top2.jpg - 4040 Bytes
Artikkel nr. 53:
DEN FØRSTE OPPSTANDELSE, Åp. 20,4-6.


Og jeg så deres sjeler som var blitt halshugget for Jesu vitnesbyrd og for Guds ords skyld, og de som ikke hadde tilbedt dyret eller dets bilde og som ikke hadde tatt merket på sin panne og på sin hånd, og de ble levende og regjerte med Kristus i tusen år", v.4 II.

Den annen avdeling.

Den annen avdeling mennesker som Johannes så i synet i v. 4 11, var delt i to underavdelinger. Den første underavdeling bestod av mennesker som var blitt halshugget for Jesu vitnesbyrd og for Guds ords skyld. Den annen underavdeling bestod av dem som ikke hadde tatt merket på sin panne og på sin hånd.
Ikke bare den første underavdeling men også den andre bestod av martyrer, for av Åp. 13,15 fremgår at de som ikke ville tilbede dyrets bilde, skulle drepes, og av Åp. 20,5 fremgår at de var døde og at deres levendegjørelse bestod i legemlig oppstandelse, da de legemlige døde kun oppstår legemlig.
Den første underavdeling må bestå av dem som lider martyrdøden for Jesu vitnesbyrd og for Guds ords skyld i den første halvdel av den 70. åruke for Israel og Jerusalem, Dan. 9,27, som er de første 3 1/2 profetiske år av den antimessianske trengselstid. For martyrene som tilhører den nytestamentlige menighet, er oppstått før den syttiende åruke begynner, og de gammeltestamentlige martyrer hadde ikke Jesu vitnesbyrd. For selv om de gammeltestamentlige israelitter hadde Messias som ide ved en forståelig nærværelse før hans inkarnasjon og om hvis åpenbarelse de hadde løfter, så hadde de dog ikke Jesu Messias eller Jesus og hans vitnesbyrd. Til den første underavdeling hører utvilsomt dem som Johannes så myrdet under alteret og som ropte om hevn over dem som bor på jorden. Og til disse martyrer ble det sagt at de skulle slå eg til ro en liten stund inntil martyrenes antall ble fullt, Åp. 6,9-11.

Den annen underavdeling må bestå av martyrene i den annen halvdel av den syttiende åruke, som er den store trengsel, gr. tes thlipseos tes megales, d. e. trengselen den store, Åp. 7,14, fordi tilbedelsen av det romerske villdyr og hans bilde og mottagelsen av merket blir befalt fra midten av åruken, og de som ikke vil tilbede Anti-Messias og hans bilde og som ikke vil ta merket, skal drepes, Åp. 13,15.
Det var også ved midten av åruken at Johannes hørte en røst fra himmelen si: Skriv: Salige er de døde som dør i Herren heretter, Ja, sier Anden, de skal.hvile fra sitt arbeide, for deres gjerninger følger med dem, Åp. 14,13. Dette er Guds herlige løfte til alle dem som består ildprøven i den forferdeligste av alle trengsler for Guds hellige på jord. For da skal de være så stor en trengsel som ikke har vært fra verdens begynnelse inntil nå, og heller ikke skal bli. Og ble ikke de dager forkortet, da ble intet kjød frelst, men for de utvalgtes skyld skal de dager bli forkortet, Matt 24, 21-22. Det er også sannsynlig at mange av disse martyrer må lide sultedøden, Åp. 13,17.
Den store skare av martyrer fra den antimessianske trengselstid er det Johannes ifølge Åp. 20,4 11 ser oppstå legemlig, og som belønning for sin trofasthet skal de regjere med Messias i tusen år, d.e. Messias-rikets gyllentid på denne jord. Ja, i sannhet er de dette verd.
Da Johannes hadde Åpenbaringsbokens syner, var han bortrykket i ånden, Åp. 1, 10: 4,2. Men noen ganger da han hadde disse syner, var han på jorden, andre ganger var han i himmelen. Noen ganger så han syner på jorden fra himmelen, andre ganger så han syner i himmelen fra jorden, uten at en her skall gi nærmere henvisninger. Angående vårt tema er det klart at Johannes var på jorden da han hadde de tre syner i Åp. 19, 11-20,4. Det første syn gjaldt Jesu og de himmelske hærers åpenbarelse fra himmelen for å invadere jorden til slaget ved Harmageddon og dommen over de levende nasjoner. Det andre syn gjaldt Satans og de onde ånders fengsling i avgrunnen (abyssos). At Satans pågripelse skjedde på jorden, fremgår også av at han og hans falne engler ble kastet fra himmelrommet og lufthimmelen ned på jorden ved midten av den syttiende åruke, Åp. 12,9. Det tredje syn gjaldt de tronede dommere og den legemlige oppstandelse av den antimessianske trengselstids martyrskare.
De profetier som omtaler Jesu herlighets trone og tronene til dem som skal regjere med ham på denne jord i rikets tid, viser klart at disse txoner er satt opp på jorden.