|
Artikkel nr. 6: RIKET KOMMER, ÅP. 11, 15-18. "Og den sjuende engel blåste, og høye røster lot seg høre i himmelen, som sa: Kongedømmet over verden er tilfalt vår Herre og hans salvede, og han skal være konge i all evighet", v. 15. Atter har vi angitt et bestemt kronologisk tidspunkt i den 70. åruke, nemlig midten av åruken, idet Johannes meddeler at den sjuende engel blåste i basunen. Ved den andre parentes av innholdet i Åpenbaringsboken fra 6,1 til 20,3, nemlig Åp. 10, 1 -11-14, når de seks første basuner frem til det symbolske sjutall og derved frem til en sjufoldig helhet. Men derved når den sjuende basun frem til det symbolske åttetall, som står for en ny begynnelse, den nemlig at KONGEDØMMET OVER VERDEN ER TILFALT JESUS MESSIAS. Og derved utløses en ny sjufoldig helhet bestående av de seks første vredesskåler og den fjerde parentes av innholdet i Åpenbaringsboken fra 6,1 til 20,3, nemlig Åp. 16, 13-16. Kongen i dette rike er allerede tidligere blitt innsatt i himlen av den Aller Høyeste, og oppfyllelsen av profetiene om rikets opprettelse har følgende orden: 1. Innsettelsen av kongen foregår i himmelen, Sahn. 2,6: Dan 7, 13-14: Åp. 5, 5-10. 2. Forferdelighetene over jorden, Salm. 2,5: Dan. 12, 1: Matt 24, 21-22: Åp. 6 til 18. 3. Kongens gjenkomst i kraft og herlighet til vår jord for å slå det knusende slag mot verdensriket, Dan. 2,45: 7, 9-11: Sak. 14, 1-7: Åp. 19, 11-21. 4. Dommen over de levende nasjoner, Joel 3, 7.17: Matt. 25, 31-46. 5. Opprettelsen av riket på denne jord, Dan. 2,35 IL 7,14. 26-27: Åp. 20, 1-6. Endelig kommer kongedømmet over HELE VERDEN, Guds realisasjon av EN VERDEN, hvilken også menneskene idag arbeider mot med stor kraft og store offer, men i satanisk imitasjon av Guds plan etter sine egne prinsipper, som aldri kan føre til målet, fordi de vil nå dette mål ved sin egen formentlige løsning, idet de forkaster Guds løsning, som er Jesus Messias. Han er også idag som før et anstøt og en dårskap for de fleste mennesker, 1. Kor. 1,23. Verdenssituasjonen idag i lys av Guds profetier i vår Bibel viser imidlertid med all ønskelig tydelighet at tiden nå er kommet da Gud skal opprette sitt rike i denne verden ved Jesus Messias tross all motstand fra de onde ånder og verdensmenneskene. Men dette rikes komme er for verdensmenneskene det tredje og siste og dypeste ve. Da de høye røster i himlen proklamerer at kongedømmet over verden er tilfalt Jesus Messias, falt de tjuefire eldste, som bl.a. representerer den herliggjorte nytestamentlige menighet, ned fra sine troner på sitt åsyn og tilbad Gud og sa: Vi takker deg, Herre Gud, du allmektige, du som er og som var, fordi du har tatt din store makt og er blitt konge, v. 15- 17. I v. 18 beskrives så i sammentrengt form alt vesentlig det som skal skje på jorden i den annen halvdel av den 70. åruke, som er den store trengsels tid. Der omtales hedningenes vrede og motstand mot Messias-riket, som skal opprettes. Videre at dette utløser Guds vrede. Videre at Gud skal lønne sine tjenere profetene og de hellige og dem som frykter hans navn, de små og de store. Endelig at Gud skal ødelegge dem som ødelegger jorden. Her er intet som er vanskelig å fortolke bortsett fra en ting, nemlig at "de døde skal dømmes". Dette kan se ut som om dommen over de døde skal skje på samme tid som dommen over de levende nasjoner, men denne samstilling er bare en TENKT og ikke en virkelig i tid. Saken er at dommen over de levende og de døde er innbefattet i Jesus Messias' herredømme. Og derfor er de to dommer her nevnt sammen fordi Guds vrede, som først møter nasjonenes vrede og senere dømmer de fortapte døde, er forutsetningen for jordens velsignelse, som har sin grunn i Guds kjærlighet. For like så sikkert som Jesus Messias skal dømme de levende nasjoner ved sin gjenkomst, like så sikkert skal de fortapte døde og døden og dødsriket senere møte sin dom. Men at dommen over de fortapte døde si~er etter det messianske fredsrike under verdensfornyelsen, fremgår klart av Åp. 20, 11-15. |