|
Artikkel nr. 29: DYRET AV JORDEN OG DETS OPPSTANDELSE, Ap. 13,11. I og for seg er det ikke ufatteligere at et dødt menneske oppstår legemlig enn at et levende menneske dør legemlig, idet prosessen kan oppfattes som reversibel. Ufatte ligere er det for eksempel at et menneske blir tiL Enda ufatteligere er det at Gud har skapt alt, det usynlige og det synlige, av intet. På dette punkt er det at den kosmo genetiske og den fylogenetiske evolusjonisme må gi fullstendig og definitivt opp, da det, uten at Gud skaper, er umulig å forstå ogjeller tro at noe er blitt til av intet. Det mest ufattelige av alt ufattelig er dog at Gud alltid hu vært, hvilket fullstendig sprenger den menneskelige tanke, utvilsomt fordi mennesket har en begynnelse og derfor ikke har mulighet til å fatte et vesen som ikke har begynnelse men som alltid har vært. Skriften lærer at alle døde mennesker skal oppstå legemlig, både de frelste døde, som ikke allerede er oppstått, og de fortapte døde, Matt. 27, 52-53: Johs. 5, 28-29: 1.Kor. 15: 1.Tes. 4,15-18: Ap. 20, 4-6. 11-15. Det er altså ikke noe merkelig at dyret av jorden, den falske profet, oppstår legemlig, men han oppstår bare tidligere enn de øvrige fortapte, nemlig henimot endens tid, hvorimot de øvrige fortapte oppstår først etter det messianske fredsrike. Forskjellen mellem hans oppstandelse og de øvrige fortaptes oppstandelser er altså kun i itid og til utførelse av en spesiell ond gjeming sammen med Antikristen. Også de frelste døde oppstår til forskjellig tid uten at vi her skal komme nærmere inn på dette. Dyret av jorden er således en fra avgrunnen (abyssos) tilbakevendt, legemlig oppstått, og med undergjørende sataniske krefter utrustet profet. Likesom Farao ved Israels utgang av Egypt var omgitt av Jannes og Jambres, hine dagers falske profeter, 2.Tim 2,8. og likesom Moabs konge Balak ved Israels første inngang i Kanaan hadde tilkalt profeten Bilearn til å forbanne Israel, på noe samme måte er Antikristen, den falske Messias, i endens tid omgitt av dyret av jorden, den falske profet, Ap. 13: 16.13: 19,20, og de underordnede falske profeter, Matt. 24,24. Over jorden og havet har den høye røst fra himmelen ropt ve, da dragen, d.e. Satan, ble nedstyrtet fra lufthimmelen til jorden, Ap. 12, 10-12. Derfor skal også opp av jorden og opp av havet oppstå de to dyr, d.e. den falske profet og Antikristen, som i endens tid skal fullføre Satans vilje. Ifølge Hebr. 2,14 har Satan dødens velde, og derfor kan han la fortapte oppstå og la fortapte vende tilbake til jorden med Guds tillatelige vilje. De sataniske undere i endens tid. Undere er den alminnelige betegnelse på de underfulle fenomener som ledsaget den jødiske og den kristne åpenbaring særlig i kritiske øyeblikk, og som også under visse betingelser har fortsatt i den kristne kirkes historie. De egentlige undere er et verk av Gud, 2.Mos. 7-12: 5.Mos. 4,34-35: Johs. 3,2: 9,32-33:10,38: Ap.gj. 10,38. Men som overnaturlige fenomener er undere også kjent som mulig for onde makter, 2.Mos. 7,11: 8,7.18: 1.Sam. 28,14: Matt. 24,24: 2.Tess. 2,9: Ap. 13,14:16,14. I den nærværende nådens tidshudholdning, den sjette i rekken, har ikke undere vært hyppige fremtredende manifesta~oner, hverken de egentlige undere av Gud eller de sataniske undergjerninger. Men når menigheten er rykket opp, vil der inntre en signifikativ forandring på dette område, idet undergjerningenes tid vil innledes for alvor, både de egentlige undere fm Gud og de sataniske. Grunner til forførelsen i endens tid. 1. Menigheten er opprykket, og dermed er hindringen for Antikristens åpenbarelse fjernet, 2.Tess. 2,6-7. 2. Den falske profet stiger opp av jorden, hvorved anskueliggjøres såvel at han kommer igjen ved legemlig oppstandelse som at han kommer fra den israelske verden Gvfr. art. 16). Og med den falske profets komme fremstår all løgnens makt og tegn og under og all urettferdighetens forførelse som omstråler Antikristen til hans forherligelse og til de vantro og fra Gud frafalne menneskers forførelse og fortapelse. Der står virkelig skrevet at Gud sender dem kraftig villfarelse så de tror løgnen, 2.Tess. 2,9-12: Ap. 13, 11-17. 3. Den personlige Antikrists åpenbarelse, 2.Tess. 2,8: Ap. 13,3-8: 17,8, 11. 4. Demonutgydelsen fra abyssos, idet avgrunnens brønn åpnes, Ap. 9,1-11. Disse onde ånder bevirker en besettelse av de mennesker som ikke er beseglet med Guds segl. Til konge over seg har de avgrunnens engel. På hebraisk er hans navn Abaddon, "ødeleggelse", og på gresk har han navnet Apoflyon, "ødelegger", og på latin Exterminans, "tilintetgjøreren" (Ap. 9,11 etter Vulgata). Dette synes å' vise at de skal angripe både de vantro av Israel og av nasjonene, slik at besettelsen blir global. 5. Besettelsen ved de sju verre ånder, Matt. 12,45. Denne besettelse angår kun det vantro Israel. 6. Satan og hans engler blir kastet ned på jorden, Ap. 12, 9-12. En høy røst fra himmelen sier da: "Ve jorden og havet! for djevelen er faret ned til dere i stor vrede, fordi han vet at han bare har en liten tid". 7. Besettelsen ved de tre urene djevle-ånder, som gjør forføreriske tegn og som forfører kongene over hele jorden for å samle dem til krigen på Guds, den Allmektiges, store dag, d. e. slaget ved Harmageddon. Disse ånder ligner padder, fordi paddene kvekker høyest om midnatt, og dette er verdens midnattstime, verdenshistoriens absolutt mørkeste tid i åndelig mening, da Satan og de onde ånder og de demonbesatte mennesker søker utrydde alt og alle som har med Gud å gjøre, da de besatte mennesker tilber Satan og Satans falske Messias, da synden og det ugudelige vesen på grum av den herskende lovløshet tar overhånd, og da Satan og de onde ånder og de demonbesatte mennesker søker tilintetgjøre Jesus Messias og hans hellige når de invaderer jorden ved hans gjenkomst, Ap. 16,13-14: 16,16: 19,11-21. 8. Da de svære plager i endens tid ikke fører de besatte mennesker til ydmykelse og omvendelse, fører også de apokalyptiske straffedommer fakttisk til ytterligere forherdelse og forførelse, Ap. 13,6: 9,20-21: 16,8-11. 9. Formørkelsen av Antikristens rike, Ap. 16, 10- 11. |