top2.jpg - 4040 Bytes
Artikkel nr. 81:
ER ANTIKRISTEN ISRAELER?


Det lille ellevte horn i Dan. 7,8 -26, som omsider ble større enn de andre horn og som, etterat tre av de ti horn ble rykket opp for dets skyld, ble det åttende horn, og som hadde øyne som menneskeøyne og en munn som talte store ord, er altså endetidens Antikrist. Han er identisk med den kommende fyrste og ødeleggeren, Dan. 9,26-27: kongen med det frekke åsyn, Dan. 8,23-25: 12,1-10 (=1 1,36-45): ødeleggelsens vederstyggelighet, Dan. 12,21 (=12,11): Matt. 24,15, syndens menneske, fortapelsens sønn, den lovløse, 2.Tess. 2,3-8, dyret i Åp. 13,3-8: 16,13: 17,8-11: 19,19: 20,10.
Antikristens hovedforbilde, det tredje verdensrikes lille horn, Antiokus IV Ep,'~fanes, er en hedning og en ikke-israeler, hvilket indikerer at også Antikristen er en hedning og en ikke-israeler.
Det fjerde og siste og romerske verdensrikes lille horn, endetidens Antikrist, er som Antiokus i den bibelske profeti uløselig knyttet til verdensrikene innenfor rammen av hedningenes tider, hvilket klart viser at Antikristen er en hedning og en ikke-israeler.
Antikristen er videre i profetien uløselig knyttet til det romerske verdensrike, hvilket tillike viser at han er en romersk fyrste. I Dan. 9,26 står således uttrykkelig at det var denne kommende fyrstes folk, d.e. romerne, som skulle ødelegge og som ødela templet og Jerusalem i år 70 e. Kr., hvilket er historisk bevist.
Videre er Antikristen en romersk fyrste, da det lille ellevte horn, som senere ble det åttende horn og som symboliserer personen Antikristen i Dan. 7,7-26 er en manifestasjon på det fjerde og siste dyr i Dan. 7, som symboliserer det romerske verdensrike.
Endelig er Antikristen en romersk fyrste ifølge Åp. 17,8-11, da det hode som ble såret til døden, men hvis dødssår ble lægt, og som symboliserer Antikristen når han kommer igjen fra avgrunnen i endens tid som den åttende, likeledes er en manifestasjon på det tihornkronede og sjuhodede dyr i Åp. 13, 1-8, som symboliserer det romerske timaktsforbund i endens tid.
Alle symbolske fremstillinger av Antikristen i forbindelse med det fjerde og siste og romerske verdensrike gir han det samme særkjenne, nemlig et demonisk hat til Israel og Israels gudstjeneste og Israels Gud. Videre den samme virketid for hans herredømme, nemlig 3 1/2 profetisk år. Endelig skal han og hans verdensrike ødelegges ved Jesu Messias'åpenbarelse og gjenkomst til vår jord for 'a opprette Messias-riket.
Som indikasjon for at Antikristen er en romersk Cæsar skal vi her atter gjenta yppersteprestenes svar til Pontius Pilatus under rettergangen mot Jesus Messias etter Vulgata: "Non habemus regern nisi Caesarern", d.e. "vi har ikke konge uten Cæsar", Johs. 19,15. Denne offisielle erklæring av Israels ledere den gang er bindende for Israel inntil Israels ledere erklærer: "Velsignet være han som kommer i Herrens navn." Matt. 23,39. Men denne profeti av Jesus Messias vil først vil oppfylt i forbindelse med hans åpenbarelse og gjenkomst når han som ødeleggelsens kastesten knuser verdensrikenes bildekoloss ved å ramme denne på føttene med de ti tær, som symboliserer det romerske timaktsf orbund i endens tid, Dan. 2,34-35. 1 Dan. 7, 11 står dette uttrykt slik at det fjerde dyr ble drept for de store ords skyld som hornet, d.e. Antikristen, talte, og i v. 26 at herredømmet skal fratas Antikristen og han blir ødelagt og tilintetgjort for all tid.
Og så skal riket og herredømmet og makten over rikene under hele himmelen gir til det folk som er den Høyestes hellige, og dette rike, som altså er det femte rike etter de fire verdensriker, Messias-riket, skal være et evig rike, og alle makter skal tjene og lyde det, v.27. Da vil Israels offisielle erklæring lyde: "Vi har ikke konge uten Jesus fra Nasaret." (Lat. "Non habemus regern nisi Iesum Nazarenum. ")