|
Artikkel nr. 20: ER JUDAS ISKARIOT AV DANS STAMME? Da dyret av jorden eller den falske profet etter min mening er Judas Iskariot ogg således er en israeler, så er det neste spørsmål som må søkes belyst, fra hvilken av Israels tolv stammer han? Idet følgende skal fremsettes noen momenter som antyder at han er av Dans stamme. 1. Den indre strid i patriarken Jakobs opprinnelige familie, 1. Mos. kap. 27 til 30 og 35. Da Jakob på sin mor Rebekkas råd ved list bedrog sin blinde far Isak og tilvendte seg den velsignelse som Isak hadde tiltenkt hans eldre bror Esau, rømte han på sin mors råd fra Kanaans land til sin morbror Laban i Karan, fordi Esau hatet han etter dette og truet med å drepe han etter farens død. Laban hadde to døtre, Lea, den eldste, og Rakel, den yngste. Jakob fattet kjerlighet til Rakel, som var meget vakker, og han ble enig med Laban om å tjene hos ham i sju år for Rakel. Da de ~u år var omme, bad han Laban om å få Rakel til hustru. Laban ordnet til bryllup, som etter skikk og bruk varte en uke, men han overtalte Lea til å stille seg som brud, og på den første bryllupsdags aften førte han etter skikk og bruk den tilslørede brud til Jakob. Som Jakob hadde bedratt sin blinde far, slik holdt Herren Jakobs øyne tilbake så han ikke kjente Lea. Først om morgenen etter den første bryllupsnatt merket Jakob at Laban hadde bedratt ham og gitt ham Lea til hustru. På Jakobs spørsmål hvorfor han hadde gjort dette, svarte Laban at de hadde den skikk ikke å gi den yngste bort før den eldste. Men Laban rådde ham til å la Leas bryllupsuke gå tilende, så skulle han også få Rakel til hustru mot å tjene ham sju år til for henne. Og Jakob, som elsket Rakel, gikk med på dette. Da Leas Bryllupsuke var tilende, fikk Jakob også Rakel til hustru og ~ inn til henne, men uten at det ble holdt nytt bryllup. Skriften sier av Jakob elsket Rakel mer enn Lea, som ble tilsidesatt. Da Lea først fikk tre sønner med Jakob, hvorimot Rakel til å begynne med ikke fikk barn, forlangte Rakel av Jakob at han skulle ta hennes trælkvinne Bilha til hustru, idet de barn som Bilha da måtte få, etter datidens lov og rett tilhørte Rakel. Da Lea senere for en tid heller ikke fikk flere barn forlangte også hun av Jakob at han skulle ta hennes trælkvinne Silpa til hustru, forat hun skulle føde henne barn. Det vil da være klart at det av Laban foreslåtte og av Jakob godtatte to-hustruekteskap, idet Lea ble Jakobs hustru ved list og svik fra Laban og Leas side, og idet dette to-hustru-ekteskap var den eneste mulighet hvorved Jakob også kunne få Rakel til hustru, på grunn av rivaliseringen mellem. de to søstre omsider førte til fire-hustru-ekteskap. Vi skal så stille opp Jakobs tretten barn i dette fire-hustru-ekteskap i den rekkefølge de var født: (1) Ruben. Ruben var Jakobs første sønn med Lea. Navnet betyr: se, en sønn. For Lea sa: Herren har sett W meg i min ulykke, og nå vil min mann elske meg. (2) Simeon. Simeon var Jakobs annen sønn med Lea. Navnet betyr: bønnhørelse. For Lea sa: Herren har hørt at jeg var tilsidesatt, derfor har han gitt meg også denne sønn. (3) LevL Levi var Jakobs tredje sønn med Lea. Navnet betyr: vedhengen. For Lea sa: Nå må vel endelig min mann holde seg til meg, for jeg har født ham tre sønner. (4) Dan. Dan var Jakobs første sønn med Bilha. Navnet betyr: dommer. For Rakel sa: Gud har dømt i min sak, han har hørt min bønn og gitt meg en sønn. (5) Juda. Juda var Jakobs fjerde søm med Lea. Navnet betyr: prise. For Lea sa: Nå vil jeg prise Herren. (6) Naftali. Naftali var Jakobs andre sønn med Bilha, og altså Dans helbror. Navnet betyr: den jeg har vunnet ved kamp. For Rakel sa: Jeg har kjempet Guds kamper med min søster, og nå har jeg vunnet. (7) Gad. Gad var Jakobs første sønn med Silpa. Navnet betyr: en flokk, skare. For Lea sa: En skare kommer. (8) Issaker . Issaker var Jakobs femte søm med Lea. Navnet betyr: han er lønn. For Lea sa: Gud har gitt meg min lønn, fordi jeg lot min mann få min trælkvinne. (9) Aser. Aser var Jakobs annen sønn med Silpa. Navnet betyr: lykkelig. For Lea sa: Hvor lykkelig jeg er! For alle kvinner vil prise meg lykkelig. (10) Sebulon. Sebulon var Jakobs sjette sønn med Lea. Navnet betyr: boende med. For Lea sa: Gud har gitt meg en god gave, nå kommer min mann til å bo hos meg, for jeg har født han seks sønner. (11 ) Josef. Josef var Jakobs første sønn med Rakel. Da sa Rakel: Gud har tatt bort min skam. Navnet betyr: legge til. For Rakel sa: Herren gi meg enda en sønn. (12) Dina. Dina var Jakobs første datter med Lea. Og hun var Jakobs eneste datter. Hun ble født en tid etter utløpet av Jakobs andre sjuårs tjenestetid, den andre sjuårs periode han skulle tjene for Rakel. (13) Benjamin. Benjamin var Jakobs annen sønn med Rakel. Benjamin ble ikke født i Mesopotamia, men etterat Jakob var kommet tilbake til Kanaan, på vandring fra Betel til Efrat, og Rakel døde under fødselen. Hun kalte sin sønn Benoni, som betyr: min smertes sønn, men Jakob kalte ham Benjamin, som betyr: sønnen av den høyre hånd. I dannelsen av dette fire-hustru-ekteskap og de deri fødte tretten barn og betydningen av deres navn ligger spiren til en interisraelsk strid som er av avgjørende betydning for Dans stammes senere forhold i Israel. Vi begynner med Jakobs forhold. Som Rebekka og Jakob ved svik tilvendte seg Esaus førstefødselsvelsignelse, slik ble Jakob ved svik av Laban og Lea ført inn i dette fire-hustru-ekteskap. Med hensyn til Rakel, som betyr: får (sau), så betraktet hun seg som Jakobs rettmessige hustru, fordi det var henne Jakob elsket og skulle tjene for i sju år hos Laban, og Rakel elsket også Jakob. Hennes motvilje mot sin søster Lea er lett forståelig og i høyeste grad berettiget. Hun ble bedratt av sin søster og fikk heller intet bryllup, men ble gitt Jakob til hustru som en attpåsleng til Leas bryllup. Da Rakel til å begynne med ikke fikk barn, ga hun Jakob sin trælkvinne Bilha, som betyr: terror (redsel, vold). til hustru for å få sønner ved henne. Med hensyn til Lea, som betyr: trett, så elsket også hun utvilsomt Jakob, hvilket klart fremgår av hennes forhold til Jakob og betydningen av de navn hun ga sine barn. Men hun bedrog sin søster for å få Jakob til sin mann, og står her i samme stilling som Jakob, som bedrog sin bror Esau for å få hans velsignelse. For å få flere sønner gav Lea Jakob sin trælkvinne Silpa, som betyr: dryppende, til hustru. Den fjerde sønn. Israels tolvstammefolks betydning og oppgave er mangesidig. Men vi skal her bare nevne at Israel skulle fremføde Messias, som er verdens Frelser og som på samme tid er Kongen i det fredsrike på denne jord som skal komme etter de fire verdensriker fra Ny-Babylonia av og til hvis opprettelse og beståen Israels kan som nasjon er knyttet. Då fire er verdens tall, utviklet også Israel som nasjon seg fra et fi*re-hustru-ekteskap, og samme grunn er det også den fjerde sønn i dette ekteskap som måtte bli overhode for den stamme i hvilken Messias skulle fødes. Men her står vi ved et kardinalpunkt i denne sak. For der er TO FJERDE-SØNNER: (1) Dan, som er Jakobs fjerde-sønn, og tillike den første fjerde-sønn riktignok ikke med Rakel men med Rakels trælkvinne Bilha. (2) Juda, som er Jakobs fjerde-sønn med Lea, men som egentlig er den femte søm, hvor 5 = 4 pluss 1, hvilket tilkjennegir at 4, verdens tal~ er forbundet med 1, Guds tall, d.e. Guds forbindelse med verden. Vi vet at Gud har dømt i denne sak og har gitt Jakob sin rettmessige hustru i Lea, Gud som på tross av alle våre synder og feilgrep utvelger det som er ffisidesatt og ringeaktet i denne verden, men som attrår Gud og det som hører Gud til, 1. Kor. 1,26-29. Av Jakobs velsignelser og åpenbarelser like før hans død om hva som skal hende hans sønner i de siste dager, fremgår også klart at han har godtatt Guds dom i denne sak, og derfor gav han Juda, som er Jakobs fjerde-sønn med Lea, Messias-velsignelse, l. Mos. 49, 8-10, så meget mer som Dans mor Bilha også hadde gjort seg skyldig i incest (blodskam) med Ruben. Men denne indre strid i Jakobs opprinnelige familie er et latent interisraelsk irritament, som Satan og de onde ånder arbeider videre med og som er medbestemmende for den egenartede og skjebnesvangre utvikling for Dans stamme, som vi senere skal se. Som ismaelittene, som nedstammet fra Ismael, som ble tilsidesatt for Isak, og edomittene, som nedstammet fra Esau, som ble tilsidesatt for Jakob, var og er en trussel mot Israel, slik representerer minunnelsens bitre rot hos Dan, som ble tilsidesatt for Juda, et interisraelsk faremoment i Dans stamme mot det øvrige Israel. For fullstendighetens skyld skal også kort omtales Jakobs eneste datter DINA. Da Skriften ikke beretter om noe spesielt som var sagt i forbindelse med hennes fødsel, må hennes betydning ligge i hennes nummer i rekken av Jakobs barn og i hennes navn. Dina var egentlig Jakobs tolvte barn, men måtte overlate denne plass til Benjamin som stamfar til Israels tolvte stamme, hvorved Dina altså ikke lenger ble nummer tolv, hvilket tall symboliserer Guds åpenbarte herredømme, slik det ble utøvd i Israel med Herren midt iblant dem, men hun ble nummer tretten, hvilket tall symboliserer åndelig ødeleggelse, opprør og undergang. Da Dina etterat Jakob med sin familie var kommet tilbake til Kanaan, engang gikk ut for å se på landets døtre, ble hun krenket av Sikern, som var sønn hav hevitten Hemor, høvdingen i landet. Sikern betyr: skulder, som er symbol på kraft, særlig til å bære. Da Sikem elsket Dina, gikk Jakobs sønner svikefult med på svogerskap med sikernittene mot at Hemor og Sikem og sikernittene skulle la seg omskjære, og så ble gjort Men på den tredje dag, da sikernittene var syke av sine sår, slo Simeon og Levi ihjel alt mannkjønn av sikemittene. De tok sin søster Dina ut av Sikerns hus, og Jakobs sønner plyndret byen Sikern og drog bort, 1. Mos. 34. På denne måte ble forbindelsen mellem Jakobs familie og sikemittene avsluttet. Assimilasjon mellem Israel og hedningefolkene, som alltid har vært en av Israels største farer, er mot Guds vilje og derfor opprør mot Guds vilje. Israel er et folk som bor for seg selv og som har sin styrke i Herren sin Gud. Blant hedningefolkene skal det ikke regne seg og ikke holdes opp ved deres kraft. Beretningen om Dina er et forbilde på assi~la~onens fare både for Israel og for folkene. Og etter Guds dom over de levende nasjoner ved Jesu gjenkomst, skal Israels levning vandre i den rettferdighet som Jakobs datter Dina bærer bud om i sitt navn, for Dina betyr: rettferdighet. Es. 1, 26-27: 33,5: 54,13-14: 63,3: 62,1-2: Jer. 23,5-6: Dan. 9,24: Hos. 2,19: Joel 2.23. |