for å forstå
profetiske avsnitt som gjaldt Israel – men som likevel trodde på en
bortrykkelse før den tiden vi kjenner som trengsel.
(#1) Eusebius, Fragments in Luke ,
Lukas 17:26, Migne 24.584-585
– Ja, som alle omkom den gang unntatt de som var samlet
med Noah i arken, slik skal også ved hans komme, de ugudelige i frafallets tid
… gå til grunne … Ved syndflodens tid kom den (dommen) ikke og ødela alle
innbyggerne på jorden før (til) Noah gikk inn i arken. Derfor, på samme
måte, ved tidens fullbyrdelse, sier (krever dette mønsteret) at katastrofen med
ødeleggelsen av de ugudelige ikke skal skje før de menn som er funnet av Gud på
den tiden, er samlet i ark og
frelst etter Noahs mønster …
alle rettferdige og gudfryktige skal skilles fra de
ugudelige og samles i Guds himmelske ark. For på denne måten [kommer tiden] da ikke en eneste rettferdig mann
vil bli funnet mer blant menneskeheten. Og når alle de ugudelige er blitt
gjort til ateister av antikrist, og hele verden er overvunnet av frafall, skal
Guds vrede komme over de ugudelige.
- Men
som på den tiden alle omkom, ikke engang de som ble ført sammen med Noah i
arken, så er også de ugudelige i hans nærhet under frafallets tid...
omkommet... på katastrofen dette ikke kom før
og alle omkom etter at de så jorden,
eller at Noah gikk inn i arken. I følge dette ser de også at hele verden
ikke først vil motta flommen av tapet av de ugudelige, eller vil bli samlet inn i Guds himmelske ark, og vil redde menneskene som ble funnet av Gud på den
tiden, iht . til Noahs eksempel ... alle de
rettferdige på jorden og de gudfryktige er skilt fra de ugudelige og samlet inn
i Guds himmelske ark, fordi dette er
hvordan nettet av null rettferdighet som finnes blant mennesker, og alle de
ugudelige ugudelige begivenhetene under Antikrist, frafallet over hele verden,
fullbyrdes Guds vrede over de ugudelige.
— LATINSK TITTEL — Fragmenta in Lucam.
— GRESK TEKSTKILDE — Migne, Patrologiae cursus completus ( serie
Graeca ) (MPG) 24, Paris: Migne, 1857-1866. Hentet fra Thesaurus
Linguae Graecae (stephanus.tlg.uci.edu).
— ENGELSK OVERSETTELSESKILDE — Oversettelse er min egen.
— LEGG MERKE TIL HENDELSENES REKKEFØLGE:
(1) de rettferdige samlet inn i den himmelske arken
(2) frafallstiden = ikke en rettferdig mann funnet, de ugudelige
gjort til ateister av antikrist
(3) Guds vrede som skal komme over de ugudelige
— DE SAMME HENDELSER UTTRYKT I SAMTIDS TERMINOLOGI
(1) bortrykkelse
(2) trengsel
(3) annet komme
— KONKLUSJON — Dette skiller bortrykkelsen og det annet komme og klemmer
antikrist og frafallet mellom dem.
(#2) Eusebius, Fragments in Luke ,
Lukas 18:1-8, Migne 24.588
— «Det var en dommer som ikke fryktet Gud. » … Ordtaket
«når Menneskesønnen kommer, skal han finne troen på jorden » åpenbarer
et forfall i troen, når ingen trofast mann skal finnes, eller kanskje noen få
knappe i tiden for hans andre teofani. For verden skal møte en stor
prøvelse i frafallets tid, hvor den trofaste mann neppe vil bli funnet. Plutselig skal det ikke engang være en, for noen er tatt,
og de andre etterlatt, levert til ørnene. På denne måten vil det være et bortfall av troen blant
menneskeheten, deretter skal han ta hevn for sine hellige som ble drept av de
ugudelige.
– " Han
var deres dommer, og fryktet ikke Gud. " ... Men
de sa : " Når kom Menneskesønnen for å finne troen på
jorden? " Troens ord vil bli formørket, ettersom du vil bli
funnet som en null troende, eller du vil se en sjelden ting på tidspunktet for
hans andre åpenbaring. Det er mer enn sannsynlig frafallets tid, der den
funnet troende er sjelden. Men det
er ingen, for du vil ikke bli mottatt, men du skal bli overgitt til
ørnene. Derfor, fra mennesker hvis tro er
formørket, tror han på hevnen til sine hellige, de som ble forløst av de
ugudelige.
— LATINSK TITTEL — Fragmenta in Lucam.
— GRESK TEKSTKILDE — Migne, Patrologiae cursus completus ( serie
Graeca ) (MPG) 24, Paris: Migne, 1857-1866. Hentet fra Thesaurus
Linguae Graecae (stephanus.tlg.uci.edu).
— ENGELSK OVERSETTELSESKILDE — Oversettelse er min egen.
— MERK HENDELSESREkkefølgen:
(1) Kirkens plutselige forsvinning – «noen tatt, andre forlot»
(2) Troens bortfall (frafallets tid)— inntak av kirken
introduserer denne tiden
(3) Guds dom (hevn) — dette følger etter frafallets sesong
— DE SAMME HENDELSER UTTALT I SAMTIDS TERMINOLOGI
(1) bortrykkelse
(2) trengsel
(3) andre kommende
FORKLARINGER
(1) frafallets tid og troens bortfall er synonymer og refererer
til samme tidsramme
(2) fjerningen av kirken introduserer frafallets tid - legg merke
til ordene "på denne måten"
( 3) dommen ved det annet komme følger trengselen - legg merke
til ordet "deretter"
(#3)
Eusebius, Fragments in Daniel , fragment ε, Migne 24.528
— Derfor tror jeg at apostelen Paulus ble tilskyndet til
å skrive på denne måten ved Kristi annet komme: «For Herren selv skal stige ned
fra himmelen med et bud, med erkeengelens kall og med Guds basun,» og så
videre. Men den samme apostelen satte også for å følge denne profetien frem endetidens komme for antikrist og hans
fordervelse, og etter
dette vår Frelsers herlige åpenbaring.»
– Derfra
husker jeg at apostelen Paulus skrev om Kristi annet komme, at denne Herren
skal komme ned fra himmelen med et rop, med en erkeengels røst og med Guds
basun, og følgende. Den fjerde apostelen og Antikrists nærvær vil nå og gå
til grunne, og over dette vil vår Frelsers herlige nærvær, ifølge profetien , vises.
— LATINSK TITTEL — Fragmenta in Danielem.
— GRESK TEKSTKILDE — Migne, Patrologiae cursus completus ( serie
Graeca ) (MPG) 24, Paris: Migne, 1857-1866. Hentet fra Thesaurus
Linguae Graecae (stephanus.tlg.uci.edu).
— ENGELSK OVERSETTELSESKILDE — Oversettelse er min egen.
— MERK HENDELSESREkkefølgen:
(1) Herrens nedstigning med Guds basun
(2) antikrists komme
(3) Herrens strålende offentlig tilsynekomst
— DEN SAMME HENDELSESREGLEN I SAMTIDENS TERMINOLOGI
(1) bortrykkelse
(2 ) ) trengsel
(3) andre komme
— KONKLUSJON — han gjør et klart skille mellom bortrykkelsen og det strålende
utseende, og han klemmer antikrists tid mellom dem
— FORKLARING — bruken av ἀκολούθως (akolouthōs) «i rekkefølge» (se Lampe) innebærer at
antikrist og Herrens strålende tilsynekomst følg bortrykkelsen i rekkefølge
— FORKLARING — ordet ἀπώλεια (apōleia) brukes her i patristisk betydning
av fordervelse (se Lampe)
— BEKREFTELSE — Eusebius sier det samme i Demonstrasjon av evangeliet (fragmenter
av bok 15) , fragment 5)
(#4)
Eusebius, Commentary on Psalms , Salme 75, Migne 23.876
— Igjen skal jeg opphøye de rettferdiges horn, siden de
ble ydmyket (ydmyket). Da skal de bli opphøyet når de skal regjere med sin
egen konge, ifølge apostelen som sa: «For førstegrøden er Kristus, deretter de
som er Kristi i hans parousia, så enden, når han skal overgi riket til sin Gud
og Far, når han skal ødelegge all myndighet og makt.» Når de rettferdige
skal drikke det evige livs beger, noe som han lovet dem og sa: «inntil jeg vil
drikke det nytt med dere i himlenes rike».
- men
jeg vil løfte de rettferdiges horn, fordi de var utmattet. Og da blir han
opphøyet, fordi han regjerer med kongen selv ifølge apostelen, som
var " For Kristus begynte, sa de av Kristus i hans nærhet, se
enden, når han overgir riket til Gud og Fader, når han opphever all autoritet
og makt. Når de rettferdige drikker det udødelige livs beger, blir det
sagt til dem: « Inntil jeg igjen drikker det sammen med dere i
himmelriket». »
— LATINSK TITTEL — Commentaria in Psalmos
— GRESK TEKSTKILDE — Migne, Patrologiae cursus completus ( serie
Graeca ) (MPG) 23, Paris: Migne, 1857-1866. Hentet fra Thesaurus
Linguae Graecae (stephanus.tlg.uci.edu).
— ENGELSK OVERSETTELSESKILDE — Oversettelse er min egen.
— MERK HENDELSESREkkefølgen:
(1) Kristi oppstandelse
(2) oppstandelsen av kirken ved Kristi parousia
(3) den generelle oppstandelsen på slutten
— FORKLARING:
(1) Det må bemerkes at Eusebius er en amillennialist, så hans
generelle oppstandelse kommer ved Kristi annet komme, ikke etter Kristi
tusenårige styre.
(2) Dette betyr at skillet hans mellom "parousia" og
"slutt" er det samme som moderne pretribulasjonister gjør mellom
bortrykkelsen og det annet komme.
(#5)
Eusebius, Commentary on Psalms , Salme 42:5, Migne 23.373
— Symmachus sier det slik: «Fordi jeg skal gå ut til mitt
tabernakel, skal jeg bringe meg selv til Guds hus, med lyden av lovprisning og
bekjennelse fra de jublende folkemengdene.» Eller, ifølge Aquila, «med
lovprisning og takksigelse fra den festende folkemengden». Den presenterer
hva som er slutten (belønningen) for de som i dette nåværende livet virkelig
venter på alt som kommer. For den tre ganger velsignede ende skal komme
over dem, Guds forbløffende tabernakel, ja, hans hus inne i det, hvori de
verdige er innesluttet, og de skal bringes inn i [hans nærhet] og bli båret
opp av englenes hær . Som
til og med apostelen talte bevisst om: « Vi skal bli fanget opp i skyene for å møte Herren i
luften , og slik skal vi alltid være med
Herren.»
- Og
Symmachus sa: " Når jeg kommer ut på scenen, blir jeg lest så
langt som til Guds hus, med lovprisningens røst og bekjennelsen fra en mengde
feirere," eller ifølge Akylan,
" Lovsang og takksigelse av en mengde
celebranter " tilstede som er slutten på de i nåtiden med kraften
av alt på de som modig holdt ut. For disse etterfølges av den trismariske
enden, Guds vidunderlige tabernakel og hans underdanige hus, som de verdige
blir ført inn i, og de som blir løftet opp av englekrefter . Og
apostelen sa også: " Vi er
fanget i skyer som svar til Herren i luften , og dermed er vi alltid med Herren." »
— LATINSK TITTEL — Commentaria in Psalmos
— GRESK TEKSTKILDE — Migne, Patrologiae cursus completus ( serie
Graeca ) (MPG) 23, Paris: Migne, 1857-1866. Hentet fra Thesaurus
Linguae Graecae (stephanus.tlg.uci.edu).
— ENGELSK OVERSETTELSESKILDE — Oversettelse er min egen.
— MERK HOVEDPUNKENE:
(1) Herren kommer til sitt tempel (kirken)
(2) menigheten skal samles og bæres opp av engler
(3) dette er en oppfyllelse av løftet om bortrykkelse i 1.
Tess. 4:13-18
(4) dette er belønningen til de som virkelig venter på Herrens
komme
— FORKLARING:
(1) Andre Eusebius-passasjer, somKommentar til Jesaja ,
Bk. 2, sekt 58, få menigheten ført til den himmelske byen når Herren møter
henne i skyene.
(2) Sammenligning av parallelle passasjer viser at for Eusebius
er møtet i skyene en pretribusjonssamling av kirken.
(#6) Eusebius, Generell elementær
introduksjon , punkt 31 “On Him”, Gaisford, s. 132-3
— NÅR han har fullført sitt åndelige tempel av rasjonelle
og sjelelige steiner, det er hans kirke, skal Herren selv komme, ja, GUDs Ord,
og med ham paktens engel, til det manifesterte tempel. SÅ , mens
Ordet forkynner om hans annet komme, sier Ordet til synderne: «Se, Herren, den
Allmektige, kommer, og hvem skal tåle den dag han kommer? Hvem skal stå i
hans utseende?»
- da det åndelige tempelet, som er kirken, fra logiske
og levende steiner, etter å ha reparert det, kom denne Herren og Gud Ordet til
ham som en paktens engel til det erklærte tempelet, se, som er hans andre
nærvær av forkynnere, Ordet da de sa til synderne : Se, Herren, den
Allmektige , kommer,
og hvilke dager er hans komme? Eller hva underkaster han seg i hans
syn? »
— LATINSK TITTEL — Generalis elementaria
introduksjon
— GRESK TEKSTKILDE — T. Gaisford, Eusebii Pamphili episcopi
Caesariensis eclogae propheticae , Oxford: Oxford University Press,
1842. Hentet fra Thesaurus Linguae Graecae (stephanus.edulg).uci.uci.
— ENGELSK OVERSETTELSESKILDE — Oversettelse er min egen.
— MERK HENDELSESREkkefølgen:
(1) Herren skal fullføre sitt tempel (kirken)
(2) Herren skal komme til sitt ferdige tempel
(3) etter at Herren kommer til sitt tempel, forkynner han den
forferdelige dommen den 2. kommer
— MERK NÅR , SÅ KONSTRUKSJON :
(1) NÅR det åndelige tempelet er fullført, kommer Herren til
det
SÅ kunngjør Herren på forhånd det som
hører med hans annet komme
(2) HVIS det annet komme ennå er i fremtiden når Herren kommer
til sitt tempel,
SÅ bortrykkelsen og den andre kommer er
distinkte, atskilt av tid.
(#7)
Eusebius, Commentary on Isaiah , Bk. 1, sekt. 54 "På
ham",
— Men «som vi alle dør i Adam», ifølge apostelen, «så
skal vi alle gjøres levende i Kristus». Siden dessuten «Kristus er den nye
tids førstegrøde, så er de som er Kristi ved hans parousia, så
slutten.» Av denne grunn ville han bli kalt faren til den kommende
tidsalder og igjen fredsfyrsten.
- men " som
vi alle dør i Adam " ifølge apostelen, " så er vi
alle gjort levende i Kristus." " da sier de om den nye
tidsalder " Kristus begynte, så de av Kristus i hans nærvær, sa
slutten, " for denne faren til den fremtidige tidsalders skyld
hvis det igjen er en fred med prinsipper.
— LATINSK TITTEL — Commentarius in Isaiam —
GRESK TEKSTKILDE — J. Ziegler, Works of Eusebius, bind 9: The
Commentary of Isaiah [ The Greek Christian Writers Berlin:
Akademie Publishing House, 1975] Hentet fra Thesaurus Linguae Graecae (stephanus.tlg.uci.edu).
— ENGELSK OVERSETTELSESKILDE — Oversettelse er min egen.
— LEGG PÅ ORDEN:
(1) Kristus er førstegrøden av den nye tidsalder
(2) deretter de som tilhører Kristus ved hans parousia
(3) deretter slutten (et annet sted beskrevet som å bringe en
generell oppstandelse)
— LEGG PÅ HANNES BRUK AV PAROUSIA:
(1) "the parousia" og "the end" har samme
forhold som den moderne "bortrykkelse" og "andre komme"
(2) Han ser åpenbart bortrykkelsen i 1. Tess. 4:13-18 og
bruker parousia som et teknisk begrep for å referere til
bortrykkelsen
(#8)
Eusebius, Commentary on Isaiah , Bk. 2, sekt. 24, del på
Is. 43:5-6
— Mange sønner, født av Gud, skal jeg samle inn i min
himmelske by, ta dem opp, fly dem gjennom luften, løftet som fugler på vinden —
jeg snakker om englekrefter. Noen av dem skal jeg samle til meg selv fra
nord, andre fra Afrika, eller som andre sier det, fra sør.
- mange
barn født av Gud samlet sammen i min himmelske by meteorer bar dem gjennom
luften som fugler som adlyder vinden, men jeg sier englekrefter. og de fra
nord tar jeg imot, og de fra Libya, eller ifølge andre tolker, fra sør.
— LATINSK TITTEL — Commentarius in Isaiam
— GRESK TEKSTKILDE — J. Ziegler, Eusebius Werke, Band 9: Der
Jesajakommentar [ Die griechischen christlichen Schriftsteller . Berlin:
Akademie-Verlag, 1975] Hentet fra Thesaurus Linguae Graecae (stephanus.tlg.uci.edu).
— ENGELSK OVERSETTELSESKILDE — Oversettelse er min egen.
— MERK HOVEDBEgivenhetene:
(1) Guds gjenfødte sønner skal tas opp og flys gjennom luften
(2) deres endelige skjebne er den himmelske byen
— OBSERVASJONER
(1) Her ser vi igjen opprykkelsen til luften etterfulgt av en tur
til himmelen
(2) Legg merke til det rike mangfoldet av opprykkelsesbegreper:
synago (sunagō) «samle» —
sammenligne synagoge (samle)
meteoros (meteōros) «flyende» —
sammenligne meteor
ἀναλαμβάνω
(analambanō) «ta opp»
ta opp (paralambanō) «samle»
ὑυυυυυω loft”
(#9)
Eusebius, Commentary on Isaiah , Bk. 2, sekt. 58
— I endens tid skal Gud føre dem til Guds by, ja, det himmelske
Jerusalem, og gi dem fremgang med denne høyeste velsignelse, når han skal ta
dem opp som han gjorde med Elia, bære dem på englevogner og bade dem i himmelsk
lys … med hensyn til betydningen, betyr den høye reisen gjennom luften at
[menigheten] bæres inn i himmelen, som blir tolket på en klokere måte, sa den
guddommelige apostelen: 'vi skal bli fanget i skyene for å møte Herre i luften,
og slik skal vi alltid være hos Herren.' Så skal de gå inn i den himmelske
by. Så skal alle hedningene som er blitt frelst, komme inn i det himmelske
Jerusalem.
- men ved
slutten av Guds by og det himmelske Jerusalem, vil de endelig fortjene godt for
dem som går fremover, når de vil bli tatt opp som Elia i englevogner, som
kjører i himmelens lys som omgir dem ... men ifølge det intellekt som er i
luften for en fjerdedel av dem betyr en reise båret opp til himmelen, som
apostelen apostelen tolket klarere da han sa: "vi er fanget i
skyene som svar på Herre i luften, og slik er vi alltid med Herren." Slik
går de inn i Guds himmelske by, og slik skal de fra alle nasjoner komme
inn i det himmelske Jerusalem.
— LATINSK TITTEL — Commentarius in Isaiam
— GRESK TEKSTKILDE — J. Ziegler, Eusebius Werke, Band 9: Der
Jesajakommentar [ Die griechischen christlichen Schriftsteller . Berlin:
Akademie-Verlag, 1975] Hentet fra Thesaurus Linguae Graecae (stephanus.tlg.uci.edu).
— ENGELSK OVERSETTELSESKILDE — Oversettelse er min egen.
— MERK HOVEDBEgivenhetene:
(1) kirken skal tas opp og flys gjennom luften
(2) deres endelige skjebne er den himmelske byen
— OBSERVASJONER
(1) Her ser vi igjen opprykkelsen til luften etterfulgt av en tur
til himmelen
(2) Legg merke til det rike mangfoldet av opprykkelsesbegreper:
"bring dem til Guds by"
"ta dem opp som han gjorde med
Elia"
"hei reise gjennom luften"
"bære [av menigheten] til
himmelen"
"grepet i skyene for å møte
Herren i luften"
I disse ni passasjene finner vi et rikt mangfold av
uttrykk brukt for å beskrive bortrykkelsen, og vi finner også et rikt mangfold
av illustrasjoner brukt for å skille bortrykkelsen fra det annet
komme. For den oppriktige leseren er konklusjonen uunngåelig - Eusebius
lærte en fortryllelsesbortrykkelse. Han trodde at kirken ville bli fjernet
fra denne jorden for å møte Herren i skyene før antikrists og frafallets tid,
og at den oppførte kirken ville bli tatt til himmelen. Det egentlige annet
komme, Herrens synlige komme i kraft og herlighet for å dømme verden, fulgte
bortrykkelsen og trengselen.
Måtte Herren velsigne deg mektig og lyse opp ditt sinn og
hjerte når du prøver å forstå hans profetiske åpenbaring i Bibelen.
Se også videoen min om Eusebius som
dekker syv av disse passasjene.
Øyne vidt åpne, hjernen engasjert, hjertet i brann,
Lee W. Brainard
Se også videoen min om Eusebius som dekker syv av disse passasjene.
En
av tidenes viktigste teologer stilte tre krav til sann kristendom
Ireneus
Mange
kristne har neppe hørt om forfatteren som har preget hele bredden av dagens
kirkesamfunn.
Tore Hjalmar Sæviktore@dagen.no
Publisert: 26.01.2024
05:00Sist oppdatert: 27.01.2024
07:59
Trodde du at uenigheten om rett kristen lære aldri
har vært større? Da kan det være nyttig å stifte bekjentskap med en greker som
levde i dagens Frankrike for over 1800 år siden.
Ireneus ble født i dagens Tyrkia rundt år 125 og
døde i Lyon, der han var biskop, rundt år 200. Han er særlig kjent for boken
«Mot vranglærerne».
– Den har kanskje påvirket kirkehistorien mer enn
de fleste andre tekster, sier førstelektor Peder Solberg ved NLA Høgskolen.
Dette intervjuet er basert på podkasten «Ulest -
kristne klassikere», der journalist Tore Hjalmar Sævik samtaler med Peder
Solberg og hans NLA-kollega William Grosås om én tekst fra hvert århundre i
kirkens historie.
Podkasten ble lansert sent på høsten i fjor. Den
har sin
egen samleside på dagen.no og finnes blant annet på Spotify og iTunes. De to episodene om Ireneus
finner du her og her.
Ekte
kristendom
Kirkehistorien kan tidvis bli sammenliknet med et
tre som deler seg i stadig nye greiner.
– Det er sant i åndelig forstand, men det ble ikke
opplevd slik av de første kristne, sier Grosås.
Dermed ble det påtrengende å avgjøre hva som
faktisk er ekte kristendom. I ettertid har det vist seg at innsatsen til
Ireneus ble særlig avgjørende.
– Han gjør det i konfrontasjon med mange andre
varianter av kristendom som er levende og til stede på hans tid, sier Solberg.
Ikke
selvsagt
Den agnostiske forskeren Bart Ehrman mener alle
dagens kristendomsvarianter står i tradisjonen etter Ireneus.
– Det er så mye vi i dag tar for gitt, sier
Grosås.
Han nevner flere eksempler: treenighetslæren, Jesu
død og oppstandelse, Jesus som sann Gud og sant menneske, tillit til de fire
evangeliene, Paulus sin status som apostel og at både Det gamle og Det nye
testamente er viktige for kirkens lære.
– Dette var ikke så selvfølgelig på Ireneus sin
tid, konstaterer Grosås.
Falsk
kunnskap
Prosjektet til Ireneus kommer fram av den fulle
tittelen på de fem delene av hans tidvis ganske kronglete tekst: «Gjendrivelse
og forkastelse av det som løgnaktig kalles kunnskap». Det greske ordet for
kunnskap er «gnosis» og gjenfinnes i blant annet gnostisisme.
Grosås og Solberg opplever det likevel svært
givende å lese ham.
– Når jeg leser dette, tenker jeg: Jeg vil være en
kristen! Jeg vil ikke være en vranglærer, sier Grosås.
Solberg fremholder at Ireneus vil avklare hvordan
man kan avgjøre hva som er sann lære om Gud og hvor de tar feil.
Åndelig
barnebarn
Brodden er hos Ireneus særlig rettet mot det som
senere blir kalt «gnostikere». Det var lærere som mente å ha hemmelig kunnskap
som ikke var forankret i apostlenes forkynnelse.
.
Selv var Ireneus disippel av biskopen Polykarp,
som led martyrdøden, og igjen var disippel av apostelen Johannes.
– Han så seg som apostelen Johannes´ åndelige barnebarn,
sier Solberg.
Tre
avgjørende elementer
Tre elementer ble avgjørende når Ireneus skulle
fastlegge hva som er sann og sunn kristen lære.
1) Den skal gå tilbake til apostlene og deres
læreembete, altså det de formidlet og overleverte.
2) Det skal være i samsvar med det han kalte
troens regel. Enkelt sagt er det bekjennelsen av de sentrale trossannhetene om
Gud som skaper, frelsen gjennom Jesu død og oppstandelse, og Den hellige ånds
virke, samt praksiser som dåp.
3) Det skal være i samsvar med de kanoniske
skriftene og overleveringen fra apostlene. Ireneus er en pioner ved å bruke de
nytestamentlige skriftene som hellig skrift på linje med Det gamle testamente.
Dette skjer ikke på samme måte hos de tidligere kristne forfatterne som skriver
etter apostlenes tid.
Advarte
mot skille
Ide to episodene om Ireneus snakkes det blant
annet også om hvorfor Ireneus insisterte på at det strider med kristen teologi
å tenke at det åndelige er mer virkelig eller høyverdig enn det fysiske.
Gnostikernes nedvurdering av det skapte kunne få
helt motsatte utfall. Enten kunne man kreve ekstrem selvfornektelse fordi alt
skapt var ondt. Eller så kunne man leve ut alle slags lyster fordi det var den
åndelige virkeligheten som betydde noe.
.
– Er det en ting evangeliet har som sitt hjerte,
så er det at Jesus forplikter seg på sin kroppslighet, sier Grosås.
Han understreker at alt i livet har med Gud å
gjøre.
– Det finnes ikke et øyeblikk som ikke er
vesentlig, som ikke er et nedslagsfelt for Guds herlighet og sannhet. Alt betyr
noe.
«Ulest - kristne klassikere» er tilgjengelig på
Spotify, iTunes og andre tjenester som leverer podkast.
Keiseren kappet hånden og tungen av teologisk geni
GULL: Peder Solberg og William Grosås drøfter Maximus
Bekjenneren, i podkasten Ulest. Foto: Bjørn Olav Hammerstad
Overbevisningen
om at Jesus hadde to viljer kostet Maximus Bekjenneren dyrt.
Tore
Hjalmar Sæviktore@dagen.no
Publisert: 20.03.2024 20:29Sist
oppdatert: 21.03.2024 12:24
Som
ung mann var Maximus (580-662) i tjeneste for keiseren i Konstantinopel, men ga
opp dette livet og gikk i kloster i Kartago i Nord-Afrika.
–
Han er geniet som samler hele kirkefedrenes arv, men er ganske ukjent, sier
høgskolelektor William Grosås ved NLA Høgskolen.
.
Det
betyr ikke at han er ubetydelig.
–
Hvis du sier at du har lest og forstått Maximus, da er du blant de beste
teologene i alle fall her i landet, sier førstelektor Peder Solberg ved NLA
Høgskolen.
Ulest-
kristne klassikere
Teksten er basert på en episode av podkasten
«Ulest - kristne klassikere».
Der samtaler høgskolelektor William Grosås og
førstelektor Peder Solberg med Dagen-journalist Tore Hjalmar Sævik om én tekst
fra hvert århundre av kirkens historie.
Podkasten er et samarbeid mellom NLA Høgskolen og
Dagen.
Alle episodene er fritt tilgjengelige på iTunes,
Spotify og andre tjenester som leverer podkast.
Jesus
i alt
Selv
om skriftene til Maximus ikke er de mest tilgjengelige, mener begge teologene
at han har hatt svært stor betydning for ettertiden. Særlig dreier det seg om å
forstå storheten i Jesu identitet.
–
Det er ingenting som til syvende og sist ikke handler om Jesus for Maximus,
sier Solberg.
Derfor
tror han den kristne tenkeren ville stilt seg uforstående til spørsmålet: «Hvem
er Jesus for deg?».
–
Jesus er alt. Han er ikke bare grunnen til at jeg sto opp i dag, men at jeg i
det hele tatt våknet.
Solberg
legger til at Maximus ikke bare knytter Jesus sammen med frelsen, men med
skapelsen og alle tings eksistens.
Enkelt
grunnspørsmål
Tekstene
hans spenner over et stort spekter av sjangre. Ofte svar på spørsmål som han
har fått. For eksempel kunne han bli spurt hva det betyr at det i Bibelen både
står at «de rene av hjertet skal se Gud» og at «ingen kan se Gud».
Men
han har også formulert 400 utsagn om kjærlighet, basert på Bibelen og
kirkefedrene, og han har skrevet en kommentar til Vår Far. De kan være
oppbyggelige og livsnære, men også ta inn svimlende teologiske og filosofiske
perspektiver.
Grunnspørsmålet
er likevel enkelt:
–
Hvordan skal vi leve? Hvordan skal vi i det hele tatt praktisere kristen tro,
forklarer Solberg.
Politisk
motivert
Ett
teologisk spørsmål skulle komme til å prege livet til Maximus på en spesiell
måte og koste ham mye kamp.
Det
bysantinske rikets krig med perserne gjorde at keiseren følte akutt behov for å
skape enhet, også teologisk. Han ønsket å samle kirkene i riket som hadde glidd
fra hverandre på 400-tallet. Da hadde de ikke greid å bli enige om forholdet
mellom Jesu menneskelige og guddommelige natur.
Løsningsforslaget
til keiseren at de kunne enes om at Jesus har to naturer, men bare én vilje.
–
Maximus så dette som en alvorlig vranglære, sier Grosås.
.
Selv
om dette kan virke spissfindig og teknisk, fremholder Solberg at spørsmålet har
store konsekvenser for kristen veiledning og sjelesorg.
–
Det handler om hvem vi er og hvordan vi blir frelst.
Trøst
i sjelesorg
Hvis
Jesus bare hadde guddommelig og ikke menneskelig vilje, får det betydning for
hvordan vi forstår vår egen menneskelige vilje i relasjon til Guds vilje.
–
Som en moderne Maximus-kommentator uttrykte det: Tanken om at Jesus bare hadde
én vilje skaper kristne som enten blir deprimerte eller opprørske. For hvor
skal vi gjøre av vår egen vilje? Må den undertrykkes for å følge Guds vilje,
spør Solberg.
–
Jesus viser oss at det er mulig å ha en fullkomment fri menneskelig vilje som
samtidig samsvarer med Guds vilje. Det er vår syndige vilje som står imot Gud,
ikke vår dypeste, gudskapte vilje, fortsetter han.
Alle
menneskets lengsler, alt vårt begjær, all vår frykt – slike ting påvirker
viljen vår, fiølge de to teologene. For Maximus var det viktig at Jesus kjente
til slike erfaringer, men i alt dette frivillig – som menneske – henga seg til
sin Far, sier han.
– Hva er det han advarer mot?
–
At vi innbiller oss at Gud vil undertrykke vår vilje. Han viser hvordan Jesus
kan være en trøst for meg hvis jeg vil det onde, sier Solberg.
Han
viser til hvordan mennesket kan vite hva som er godt, men likevel erfare at det
vil det onde.
Frigjøring
av viljen
Da
Jesus ble fristet av djevelen, betyr ikke dette ifølge Maximus at han manglet
kunnskap om det gode eller evne til å gjøre det. Men han kjente de menneskelige
vilkårene kårene.
–
Jesus vet hva fristelse er, sier Solberg.
Grosås
understreker at dette ikke innebærer at det er en motsetning mellom guddommelig
og menneskelig vilje i Jesus.
–
Hele forståelsen til Maximus er frigjøring av viljen, sier han.
Maximus
understreket at Jesus ikke som syndige mennesker har en vilje som går imot Gud,
men likevel at han erfarte de menneskelige vilkårene som frister oss til å tro
at Guds vilje er mot oss og ikke med oss. Tydeligst blir dette i kampen i
Getsemane, der han før korsdøden ber: Ikke som jeg vil, men som du vil.
–
For meg er det så trøstende å lese om at Jesus hadde to viljer. At han i sitt
offer som menneske hengir seg fullt og helt frivillig, understreker Grosås.
Avviste
kompromiss
I
sin samtid var Maximus en mye lest og kjent veileder. Keiseren kom fram til at
han ikke kunne utsette ham for samme straff som paven: Døden.
.
–
Han måtte heller prøve å ydmyke Maximus, sier Grosås.
Hvis
Maximus ville godta kompromisset om Jesu vilje, ble han tilbudt å bli
erkebiskop av Konstantinopel. I overtalelsesforsøket ble det også vist til at
de fleste kirkelederne i Det bysantinske riket var uenige med ham i at det var
umulig å komme til enighet.
–
Men Maximus sier: Jeg tar ikke feil, jeg sier det Skriften og fedrene sier,
oppsummerer Grosås.
Resultatet
ble at keiseren, som var kommet i embetet allerede da han var elleve år og nå
var i 20-årene, avgjorde at Maximus skulle få kuttet av høyre hånd og revet av
tungen. Sidan han ikke umiddelbart døde av dette, fikk han status som
«bekjenner» og ikke «martyr».
Kort
tid senere døde han ved Svartehavet, i dagens Georgia.
Drevet
av kjærlighet
For
ettertiden mener Solberg at Maximus er viktig ikke bare som teologisk tenker,
men som en åndelig veileder.
–
Jeg kan ha med Gud å gjøre fordi Gud i Jesus har gjort det mulig. Maximus er
opptatt av å veilede kristne som vil vokse i sitt åndelige liv.
Han
legger til at en slik søken må begynne med gudsfrykt, men målet er at
kjærligheten skal overvinne frykten og skape en dyp hengivelse til livet med
Gud.
Simeon (947-1022) kom fra en aristokratisk familie
i Konstantinopel. Som ung voksen gjorde han sterke gudserfaringer, men ga etter
for fristelsen til å bli hovmodig.
PINSEKARISMATIKERE: Høgskolelektor William
Grosås synes det interessant at moderne pinsekarismatiske forskere lar seg
inspirere av Simeon den nye teologen. Foto: Bjørn Olav Hammerstad
Over
tusen år etter sin død fortsetter han å inspirere mennesker som vil omvende seg
fra synd og erfare Guds nåde.
Tore
Hjalmar Sæviktore@dagen.no
Publisert: 20.04.2024
06:16Sist oppdatert: 06:22
Forfatterskapet
til Simeon, med tilnavnet «den nye teologen» er preget av ramsalt oppgjør med
åndelig forfall og uvanlig dristige skildringer av Guds kjærlighet.
–
Dette er fyrstikker og krutt. Her er det sprengstoff, sier førstelektor Peder
Solberg ved NLA Høgskolen i en episode av podkasten Ulest – kristne klassikere.
.
I
syndens mølje
Simeon
(947-1022) kom fra en aristokratisk familie i Konstantinopel. Som ung voksen
gjorde han sterke gudserfaringer, men ga etter for fristelsen til å bli
hovmodig.
Ulest
- kristne klassikere
Podkast som tar for seg én tekst fra hvert
århundre av kirkens historie.
Førstelektor Peder Solberg og høgskolelektor
William Grosås samtaler med journalist Tore Hjalmar Sævik.
Podkasten er et samarbeid mellom NLA Høgskolen og
Dagen.
Alle episodene er fritt tilgjengelige på Spotify,
iTunes og andre plattformer som leverer podkast.
Han
henga seg til et liv som han beskriver som syndig i verste forstand. I
etterkant omtaler han seg som en prostituert og en drapsmann.
–
Han beskriver hvordan han har vært i syndens mølje, men gjennom
syndsbekjennelse har fått erfare Gud, sier høgskolelektor William Grosås ved
NLA Høgskolen.
De
åndelige idealene sine fikk han innprentet i kontakt med en åndelig veileder
som ble regnet for å være noe eksentrisk: Simeon Evlabas.
«Ingen
frelse utenfor brudekammeret»
Etter
omvendelsen ble Simeon den nye teologen abbed i et kloster i Konstantinopel.
Livet der var preget av de samme idealene som han selv hadde erfart som
livgivende. Konkret og regelmessig syndsbekjennelse var nødvendig for å erfare
Guds kjærlighet.
Den
guddommelige kjærligheten beskriver han i vendinger som provoserte. For det
meste skrev Simeon hymner. En samling av disse på engelsk har fått tittelen
«Divine Eros».
–
Simeon understreker at Gud elsker oss med en lidenskapelig kjærlighet, sier
Grosås.
Det
spissformulerer han slik: Det finnes ingen frelse utenfor brudekammeret, altså
der et ektepar kommer sammen.
–
Han mener at hvis du ikke har erfart Gud, så er du ikke kristen, sier Grosås.
Munken
avviser at den guddommelige kjærligheten er kjølig og abstrakt, men tvert imot
overgår alt mennesker kan erfare av annen lidenskap.
–
Alle Simeons syndige begjær slokner i erfaringen av at Gud fyller alt dette,
sier Solberg.
Krav
om overgivelse
Kirkeledelsen
på hans egen tid reagerte på den dristige billedbruken hans.
–
Dette var uhørt, påpeker Grosås.
Det
forklarer han med at kirken på denne tiden opplevde å ha stor selvtillit. Den
var godt samkjørt med Det bysantiske riket, som var det mektigste i verden. Og
den var sikker på at den forvaltet alt den trengte av åndelige ressurser
gjennom sin forståelse av Bibelen og arven fra de store tenkerne i
kirkehistorien.
Simeon
mente på sin side at kirken var selvtilfreds og brøt med et helt grunnleggende
krav fra Jesus selv: En kristen og en kirke må overgi hele seg til ham.
–
Han er helt vanvittig krass i sin kirkekritikk, sier Solberg.
I
skarpe vendinger tar Simeon oppgjør med korrupsjon, maktsyke og lunken tro.
Bitende
angrep
Tordentalen
gjør ham upopulær i kirkeledelsen. De prøvde å få ham erklært som vranglærer,
men Simeon nekter å bøye av. Han blir reddet av at han selv har mektige venner.
–
Han kommer med bitende angrep på dem som tror at de kan tenke masse teknisk
riktige ting om Gud uten å ha erfart ham, sier Solberg.
De
radikale kravene til syndsbekjennelse i klosteret bidrar til å gjøre Simeon
upopulær også blant munkene. Det topper seg i at de gjør opprør mot ham og
fordriver ham slik at han må flytte til et annet kloster. Der dør han av
dysenteri en del år senere.
Inspirerer
pinsekarismatikere
Selv
om Simeon var omstridt i sin samtid og sin nære ettertid, er han blitt bedømt
som et åndelig forbilde av mange i ettertiden.
Både
Solberg og Grosås mener en av grunnene til dette, var at han maktet å forene
det faste og det frie, eller det prestelige og det profetiske.
–
Det er en del interesse for ham blant moderne pinsekarismatiske forskere,
påpeker Grosås.
Han
viser til at disse er opptatt av flere av de samme dimensjonene ved gudslivet
som Simeon.
Tilnavnet
«den nye teologen» var i utgangspunktet ment nedsettende. Med tiden er det
likevel blitt oppfattet som en hedersbetegnelse fordi han kom med viktige
bidrag til hva gudserfaring er og hvorfor den har så stor betydning for alle
kristne.
De to episodene om Simeon den nye teologen kan du
lytte til på Spotify, iTunes og andre tjenester som leverer podkast.