top2.jpg - 4040 Bytes
Artikkel nr. 4:
DE TO VITNERS VIRKSOMHET OG IDENTITET, AP. 11, 3-14


V. 4 viser oss klart til Sak. 4, men der er både likheter og forskjelligheter mellem de to visjoner. Likhetene er for det første omtalen av de to oljetrær eller oljesalvede, som er salvet med Herrens Ånd. I den første visjon er dette Israels prestelige og fyrstelige overhoder, Josva og Serubabel. I den andre visjon er det de to vitner.
Videre at det skjer under gjenopprettelse for Israel. I den første visjon er det under gjenopprettelsen etter den babyloniske landflyktighet. I den andre visjon er det under gjenopprettelsen etter landflyktigheten blant folkene i endens tid.
Endelig at de to oljesalvede i begge visjoner står for jordens herre, hvor det altså fremheves at det gjelder denne jord.
Forskjellighetene er for det første at mens de to oljesalvede i den første visjon fullfører sin gjerning, nemlig byggingen av det andre tempel, så står de to oljesalvede i den andre visjon for et vitnesbyrd, nemlig proklamasjonen av Jesus Messias' snarlige opprettelse av sitt kongedømme over jorden, idet de ikke på samme måte som de to første fullfører en gjerning, men i fornedrelse, kledd i sekk, v. 3, i kraft av Herrens And holder stand med sitt vitnesbyrd mot de forferdelige, sataniske krefter i den for dem fastsatte tid, dog uten å fordrive visse krefter.
Videre nevnes i den første visjon en sjuarmet lysestake, et bilde på menighete, hebr. Kehal Israel, til hvilken de to oljesalvede avgir olje, som er et bilde på Guds And. I den andre visjon nevnes ingen slik lysestake. At dette ikke er på grunn av en unnlatelse, fremgår klart av v. 4 som sier at de to oljesalvede tillike er to lysestaker, som alene utstråler det guddommelige lys i denne tids gruelige mørke.
Med hensyn til den sjuarmede lysestake så er den i den gamle pakts tid et bilde på den israelske menighet. I den nye pakts tid er den bildet på den nytestamentlige menighet, bestående av troende israelere og troende hedninger, og ifølge Åp. 1,20 i et antall av sju med Jesus Messias vandrende mellem dem. Om den sjuarmede lysestake skal forefinnes i det millenniale tempel i rikets tid, kan nå ikke avgjøres, da både høydemålene av bygningene (unntatt Esek. 41,8) og svært meget av utvendige og innvendige dekorasjoner av dem og detaljer angående de ting som skal være i bygningene, og som forøvrig nøyaktig er beskrevet både når det gjelder tabernaklet og det første tempel, ikke er omtalt i det millenniale tempel, Esek. 40, 1-44,31. Dette henger utvilsomt sammen med at Jesus Messias selv skal lede byggingen av dette tempel når han er kommet igjen og vil da gi de nødvendige detaljer, Sak. 6,12. Men at den sjuarmede lysestake mangler i visjonen i Åp. 11, og de to oljesalvede selv er to lysestaker, er en av Skriftens mange antydninger om at den nytestamentlige menighet er opprykket før den 70. åruke begynner.
Av forskjelligheter er videre at mens de to oljesalvede i den første visjon ved Andens kraft fullfører tempelbygningen tross motstand og en ringe begynnelse, så er de to vitner i den annen visjon utstyrt med Elias' og Moses Gud-gitte mandater og gjør deres gjerninger, idet de forkynner sitt profetiske budskap.
Endelig må de to oljesalvede i den første visjon forutsettes å dø en naturlig død, mens de to vitner i den annen visjon blir myrdet av Antikristen etter fullførelsen av sitt vitnesbyrd, hvorpå følger deres levendegjørelse etter 3 1/2 dager, deres himmelfart og jordskjelvet, hvorved en tiendedel av Jerusalem blir ødelagt, sju tusen mennesker blir drept i jordskjelvet og de andre blir forferdet og gir himmelens Gud ære, v. 7-13.