 |
Forside
|
Kristendommens Jødiske Røtter
Innholdet: Det åndelige grunnlaget for kristendommen finner vi i Tanach, i de rabbinske Skriftene, i Jesu, apostlenes og Paulus forkynnelse. Dersom vi ikke kjenner til disse Skriftene, så kjenner vi heller ikke til den åndelige bakgrunnen for kristendommen.
Videre må vi regne med tidsperiodene i vår lesning av Bibelen. Dersom vi ikke gjør det, blir lesningen av Bibelen et eneste rot for oss. Det ene bibelverset vil komme til å stå i motsetning til andre bibelvers, og det var ikke meningen, for Gud er ordens Gud og ikke uordens Gud.
Vi må videre skille mellom DET PROFETISKE ORDET og HEMMELIGHETENE med den kristne menighet. Det første kommer til uttrykk i Tanach og i Jesu og apostlenes forkynnelse, mens det andre kommer til uttrykk i Paulus sine Skrifter. Den første forkynnelsen hører med til rikets åndelige basis, mens den andre forkynnelsen hører med til kirkens åndelige basis. Dersom vi ikke ser dette, blander vi også sammen de forskjellige utsagn i "Det Nye Testamente".
Jesu og apostlenes forkynnelse er mye mer knyttet til jødenes Torah enn Paulus sin forkynnelse. Den første forkynnelse tok sikte på å ta ut den messianske forsamlingen som skulle arve "riket for Israel". Paulus sin forkynnelse derimot tar sikte på å ta ut den kristne menigheten.
Boka omfatter 123 kapitler og behandler emner som:
a)De forskjellige nivåene i Guds ord.
b)Parantesene i Tanach.
c)Tidsperiodene.
d)Jesu nye Torah vil bestå av 30 bud.
e)Ruts bok peker på Messias to komme.
f)Verden vil bestå i 7000 år.
g)Varigheten av Messias-riket.
h)Paktsteologien.
i)En sammenligning mellom den kristne og den messianske menighet.
j)Makten til å løse og binde.
k)Paulus hadde sin egen nøkkelmakt.
l)Jødene skal være konger og prester.
Boken har følgende
kapitler:
Del 1.
De forskjellige nivåene i Guds ord
Den hebraiske tenkemåten
Det profetiske ords egenart
Del 2.
Parantesene i Tanach
Innhøstingsfestenes symbolske betydning
De 12 første patriarkene i Israel
Navnene på Jakobs 12 sønner
Mose forskjellige møter med Gud
Tamars tvillingfødsel
Andre forbilder på den kristne menighet i Tanach
Generelle utsagn om Israels forherdelse
Del 3.
Tidsperiodene
Guds rike
"Riket for Israel"
Det åndelige grunnlaget for "riket for Israel"
De forskjellige fasene av Guds rike
Del 4.
Jesu første forkynnelse
Den jødiske Torah
Forandringen av innholdet i Guds Torah
Innholdet i de 5 Mose-bøkene
Jesu nye Torah vil bestå av 30 bud
De forskjellige Torahene i frelseshistorien
Den avbrutte tidsperioden
Den nye (fornyede) pakt i Jesu blod
"Riket for Israel" begynte med døperen Johannes
Endetiden begynte med døperen Johannes
Del 5.
"Ha Masiach", "Yimon", "Chaninah" og "Menachem"
"Den spedalske", "Den liden lærde", og "Den syke"
"Messias ben Josef" og "Messias ben David"
"Tzcemach"
"Bar Naple", "Ben Ha Ananim" og "Yeshuah"
"Metraton"
"Memra"
"Ben Parets"
"Sorequa", "Malak Hebberit", "Pnuel" og "Sar Hapinam"
Andre navne på Messias
Jesu fra Nasaret er jødenes store utfordring
Messias måtte komme før templet ble ødelagt
Ruts bok peker på Messias to komme
Jesus er den store forløseren
Del 6.
Rabbinerne delte opp frelseshistorien i 4 epoker
Den siste generasjonen
Verden vil bestå i 7000 år
Jakobs 7 barn med Lea
De første 7 månedene symboliserer 7000 år
Teksten fra Mose-bøkene som gjenspeiler tidsskjemaet
Tekster fra andre Skriftene i Tanach
Del 7.
Varigheten av Messias-riket
De messianske fotsporene
Rabbinernes beskrivelse av endetiden
Trengselstiden vil vare i 7 år
David Flussers og William Booths uttalelser om endetiden
Gog og Anti-Messias
Messias vil bruke 7 år på å opprette sitt rike
Messias vil fornye verden
"Den kommende verden"
Hvem får del i "den kommende verden"?
Del 8.
Paktsteologien
Den normative dispensasjonalismen
En Sammenligning mellom paktsteologien og dispensasjonalismen
Ultradispensasjonalisme
Det moderate ultradispensasjonalistiske synet
Progeressiv dispensasjonalisme
4 forskjellige syn på Den nye pakt
Del 9.
Betydningen av Jesu forsoning
De forskjellige evangeliene den første tiden
Betydningen av ordet "hemmelighet" i Bibelen
"Riket for Israel" kunne ha blitt opprettet ved Jesu første komme
Del 10.
Israel, den kristne menighet og hedningene
En sammenligning mellom Israel og den kristne menighet
Tidsperiodene er begrunnet i Guds ord
Del 11.
Bruken av ordene "hus" og "bosted"
Bruken av ordene "Husets herre" og "husbond"
Bruken av ordene "husholder"
Bruken av ordene "husholdning"
Bruken av ordene "de tidsalderlige boliger"
Bruken av ordene "fedreland" og "hjemsted"
Bruken av ordene "bryllup" og "ekteskap"
Bruken av ordene "brudgom"
Bruken av ordene "brud" og "ung kvinne"
Bruken av ordene "bryllupshuset" og "bryllupskledning"
Bruken av ordene "nattverd", "gjestebud" og Lammets bryllupsnattverd"
Betydningen av begrepet "Guds rike"
Betydningen av begrepene "riket for Israel", "tusen år" og "de tusene år"
Bruken av ordet "kongen"
Del 12.
Betydningen av ordet "hemmelighet" i Det Nye Testamente
Bruken av ordet "kairos"
Betydningen av ordene "olam" og "aion"
Hugo Odebergs vurdering av tidsbegrepet
Betydningen av ordet "pleroma"
Bruken av ordet "soma"
Del 13.
En sammenligning mellom den messianske og den kristne menighet
Den messianske menighet er knyttet til Jesu første Torah
Anger og bot er felles for de to menighetene
Gjenfødelsen er den samme for de to menighetene
Ånd-dåpen er den samme for de to menighetene
Nådegaverne er de samme for de to menighetene
Den som ber, han får
Vanndåpen var obligatorisk i den messianske menigheten
De forskjellige misjonsbefalingene
Vanndåpen for barn
Makten til å løse og binde
Paulus hadde sin egen nøkkelmakt
Den nye pakt i Jesu blod
Lønn i himmelen
Del 14.
Hemmeligheten med utsettelsen av "riket for Israel"
"Kristi hemmelighet"
Hemmeligheten med den kristne menighets bortrykkelse
Hemmeligheten med Messias i de troende
Hemmeligheten med at Messias er Gud
Hemmeligheten med "den frie nåden"
Jødiske vurderinger av Paulus
Hemmeligheten med de 7 stjernene og de 7 menighetene
Troens hemmelighet
Jødene skal være konger og prester
Utvelgelsen av de to menighetene
Hemmeligheten med Jesu styre av den kristne menighet
De skjulte hemmelighetene med den kristne menighet
Endetiden var nær på Jesu tid
|
|