|
Artikkel nr. 73: ER ANTIKRISTEN ISRAELER? Vi skal så omtale ennå TO PROFETIER som ifølge de patristiske skrifter menes å anta at Antikristen er israeler. Den første profeti er JOHS. 5,43. Her er det greske ord ALLOS, d.e. en annen, presset på utilbørlig måte. Noen har endog gått så langt som til å slå fast at dersom Herren hadde ment at Antikristen var en ikke-israeler, så måtte han istedet for allos her ha brukt det greske ord heteros, d.e. en annen. Allos, som svarer til det latinske ord alius, forekommer i N.T. 80 ganger, og heteros, som svarer til det latinske ord alter, forekommer i N. T. 45 ganger. Jeg kan ikke her ta plass til en utførlig utredning av dette spørsmål, men bare hevde følgende: Dersom en undersøker de mange betydninger som såvel allos som heteros har, og dertil gransker de anvendelser som allos og heteros har på disse tilsammen 125 steder, så finnes der ikke det ringeste holdepunkt for å anta at en ut fm Johs. 5,43 kan slutte at Antikristen er israeler. Johs. 5,43 skal da heller ikke gi svar på spørsmålet om Antikristen er israeler eller ikke-israeler. Det essentielle ved dette skriftsted er å belyse i hvilket navn disse to kommer, hvilket også klart fremgår av konteksten. Jesus sier at han er kommet i sin Faders navn for å gjøre den sanne og eneste Guds vilje, men jødene tar ikke imot ham. Kommer en annen i sitt eget navn for å gjøre sin egen vilje, ham tar jødene imot. Her sikter Jesus til enhver som kommer i sitt eget navn, men endelig og endetidsmessig sikter han åpenbart til Antikristen. Men hvorfor tar ikke disse jøder imot Jesus? Jesus sier: Fordi de ikke tror skriftene og heller ikke tror Moses. For hadde de trodd skriftene, så hadde de trodd Jesus, for det er om ham de vitner. Og fordi de ikke tror, har de ikke kjærligheten til Gud og søker ikke den ære som er av Gud. Men derimot tar de ære av mennesker, og dette er det som tilslutt vil bringe dem i hendene på Antikristen. Årsaken til at disse jøder i endens tid tar imot Antikristen, er at de hverken tror skriftene eller Moses og derfor heller ikke Jesus Messias. Her er derfor det fatale enten/eller i vår tid: De som i sannhet søker den ære som er av den eneste Gud, tar imot Jesus, som nettopp og som den eneste er kommet i Guds navn for å gjøre Guds vilje, Johs. 5,41-47. Og alle dem som tar imot ham, dem gir han rett til å bli Guds barn, dem som tror på hans navn, Johs. 1,12. De som tar ære av mennesker, vil ta imot Antikristen, som nettopp kommer i sitt eget navn for å gjøre sin egen vilje, som tillike og egentlig Satans vilje. Og alle dem som tar imot Antikristen, vil han gi sitt merke, og kun de som har Antikristens merke, Antikristens navn eller tallet for Antikristens navn, som er 666, får i den korte tid av 3 1/2 profetisk år lov til å kjøpe eller selge på denne jord. De andre blir overgitt til trengsel og martyrium, Åp. 13,16-18. Dette er ifølge Guds profetier i vår Bibel Satans gruelige plan gjennem handelsmannen Iskariot og Antikristen i endens tid, og dens realisasjon er ikke langt borte. For også hver tøddel av det ennå uoppfylte -som er forutsagt i vår Bibel, skal oppfylles i sin tid, uansett hvordan menneskene står imot denne lære. Men det er herlig og befriende ut fra Bibelens ord å kunne forkynne for all verden og i all verden at Guds sanne menighet, ekklesia, den utkalte forsamling, ved opprykking skal tas bort fra jorden før realisasjonen av denne kommersielle, sataniske plan, 1.Tess. 4,15-18. Den andre profeti er 2.TESS. 2,4. At Antikristen setter seg i Guds tempel, hevdes av noen å tyde på at han er israeler. Hadde Antikristen vært ikke-israeler, skulle han ha satt seg i avgudenes tempel. Men dette kan umulig være riktig. For hvilken seier hadde det vært for en hedning å sette seg i avgudenes tempel og gi seg selv ut for å være Gud? Nei, den høyeste triumf for ham må nettopp være å sette seg i Guds tempel og gi seg selv ut for å være Gud. |