top2.jpg - 4040 Bytes
Artikkel nr. 28:
DEN KOMMENDE ELIAS


"Se, jeg sender dere Elias, profeten, før Herrens dag kommer, den store og forferdelige", Mal. 4,5: Es. 40,3: Mal. 3. 1: Matt. 3.3: 11. 10: Mark. 1, 2-3: 9, 11 fg: Luk. 1, 76.
"Han er den Elias som skal komme",MaL4,5:Matt. 11.14:17,11-13:Luk.1,17.
Disse skriftsteder viser to ting:
1. For det første er profeten Elias i sin ånd og kraft kommet igjen i døperen Johannes ifølge Jesu ord. Johannes er altså den Elias som skal komme.
2. For det annet skal denne Elias komme før Herrens dag. Derfor tror jødene, og også mange i kristenheten, at Elias skal komme igjen i endens tid. Men her må en ha klart for seg at menighetens tid, som er i tidsintervallet mellem, den 69. og den 70. åruke for Israel og Jerusalem, ikke er profetisk tid for Israel. Hvis en derfor lar menighetens tid ute av betraktning og kun betrakter profetisk tid for Israel, så virket døperen Johannes i den 69. åruke, og i slutten av den 70. åruke begynner Herrens dag. Slik sett virker altså døperen Johannes, den kommende Elias, like før Herre dag.
Men kong Herodes sammen med mange andre trodde om Jesus at han var døperen Johannes som var kommet igjen ved oppstandelse fra de døde, Matt. 14,1-2: Mark. 6, 14-16: Luk. 9,7-8. Dette at jødene tror at Elias skal komme igjen, danner grunnlaget for Satans imitasJon av den formodene kommende Elias derved at Judas Iskariot oppstår fra de døde i endens tid som den falske profet, Antikristens herold.
Jesus sa at døperen Johannes var den Elias som skal komme, men jødene kjente ham ikke, Matt 11,14: 17,12: Mark. 9,13. Hvorfor? Fordi Johannes, enndog han var kledd som Elias, 2. Kong 1, 8: Matt. 3,4, for det første ikke fikk ild til å falle ned fra himmelen slik som Elias, som derfor kaltes ildprofeten, 1.Kong. 18 og 2.Kong.l, og for det andre fordi en fornedret og lidende Messias ikke var overensstemmende med den triumferende og herskende Messias som jødene ventet. Jødene venter derfor fremdeles den kommende Elias og Messias. Når så Antikristens herold, den falske profet, får ild til å falle ned fra himmelen, slik Elias gjorde, Åp. 13,13, så får Satan de vantro jøder til å tro at den falske profet er den Elias som skal komme, og derved at Antikristen, som den falske profet forherliger, er Messias. For "den gud som svarer med ild, er Gud", 1.Kong.18,24. Derfor blir den falske profets '11d fra hirnrnelen" for de vantro jøder beviset for at den falske profet er den kommende Elias, Messias' forløper, og tillike en hovedgrunn for at jødene tror at Antikristen er Messias. Desuten er denne "ild fra himmelen" Satans revansje for nederlaget på Karmel, 1.Kong. 18.

Den kommende fyrste, Dan. 9,26.

Luk. 9,7-8: Johs. 7,27: 9,29 viser klart forvirringen blant jødene både angående Elias, en annen av de gamle profeter, døperen Johannes, Jesus av Nasaret og Messias. Denne forvirring både ved Jesu første og annet komme benytter Satan seg av ved sine imitasjoner i endens tid, såvel for den falske profet som for Antikristens vedkommende.
Ifølge Johs. 7,27 sier jødene: "Men om denne mann (Jesus) vet vi hvor han er fra: men når Messias kommer, vet ingen hvor han er fra".
Hadde jødene villet granske Jesu genealogiske forhold, så ville de blitt klar over at han var av Davids ætt og at han i sin historiske tilværelse var utgått fra Betlehem og således fullt ut oppfylt Skriften på dette punkt.
Når jødene sier at "når Messias kommer, vet ingen hvor han er fra", så sikter dette naturligvis til hans overhistoriske tilværelse ifølge Skriften. Men dette var de ikke istand til å oppdage hos Jesus, fordi de ikke så hans skjulte herlighet, til tross for at den overflødig ga seg tilkjenne i hans liv og i hans ord og i hans gjerninger.
Men her er ennå en ting å merke seg, nemlig at der hos jødene hadde fremkommet forskjellige mystiske og fantastiske oppfattelser angående Messias' fremstreden, og dette blir medvirkende til deres forførelse i endens tid når den falske Messias kommer.
Ifølge Johs. 9,29 sier jødene: "Vi vet at til Moses har Gud talt, men hvor denne (Jesus) er fra, vet vi ikke". Når de sier at de visste at Moses var fra Gud: men om Jesus at de ikke visste hvor han var fra, så ligger deri at Jesus måtte værg fra Satan, hvilket de også ved andre anledninger bent ut sa, og som de her ville skremme den blindfødte med at han var helbredet ved demonisk makt. Altså påstod de vantro jøder at Jesus stod i forbindelse med Satan og at det var ved Satans makt at Jesus gjorde sine undergjerninger. Når derfor de vantro jøder ikke ville ta imot den sanne Messias fra Gud, som er Jesus av Nasaret, så skal de komme til å ta imot den falske Messias fra Satan, Johs. 5,43.
Ifølge Es. 6 er Israel som nasjon underlagt delvis og foreløbig forherdelsesdom med dens følger, men har på samme tid løfte om frelse for Israels levning. Derfor sier apostelen Johannes om de vantro jøder at "enda han (Jesus) hadde gjort så mange tegn for deres øyne, trodde de ikke på ham, forat det ord av profeten Esaias skulle oppfylles som han har sagt: Herre! hvem trodde det budskap vi hørte, og for hvem ble Herrens arm åpenbart? Og de kunne ikke tro, fordi Esaias atter hadde sagt: Han har blindet deres øyne og forherdet deres hjerte, fomt de ikke skal se med øynene og forstå med hjertet og omvende seg, så jeg kunne læge dem. Dette sa Esaias fordi han så hans (Jesu) herlighet og talte om harn", Johs. 12, 37-41.
Og fordi de ikke tok imot kjærlighet til sannheten, så de kunne bli frelst, sender Gud dem kraftig villfarelse, så de tror løgnen, 2.Tess. 2,9-12. Denne spesielle løgn er den store løgn, Satans mesterløgn, løgnen om Antikristen, han som det vantro Israel i endens tid skal anta som sin Messias, men som den Herre Jesus skal fortære med sin munns ånde og gjøre til intet ved åpenbarelsen av sitt komme, v.8.
Denne falske Messias tror jeg er den kommende romerske fyrste Nero Caesar, hvilket navn på hebraisk har tallverdien 666, Åp. 11, 7: 13,3.18: 17, 8- 11, og hvis folk ødela Jerusalem og templet i år 70 e.Kr., Dan 9,26, og han skal i den 70. åruke for Israel og Jerusalem i endens tid gjøre en tung sjuårspakt for mange, Dan. 9,27. Han er kommende i dobbelt forstand. Først er han kommende i naturlig og tidshistorisk forstand i forhold til profetien i Dan. 9,26, som ble fremsatt i år 536 f.Kr. og oppfylt i år 70 e.Kr., idet Nero Caesar i Achaia i Hellas i år 66 e.Kr. utnevnte sin berømte general og senere keiser Titus Flavius Vespasianus til å kue opprøret i Judea, som var brutt ut i år 66 og som endte med at romerne under ledelse av Vespasians sønn Titus ødela Jerusalem og templet i år 70. Men på dette tidspunkt var Nero Caesar kommende i overnaturlig og endehistorisk forstand, idet han ved sin gjenkomst (paroysia) i endens tid, 2.Tess. 29, skal oppfylle profetien i Dan. 9,27.