|
Artikkel nr. 65: MESSIAS-RIKETS OPPRETTELSE. Messias-riket er tiden for DEN ÅPNE HIMMEL på denne jord. Jakob, Israels tolvstammefolks patriarkalske overhode, var på flukt bort fra Beerseba i Kannans land, løfteslandet, til Karen i Mesopotamia på grunn av sin bror Esaus vrede, da Jakob med svik og list hadde tilvendt seg Esaus velsignelse. Da solen var gått ned, kom han til et sted hvor han la seg til å sove. Og her hadde han den vidunderlige drøm om himmelstigen, en symbolsk antesipasjon av den åpne himmel i Messias-rikets tid på denne jord. Han drømte at der var reist en stige fra jorden til himmelen, og Guds engler steg opp og sted ned på den. Øverst på stigen stod Gud Herren og sa: Jeg er Herren, din far Abrahams Gud og Isaks Gud, det land som du nå ligger i, vil jeg gi deg og din ætt Og din æt t skal bli som støver på jorden, og du skal utbrede deg mot vest og mot øst og mot nord og mot syd, og i deg og i din ætt skal alle jordens slekter velsignes. Og se, jeg er med deg og vil bevare deg hvor du går, og jeg vil føre deg tilbake til dette land, jeg vil ikke forlate deg før jeg har gjort det jeg har lovet deg. Da Jakob våknet av sin søvn, sa han: Sannelig Herren er på dette sted. Her er visselig Guds hus, her er himmelens port. Det kom frykt over ham, og han kalte stedet Betel, d.e. Guds hus. Da gjorde Jakob et løfte og sa: Dersom Gud vil være med meg og bevare meg på denne min ferd og gi meg brød å ete og klær å. kle meg med, og jeg kommer vel hjem igjen til min fars hus, så skal Herren være min Gud, og denne sten som jeg har reist opp som en minnesten, skal være et Guds hus, og av alt det du gir meg, vil jeg gi tiende. I Mos. 28, 10-22. Her er flere viktige ting å merke seg: 1. Hovedsakelig kan Jakobs historie deles i tre deler. Først hans tidlige liv i Kanaan, derpå hans opphold i Mesopotamia og derpå hans gjenopprettede liv i Kannan. Det samme forefinnes også hos Israel, det folk han er stamfar til. Først Israels første besittelse av landet, derpå landflyktigheten blant folkene og så Israels gjenopprettelse i Israels land, som nå er i full gang. 2. Gud hadde bestemt velsignelsen til Jakob. Ved sitt liv viste Esau at han ikke kunne få velsignelsen. Men grunnen til at Jakob måtte forlate løfteslandet, var at han søkte velsignelsen ved svik og list. Slik søkte også Israel velsignelsen, men på kjødelig vis, hvilket førte Israel i landflyktigheten. 3. Jakobs vidunerlige drøm om himmelstigen og Guds nådesløfter til ham fikk han da han var på vandringen bort fra løfteslandet. Men Betel på jord forutsetter hellighet, og derfor måtte Jakob, d.e. fortrenger, møte og bli tuktet for sin svik i tjue år som flyktning i landflyktighet. Men han fikk tilsist velsignelsen av Gud, da hans naturlige kraft var brutt, og han fikk av Gud navnet Israel, d.e. herskende med Gud. Slik hadde også Israel de herligste nådesløfter med på den lange vandring i utlendigheten blant folkene, men gjenopprettelsen i Israels land vil også for Israel først bli fullendt når de i sin største nød skuer opp til ham som de har gjennemstunget, Sak. 12,10-13,l. 4. Som Jakob gav løfte om at Herren skulle være hans Gud dersom han førte ham tilbake igjen til hans fars hus, slik skal dette også skje med Israel etterat Israel er kommet tilbake til sitt land. Derfor skal Israels nasjonale gjenreising, som står i fikentreets, symbolske tegn, Matt. 24, 32-35, ifølge profetien gå forut for Israels åndelige gjenfødelse, som står i oljetreets symbolske tegn, Rom. 11. 5. Jakob kalte stedet hvor han fikk drømmen om himmelstigen Betel, før het byen Luz. Luz er hebraisk og betyr mandeltreet, som symboliserer at Gud vil våke over sitt ord så han fullbyrder det, Jer. 1, 11 -12. Og det te sitt ord om Betel på jord skal Herren nå utføre og hastig fullbyrde på jorden, Rom. 9,28. 6. Det var først da Jakob var kommet tilbake igjen til Kannans land at han bygde et alter for Gud i Luz, og han kalte stedet for El-Betel, d.e. Betels Gud, 1.Mos. 35, 1-15. Her merker vi oss også at Luz ligger i Benjamin stammes land, Josv. 18,13. Benjamin var den eneste av Jakobs sønner som var født i Kanaans land. Føt hans mor Rakel døde, kalte hun ham Benoni, d. e- sønnen av morens smerte. Men hans far kalte ham Benjamin, d.e. sønnen av faderens høyre hånd. I Jakobs profeti om hva som skal hende hans sønner i de siste dager, er Benjamin krigerstammen i Israel, 1.Mos. 49,27. Alt dette viser at det er når den himmelske Benjamin, Jesus Messias, åpenbares i kraft og herlighet ved sin gjenkomst, at profetien om Betel på denne jord skal oppfylles. I Jakobs drøm om himmelstigen står det at han så Guds engler stige opp og stige ned på den. Dette viser at når denne profetiske antesipasjon får sin oppfyllelse, så er dens sentrale midtpunkt på jorden. Hva dette midtpunkt er, fremgår klart av antesipasjonens gjennemgangsprofeti som vi har i Johs. 1,48-52. Her berettes om møtet mellem Natanael, d. e. Guds gave, og Jesus Messias. "Og Jesus så Natanael komme bort imot seg, og sa om ham: Se, det er en ekte israelitt, som det ikke er svik P', v. 48. Hele tiden har det vært en liten flokk av slike ekte israelitter i Israel, men disse har dog ikke kunnet forhindre adspredelsen av Israel. "Natanael sa til ham: Hvor kjenner du meg fra? Jesus svarte og sa til ham: Før Filip kalte på deg, mens du var under fikentreet, så jeg deg. Natanael svarte ham: Rabbi! du er Guds Sønn, du er Israels Konge. v, 49-50. Dette er den bekjennelse som også den ekte Israels levning, som det ikke er svik i, vil og må komme frem til i endens tid når de står i fikentreets tegn, som er symbol på Israels nasjonale gjenreising. Men før Israels levning kan møte den allmektige Guds Sønn som sin Konge, må de møte den lidende Messias og skue opp til ham som de har gjennemstunget. "Og Jesus sa til ham: Sannelig sier jeg dere: Dere skal se himmelen åpnet og Guds engler stige opp og stige ned over Menneskesønnen", v. 52. Det er altså det ekte Israel, som det ikke er svik i, som i Messias-rikets tid skal få se oppfyllelsen av Jakobs drøm om himmelstigen, nemlig den åpne himmel og englenes oppstiging og nedstiging over Menneskesønnen, som er himmelens og jordens midtpunkt. Men allerede før Israel i endens tid har møtt sin himmelske Benjamin, men dog er kommet opp på sitt gjæve folks vogner, som står for dets nasjonale gjenreising ved Guds makt, hører det ropet fra de virkelig fredslengtende blant folkene: "Vend om, vend om Sulammit. (d.e. den fredslengtende israelske menighet og det sanne Jerusalem) Vend om, vend om, så vi (d.e. Jerusalems døtre) får se på deg: - Hva vil dere se på Sulammit? - En dans som ved Mahanaim", Høys. 6,12-13. Mahanaim, d.e. to leirer eller hærer, var det sted hvor Guds engler møtte Jakob, og han så Guds leir som tilsluttet sin leir, 1.Mos. 32, 1-2. (Merk de to akser: Det sanne Jerusalem og Jerusalems døtre, Høys. 2,7: 3,5: 5,8.16: 8,4, og den store skjøge Roma og skjøgens døtre, Åp. 17,5.) Og ifølge Åp. 7,1-8 og 14, 1-5 ser vi Sionsmenigheten i endens tid, de ekte israelere, som det ikke er svik i, som Natanael er forbilde på og som er Guds gave til en lengtende verden. Johannes hører allerede den nye sangen bruse fra himmelen, men ingen uten Sionsmenigheten kunne lære den. "Disse er de som ikke har gjort seg urene med kvinner, for de er som jomfruer. Disse er de som følger Lammet hvor det går. Disse er kjøpt fra menneskene til en førstegrøde for Gud og Lammet, og i deres munn er ikke funnet løgn, for de er uten lyte". Men før Jakobs drøm om- himmelstigen og Betel på denne jord blir virkelighet, må Guds Sønn og Israels Konge, han som er himmelens og jordens glede og fryd, reise sin trone på denne jord. Guds Israel i Messias-rikets tid skal få oppleve den åpne himmel og se Guds engler stige opp og stige ned over Menneskesønnen. |