Kulturell og økonomisk revolusjon
Nostradamus
Det store Empire til Antikrist vil begynne hvor en gang Atillas
(Gud svøpe) imperium var og den nye Xerxes vil nedstige med stort utallige mengder(horder),så den Hellige Ånds,
Komme fra 48 grader vil gjøre en transmigration( transmigrasjon)som jager ut vederstyggelighet ut fra
den Kristne Kirke,som vil styre en tid og til tidenes ende.
Loven om Mer vil sett til å minke( frie marked,Kapitalisme )efter den en mer forførende: Dnieper vil først
gi etter: Gjennom gaver og tunge en annen mer attraktiv. ( Dnieper
,Borysthenes"gammelt navn elv i Russeland,Ukraina) Brennaktuell se kommentar i warfare Engelsk
Gjennom
gaver og tunge en annen mer attraktiv.(En Mann med en plan) Engelsk tale
(fredsmegler. Gjennom fred han skal ødelegge di mange Daniel
8:23-27 King
James 8:25 kanskje vi får se skyggen av han?
H7962
E Sword
שַׁלְוָה
shalvâh
shal-vaw'
From H7951; security (genuine or
false): - abundance, peace (-ably), prosperity, quietness.
Total KJV occurrences: 8 No=
Totalt
antall KJV-forekomster: 8
Sikkerhet (ekte eller falsk): -
overflod, fred (-ably), velstand, stillhet.
Han vil komme til Romerene via Babel (Irak?)
Lenge ventende han vil aldri komme tilbake ,I
Europa ,Han vil reise seg opp (stige
opp)i Asia og utsendt i forbund med den store Hermes
. Han
vil vokse over alle Østens Konger
Putin and China JUST changed
EVERYTHING as the U.S. readies for war | Redacted News
Glenn
Diesen | Eurasia, NATO vs Russland, Ukraina, Kina, USA og Dollaren, Tredje
Verdenskrig
Når
Smeller Det? USAs Økonomiske Problemer: Inflasjon, Gjeld, Dollaren
Det
er en rotten Verden. Christo Grozev er leder i et
internasjonalt gravekollektiv av reportere.
Stein A Johannessen
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
·
Følg oss
·
Om HRS
·
Tema
I Kina kunngjør Sergei Lavrov en mer rettferdig
verdensorden
Russlands utenriksminister Sergey Lavrov
kunngjorde onsdag starten på "en mer rettferdig verdensorden" i
samarbeid med Kina. Lavrov er i Kina for å delta på to multinasjonale møter om
Afghanistan, sammen med representanter fra Pakistan, Iran, Tadsjikistan,
Turkmenistan og Usbekistan, og han omtaler en fremtidig "multipolar"
verdensorden.
Publisert: 30.03.2022 - 14:24
·
·
·
Franske Le Figaro omtaler
den russiske utenriksministerens besøk i Kina, det første besøket siden
Russland invaderte Ukraina. Og mens mange vestlige medier og kommentatorer ser
for seg et Russland som på alle måter kommer tapende ut av krigen i Ukraina,
kan Sergey Lavrovs uttalelser til den kinesiske utenriksministeren, Wang Yi,
indikere at russerne selv ser for seg en vinnende framtid.
En multipolar
framtid
Le Figaro gjengir Lavrovs ord:
«Vi lever et veldig alvorlig
stadium i internasjonale relasjoners historie,» sa lederen for
Kreml-diplomatiet i starten av et bilateralt møte med sin kinesiske motpart,
Wang Yi. «Jeg er overbevist om at på slutten av denne fasen vil den
internasjonale situasjonen være mye klarere, og at vi sammen med dere og våre
støttespillere vil bevege oss mot en multipolar, rettferdig, demokratisk
verdensorden», sa han til den kinesiske ministeren.
Den multipolare verdensordenen
han omtaler samsvarer med inspirasjon Putin henter fra Alexandr Dugin,
slik vi omtalte i saken Putins hellige krig mot vestlige verdier. Dugin styres av prinsippet om at
«nasjonen er alt, individet er ingenting» i den eurasiske orden, og han er
forkjemper for et nytt imperium i det han omtaler som en multipolar verden.
Videre omtalte vi i samme sak hvordan USAs tilbaketrekning fra Afghanistan kan
gjøre Eurasia-statene motiverte til å samhandle som en felles multipolar aktør:
Man trenger ikke gå til Putins
inspiratorer for å være redd i situasjonen verden og Vesten står i i dag. Den
franske filosofen og forfatteren Bernard-Henri Lévy er et husholdningsnavn i hjemlandet,
der han kort og godt omtales som BHL. I hans bok The Empire and the
Five Kings – America’s Abdication and the Fate of the World, viser han
hvordan USA og Vesten er i ferd med å miste verdensherredømme, og han peker
spesifikt på hvordan USAs isolasjonisme har skapt et «stort vakuum» som kan
stimulere til aggressive politiske ambisjoner i fem makter «som er opptatt av å
tegne på nytt, til sin fordel, det globale kartet over autoritet og makt».
Han skriver at Russland, Kina,
Tyrkia, Iran og radikal sunni-islam begynner «å koke igjen, sette seg i
bevegelse, og gitt at verden nylig ble vitne til den amerikanske
tilbaketrekningen … vil gjenoppta angrepet på historien.
Dermed er det ekstra interessant
å se hvilke land som møtes i Kina for å diskutere Afghanistan. Det er Pakistan,
Iran, Tadsjikistan, Turkmenistan og Usbekistan, alle naboland til Afghanistan.
Og det er samtidig interessant at den uuttalte rammen rundt møtet er at landene
ikke har fordømt den russiske invasjonen av Ukraina. I motsetning til mange
vestlige nasjoner, har Kina nektet å fordømme invasjonen og har også ligget bak
mange andre land når det gjelder å gi humanitær hjelp til Ukraina.
«Grenseløst
vennskap»
Le Figaro skriver at den
kinesiske utenriksministeren har vært tydelig på at Kina har et «grenseløst
vennskap» med Russland
Beijing, som deler sin
fiendtlighet mot USA med Moskva, har siden 24. februar nektet å fordømme den
russiske invasjonen av Ukraina, og foretrekker å fordømme vestlige sanksjoner
mot Russland. I begynnelsen av mars hyllet Wang Yi til og med et «bunnsolid»
vennskap med Moskva, og forsvarte Russlands «rimelige» sikkerhetsbekymringer.
Noen uker før krigen i Ukraina hadde Russlands president Vladimir Putin blitt
varmt mottatt av sin kinesiske kollega Xi Jinping i Beijing. De to landene
feiret deretter et «grenseløst» vennskap og fordømte «utvidelsen» av NATO.
Avisen skriver videre at
Taliban-lederen som har makten i Kabul, Amir Khan Muttaqi, også er ventet å
delta i møtet.
Ifølge en talsmann for det
amerikanske utenriksdepartementet skal Washingtons spesialrepresentant for
Afghanistan, Tom West, delta på møtet. Disse møtene kommer en uke etter et
besøk i Kabul av den kinesiske utenriksministeren, for første gang siden de
islamistiske fundamentalistene kom til makten i august i fjor. Kina deler en
liten grense på 76 kilometer i svært stor høyde med Afghanistan. Beijing har
lenge fryktet at nabolandet vil bli en reservebase for separatister og
islamister fra den uiguriske etniske gruppen, majoriteten i den enorme regionen
Xinjiang (nordvest), skriver Le Figaro videre.
De «grenseløse vennene» har en
selvsagt en felles interesse i regionen; økonomi, og påfølgende makt. Det er
ingen hemmelighet at det er stor interesse knyttet til Afghanistans
mineralrikdommer, ifølge Al Jazeera beregnet til å være verdt 1
billion dollar.
Eurasisk
alliansebygging
Al Jazeera skriver at disse
mineralforekomstene, som ingen har vært i stand til å utvikle under
kontinuerlig konflikt og vold, er å anse som nøkkelen til en velstående
fremtid.
Nå er flere land, inkludert
Iran, Russland og Tyrkia ute etter å investere, og de fyller vakuumet som ble
etterlatt i kjølvannet av fjorårets kaotiske amerikanske tilbaketrekning som
førte til avgang av internasjonale hjelpegrupper, frysing av afghanske
eiendeler og økonomiens virtuelle kollaps.
På denne ukens samlinger vil
Kina forsøke å posisjonere seg som den ledende forkjemperen for humanitær bistand
og økonomiske utviklingsprosjekter i Afghanistan og vil åpent oppfordre USA til
å frigjøre den afghanske regjeringens eiendeler og kontoer, sa Columbia
University statsviter Alexander Cooley, en ekspert på Sentral-Asia.
«Kina hevder seg stille som den
ledende eksterne makten i regionen», sa Cooley til nyhetsbyrået Associated
Press. «Ved å gjøre det vil den posisjonere seg både som kritiker av USAs
regionalpolitikk og som en alternativ leder for en humanitær koalisjon som
består av Afghanistans naboer» gjengir Al Jazeera.
Med nok et tilbakeblikk på vår
artikkel Putins hellige krig med vestlige verdier, kan det være
verdt å justere fokuset på det religiøse aspektet i alliansebyggingen som
foregår østover.
Landene har likevel sterke
fellestrekk – autokratiske styresett – og her kan man ikke unngå å legge merke
til at autokratiet og religionen går hånd i hånd i henseende å samle folket.
Særlig tydelig blir det kanskje når man sammenlikner disse landene at islam er
politisk i sin form, med sitt rigide sharia som sammenfaller med de tiltakende
autokratiske politiske føringene som legges både i Kina og Russland.
Det åndelige aspektet er såvisst
tilstede i alle de nevnte landene, og det de felles kan samles om er
trusselbildet Vesten utgjør for moralsk forfall. Ingenting virker så samlende
som en felles ytre fiende.
Her må det skytes inn at «ytre
fiender» virker samlende på grupper på ulike nivåer og er et velkjent fenomen
fra sosialpsykologisk forskning. Fenomenet kan framstå tilsynelatende negativt,
men for gruppene som samles vil det oppleves positivt og styrkende, skrev vi.
Det religiøse aspektet har
definitivt betydning, men samtidig er utsikten til styrket økonomi og framtidig
velferd en enda sterkere maktfaktor enn religion. Alliansebyggingen østover
viser kanskje at svært mange av verdens autokratisk styrte stater gir blaffen i
vestlig tro på menneskerettighetenes universalitet. Om noe bør krigføringen mot
Ukraina minne Vesten om akkurat dette; vi utgjør ulike sivilisasjoner, der
troen på vestlig frihets fortreffelighet ikke deles av andre enn oss selv.
Du kan støtte HRS ved å dele
artikkelen, ved å følge oss på Facebook og ved å gi en gave.
Vises ikke artiklene våre i Facebook nyhetsstrømmen din? Se her for
mer informasjon.
Del & følg
Putins hellige
krig mot vestlige verdier
Ortodoks religion
kan være en viktig puslebrikke for å forstå Putins beveggrunner i krigen mot
Ukraina, og i det ortodokse ligger ikke bare kristendom, men også islam. Putins
tiltrekning mot Iran og Pakistan er en del av dette bildet, og Kreml har lenge
hatt ambisjoner om å utvikle partnerskap med den muslimske verden på grunnlag
av likhet og gjensidighet.
Publisert: 19.03.2022 - 16:14
Oppdatert: 21.03.2022 - 08:22
Det som fra vestlig ståsted tolkes
som nederlag i Ukraina, ser ikke nødvendigvis slik ut i despotens hode.
Forråtnelsesprosess
Avskyen for Vesten og vestlige
verdier som selverklært universalt gjeldende moralsk gullstandard for
menneskeheten, har vokst i takt med veksten av vestlig dekadanse og nedrustning
av forsvaret. Mens vi selv påberoper oss å eie en sannhet som skal gjelde for
alle verdens folk, vil føre dialog i enhver konflikt, vil sidestille et tredje
kjønn med de biologiske kjønnene og bruke milliarder på et grønt skifte,
framstår vi for store deler av verden som om vi er i en forråtnelsesprosess. Det
er fremdeles slik at majoriteten av verdens folk foretrekker samfunnsstrukturer
basert på familieverdier, der menn er menn, kvinner er kvinner og fellesskapet
har en eller annen form for åndelig, religiøs struktur.
I følge en studie fra Pew Research Center utgitt
i 2012, anså mer enn 1,1 milliarder mennesker – omtrent én av seks (16 %)
mennesker over hele verden på den tiden seg som «ikke religiøst tilknyttet».
Det tilsier altså at fem av seks mennesker på kloden er religiøst
tilknyttet, og vår vilje til å fnyse overbærende av troende, har unektelig i
seg et element av nedlatenhet.
I den samme undersøkelsen oppgis at i
Norge i dag oppgir kun 11 prosent å tilkjenne seg religiøs tro, mens de øvrige
89 prosent ikke gjør det.
Det er likevel verdt å se andel
aktivt troende i lys av rådende kultur. For ser man på tall for Russland, Kina
og eksempelvis Iran, ser man noe påfallende. Mens Russland og Kina skårer lavt
på religiøsitet, skårer Iran skyhøyt. Landene har likevel sterke fellestrekk –
autokratiske styresett – og her kan man ikke unngå å legge merke til at
autokratiet og religionen går hånd i hånd i henseende å samle folket. Særlig
tydelig blir det kanskje når man sammenlikner disse landene at islam er politisk
i sin form, med sitt rigide sharia som sammenfaller med de tiltakende
autokratiske politiske føringene som legges både i Kina og Russland.
Det åndelige aspektet er såvisst
tilstede i alle de nevnte landene, og det de felles kan samles om er
trusselbildet Vesten utgjør for moralsk forfall. Ingenting virker så samlende
som en felles ytre fiende.
Her må det skytes inn at «ytre
fiender» virker samlende på grupper på ulike nivåer og er et velkjent fenomen
fra sosialpsykologisk forskning. Fenomenet kan framstå tilsynelatende negativt,
men for gruppene som samles vil det oppleves positivt og styrkende.
En rød, religiøs
tråd
Det går en historisk linje fra
Putins sjokkerende TV-tale onsdag, der han uttalte at Russland alltid være i
stand til å skille de «ekte patriotene fra avskum og forrædere» bakover i tid,
helt til de tidlige årene i Putins presidentskap. I 2003 fikk Russland – under
Putin – observatørstatus i Organisasjonen for islamsk samarbeid (OIC). Putin
trakk dermed Russland nærmere OIC – antakelig imponerende nok for hans nære
allierte, men også de russiske muslimene, og Putins egne ortodokse tankegang
kan sies å ha kommet til syne allerede den gang. Den grove, tilsynelatende også
hatefulle uttalelsen mot sitt eget folk Putin ga onsdag, da han påsto at
«avskum og forrædere» skulle «spyttes ut som et insekt som tilfeldigvis fløy
inn i munnen deres», bærer i seg elementer av religiøse absolutte tanker om
godt og ondt.
Putins islamforståelse har også
blitt lagt merke til av den russiske forskeren Karina Fayzullina. Hun skrev i
2014 om hvordan man må tolke russisk
utenrikspolitikk og islam:
Bildet av Russland i verden er
sjelden forbundet med islam og islamsk identitet generelt. Mens den ortodokse
kristendommen er landets dominerende trosretning, er det ikke mange som vet at
Russland er hjemsted for så mange som 14 millioner muslimer med ulik etnisk
bakgrunn. Det er imidlertid ingen nyere folketelling for å bekrefte dette
tallet.
Historisk sett har islam ikke blitt
innstiftet i Russland på en bevisst måte som en konseptuell del av nasjonal
identitet før Sovjetunionens oppløsning for mer enn to tiår siden. Sterk
sekularisme fra de tidligere sovjeterne hindret enhver religion i å utvikle
seg, både innenfor og utenfor den offisielle politiske rammen. Dermed forble
rollen til tradisjonelle trosretninger blant de forskjellige etnisitetene og
folkene i det tidligere Sovjetunionen undervurdert i flere tiår. Det er
først nylig at islam i Russland har funnet seg mindre «lenket» av
restriksjonene som tidligere hadde lenket den i århundrer, før og under
grunnleggelsen av det tidligere Sovjetunionen.
Denne regjeringens politiske trend
har vist seg å være virkelig oppmuntrende. Russiske ledere og politikere
understreker gjentatte ganger betydningen av islam som en integrert del av den
politiske strukturen til stat, historisk og i samtidstiden.
For eksempel viker president Putin
generelt ikke tilbake for å uttrykke religiøse følelser og støtte generelt, og
er rettferdig i sin respekt for islam. Han uttaler følgende:
«…Islam hevdes med rette å være en
umistelig del av dagens religiøse, sosiale og kulturelle liv i Russland. Dens
tradisjoner er basert på evige verdier av godhet, barmhjertighet og
rettferdighet…»
Politikken på 2000-tallet, sammen
med regjeringens politikk for å forbedre Russlands image i den muslimske
verden, ser ut til å ha gitt oppmuntrende resultater når det gjelder Russlands
generelle status. Når det gjelder massebevissthet, søker Russland å presentere
seg selv som et vennlig land for islam og muslimer. Det vil si at Russland
dyrker bildet av et alternativ til krigeriet til de amerikanske neokonservative
stemmene (‘Neocons’), som stadig setter seg mot den muslimske verden med
iherdige, men fruktløse forsøk på å spre vestlige politiske verdier ved å
fremme demokrati. Russland har ikke en lignende politikk, og følger ikke i
fotsporene til det tidligere Sovjetunionen når det gjelder å søke å spre
kommunismen.
Karina Fayzullinas analyse er i dag
åtte år gammel, men den har mye for seg dersom man skal forstå Putins
beveggrunner.
Hellig krig
I en svært interessant kronikk i
kultursidene i svenske Exspressen sist helg skriver også Joel Halldorf at Dette er en hellig krig for
Vladimir Putin. Han mener at det er helt nødvendig å legge den
religiøse puslebiten på plass for å få en forståelse av hva Putin holder på
med, all den tid «det materielle og realpolitiske puslespillet ikke går opp».
Mens Europa samlet seg under
slagordene frihet, likhet, brorskap, ble russisk statsideologi
oppsummert i ordene ortodoksi, autokrati, folk. Landet ble ansett
for å trenge en sterk leder ledet av en intakt og vital ortodoks spiritualitet.
En av Putins viktigste
inspirasjonskilder er filosofen Ivan Ilyin, som flyktet fra Russland etter
revolusjonen i 1917. Ilyin så på ateistisk kommunisme som en parentes i russisk
historie. I sin kjerne var Russland kristent, og det var åndelighet som forente
folket.
Dette mønsteret går igjen i Putins
eget liv. Han ble født i det ateistiske Sovjetunionen, men ble i hemmelighet
døpt av sin fromme mor. Han har alltid på seg dåpskorset – det kan sees på
bildene når han er ute og rir i bar overkropp. Som president har han knyttet
tettere bånd til kirken og i krigen mot IS presenterte han seg selv som en
forsvarer av troen.
Gjennom krigen i Ukraina tar Putin
enda et skritt på en vei han lenge har gått langs. Russland anses som truet av
Europa, og trusselen blir akutt etter hvert som Ukraina sklir vekk fra imperiet
og mot det demokratiske og dekadente Vesten. Dette handler ikke bare om
NATO-medlemskap og økonomi, men om Europas kulturelle og åndelige innflytelse
over Ukraina.
Men ortodoks kristendom og islam er
da ikke det samme, vil mange hevde – med rette – men her kommer vi til en annen
stor inspirator for Putin; Alexandr Dugin.
Ekstremt tankegods
Aleksandr Dugin er forgrunnsfigur
for Russlands ytterliggående høyreside. Han er utdannet innen samfunnsvitenskap
og filosofi og tilhører den gammeltroende retningen innen ortodoks kristendom
som er tett knyttet til den offisielle russisk-ortodokse kirken. Dugin er forøvrig nevnt
i Johannes
Due Enstads “Glory to Breivik!”: The Russian Far Right and the 2011 Norway
Attacks.
I Dues forskningsartikkel ser han på
hvordan Anders Behring Breiviks terrorangrep ble mottatt på den russiske ytre
høyresiden, med et sammenlignende blikk til Vest-Europa. Han fremmer tre
hypoteser i artikkelen:
1.
Et svakere sosialt stigma knyttet
til høyreekstremisme reduserer kostnadene ved å offentlig omfavne
høyreorienterte terrorister.
2.
Høyere nivåer av vold i det russiske
samfunnet øker desensibilisering og aksept for vold.
3.
Breiviks omfavnelse passer inn i en
levende tradisjon for å ikonisere høyreorienterte militanter på den russiske
ytre høyresiden.
Denne kunnskapen er nyttig bakteppe
for å forstå den russiske forskeren Karina Fayzullinas påstand om at Russland
under Putin arbeider aktivt med å forbedre Russlands image i den muslimske
verden. Slik vi gjentatte ganger har tatt til orde for er organisert islam i
totalitære moskeer og bevegelser tyrannisk, voldelig, patriarkalsk og
jødehatende – og nettopp derfor er den høyreekstrem.
Alliansen mellom Russland og
muslimske land og Putins islamflørt er på ingen måte tilfeldig, tvert imot har
høyreekstremismen og islam den samme ideologiske klangbunnen, og forskjellene
viskes enkelt vekk i samling mot Vesten som en felles fiende.
Ser man hvor Putin henter styrker
fra, får man kanskje en bedre ide om hvem som har sammenfallende interesser i
kampen mot Vesten, som Ukraina er et symbol på.
Vestens moralske
overlegenhet
Allerede i september 2020 varslet Russland
militært samarbeid med Iran fordi de visste at FNs våpenboikott
mot Iran utløp i oktober samme år, og Putin har knyttet seg stadig tettere opp
mot det iranske regimet.
I august 2021 signerte deretter
Russland en militær samarbeidsavtale med Saudi
Arabia. I tillegg til diverse muslimske samarbeidsavtaler kom også
nyheten om Russlands militære samarbeid med Kina på samme tid.
Ifølge Kristian Åtland ved
Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) har Natos forhold til Russland gjennomgått
en merkbar forverring i årene som har gått siden Russlands intervensjon i
Ukraina i 2014. Kina har i stor grad vært et større sikkerhetsproblem for USA
enn for resten av alliansen, og den asiatiske stormakten har først havnet høyt på
Natos radar i løpet av de siste årene.
– Det er liten tvil om at Kina i
senere år har kommer høyere på Natos agenda, og det at Russland og Kina
samarbeider er en potensiell utfordring for Nato, sa Åtland til ABC Nyheter.
På en sikkerhetskonferanse støttet
Putin planene om å la frivillige delta på russisk side i kampene i Ukraina,
meldte Reuters forrige
fredag:
«Det er rundt 16 000 soldater fra
Midtøsten klare til å bli med oss i vår innsats for å frigjøre DNR og LNR», sa
forsvarsminister Sergei Shoigu. Mange av de frivillige hadde tidligere meldt
seg frivillig til å kjempe med Russland mot ISIS.
Dagbladet skrev
tirsdag at så mange som 40.000 syriske krigere skal ha vervet seg for å tjene
for det russiske militæret.
Det synes navlebeskuende naivt å
tenke at det er umulig for Russland å finne løsninger på Vestens økonomiske
sanksjoner med disse statene bak seg. Dette er alle stater med egeninteresse i
å sette Vestens moralske overlegenhet på plass.
Så kan man selvsagt samtidig undre
seg over hvorfor invasjonen av Ukraina tilsynelatende er langt vanskeligere for
Putin enn han kanskje hadde tenkt på forhånd, men grunnen kan ligge i at landet
slett ikke har blitt så vestlig ennå som Putin antok, men snarere eier nyvunne
demokratiers vilje til å kjempe militært for å bevare friheten. Noe liknende er
vel vanskelig å peke på i et ellers dialog- og inkluderingskåt Europa, som
virker å ha glemt at forutsetningen for fred er viljen til å gå til krig for
det man tror på.
Dugins drøm
Dugin styres av prinsippet om at
«nasjonen er alt, individet er ingenting» i den eurasiske orden, og han er
forkjemper for et nytt imperium i det han omtaler som en multipolar verden. Dr.
Polit. Jørn Holm Hansen beskriver Dugin på følgende måte i Store norske
leksikon:
Dugin har brukt begreper som
nasjonal-bolsjevisme, ny-eurasianisme og ‘den fjerde politiske teori’ om
sine politiske ideer. Sentralt står avvisningen av det
liberale demokratiet. Selv om Dugins egne ideer står nærmest tradisjonalismen,
fascismen og det europeiske Nye Høyre, hevder han at hans egne ‘fjerde
politiske teori’ er noe nytt etter
at liberalismen, fascismen og kommunismen har utspilt
sine roller. Dugin ønsker en ‘konservativ revolusjon’ der staten styrkes på bekostning
av de individuelle rettighetene. Han ser et potensial i samarbeid
mellom anti-liberale strømninger med andre utgangspunkter enn hans eget, blant
dem anti-globalister, islamister og ytterliggående naturvernere (min
uthev.)
Som Putins rådgiver er Dugins ideer
i stand til å fortolke krigen i Ukraina som et «nødvendig onde», en parentes i
det store bildet. Dette sier Dugin selv om krigen:
Dette er ikke en krig med Ukraina.
Dette er en konfrontasjon med globalismen som et helt planetarisk fenomen.
Konfrontasjon på alle nivåer – geopolitiske og ideologiske. Russland avviser
alt innen globalisme – monopolaritet, atlantisisme, på den ene siden, og
liberalisme, anti-tradisjon, teknokrati, Great Reset med ett ord, med et annet.
Det er tydelig at alle europeiske ledere er en del av den atlantiske liberale
eliten. Og vi gikk i krig med dem. Derfor er deres normale reaksjon: Russland
blir nå ekskludert fra de globalistiske nettverkene.
Dugins overbevisning om seier for
russerne vedvarer, og han omtaler bruddet med Vesten som
«frelse».
Hva betyr Russlands brudd med
Vesten? Dette er frelse. Det moderne Vesten, der Rothschilds, Soros, Swabians,
Bill Gates og Zuckerbergs triumferer, er verdenshistoriens mest motbydelige
fenomen. Dette er ikke lenger vest for gresk-romersk middelhavskultur, ikke den
kristne middelalderen, og ikke engang det voldelige og kontroversielle
1900-tallet.
Det er en kirkegård for
sivilisasjonens giftige avfall, det er anti-sivilisasjon. Og jo før og mer
fullstendig Russland blir avskåret fra det, jo raskere vil det vende tilbake
til røttene. Til hva? Til kristen, gresk-romersk, middelhavs… – til europeisk…
Altså til røtter felles med det virkelige Vesten. Disse røttene er deres egne!
– det moderne Vesten har avskåret. Men de ble i Russland. Først nå hever
Eurasia hodet. Først nå taper liberalismen i selve Russland fullstendig terreng
under føttene.
Russland er ikke Vest-Europa.
Russland fulgte grekerne, Byzantium og østkristendommen. Og fortsatt går vi den
veien. Ja, med sikksakk og avvik. Noen ganger blir vi sittende fast. Men det
går. Russland sto opp for å forsvare tradisjonens verdier mot den moderne
verden. Dette er selve «opprøret mot den moderne verden». Visste du ikke det?
Og Europa må bryte med Vesten, og
til og med USA må følge dem som avviser globalisme. Og da vil alle forstå hva
som er meningen med den moderne krigen i Ukraina. Mange i Ukraina forsto dette
før. Men den forferdelige frenetiske liberal-nazistiske propagandaen lot ingen
stein ligge uvendt i ukrainernes sinn. De vil komme til fornuft og vil kjempe
sammen med oss for Lysets Rike, for tradisjon og
sann kristen europeisk identitet. Ukrainere er våre brødre. Var, er og vil
være.
Et brudd med Vesten er ikke et brudd
med Europa. Det er et brudd med død, degenerasjon og selvmord. Dette er
nøkkelen til utvinning. Og Europa selv – folkene i Europa – bør følge vårt
eksempel: styrte den folkefiendtlige globalistiske juntaen. Og å bygge et ekte
europeisk hus, et europeisk palass, en europeisk katedral.
Hvis Putin er i gang med å bygge sin
«ekte europeiske katedral» og følge Dugins modell der målet er et samlet
Eurasia er vi ille ute, da vil krigen vedvare over lang tid, og med en total
omskiftning av maktstrukturer på planboka, bør ingen betvile den russiske
viljen til å renske verken eget land eller Ukraina for «avskum og forrædere».
Dugin lagde oppskriften allerede i 1997, i sitt seks hundre siders
neo-fascistiske program for etniske russeres endelige styre over landene som strekker
seg «fra Dublin til Vladisvostok,» Foundation of Geopolitics.
De fem kongene
Man trenger ikke gå til Putins
inspiratorer for å være redd i situasjonen verden og Vesten står i i dag. Den
franske filosofen og forfatteren Bernard-Henri Lévy er et husholdningsnavn i
hjemlandet, der han kort og godt omtales som BHL. I hans bok The Empire and the Five Kings –
America’s Abdication and the Fate of the World, viser han
hvordan USA og Vesten er i ferd med å miste verdensherredømme, og han peker
spesifikt på hvordan USAs isolasjonisme har skapt et «stort vakuum» som kan
stimulere til aggressive politiske ambisjoner i fem makter «som er opptatt av å
tegne på nytt, til sin fordel, det globale kartet over autoritet og makt».
Han skriver at Russland, Kina,
Tyrkia, Iran og radikal sunni-islam begynner «å koke igjen, sette seg i
bevegelse, og gitt at verden nylig ble vitne til den amerikanske
tilbaketrekningen … vil gjenoppta angrepet på historien.»
Det viser seg at Vesten selv ikke
effektivt kan motarbeide Russland fordi Vesten må bøye seg for de andre fire
«kongene». «Det som så lenge hadde vært kjent som ‘sannheten'», skriver Lévy,
«er virkelig en skiftende skygge.» Han beundrer både den persiske og den
arabiske sivilisasjonen og Russlands store litteratur, men han fordømmer de fem
imperiene for deres tiltrekning til nazisme, antisemittisme, fascisme og
totalitarisme.
Han påpeker også at da Persia i 1935
skiftet navn til Iran – «som på farsi betyr ‘ariernes land’» – gjorde de det
som en gest av tilpasning til Hitlerismen.
Så kan man selvsagt fortsette å
framholde at krigen handler om en ydmyket manns stormannsgalskap eller
utelukkende om hat mot vestlige verdier, men den religiøse enigheten om
autokratisk makt er samtidig enormt skummel, gitt at Vesten fullstendig har
sluttet å forstå religion og bare fnyser oppgitt av troende, som om de er litt
teitere enn oss. Videre må man gjerne trekke fram nazistiske grupperinger i
Ukraina, men sammenliknet med hvem de står overfor, bør russerne snarere se seg
i speilet når de gir denne karakteristikken.
Det framstår som galskap, men det er
dessverre en logikk bak handlingene. Den er imidlertid ikke bare økonomisk
eller materiell, men det krever flere puslespillbiter for å få bildet sammen.
For Putin er dette en hellig krig, motivert av en mytologisk og metafysisk
logikk, konkluderer Joel Halldorf i sin kronikk.
Jeg er redd han har rett.
Du kan støtte HRS ved å dele artikkelen,
ved å følge oss på Facebook og ved å gi en gave.
Vises ikke artiklene våre i Facebook nyhetsstrømmen din? Se her for
mer informasjon.