top2.jpg - 4040 Bytes
Artikkel nr. 70:
ER ANTIKRISTEN ISRAELER?


Vi skal så omtale noen av de grunner som de som hevder at Antikristen er israeler, støtter sin oppfatning:
En hovedgrunn er at de hevder at ISRAELENE IKKE KAN ANTA EN IKKE---
ISRAELER SOM SIN MESSIAS.
Her er det først flere ting en må ha klart for seg:
1 . For det første er det kun de israelere som ikke er opplyst av Guds And, som skal ta imot Antikristen. Profetien viser klart at de israelere som er opplyst av Guds And, står imot Antikristen, f.eks. Matt 24,13.23.26: Åp. 7, 4-8: 13,7-10.15.
2. For det andre kjente heller ikke slike av Guds And uopplyste israelere Guds Messias da han første gang kom til dem. Dette skjedde på grunn av det "dekke" som profetien sier at Gud hadde lagt over deres øyne. Dette dekke ligger fremdeles over Israel som nasjon og vil ikke bli fjernet før ved Jesu åpenbarelse og gjenkomst, 1. Kor. 2,8: 2. Kor. 3,14-15.
3. For det tredje er det før endens tid og i den første halvdel av endens tid en forferdelig satanisk forførelse både over Israel og folkene på grunn av frafallet og forfallet, idet Gud sender kraftig villfarelse så de tror løgnen, 2.Tess. 2,9-12. Hvilken løgn? Den store løgnen, Satans mester-løgn, løgnen om Antikristen. Denne forførelse er således et middel som Gud bruker til å tvinge menneskene til standpunkt for Jesus Messias og Gud eller for Antikristen og Satan.
4. For det fjerde er der i endens tid en forferdelig ondskapens virksomhet av hittil ukjente onde ånder fra avgrunnen, gr. abyssos, Matt. 12, 43-45: Åp. 9, 1-11: 16, 13-14.
5. For det femte vil i endens tid falske messias'er og falske profeter oppstå og gjøre store tegn og under, så at endog de utvalgte skulle føres vill, om det var mulig, Matt. 24,11.24. Deres leder er dobbeltdyret, diplozoon paradoxum, den falske profet, som gjør de aller største tegn, som nettopp har med antagelsen og tilbedelsen av Antikristen å gjøre, Åp. 13, 11-17.
6. For det sjette fører endens tid mer og mer med seg en hensynsløs utsjalting og likvidering av dem som står Antikristen imot, Åp. 13, 13-17: 14,13.
Har en så disse ting klart for seg, så blir spørsmålet: Hvordan begynner forbindelsen mellem Israel og Antikristen? Profetien, særlig i Daniels bok, gir her klart svar: Den begynner med en sjuårspakt mellem dem, som angår den siste og syttiende åruke for Israel og Jerusalem, Dan. 9,27, i hvilken tid Åp. 6,1-9, 10 får sin oppfyllelse.
Vi skal nå nevne TO FORBILDELIGE PAKTER, som kaster lys over pakten mellem Israel og Antikristen i endens tid:

1. DEN FØRSTE FORBILDELIGE PAKT er pakten mellem frafalne, helleniserte jøder og Antikristens hovedforbilde, den syriske konge Antoikus IV Epivanes, d.e. den glimrende, men som også kaltes Epimanes, d.e. den vanvittige (175 -164 f.Kr.).
Om denne pakt mellem frafalne jøder og Antiokus berettes i 1.Makk.l: Dan 8, 11-12: 11,21-35. Antiokus' plan var å hellenisere alle provinser i sitt selevkiske rike og således også Palestina. En stor del av jødene, som i forveien var falt fra lovpakten, lot seg villig hellenisere, men fromme, rettroende jøder, som var trofaste mot loven og den jødiske tradisjon, de som på hebraisk ble kalt chasidim, reiste seg til motstand mot Antiokus og hellenismen, Dan. 11,32. Blant disse skal nevnes presten Matathias og tre av hans sønner: Judas Makkabeus, "hammeren", (166-161 f.Kr.), Jonathan (160-143 LKr.) og Simon (143-135 LKr.).

Antiokus raste mot den jødiske motstand. 1 175 f.Kr. forfulgte han de rettroende jøder fryktelig, vanhelliget templet og brente de hellige skrifter. 1170 L Kr. plyndret han Jerusalem, vanhelliget templet og bortførste en stor del av innbyggerne som slaver. Den 25 desember 168 f.Kr. ofret han en purke på brennofferaltret, som han lot omdanne til et alter for Jupiter. Han forbød sabbaten, omskjærelsen, tempeltjenesten og tilbedelsen der. Folket ble tvunget til å ete svinekjøtt, og de som nektet å ofre til den greske gud, ble drept. Mange falt fra den jødiske tro men mange stod fast og endte sitt liv som martyrer.
De makkabeiske ledere samlet trofaste jøder om seg og førte en heltemodig kamp mot Antiokus og den store overvekt av syrere og de helleniserte jøder og vant flere store slag. Judas Makkabeus inntok endog Jerusalem og templet, som ble renset for hedensk gudsdyrkelse. Til minne om dette innførte jødene tempelinnvielsesfesten, lysfesten, hebr. Hanukka.
Pakten mellem de vantro jøder og den syriske konge Antiokus IV Epifanes er et forbilde og en type på pakten mellem de vantro jøder og Antikristen i endens tid, og Antiokus selv er hovedforbildet og en slående type på Antikristen, Dan. 9,27: 12, 11: Matt. 24,15: 2.Tess. 2,4.