|
Artikkel nr. 24: ER JUDAS ISKARIOT AV DANS STAMME? 5. Mot vest og mot nord (2) Videre merker vi oss de seks hundre danittiske plyndreres leir, "r&haneh Dan", på Judas landområde, Dom. 18,2, hvilket viser oss Dans tendens til å gå inn på Juda, og som gjenspeiler det opprinnelige, interisraelittiske irritament meflem Dans og Judas stamfedre, Dan og Juda. Det var også i "Mahaneh Dan" at Herrens And begynte å drive danitten Samson, som i sin egen karakter og handelmåte, ulik de andre dommeres, avspeiler Dans stammes karakteregenskaper, og som i sin død drepte flere enn han hadde drept i sitt liv. Dom. 16,30. Videre står "Mahaneh Dan" i motsetning til "Mahanairn", d.e. to leirer, altså dobbeltleiren, det sted hvor patriarken Jakob så Guds engler, d.e. Guds leir, som tilsluttet sin leir, 1-Mos. 1-2, et forbilde på de herlige forhold i det messianske fredsrikes tid på denne jord, en dans som ved Mahanaim, Høys. 6,13. (3) De fem speidere som danittene sendte ut for å utspeide landet, tilrådde danittene ikke bare å angripe og utslette Lais, men også å ta Mikas avgudsbilde med tilbehør og husprest, levitten Jonathan, som hadde lovt speiderne et gunstig utfall av deres reise. Dom. 18. Dermed opprettet danittene en avgudshelligdom og en avgudsdyrkelse i Dan og et danittisk presteskap som nedstammet fra Moses, og fjernet seg dermed enn mere fra det øvrige Israel. En advarsel til danittene fra Herren på denne deres dårlige ferd turde kanskje også ligge i betydningen av Mikas navn: "Hvem er lik Jeh?", og i Jonatans navn: "Jeh har gitt". Men danittene gikk sin egen vei, Dom. 18, 3.15, og brøt med Jahve-dyrkelsen i Israel, et varsel om den fremtidige utvikling i Dan. |