|
Artikkel nr. 7: PAKTENS ARK, ÅP. 11,19. Før vi begynner på utleggelsen av den store parentes i Åpenbaringsboken, som er den tredje i rekken, nemlig kap. 12 og kap. 13 og kap. 14, må vi først utlegge Åp. 11, 19, som så avgjort tilhører Åp. 12. 1 den tredje del av Åpenbaringsboken, som er de fremtidige ting, Åp. 4, 1-22, 21, er den tredje parentes egentlig Åp. 14, 1-13. Når vi her har anført at kap. 12 og kap. 13 og kap. 14, som den store parentes, er den tredje i rekken, så er det fordi at den er en av Åpenbaringsbokens sju sjuere som fremstiller sju personer. De sju sjuere er: 1. De ~u menigheter. 2. De sju segl. 3. De sju basuner. 4. De sju personer. 5. De ~u vredesskåler. 6. De sju dommer. 7. De ~u nye ting. Men de sju menigheter tilhører dog den andre del av Åpenbaringsboken, de ting som er, kap. 2 og kap. 3. Arken, som var symbolet på Guds tilstedeværelse midt iblant sitt folk Israel, ble bygget ved Sinai berg, og den ble ført av israelene til Kanaans land, etterat dens første bolig var i tabernaklet i ørkenen. På Eli tid stod arken i helligdommen i Silo. En kort tid stod den også i Dagons tempel i Asdod, da den ble erobret av filistrene. Deretter stod den første i Betsemes og så i Kirjat-Jearim. Senere flyttet David den til Jerusalem og satte den inn i et telt. Da Salomo hadde bygget templet i Jerusalem, satte han arken inn i det Aller-helligste i templet, og der stod den sannsynlig til templet og Jerusalem ble ødelagt av Nebukadnesar II i 587 f.Kr. Paktens ark forsvant sannsynlig fra Israel da Salomos tempel og Jerusalem ble ødelagt av Nebukadnesar. I Serubabels tempel etter hjemkomsten fra Babylon fantes ingen ark. Jer. 3,16, som sikkert var skrevet etter Jerusalems ødeleggelse, viser at israelene følte at de var i besittelse av arken inntil den tid. Dette skriftsted inneholder en profeti som sier at israelerne i rikets tid "ikke mere skal tale om Herrens pakts-ark eller tenke på den, de skal ikke komme den ihu og ikke savne den, og der skal ikke mere gjøres noen slik ark". I N.T. omtales paktens ark bare i Hebr. 9,4, som beskriver Salomos tempel. Paktens ark er og blir borte fra Israel fra den tid Salomos tempel ble ødelagt, etterat Herrens Herlighet i forveien hadde forlatt templet og Jerusalem, Esek. 9,3: 10,4-18: 11, 22-23. Og istedet for arken som Guds trone forsikrer Jer. 3,17 at Jerusalem i rikets tid skal være Herrens trone, og at folkene skal samle seg der, til Herrens navn i Jerusalem. I Esek. 43, 1-9 ser profeten i et syn at Herrens herlighet flytter inn i det nye, milenniale tempel. Men om paktens ark var blitt borte i den jordiske helligdom, så har den hele tiden vært tilstede i den himmelske helligdom. I Åp. 11,19 beretter Johannes at Guds tempel i himmelen ble åpnet, og hans pakts ark ble sett i hans tempel. Arken var i hele denne tid hemmelig hos Gud og dermed Guds godhet mot Israel, og tiden var nå kommet da dette skulle vise seg. Arken er forbilde på Jesus Messias. Likesom arken ble borte fra Israel, slik ble også Jesus Messias borte fra Israel etterat han hadde fullbyrdet verdens forsoning, da Israel forkastet ham. Men Israel ble ikke forkastet av Gud hverken totalt eller endelig, idet Jesu dyrebare blod taler bedre enn Abels. Forherdelsen over Israel er kun delvis og foreløbig. Delvis, fordi der også i menighetens tid er individuell frelse for alle dem også i Israel som kommer til omvendelse og tro på Jesus Messias. Foreløbig, fordi forherdelsen over Israel som nasjon kun varer inntil fylden av hedningene er kommet inn, d.e. inntil menigheten er blitt fulltallig og er rykket opp. Og da skal hele Israel, som tillike er Israels levning, bh frelst, Rom. 11, 25-27. Arken som ifølge Åp. 11, 19 blir sett i templet i himlen, er således tegnet på Guds nåde mot Israel og viser at Israel ikke er glemt hos Gud. Men verdens nasjoner er ikke villig til. å motta Jesus Messias og hans rike, og heller ikke Israel selv, bortsett fra Israels levning, som i den antikristelige trengselstid må gjennemgå den bitreste forfølgelse, men som også vil få oppleve Guds mektige og bevarende mellemkomst, slik det klart fremgår av Åp. 12. Derfor er svaret på Guds trofasthet mot sin pakt med Israel og som viser -seg ved at Guds pakts ark blir sett i templet i himlen, dette at der på jorden kommer 'lyn og røster og tordener og jordskjelv og svært hagl", altså en storm av Guds vrede, som skal fjerne fra jorden Satans barn både i Israel og i nasjonene og likeså Satan selv og de onde ånder. Levnet levende på jorden blir da en til Gud og Jesus Messias omvendt, troende levning av Israel og levninger av nasJonene, som er orientert mot Gud og Jesus Messias og Israel. Og blant og av disse folkelevninger oppretter Jesus Messias det messianske fredsrike på denne jord. |