|
Artikkel nr. 17: DEN FALSKE PROFETS IDENTITET Finnes der i Skriften opplysninger som antyder den falske profets identitet? I det følgende skal fremsettes noen punkter som antyder at den falske profet er Judas Iskariot. 1. Ifølge Åp. -19,20 blir Antikristen og den falske profet etter slaget ved Harmageddon kastet levende i ildsjøen. Men ifølge Hebr. 9,27 er det menneskets lodd en gang å dø og deretter dom. Derfor må de begge ha gjennemgått den legemlige død tidligere. Antikristen dog uten legemets forråtnelse, og dette viser at de begge har come back løpebane med to adskilte jordiske tilværelser. Her vil kanskje noen innvende at likesom Enok og Elias inngikk i den evige frelse (soteria) uten legemlig død, slik vil også Antikristen og den falske profet inngå i den endelige fortapelse (apoleia) uten legemlig død. Til denne innvendig må gis et tofoldig svar: For det første kan ikke Guds domsord om den legemlige død for de fortapte oppheves, selv om Gud kan oppheve dette for frelste mennesker. De frelste av menigheten, som opplever Jesu komme for menigheten, skal heller ikke dø legemlig, 1.Kor. 15,51-52. For det andre fremgår klart av den riktige utleggelse av 2.Tess. 2,9 og Åp. 17,8-11 at Antikristen har en gjenkomst (paroysia) og det fra avgrunnen (abyssos), hvortil han må være kommet gjennem den legemlige død i et tidligere jordeliv. Og når derfor også den falske profet sammen med Antikristen kastes levende i ildsjøen, så må hans oppstiging "ut av jorden", Åp. 13,11, i bokstavelig mening forståes som legemlig oppstandelse, hvofor også den falske profet må ha levd et tidligere jordeliv. 2. Om Judas Iskariot sier Skrisften at han er 'Tortapelsens sønn", gr. "ho hyios tes apoleias", Johs. 17,12. Også om Antikristen sier Skritfen at han er "fortapelsens sønn", gr. 'Iio hyios tes apoleias", 2. Tess. 2,3. Disse to er de eneste i Skriften som har denne forferdelige benevnelse, hvilket er et umiskjennelig vitnesbyrd om deres uadskillelige samhørighet. Derfor blir de begge to samtidig og levende kastet i ildsjøen, den endelige og evige apoleia. Og når Satan etter hans siste oppstand etter det messianske fredsrikes tid blir kastet i ildsjøen, sier Skriften at Antikristen og den falske profet også da var sammen der, og de skal pines dag og natt i all evighet, Åp. 20,10. Denne benevnelse, "fortapelsens sønn", er et hebraisk idiom (språklig eiendommelighet) hvorved en person som typisk legemliggjør en bestemt likhet eller karakter eller skjebne med noe, er sagt å være sønn av dette. Benevnelsen fremstiller dermed Antikristen og Judas Iskariot som mest uopprettelig og fullstendig viet den endelige apoleia, som fortapelsens ektefødte sønner. 3. Judas Iskariot hengte seg i Hinnoms dal, en dal syd for Jerusalem. Av denne benevnelse, Hinnoms dal, hebr. "ge hinnom", Josv. 15,8: 18,16, eller oftere kalt Himnnoms sønns dal, hebr. "ge ben hinnom", Josv. 15,8:18,16: 2.Krøn. 28,3: 33,6: Jer. 7,31 fg.: 19,2.6: 32,35, kommer benevnelsen Gehenne, d.e. ildsjøen, Åp. 19,20: 20,15, stedet for den endelige og evige fortapelse (gr. apoleia eller olethros). Gehenna er en omstaving av den aramaiske form av det hebraiske "ge hinnom". I N.T. forekommer Gehenna følgende steder: Matt. 5,22: 29,30: 10,28: 18,9: 23,15.33: Mark. 9,43.45.47: Luk. 12,5: Jak. 3,6. 1 alle disse steder betegner den stedet for evig straff av de onde, vanligvis i forbindelse med den endelige dom. Den er forbundet med ild som kilde til pine, og både legeme og sjel kastes i den, hvilket forutsetter legemlig oppstandelse. Gehenna er i vår norske Bibel oversatt med helvede. Grunnen til at Hinnoms dal ble betegnelsen for stedet for den endelige fortapelse, er formentlig trefoldig: A. Avgudsdyrkelsen av Molok med barnebrenning, 2.Krøn. 28,3: 33,6. B. Stedet ble gjort urent av kong Josias, 2. Kor. 23, 10: og forbundet i profetien med dommen over folket, Jer. 7,32. C. Var Jerusalems søppelplass, hvor selvdøde dyr og andre urene ting ble brent. En annen benevnelse som tidlig knyttet seg til Hinnoms dal, er Tofet, 3. Mos. 18,21: 2. Kong. 23,10: Jer. 7,31 fg.: 19,6. Etymologisk er det sannsynlig at Tofet har forbindelse med en rot som betyr "brennende", og altså er stedet hvor det brennes, hvilket utvilsomt har sammenheng med de gruelige barnebrenninger for Molok. Tofet var således brennested og begravelsessted. Men på grunn av straffen over Jerusalem og Juda for deres gruelig avgudsdyrkelse sier profetien at stedet ikke mere skal hete Tofet eller Hinnoms sønns dal, men Drapsdalen, 2.Krøn. 33,6: 2.Kong. 23, 10: Jer. 7,31 fg.: 19. I Hinnoms sønns dal lå også Hakeldama, gr. Akeldama, d.e. blodåker, Matt. 27,6-10: Åp. gj. 1, 19. Josafats dal, hebri "emek yehoshaphat", dalen hvor Jehova dømmer, gr. ifølge LXX (Septuaginta), Ilhe koilas Iosaphat", Joel 3,7.17, inngår også i denne sammenheng. Den kalles også avgjørelsens dal (eller "skarp dom"), v.19. Denne dal, som formentlig ligger syd for Hinnoms dal, står i forbindelse med dommen over de levende nasjoner ved Herrens gjenkomst. Utvilsomt er der en meget dyp sammenheng mellem de foran omtalte steder: Tofet og pottemakerens hus, Jer. 18,2, og Hinnoms sønns dal utenfor Pottemakerporten, Jer. 19,2, og Drapsdalen, Jer. 7,32: 19,6, og pottemakerens åker, Sak. 11,13: Matt27,7, og Messias' lønn, som var tretti sølvpenninger, Sak. 11,12-13: Matt. 26,15: 27,3-5, og Hakeldama, blodåker, Matt. 27, 6-8: Åp.gj. 1,19, og Josafats dal og Gehenna. Følgende årsakssammenheng kan her oppstilles: (1) Tofet representerer avgudsdyrkelsen i Israel med sin klimaks i de gruelige barneofringer til Molok. (2) 1 Jer. 19 fremsettes som følge derav Herrens dom over Jerusalem og Juda, som ble fullbyrdet ved Babels konge Nebukadnesar II, d.e. den første ødeleggelse. (3) Judas Iskariots forræderi og Israels forkastelse av Jesus Messias. (4) Med de samme blodpenger, nemlig de tretti sølvpenninger som yppersteprestene betale Judas for hans forræderi mot Jesus Messias, må de så kjøpe pottemakerens åker, som Herren hadde forutsagt ved Jeremias, men hvorved Jeremias' domstrussel over Jerusalem og Israel fornyes, Jer. 19. Ifølge Sak. 11,12-13 fremgår at de tretti sølvpenninger var den uhyre lave verdsettelse av Jesu tjeneste, nemlig som kjøpesummen for en slave, 2.Mos. 21,32. (5) Men dette fører med seg den andre ødeleggelse av Jerusalem og Israel, som ble fullbyrdet ved den romerske hærfører Titus. (6) Men når Israel har utstått sin straff i diasporaen blant folkene, skal Herren igjen anta seg Israel og holde dom over de levende nasjoner, og dette er det verden nå går imøte. (7) Og tilslutt skal Herren holde dom over alle fortapte mennesker. Ifølge det foran anførte er her igjen en påfallende forbindelse mellem, Judas Iskariot og Gehenna. |