Hva mente Jesus med at noe «falt i god jord»
Prekenhåndboken
Odd
Sverre Hoveprest og journalist
Publisert: 04.02.2023 05:00
Med den store såmannslignelsen ber Jesus oss lytte
nøye til Guds ord, så det kan slå rot i oss til frelse, salighet og god
fruktbæring. Lignelsen står i både Matt 13 og Mark 4 i tillegg til Luk 8.
Lukas-versjonen, vår prekentekst, er den korteste. Ut over såmannslignelsen
fins det såkorn-lignelser også i Mark 4:26ff (det selvspirende såkornet) og
Matt 13:24ff (ugresset og hveten).
Bibelens basale såkorn-metafor står i Jes 55:10f,
sml 1Mos 3:15. Såkornet er Guds ord som spirer og gror og ikke vender tomt tilbake.
Jesus gjentar i vers 11 nedenfor denne tolkningen av såkornets bilde. Og slik
lyder selve Jesu lignelse:
4 Da det nå strømmet mye folk
sammen, og de drog ut til ham fra landsbyene, sa han i en lignelse:
5 En såmann gikk ut for å så
såkornet sitt. Og da han sådde, falt noe ved veien. Det ble tråkket ned, og
himmelens fugler åt det opp.
6 Noe falt på steingrunn. Og da det
vokste opp, visnet det, fordi det ikke hadde væte.
7 Noe falt midt blant torner, og
tornene vokste opp sammen med det og kvalte det.
8 Men noe falt i god jord. Det
vokste opp og bar frukt, hundre foll. – Da han hadde sagt dette, ropte han ut:
Den som har ører å høre med, han høre!
I disse versene presenteres lignelsens bildeside.
Jesus taler til de store folkemengdene (i Galilea) som flittig kom for å høre
(vers 4). Men ikke alle tok like reelt imot det de hørte. Derfor er lignelsen
en advarsel til slike tilhørere (sml vers 8b).
Bildene i lignelsen var helt sikkert velkjente for
Galileas bønder. Jesus tegner bilde av fire forskjellige slags vekstgrunn for
såkornet: langs veikanten, på steingrunn, i tornekratt og i god jord.
Såmanns-rollen i vers 5 er vel nesten helt sikkert bilde på Jesus selv (og
etter ham alle forkynnere, men det betones ikke i lignelsen).
Den etterfølgende disippelsamtalen finner sted når
andre tilhørere ikke lenger hører på:
9 Men disiplene hans spurte ham hva
denne lignelsen skulle bety.
10 Han sa da: Dere er det gitt å
kjenne Guds rikes mysterier. Men til de andre gis det i lignelser, for at de
skal se og ikke skjelne, og høre og ikke forstå.
Uttrykket «dere er det gitt» er adressert til
disiplene. Uttrykket betegner guddommelig åpenbaring. Det som åpenbares
disiplene, er «Guds rikes mysterier/hemmeligheter». Mysteriebegrepet betegner
Guds frelsesplan. Faderen har i Dan 7:13f tildelt Sønnen Riket. Og Jesus samler
inn gudsrikeborgere (= frelste troende) inntil Riket en dag er fylt helt opp.
Denne frelsesplanen er offentlig. Den skal ropes ut fra hustakene. Likevel er
den samtidig hemmelig, ugjennomskuelig og mysteriøs for dem som ikke tror.
Setningen «for at de skal se og ikke skjelne …» er
et forkortet sitat fra Jes 6:9f, resymert fra en fri Targum-oversettelse til
arameisk. Noen mener at konjunksjonen «for at» burde oversettes «slik at»
(virkning eller følge, til forskjell fra hensikt).
Allerede i vers 10 skisserer Jesus forskjellen på
ekte lytting og uekte lytting. Derfor sier vers 10 i sak det samme som det vi
nå kommer til i vers 11–15, som er Jesu lignelsestolkning. Den begynner slik:
11 Men dette er lignelsen: Såkornet
er Guds ord.
12 De ved veien er de som hører, men
så kommer djevelen og tar ordet bort fra hjertet deres, for at de ikke skal tro
og bli frelst.
Legg merke til en liten detalj som går igjen i
fortsettelsen. Jesus sier at såkornet (entall) er Guds ord. Deretter taler han
(i flertall) om «de ved veien» og beskriver dem som personer. Såkorn-bildet er
derfor dobbelttydig. Det betyr først og fremst Guds ord, men dernest også de
personene som hører Guds ord. De fire ulike slag dyrkingsjord er bilde på fire
menneskelige hjertetilstander og fire personlige måter å ta imot Guds ord på.
Første bilde: Langs veikanten er dyrkingsjorden
hardtrampet. Mennesker som tar imot Guds ord på samme måten som veikantjorden
tar imot såkornet, vil ikke oppleve at Ordet begynner å spire (= virke) i
hjertet. For fuglene (= djevelen) plukker det straks bort. Legg merke til
sammenhengen mellom tro og frelse i vers 12. Så følger steingrunn-bildet:
13 De på steingrunn er de som tar
imot ordet med glede når de hører det. Men de har ingen rot. De tror til en
tid, men i prøvelsens stund faller de fra.
Steingrunn-bildet handler om steder der det er
stein eller fjellgrunn like under jordoverflaten. Kornspiringen begynner da
bra. Men kornet får ikke slå røtter som kan suge opp tilstrekkelig væske.
Derfor visner det. Dette kan blant annet av og til svare til situasjonen under
følelsesfylte vekkelser, der de nyomvendte snart faller fra igjen når
prøvelsene kommer (les romanen «Steingrunnen» av biskop Bo Giertz!). Over til
tredje bilde:
14 Det som falt blant torner, er de
som hører, og mens de vandrer fram, kveles de av bekymringer og rikdom og
livets lyst, så de ikke bærer fullmoden frukt.
Bildet handler om en åker der det enkelte steder
vokser tett tornekratt, men jorden er ellers god og dyp. Tornekratt-bildet
illustrerer en tredje type menneskehjerter. Guds ord slår rot hos dem og spire
godt. Men tornekrattet er en fiendtlig busk. Det kveler kulturplanter. Jesus
sier i vers 14 at tornekrattet er bilde på tre frafallsgrunner: bekymringer,
rikdom og «livets lyst» («hedonóon tou bíou»).
Det sistnevnte uttrykket minner på gresk om
fremmedordet «hedonisme» (dyrking av lystfølelse, fornøyelser og all verdens
underholdning). I vår underholdnings-tidsalder er dette antakelig mer aktuelt enn
noensinne. Så kommer fjerde bilde, den gode jorden:
15 Men det i den gode jorden, det er
de som hører ordet og tar vare på det i et vakkert og godt hjerte, og bærer
frukt i utholdenhet.
I dette verset møter vi den hjertetilstanden Jesus
ønsker at vi alle må ha. Her nevnes fem ting som må utlegges i forkynnelsen: Å
høre ordet, å ta vare på det, å la ordet skape i oss et vakkert og godt hjerte,
å la ordet bære etisk gode frukter, og å holde ut med ordet levende i hjertet
like til enden. Generelt bør vi tenke at den store såmannslignelsen er ment som
et åndelig speil til selvprøving for oss.
Tatt fra avisen Dagen 10/2-23