|
Artikkel nr. 13: SATANS ANTIPRESTELIGE MAKT OG DET HIMMELSKE HARMAGEDDON Ap. 12,10 11, 7-9. Mg det ble en strid i himmelen: Mikael og hans engler tok til å stride mot dragen, og dragen stred, og dens engler. Men de maktet det ikke, heller ikke ble deres sted mere funnet i himmelen. Og den store drage ble kastet ned, den gamle slange han som kalles djevelen og Satan, han som forfører hele jorderiket, han ble kastet ned på jorden, og hans engler ble kastet ned med harn", v. 7-9. 'Tor våre brødres anklager er kastet ned, han som anklaget dem for vår Gud dag og natt", v. 10 11. Bibelen omtaler himmel i tre forsi~ellig forstand: 1. Lufthimmelen (atmosfæren). 2. Verdensrommet. 3. Den tredje himmel, Guds bolig. Satan og hans engler ble kastet ut fra (eller ned fra) den tredje himmel, da de syndet. Siden da har de oppholdt seg i verdensrommet og lufthimmelen, hvor de driver sin onde gjerning i denne tids mørke, Ef. 2,2: 6,12. Men i midten av den 70. åruke eller endens tid blir de kastet ned på jorden. Men hvorfor? Når Skriften. etter Satans fall hensetter ham i himmelen, skjer dette alltid i slike tilfeller hvor Satan synes å ha oppnådd en rett overfor Gud og en makt over Gud, hvor Gud, hva de ytre forhold angår, på grunn av menneskenes synd ikke kan handle slik han vil, men enten må la Satan for en tid triumfere over sitt råd eller på grunn av Satans anklage ta hensyn til denne rett når det gjelder verdens og sitt rikes styrelse. F.eks. Job. 1, 6-12: 2, 1-6, hvor Jobs ennå ikke erkjente synd, nemlig hemmelig lønnsyke og egenrettferdighet, gir Satan rett til å prøve Job. Jvfr. Luk. 22,31. Satans anklage i Ap. 12, 10 11 gjelder særlig Israels store synd i forherdelsen- mot evangeliet, som nå i lang tid har bevirket at Israel som nasJon ikke har kunnet komme til nåden, men har ligget under for forkastelsen. Satan har i sin antiprestelige makt simpelthen hindret at Israel som nasjon igjen skulle få delaktighet i nåden, idet han fremholder Israels store synd. I lang tid har Satan nå holdt denne rett mot Israel. Men når den tid er gått i hvilken Satan kan holde sin rett mot Israel og hans anklage mot Israel taper sin makt, reiser Israels skytsengel, Mikael (Dan. 10, 13.20: 12, 1) med sine engler seg mot Satan og hans engler til den store strid i himmelen, det himmelske Harmageddon. Men det viser seg at Satans antiprestelige makt nå er slutt, for Satan og hans engler makter ikke å holde stand mot Mikael og hans engler, men Satan og hans engler blir kastet ned på jorden, og deres sted ble ikke mere funnet i himmelen. Dette finner sted i midten av den 70. åruke for Israel og Jerusalem eller endens- tid, og først da kan Jesus Messias igjen innta sin meglende stilling for Israel som nasjon og hele Israel bli frelst, Rom. 11, 25-27. De handlinger fra Guds side som gir Mikael og hans engler anledning til å ta striden opp mot Satan og hans engler i himmelen, er tre: 1. For det første den for Israel overmåte viktige begivenhet som står omtalt i Ap. 11, 1-2. Den her omtalte måling av templet og alteret er den formelle anerkjennelse av israelerne på nytt og deres innpodning i sitt eget oljetre, Rom. 11,24. Og den her omtalte ikke-måling av forgården er den formelle tilbakesetting av hedningene fra den fordel og stilling de har i den nærværende nådens tidshudholdning. 2. For det andre de høye røsters proklamasjon i himmelen som kunngjør at konged ømmet over verden er tilfalt Jesus Messias, Ap. 11, 15. 3. For det tredje at Guds tempel i himmelen ble åpnet og hans pakts ark, som er det synlige tegn på Guds nåde mot Israel, ble sett i hans tempel, og at dette syn ble etterfulgt av lyn og røster og tordener og jordskjelv og svært hagl, d.e. en strøm av Guds vrede mot Satan og de onde ånder og mot Satans barn både i Israel og i nasjonene. Da Satan og hans engler var kastet ned på jorden, hørte Johannes en høy røst i himmelen si: 'Tra nå av tilhører frelsen og styrken og riket vår Gud, og makten hans salvede", v. 10 1. Ikke bare er Satans antiprestelige makt slutt, men himmelrommet og lufthimmelen er befridd og renset for Satan og de onde ånder. Den høye røst kommer fra herliggjorte hellige i himmelen, og deres "brødre" er hellige på jorden, som for alltid er befridd for Satans anklager mot dem for Gud, v. lo II, og som standhaftig har seiret over Satan i kraft av Lammets blod og det ord de vitnet, og som ikke hadde sitt liv kjært like til døden, v. 11. Med disse hellige på jorden siktes, foruten de hellige i fortiden, særlig de hellige i endens tid, Ap. 6,9-11: 12,17: 13,10: 14,13: 20,4. Himlene, som nå er renset for Satan og de onde ånder, og de som bor der, oppfordres til å fryde seg, men over jorden og havet ropes ve, for djevelen er faret ned på jorden i stor vrede, fordi han vet at han bare har en liten tid, v. 12. På jorden vil kampen mot de hellige rase som aldri før, men de har ikke som før kamp mot makter og myndigheter og ondskapens åndehær i himmelrommet, Ef. 6,12. Nei, himmelen er rolig og stille og nær og åpen for dem, og de hellige blir fylt av Guds kraft. Det er verdensriket og verdensmenneskene Satan og de onde ånder besetter til den uforlignelige forfølgelse av Guds folk i den store trengsel. Men Satans anklagernakt mot de hellige er for alltid slutt både for Gud og i deres hjerter. |