|
Artikkel nr. 57: MESSIAS-RIKET. De som betviler eller enndog benekter det fremtidige Messias-rike på denne jord, fremfører flere grunner for dette. En av grunnene er at de hevder at omtalen av "de tusen år" i Åp. 20 er symbolsk og derfor kan bety så meget og vanskelig kan bety noe bestemt At Apenbaringsboken er skrevet i tegn og derfor er symbolsk, er riktig, Åp. 1,i. Men at disse tegn ikke skal bety noe bestemt, er uriktig. For i Åp. 1, 1 står nettopp at Gud ved disse tegn skal vise sine tjenere det som snart skal skje. Hvert av Åpenbaringsbokens tegn står derfor for en bestemt realitet. Å forflyktige omtalen av "de tusen år" i Åp. 20 ved å si at "de tusen år" er symbolsk og derfor kan bety så meget, røper mangelfullt kjennskap til de bibelske profetier. For den symbolske åpenbaring av den tofoldige dom over Satan og hans falne engler og de ugudelige mennesker og opprettelsen av det fremtidige Messias-rike på denne jord, som ligger imellem disse to dommer, Åp. 19, 11- 20, 15, har Gud lenge før han gav Patmos-åpenbaringens syner også åpenbart for Ismels profeter. Ifølge det gamle testamentes lille apokalypse, Es. 24, har f.eks. profeten Esaias skuet disse ting i sin visjonær-profetiske virksomhet, som var fm 760 til 698 f. Kr. I Es. * 24 er den samtidige dom over Satan og hans falne engler og de ugudelige mennesker like før begynnelsen av millenniet, d.e. "de tusen år", klart åpenbart: '?å den tid (d.e. tiden for dommen over de levende nasjoner ved Herrens gjenkomst, Es. 24,1-20) skal Herren hjemsøke himmelens hær i det høye Uvfr. Ef. 2,2: 6,12: Åp. 20,2) og jordens konger nede på jorden" Gvfr. Åp. 16,14: 17,12: 19,19), Es. 24,21. Disse som her skal hjemsøkes er altså Satan og hans falne engler og jordens konger og de ugudelige mennesker. Videre er her klart åpenbart at "de skal samles sammen som fanger i hulen og settes fast i fengslet", Es. 24,22 1. Dette oppfylles ifølge Åpenbaringsboken slik at Satan og hans falne engler ved midten av den syttiende åruke skal kastes fra verdensrommet og lufthimmelen ned på jorden, Åp. 12,9, og at Satan ved årukens utløp skal bindes, og at han og de onde ånder skal fengsles i avgrunnen (abyssos), som forsegles, så han ikke lenger skal forføre folkene før etter "de tusen år", Åp. 20, 1-3. Og jordens konger og de ugudelige mennesker skal drepes, Åp. 19,21, og foreløbig gå til pinens sted i dødsriket (Hades). Videre er her klart åpenbart at denne dom ikke er en endelig dom. For i Es. 24, 22 II står: "Og langt om lenge skal de få sin straff". Unntatt her er dog det romerske villdyr, Antikristen, og dobbeltdyret diplozoon paradoxum, den falske profet, for disse to skal kastes levende i ildsjøen (Gehenna) før tusenårsriket begynner, Åp. 19,20. Betegnelsen 'langt om lenge" angir nettopp den samme tid som "de tusen år", og er det første sted hvor "de tusen år" angis. I Åp. 20 angis "de tusen år" seks ganger, altså i det hele tatt angitt sju ganger. Den endelige straff i Es. 24,22 11 oppfylles ifølge Apenbaringsboken som følger: Etter "de tusen år" blir Satan og de onde engler løslatt fra avgrunnen for å forføre de av folkene som lar seg forføre, og derved organisere den siste oppstand mot de hellige og den elskede stad Jerusalem. Men ild faller ned fra himmelen og fortærer de opprørske folk som her kringsatt Jerusalem. Og Satan og de onde engler blir kastet i ildsjøen. Deretter kommer dommen for den store hvite trone, hvor alle fortapte oppstår til dommens oppstandel"-, som er den andre oppstandelse i Åp. 20. Her inngår også de fortapte døde som er omtalt i Åp. 19,21. Og den endelige straff for alle fortapte er ildsjøen, den annen og evige død, Åp. 20, 11 -15. Endelig åpenbarer Es. 24,23 klart hva som skal skje i det tidsrom som benevnes 'langt om lenge", d.e. Messias-rikets eller tusenårsrikets tid: Da skal Herren Jesus Messias være konge på Sions berg og i Jerusalem overensstemmende med all profeti, og for hans eldstes øyne er der herlighet. Denne herlighet i Jesu herlighetsrrike på denne jord er så overvettes stor og herlig at månen og solen i sammenligning med Jesu herlighet skal bli beskjemmet ved den herlighetsglans som de hittil har hatt fra sin skapelse på den fjerde dag, 1.Mos. 1,14-19. For å skape harmoni blir månen og solen i deres siste virketid, som er det messianske herlighetsrike på denne jord, gitt en langt større herlighetsglans enn de hittil har hatt. "Månens lys skal bli som solens lys, og solens lys skal bli sjufold klarere, som lyset for sju dager" Es. 30,26. Millenniet er således månens og solens siste virketid, Salm. 72, 5.7. Deretter skal månen og solen forgå i den kommende verdensbrann, som er Herrens dags andre forferdelige aspekt. Åp. 20,11: 21,5: 2.Pet. 3,10. For Herrens dag i videre forstand har to forferdelige aspekter. Den første er i forbindelse med de kosmiske og seismiske forstyrrelser og dommen over de levende nasjoner ved Jesu åpenbarelse og gjenkomst. Den andre er den foran nevnte verdensbrann, da den nye himmel og den nye jord står frem. På den nye jord er hverken månen eller solen, for Gud Herren skal være det evige lys, Es. 60, 19-20: Åp. 21, 23-25: 22,5. Ut fra Es. 24 konkluderer vi med at Es. 24 med likefrem profetisk tale åpenbarer det samme som Åp. 19, 11-20,15 med profetiske tegn. Begge profetier samstemmer i følgende orden og rekkefølge i oppfyllelsen: 1. Først dommen over de levende nasjoner og fengslingen av Satan hans falne engler ved Jesu åpenbarelse og gjenkomst før millenniet. 2. Deretter opprettelsen av det messianske herlighetsrike eller millenniet på denne jord. 3. Tilslutt den endelige dom (straffen) over Satan og hans falne engler og de fortapte mennesker etter millenniet. Det er derfor tindrende klart at de symbolske syner som Johannes har sett og beskrevet i Åp. 19, 11-20,15, har Esaias tidligere sett og beskrevet i profetiene i Es. 24. Det finnes altså ikke den ringeste grunn for den påstand at de symbolske syner av og omkring tusenårsriket i Åp. 20 er uforståelig og udefinerbar symbolikk. De er i virkeligheten likeså konkret og realistisk som profetiene i Es. 24. |