top2.jpg - 4040 Bytes
Artikkel nr. 23:
ER JUDAS ISKARIOT AV DANS STAMME?


3. l kke-beseglingen av Dans stamme i, endens tid, Ap. 7,1-8.

De grunner som foran er anført i denne sak, og de grunner som senere vil bli anført i samme sak, er årsaken til at Dans stamme ikke er nevnt 'under beseglingen av de hundre og førtifire tusen beseglede av Israels stammer i endens tid. Som vist i art. 21 er dyret av jorden i Ap. 13, den falske profet, som jeg tror er Judas Iskariot, og ved ham Antikristen, den falske Messias, helt fra profetien i 1. Mos. 49, 16-18 forbundet med Dans stamme.
Ikke-besiDglingen av Dans stamme i endens tid gremgår også av profetiene til Bileam, som er et av de tidligste forbilder i Skriften på den falske profet, profeten i verdensrikets tjeneste, som i likhet med Judas Iskariot ble tatt inn fra den israelske omverden i Guds nærhet, men som endte som Guds motstander og fiende, 4. Mos. 22-24.
Israel hadde leiret seg på Moabs ødemarker på hin side Jordan midt imot Jeriko. Balak, "ødelegger", Sippors sønn, "sønn av en spurv", konge i Moab, fryktet for Israel og sendte bud til Bileam, 'Tolkeoppsluker", Beors sønn, "sønn av fortæreren", i Petor, som ligger på vestbredden av den store elv Frat, at han skulle komme og forbanne Israel. Frat er den ene av de to gjenværende av de fire paradisfloder i den postdeluvianske tidsperiode av den nærværende onde tidsalder, 1.Mos. 2, 10-14, og også grensen for det romerkse verdensrike mot øst, til hvilket verdensrike Bileams profeti har sitt endelige siktepunkt. Bileam var kjent for sin dyktighet til å forbanne og var rede til for en bestikkelse å ødelegge et folk.
Bileams profetier faller i tre avdelinger. Den første avdeling på toppen av Bamot Baal, 4.Mos. 22, 24-23, 12, og den andre avdeling på toppen av Pisga, 4.Mos. 23, 13-26. På disse to steder søker Bileam med lukket øye tegn hos Gud og mottar åpenbaring om å velsigne Israel, hvilket han også gjør. Den tredje avdeling er på toppen av Peor, 4. Mos. 23, 27-24,25. Her søker ikke Bileam tegn hos.Gud, men skuer i Guds And segnet til jorden med opplatt øye hele Israels leir, v.2, og forkynner noen av de eiendommeligste og mektigste profetier om Israel, som går fra Bileams samtid helt til endens tid og som derfor vil få sin endelige oppfyllelse i den for oss nære fremtid.
Etter det ytre å dømme har Bilearn utseende av å være Guds profet og gjøre Guds vilje. Men at han tross dette likevel er i Satans tjeneste, fremgår av at han hemmelig lærte Balak at Israels styrke bestod i at det var "et folk som bor for seg selv, og blant hedningefolkene regner det seg ikke", 4.Mos. 23,9. Videre at han ga Balak det råd at han skulle innby Israel til å ete avgudsoffer og drive hor med Moabs døtre, 4.Mos. 25, 1-3, 31,16: Ap. 2,14. Dette gjorde Bilearn fordi han elsket urettferdighets lønn, som han også fikk av Balak, 4.Mos. 22,7: 24,11: 2.Pet. 2,15: Jud. 11. Denne dobbelthet viser også at Bilearn var et forbilde på den falske profet. Men straffen ramte ham, idet han senere ble drept av israelittene, 4. Mos. 31,8. Den her omtalte tildragelse viser, som forøvrig fremgår av hele Israels historie, at en av de største farer for Israel er assimilasjonen, d.e. at Israel skikker seg lik med hedningefolkene og går opp i dem.
Angående Bilearns profetier skal vi her kun nevne en spesiell ting som angår Dans stamme. Ifølge 4.Mos.2 skulle Israel leire seg hver stamme ved sitt banner og sin families hærmerke. Israel leiret seg på den måte at Levi stamme leiret seg rundt tabernaklet. De øvrige stammer leiret seg utenom Levi stamme i fire hovedleirer. Den første leir var Judas Leir, som bestod av Juda og Issaker og Sebulon og lå mot øst. Den annen leir var Efraims leir, som bestod av Ruben og Simeon og Gad og lå mot syd. Den tredje leir var Efrairns leir, som bestod av Efraim og Manasse og Benjamin og lå mot vest. Den fjerde leir var Dans leir, som bestod av Dan og Aser og Naftali og lå mot nord. Ved oppbrudd var Judas leir den første fylking og Dans leir den siste fylking som brøt opp, 4.Mos. 2,9.31: 10,14.25.

Hverken Moseloven eller G.T. gir opplysning om form eller karakter av stammenes bannere. Ifølge rabbinsk tradisjon var Judas banner en løve, Rubens banner en mann eller et menneskehode, Efraims banner en okse, og Dans banner en øm, slik at de fire livsvesener (kjeruber), beskrevet av Esekiel, Esek. 1, 5-14: 10,20, og av Johannes, Ap. 4,4-11, var symbolsk representert på disse bannere.
En variant av denne tradisjon gir som banner til Ruben en mann og en elv, idet Ruben ifølge 1.Mos.49,4 "bruser over som vannet", og som banner til Dan en øm og en slange, idet Dan ifølge 1. Mos. 49,17 skal "være en slange på veien, en hornet slange på stien".
Disse fire former finnes forøvrig også i himlens forkynnelse (Salm. 19, 1-7) ved stjemekonstallasjonene i de fire kvarterer av himmelen. Aquarius, mannen med vannstrålen, og Leo, løven, var de originale zodiacalske konstellasjoner av de to Solhverv, Taurus, oksen, vårjevndøgn og Aquila, ørnen, og Serpens, slangen, høstjevndøgn.

I den tredje avdeling av Bilearns profetier, 4. Mos. 23,27-24,25, nevnes Ruben som vannmannen, v.7, Efraim som oksen, v.8, og Juda som løven, v-9. Men Dan som ørnen og/eller slangen er ikke nevnt, fordi disse profetiers egentlige siktepunkt er endens tid, hvor Dan ikke er med i beseglingen av Israels stammer, Ap. 7,1-8. Men ørnen og slangen er nevnt i annen forbindelse. Ørnen i Jesu profeti i Matt. 24,28: '~Hvor åtselet er, der skal ørnene samles", og slangen som det annet dyr i Ap. 13, profetier som begge angår endens tid. Når derimot den antikristelige trengselstid er over, er Dan atter med såvel i profetien i S.Mos. 33,22 som i profetien i Esek. 48, 1, profetier som begge har å gjøre med Israels endelige gjenopprettelse etter Jesu Messias gjenkomst til vår jord. Ja, Dans port i Jerusalem skal enndog sammen med Josefs port og Benjamins port være mot øst, Esek. 48, 32.
Den tragiske og villførende tendens og utvikling i Dans stamme fremgår også av Dans genealogi på to måter:
(1) For det første viser denne at ennskjønt Dans stamme både ved den første telling i Sinai ørken, 4. Mos. 1, og ved den annen telling på Moabs ødemarker, 4.Mos. 26, var den folkerikeste stamme nest etter Juda stamme, idet Jakobs to fjerdesønner, Juda og Dan, også på denne måte hadde ledelsen blant Israels stammer, så bestod dog Dans stamme bare av en ætt. Av 4. Mos. 46,23 fremgår at Dan hadde bare en sønn, nemlig Husim. Og av 4. Mos. 26,42 fremgår at Dans stamme bestod bare av en ætt, nemlig fra Suham suhamittenes ætt. Altså må Husim, og Suham være to forskjellige navn på Dans sønn. Men hvorfor? Den sannsynlige løsning på dette er at de to navn er oppstått ved omflytting av bokstavene og at en profetiske hensikt med dette ligger i betydningen av disse to navn. Husim, "hastende", blir til Suham, "ydmykelse". Dette viser at Dan, som skyndsomt blir til en stor stamme, men som i selvisk hersker-ånd antar sin særegne tilstand, ved Guds usynlige hånd ledes til ydmykelse, som alltid er Guds vei ut av selvopphøyelse. Men ut av denne ydmykelse, som særlig skal manifestere seg i den store trengsel, skal Dans stamme bli opphøyet og velsignet av Gud, som profetien viser, 5.Mos. 33,22: Esek. 48, l.
(2) For det andre taper Dans stamme allerede tidlig i Israels historie betydning blant stammene, og navnet Dan forsvinner fra de genealogiske lister i krønikebøkerne.
Den eneste virkelig betydningsfulle mann i Dans stamme var Samson, "sterk' , som også var dommer i Israel i tjue år, Dom. 13-16. Samson hadde også Dans stammes karakteregenskaper: ustødig, listende, snikende og besnærende, men uten skrupler og snar og sterk til å slå. Dette fremgår tilfulle av Dans stammes tokt mot Lais, Dom. 18.

4. Dragen i den hebraiske dyrekrets tilskrevet Dan.

Dyrekretsen har tolv stjernekoonstellasjoner eller stjemebilder, nemlig: (1) Virgo, jomfruen. (2) Libra, vekten. (3) Scorpio, skorpionen. (4) Sagittarius, bueskytten. (5) Capriocornus, stenbukken. (6) Aqarius, vannmannen. (7) Pisæs, fiskene. (8) Aries, væren. (9) Taurus, oksen. (10) Gemini, tvillingene. (11) Cancer, krebsen. (12) Leo, løven. Dette er altså de tolv tegn i dyrekretsen som representerer himmelens orffløse forkynnelse av Guds evangelium. Disse tegn var kjent av de antikke egyptere, kaldeere, kinesere, grekere og romere etc. Der er tolv store konstellasJoner gruppert i himmelrommet innenfor 8 eller 9 grader av solens tilsynelatende vandring i himmelrommet sett fra jorden, idet jorden går sin bane rundt den. De tolv tegn er gitt ovenfor i kronologisk orden.
Gruppert sammen med hvert av disse tolv store stjernebilder er tre mindre stjernebilder eller undergrupper, slik at det i det hele blir tolv grupper og hver gruppe på fire stjernebilder, altså i det hele førtiåtte konstellasjoner. Dette er slik gruppert av astronomene idag.
En av undergruppene til det tredje tegn (Scorpio, skorpionen), nemlig Draco, dragen, jvfr. Ap. 12, 3.9, kan klart ses å være rød til visse tider i Palestina og Syria, særlig i krigstid, hvorfor meningen med dette tegn er krig. I den hebraiske dyrekrets var dette tegn, altså Draco, dragen, tilskrevet Dan, og Dan er i Skriften også beskrevet som "en slange på veien, en hornet slange på stien", 1.Mos. 49,17. Jeg tror at dragens stjert, Ap. 12,4, er den falske profet, Es. 9,15, som er Judas Iskariot av Dans stamme.