|
Artikkel nr. 84: ER ANTIVRISTEN ISRAELER? Vi skal så gå over til å omtale det meget viktige og vanskelige tema angående DE SJU HODER på det tihornkronede og sjuhodede dyr i Åp. 13,1-8. Den vanlige oppfattelse blant de fleste utleggere som har historisk nåtid (presens) i Åp. 17,10, er at det sjette hode (d.e. "den ene") er det romerske imperium, og at de fem hoder, som "er falt", er fem riker i tid før det romerske imperium. Vi skal se nærmere på dette: 1. Dersom vi i Dan. 7 teller hodene på de tre dyr før det fjerde dyr, som er rornerriket, så har det første dyr et hode og det annet dyr et hode, men det tredje dyr har fire hoder, altså tilsammen seks hoder, men Åp. 17,10 har kun fem hoder før det sjette hode. Altså kan den ovenfor omtalte oppfatning ikke være, riktig. 2. For å komme forbi denne sperring så har mange utleggere kun tellet et hode istedet for fire på det tredje dyr, men så lagt til det assyriske rike og det egyptiske rike for å få fem riker før det romerske. 3. Men dermed kommer de i uoverensstemmelse med Dan. 2,38 som sier til Nebukadnesar II, Ny-Babylonias første konge: "Du er hoder av gufi". Og hodet er det øverste på den menneskelignende bildekoloss i Dan. 2. 4. De kommer derved*tillike i uoverensstemmelse med utgangspunktet for hedningenes tider, gr. kairoi ethnon, Luk. 21,24: Dan. 4,16.23, som er den tid verdensrikene er ene om verdensstyrelsen ifølge Guds pakt med Noah, 1.Mos. 9, og som derfor kun kan regnes etter at Israel er satt tilside i landflyktighetens dom, hvilket begynte i år 606 f.Kr., det samme år som er begynnelsesåret for det ny-babylonske rike. Profetien viser således klart at verdensrikene innenfor rammen av hedningenes tider må begynne med Nebukadnesar II.s ny-babylonske rike. 5. De som mener at det sjette hode i Åp. 17,10 er det romerske imperium, som de da identifiserer med dyret i Åpenbaringsboken, d.e. det første dyr i Åp. 13, mener videre at det romerske rike vil få en ny periode i endens tid som det sjuende hode, som etter en katastrofe, enten med riket eller med dets leder, skal komme tilbake som den åttende. Men av Åp. 17, 8-11 fremgår at dyret "var og ikke er" i nåtiden i Åp. 17,10. Vi vil da stille følgende spørsmål: Hvordan kan det romerske imperium både være og ikke være, på en og samme tid i nåtiden i Åp. 17,10? Det er klart at dette er en umulighet. En av de største feil som er gjort i utleggelsen av Åpenbaringsbokens syner vedrørende verdensrikene er etter vår mening at dyrets sju hoder er utlagt som sju riker. Heller ikke får en dette til å stemme dersom alle profetiens vitnesbyrd i denne sak skal tas med og disse vitnesbyrd skal stå for det de selv sier. For både de sju hoder og de ti horn på dyret er etter vår mening å utlegge som personer. En helt annen ting er at disse personer er ledere av riker, som vi senere skal se. Men hvorfor skal også hodene på dyret utlegges som riker? Dette behøves ikke, fordi alle fire verdensriker innenfor hedningenes tider på annen måte er inkorporert i det første dyr i Åp. 13, 1-8. For dyrets kropp var likt en leopard, som det tredje verdensrike, Dan. 7,6, og dets føtter som på en bjørn, som det andre verdensrike, Dan. 7,5, og det munn som en løvemunn, som det første verdensrike, Dan. 7,4. Det er som om dyret i Åp. 13,1-8 har opptatt i seg de tre foregående verdensriker til en gigantisk kraftanstrengelse i endens tid mot Gud og mot hans rike. Men det en i denne forbindelse særlig skal merke seg, er at når en trekker fra de tre deler av dyret i Åp. 13,1-8 som går på de tre første verdensriker, nemlig kroppen, føttene og munnen, så er der tilbake av dyret kun hodene, hornene og halen, hvorav hodene og hornene må gå på det fjerde og siste og romerske verdensrike. Og halen, som ikke om tales i v. 1 -8, men i v. 11 -17, går på den falske profet, Es. 9,15: Åp. 12,4 1. Dette viser klart at kun hodene og hornene på dyret i Åp. 13,1-8 er å utlegge som tilhørende det romerske rike. Det øvrige av dyret går på de tre første verdensriker og på den falske profet. Vi konkluderer derfor med at kun hodene og hornene tilhører spesifikt det tihornkronede og sjuliodede dyr *i Åp. 13, 1-8, og de må i profetiene finnes som assosiasjoner i romerriket, det fjerde og siste verdensrike innenfor rammen av hedningenes tider. |