|
Artikkel nr. 77: ER ANTIKRISTEN ISRAELER? Det første verdensrike i hedningenes tider er det nybabylonske rike eller kaldeerriket, 606 - 538 f.Kr. Vi skal fremføre to grunner for dette: 1. For det første sies dette klart i Dan. 2,38: "Du (d.e. kong Nebukadnesar II, Ny-babylonias første konge) er hodet av gull". Og hodet er det øverste på bildekolossen i Dan. 2. 2. For det annet fremgår dette klart fra forløpet av den tredje tidshusholdning i menneskeslektens historie ifølge Guds pakt med Noah, 1.Mos. 9. Denne tidshusholdning gjelder for hele den nye menneskeslekt etter vannflommen inntil Messias-riket, og den nye og viktigste prøving av slekten i denne tidshusholdning er at Gud har gitt slekten menneskelig øvrighet, slik at slekten skal styre verden for Gud. Men resultatet av denn prøving er atter fal~ og Guds dom over den udelte menneskeslekt i denne tidshusholdnings første avsnitt var forvirringen av språket, hvorved folkene (nasjonene) oppstod, 1.Mos. 11,1-9. Men fra denne hovedstrøm av menneskeslekten, som etter språkforvirringen bestod av mange folk, avledet Gud en liten bekk, Israel, som han på underfult og ofte på forferdelig vis lar flyte parallelt med hovedstrømmen, og som han i det nå snart kommende Messias-rike på denne jord leder inn i menneskeslektens hovedstrøm til dens fornyelse og frelse. Fra folkene og Israels oppståen angår altså den fortsatte prøving under utøvelse av menneskelig styre både Israel og folkene, eller om en heller vil, både jøder og hedninger. Og at såvel Israel som folkene ikke har styrt verden for Gud men for seg selv, er til overmål bevist i historien. Israels prøving under utøvelse av menneskelig styre resulterte altså i fall, og Guds dom over dette fall var adspredelsene bort fra Israels land. I den første dommens adspredelse av det for Israel representative Juda rike til Babel bestod fallet i overtredelse av de to betingede, israelske pakter, nemlig lovpakten, 2.Mos. 19,8, og den fornyede lovpakt, 5.Mos. 28, 1-30,10. Når det gjelder den andre dommens adspredelse av Israel til alle verdens land og folk, så bestod fallet, foruten i overtredelse av de samme to betingede, israelske pakter, også i Iraels forkastelse av Jesus Messias og den nye pakt i hans blod. Men her må en vel merke seg at Israel i adspredelsene mistet sine velsignelser men ikke den pakt Gud inngikk med Israels stamfar Abraham angaende ham selv og folket og landet, 1.Mos. 12, 1-4: 13, 14-17: 15, 1-7. 18-21: 17, 1-8. Denne pakt står fast evinnelig og alltid fordi det er en ubetinget nådespakt, og sine nådegaver og sitt kall angrer Gud ikke på, Rom. 11,29. Etter Guds første dom over Israel ved adspredelsen til Babel ble prøvingen av verdensstyrelsen fortsatt av hedningefolkene alene i den tid som kalles hedningenes tider eller de hedenske verdensrikers tid, i hvilken tid Israel er satt tilside. Dommen over verdensrikenes fall under denne prøving kommer først ved knusningen av verdensrikenes bildekoloss, Dan. 2,35-45, og dommen over de levende nasjoner ved Jesu Messias' åpenbarelse og gjenkomst, hvoretter han oppretter Messias-riket på denne jord, Matt 25, 31-46. Altså: Prøvingen under verdensstyrelsen ifølge Guds pakt med Noah skjedde først med en udelt menneskeslekt fra vannflommen til språkforvirringen i Babel. Deretter skjedde prøvingen med en todelt menneskeslekt, d.e. med Israel og folkene, inntil den begynnende dom over Israel ved den første bortføring til Babel. Deretter skjedde prøvingen med en delt hedningeslekt, d. e. hedningefolkene i verdensrikenes tid, inntil dommen over de levende nasjoner ved Jesu gjenkomst for å opprette Messias-riket. Når dommen over Israel begynte i og med den første bortføring til Babel i 606 f.Kr., så er det innlysende at det nybabylonske rike, som også begynte i 606 f.Kr., er det første rike i hedningenes tider. Det er dermed også innlysende at en ikke kan innføre noe tidligere rike enn det nybabylonske rike under utleggelsen av Daniels bok og Åpenbaringsboken. Vi konkluderer derfor med at det nybabylonske rike er det første innenfor rammen av hedningenes tider. Visstnok kan tidligere riker tjene som forbilder og typer på de profetiske verdensriker fra og med det nybabylonske verdensrike, men de kan ikke inngå i den kronologiske suksessive rekke av verdensriker i Daniels bok og Apenbaringsboken. |