top2.jpg - 4040 Bytes
Artikkel nr. 35:
DET KNUSENDE SLAG.


"Da knustes på en gang både jernet, leret, kobberet, sølvet og gullet, og det ble som agner fra treskeplassene om sommeren, og vinden tok det så det ikke fantes spor etter det. Men stenen som rammet bildet, ble til et stort fjell, som fylte hele jorden", Dan. 2,35.
Dette er slutningen på det drømmesyn som kaldeerkongen Nebukadnesar II hadde i sitt andre regjeringsår, og det omtaler avslutningen på det fjerde og siste verdensrike innenfor rammen av hedningenes tider samt opprettelsen og utbredelsen av det messianske fredsrike på denne jord.
Da Nebukadnesar hadde glemt drømmen og ville drepe alle Babels vismenn fordi de ikke kunne si ham den, åpenbarte Gud både drømmen og dens uttydning for sin profet Daniel etterat han og hans L-raelske medbrødre Hananja, Misael og Asarja hadde bedt inderlig til Gud om dette. For Herren, Israels Gud, gjør ikke noe uten at han har åpenbart sitt lønnlige råd for sine tjenere profetene, Am. 3,7. For selv om kong Nebukadnesar fikk drømmen, så måtte likevel Guds profet fortelle ham både drømmen og dens uttydning.
I disse fem korte vers som inneholder drømmen, v. 31-35, lar Gud, før det skjer, skrive verdenshistorie fra og med Nebukadnesars ny-babyloniske rike, v.38, til og med det messianske fredsrike på denne jord, v.35 II, han som fra begynnelsen forkynner enden, og fra fordums tid det som ikke er skjedd, Es. 46, 10.
Det er altså fire, og kun fire, verdensriker. For fra hode til føtter på Nebukadnesars drømmebilde er kun avbildet fire riker. Det første av disse fire riker er Nebukadnesars eget rike, det ny-babyloniske rike eller kaldeerriket fra år 606 f.Kr., Dan. 2,38. Derfor er det uriktig å innføre tidligere riker, f.eks. det assyriske rike og det egyptiske rike i rekken av verdensriker i bibelsk-protetisk mening innenfor rammen av hedningenes tider. Dette også av den grunn at tidsperioden hedningenes tider, gr. kairoi ethnon, Luk. 21,24: Dan. 4,16.23, som begynte med det ny-babyloniske rike, løper synkront med Israels misgjemings år, Esek. 4,4-6, som også begynte i år 606 f.Kr.
De fire verdensriker i bibelsk-profetisk mening fra og med det ny-babyloniske rike er kjente, historiek riker, nemlig først det ny-babyloniske rike, derpå det medisk-persiske rike, derpå det makedonsk-greske rike, og endelig det romerske rike, hvis siste maktkonstellasjon i sin begynnelse vi nå har like foran oss, nemlig i EEC (Det Europeiske Økonomiske Fellesskap), hvis begynnende og grunnleggende konstitusjon vi har i Roma-traktaten av 1957.

Profetien om de fire verdensriker i Nebukadnesars drømmebilde i Dan. 2 korresponderer med profetien om de fire dyr i Dan. 7, slik Guds profet ser verdensrikene. De fire verdensriker som er fremstilt i rekkefølge fra hodet til føttene på Nebukadnesars drømmebilde, Dan. 2, svarer således til de fire etter hinannen følgende dyr i Dan. 7.
I drømmebildet i Dan. 2 ser Nebukadnesar de fire verdensriker i imponerende menneskelig skikkelse, mens Guds profet Daniel i Dan. 7 ser verdensrikene som dyr, forøvrig som villdyr, ja, for det siste verdensrikes vedkommende, det romerske, som et dyr så grotesk og forferdelig at det faller helt utenfor det naturlige zoologiske system. Den viktigste forskjell mellem menneske og dyr er den at dyret ikke kjenn og ikke kan kjenne Gud, da det ikke har ånd. Og verdensrikenes overgang fra å være menneskelig til å bli dyrisk er vist personlig på kong Nebukadnesar som verdensrikenes hode, da han på grunn av hovmod ble utstøtt fra menneskene og ble som et dyr, og denne dyriske tilstand når det gjelder verdensrikene, vedvarer gjennern hele verdensrikenes sju tider, Dan. 4.
Stenen som knuser verdensrikenes bilde symboliserer det messianske rike ved Jesu Messias' åpenbarelse og gjenkomst til vår jord til slaget ved Harmageddon og den etterfølgende selektive dom over de levende nasjoner og fjernelsen av Satan og de onde ånder fra jorden til avgrunnen (abyssos) i rikets tid.
Mens verdensrikene i profetien er lignet med hav, og det israelske rike er lignet med jord, så er det messianske rike eller himlenes rike lignet med en sten.
Stenen rammet verdensrikenes bilde med voldsom kraft, så hele bildet ble fullstendig knust, og det knustes på en gang. Det ble som agner på treskeplassene, som føk avsted med vinden, så det ikke fantes spor etter det. Knumingen av verdensrikene er således en plutselig, hurtig, voldsom og tilintetgjørende prosess.
At det er det alle fire verdensriker representerende dyr i Åp. 13, 1-2, nemlig det romerske villdyr, som mottar det knusende slag, fremgår for det første klart derav at stenen rammet bildet på føttene, som svarer til det romerske rikes endetidsmanifestasjon. Som profetien viser står verdensrikenes bildekoloss på svake føtter, nemlig en mekanisk blanding av jern og ler, som henger meget dårlig sammen, v. 41-43.
At det er det romerske verdensrike som mottar det knusende slag og at dette slag tillike mottas i endens tid, fremgår for det andre også klart derav at det skal skje i dette rikes ti-kange-periode, svarende til de ti tær på Nebukadnesars bilde, v. 41-43, og svarende til de ti horn på det fjerde dyr i Dan. 7, hvis ti horn ifølge Åp. 17,12 klart er samtidig med dyret eller Antikristen i endens tid.

Således forkynner profetien at verdensrikene skal ødelegges i en fryktelig katastrofe ved Jesus Messias1penbarelse og gjenkomst til vår jord som kongers konge og herrers herre og som den knusende løve av Juda stamme, Åp. 5,5: 19, 11-21.
Profeten Daniel fikk også høre hvor lang tid det skufle ta før vinden hadde blåst bort verdensrikenes agner: Mg han sa til meg: To tusen og tre hundre aftener og morgener, så skal helligdommen komme til sin rett igjen", Dan. 8,14. Da denne tid på 2300 døgn begynner i midten av den 70. åruke for Israel og Jerusalem eller endens tid, Dan. 9,27, og da det knusende slag skjer like etter den 70. årukes avslutning, Matt. 24,29: Mark. 13,24, så vil bortblåsingen av verdensrikenes agner ta 1040 døgn, hvilket er 40 døgn kortere enn profetiske år, d. e. 3 - 0, 1111 profetiske år.
Da skal stenens rike, d.e. det messianske rike eller himlenes rike, som er Guds indirekte rike med sin Sønn Jesus Messias som konge, begynne. Og dette rike, hvor det frelste Israel er nasjonenes hode, skal innta hele denne vår jord under rettferdighetens regjering. Jesus Messias skal være konge inntil han får lagt alle sine fiender under sine føtter, og den siste fiende som underlegges ham, er døden. Da skal Jesus Messias selv underlegge seg Gud og Faderen og overgi riket til ham, forat Gud skal være alt i alle, 1. Kor. 15, 24-28. Og dermed begynner det direkte og evige Guds rike på den nye jord gjennem evighetenes evigheter, hvor Gud selv skal være hos menneskene og hvor rettferdighet, fred og glede skal bo, Åp. 21, 1-22,5.