top2.jpg - 4040 Bytes
Artikkel nr. 74:
ER ANTIKRISTEN ISRAELER?


Den neste profeti vi skal omtale, er Dan. 11,37. Her er det uenighet om der skal oversettes sine fedres "guder" eller sine fedres "Gud".
De viktigste personlige navn på guddommen i GT er El og Eloah og Elohim, som alle oversettes med Gud. El, som er et entallsord, forekommer 225 ganger. Eloah, som også er et entallsord, forekommer 56 ganger. Elohim er dog det hyppigst brukte navn, likesom dets greske ekvivalent i NT, theos, og forekommer hele 2222 ganger.
Med hensyn til Dan. 11,37 forekommer her ordet Elohim. Elohim er etter sin form et flertallsord, men etter sin grammatikalske virkemåte dog et entallsord, untatt når det brukes om hedenske guder, f.eks. Salm. 96,5: 97,7. At dette ord for Gud har flertallsform, menes å ha sin grunn i at det dermed sikter til Guds majestet og autoritet og mangfoldighet.
Elohim kan altså, likesom forøvrig også ordet El, brukes både om den eneste sanne Gud og om hedningenes avguder. Det er derfor innlysende at det som vil avgjøre om navnet Elohim i Dan. 11,37 skal oversettes med "guder" eller med "Gud", er om pronomenet "han" i Dan. 11,37 står for en hedning, d.e. en ikke-israeler, eller for en israeler.
Ifølge de apokryfe bøker, den profane historie og Dan. 8,9-12: 11,21-35 er det hevet over enhver tvil at pronomenet "han" i Dan. 11,37 står for "kongen" i v. 36, og at denne konge forbildelig er syreren og ikke-israeleren Antiokus IV Epifanes og motbildelig endetidens Antikrist. For Antiokus Epifanes, det lille horn i det tredje og greske verdensrike, Dan. 8,9, er hovedforbildet på endetidens Antikrist, det lille horn i det fjerde og siste og romerske verdensrike, Dan. 7,8, og endetidens Antikrist er motsatt motbildet på Antiokus Epifanes. Mellem v. 35 og v. 36, mellem hvilke to vers forøvrig også kapit telskillet mellern Dan. 11 og Dan 12 burde gå, glir nemlig forbildet Antiokus Epifanes bort fra seerens blikk og motbildet Antikristen fanges inn i det profetiske fokus, slik at v. 36-45 helt og fullt angår Antikristen.
Som forbildet Antiokus Epifanes er en hedning, d.e. en ikke-israeler, så må også motbildet Antikristen være en hedning, d.e. en ikke-israeler.
Det er dermed klart at Elohim i Dan. 11, 37 må oversettes "guder", som i virkeligheten sikter til de greske og romerske avguder, Og slik er det også oversatt i den greske oversettelse av GT, Septuaginta, og i den tyske, den franske og den norske bibeloversettelse. Derfor er Dan. 11,37 etter min oppfatning et av de mange bibelske beviser for at endetidens Antikrist er en hedning, d.e. en ikke-israeler.