top2.jpg - 4040 Bytes
Artikkel nr. 87:
ER ANTIKRIST ISRAELER?


I Åp. 13,18 står: "Her er visdommen. Den som har forstand, han regne ut dyrets tall! for det er et menneskes tall, og dets tall er seks hundre og sekstiseks'
Her skal vi omtale flere ting:
I Åp. 13,18 sies at dyrets tall er et menneskes tall. Dyrets tall er ikke et rikes tall, heller ikke en ismes tall, heller ikke en demons tall, men et menneskes tall. Altså er dyret et menneske. En helt annen ting er at dyret har et rike, Åp. 16,10.

I Mark. 13,14, hvor "ødeleggelsens vederstyggelighet" er omtalt, er det ord som er oversatt med "stå", i grunnteksten et partisipp i akkusativ maskulinum og som viser at "ødeleggelsens vederstyggelighet" er en mann. "Ødeleggelsens vederstyggelighet, , som forøvrig også er omtalt i Matt. 24,15: Dan. 9,27: 12,11, er et av profetiens mange benevnelser på Antikristen. I Åpenbaringsboken kalles denne mann "dyret". I de paulinske skrifter kalles denne mann "syndens menneske, fortapelsens sønn, den lovløse", 2.Tess. 2,3-8. 1 de johanneiske skrifter "Antikristen", 1.Johs. 2, 18.22: 4,3: 2.Johs. 7. Og i profetien om Israels og Jerusalems sytti åruker, Dan. 9,24-27, "den kommende fyrste", v.26, som er identisk med "ødeleggelsens vederstyggelighet", omtalt i v. 27.
Altså er Antikristen eller dyret i Åpenbaringsboken en mann, og dette er overensstemmende med all profeti, men henvisningene i Skriften, både indirekte og direkte, både forbildelige og motbildelige, både typiske og typologiske, er så mange at vi ikke her skal anføre dem.
Den kommende fyrste i Dan. 9,26, som er ødeleggelsens vederstyggelighet i v. 27, altså Antikristen eller dyret, er så klart en romersk cæsar, fordi det var denne fyrstes folk, altså romerne, som skulle ødelegge og som også ødela templet og Jerusalem i år 70 e.Kr., hvilket er godtgjort ifølge historien.
Profetisk og bindende er også og fremdeles for Israel yppersteprestenes erklæring overfor Tiberius Cæsars prokurator Pontius Pilatus under rettergangen mot Jesus Messias da han spurte dem: "Skal jeg korsfeste deres konge?". De svarte: "Vi har ingen annen konge enn keiseren", Johs. 19, 15. Klarest er svaret i den latinske tekst i Vulgata: "Non habemus regem nisi Caesarern", d.e. "Vi har ikke konge uten cæsar".
Vi konkluderer derfor med at den kommende fyrste, som er identisk med ødeleggelsens vederstyggelighet i endens tid, Dan. 9,26-27, er en romersk cæsar. Og videre at Israel som nasjon først løses fra den offisielle erklæring i Johs. 19,15 ved den nye offisielle erklæring i Matt. 23,29: "Velsignet være han som kommer i Herrens navn", hvilket sikter til Jesus Messias. Jvfr. Hos. 5,15 og Mik. 512.
Men hvordan skal tallet for dyrets navn regnes ut? Det må ifølge gernatrisk tallanvendelse være summen av tallverdiene av de bokstaver som utgjør dyrets navn, Åp. 13,17-18.
Men hvilket språk skal legges til grunn for utregningen av tallet? Hebraisk, aramaisk eller gresk som Bibelens grunnspråk? Eller latin som det fjerde og siste verdensrikes hovedspråk?
Etter min mening må hebraisk legges til grunn og det av to grunner. For det første har Gud åpenbart Åpenbaringsbokens profetier for hebreeren Johannes for hvem det var naturlig å ha hebraisk eller aramaisk i tanke for utregningen. For det andre er det hebreere som har den frelseshistoriske ledelse i den syttiende åruke for Israel og Jerusalem eller endens tid, idet den nytestamentlige menighet, gr. ekklesia, er rykket opp før den syttiende åruke begynner.
Vi skalså foreta fire gernatriske tallutregninger:

1. Undersøker vi navnene på de fem første av de sju konger i Åp. 17,8-10 av hvilke Antikristen må være den ene, så finner vi at den fjerde konge, som er Nero Cæsar, har dyrets tall, som er 666. Keiser Nero heter på latin Nero Caesar og pa gresk Neron Kesar. Neron Kesar skrevet med hebraiske konsonanter og halvvokalen waw i norsk transskripsjon Nrwn Ksr gir følgende tallverdier: Nun = 50, resj = 200, waw = 6, nun
50, kof = 100, samech = 60, resi = 200. Sum 666.
2. Den kommende fyrste er ifølge Dan. 9,26 romernes keiser. Men romernes keiser, Kesar Romin, skrevet med hebraiske konsonanter og halwokalene waw og yod i norsk transskripsjon Ksr Rwmyn gir følgende tallverdier: Kof = 100, samech = 60, resj = 200, resj = 200, waw = 6, mem = 40, yod = 10, nun = 50. Sum 666.
3. Åpenbaringsbokens egen benevnelse på denne romerske cæsar er dyret, hvilket er en glimrende symbolsk-profetisk benevnelse på ham, da et dyr ikke har ånd og dermed uten forbindelse med Gud. Åpenbaringsbokens greske ord for dyret er therion, som ikke betyr vanlig dyr (zoon), men villdyr (therion). Men det greske ord therion skrevet med hebraiske konsonanter og halvvokalene yod og waw i norsk transskripsjon Trywn gir følgende tallverdier: Tav = 400, resj ='200, yod = 10, waw
6, nun = 50. Sum 666.
4. Romijith, det romerske, d.e. rike, skrevet med hebraiske konsonanter og halvvokalene waw og yod i norsk transskripsjon Rwmyyt gir følgende tallverdier: Resj
200, waw = 6, mem = 40, yod = 10, uod = 10, tav = 400. Sum 666.
Dette firefoldige dyrets tall 666 innsirkler i det profetiske fokus som Antikristen villdyret i Åpenbaringsboken, romernes keiser Nero Cæsar, som ifølge Åp. 11,7: 17,8-11 stiger opp av avgrunnen til sin siste periode på denne jord i endens tid, hvorpå han farer til sin endelige undergang i ildsjøen, den evige apoleia (fortapelse).
Den bibelske profeti gir denne mann det i Skriften dobbeltstående idiom, fortapelsens sønn, gr. hyios tes apoleias, 2. Tess. 2,3. Det andre kasus av idiomet fortapelsens søm, gr. hyios tes apoleias, angår Judas Iskariot, Johs. 17, 12, som jeg mener er den falske profet, Åp. 13,1113,11-17.
Disse to fortapelsens ektefødte sønner kommer begge fra avgrunnen tilbake til jorden i endens tid, men hver på sin måte. De kastes også begge etter endt funksjonstid levende i ildsjøen uten å gå gjennem den legemlige død, hvilket viser at de da h~r fortapelseslegemer, Åp. 19,20.