top2.jpg - 4040 Bytes
JESU NYE TORAH VIL BESTÅ AV 30 BUD

Vi skal i det følgende sitere en del av rabbinernes Skrifter, hvor det både kommer fram at Messias ikke skal gi jødene en ny Torah og hvor det kommer fram at Messias skal gi jødene en ny og forkortet Torah. En del av rabbinerne mente også at det ikke var behov for noen ny Torah i den kommende tidsalderen, som er det samme som den messianske tidsalderen.
"Rabbi Hanin sa at Israel vil ikke behøve undervisningen til Messias-kongen, fordi det er skrevet i Es.11,10: "På den tid skal hedningefolkene søke til Isais rotskudd", men ikke Israel. Dersom dette er tilfelle, hvorfor vil Messias-kongen komme, og hva vil han gjøre? Han vil bringe Israel tilbake fra landflyktigheten og gi dem 30 bud." (Midrash Bereshit Rabba .98.)
"Messias-kongen vil klart forklare Torahen for dem og de feil som de til da har gjort… De 30 budene er forordninger som verdens nasjoner må holde." (Matanoth Kehuna.)
Til tross for at Maimonides mente at Gud ikke ville gi jødene noen annen Torah enn den som Moses fikk, så skrev han likevel følgende i sin bok: Kongens Lover: at kongen som er salvet som Messias, "sitter på sin kongelige trone og skriver for seg selv en Lovbok i tillegg til den loven som er gitt til våre fedre. Han vil tvinge Israel til å adlyde disse budene."
"Torahen vil gå tilbake til sin opprinnelige form." (Pesikhta Rabbati.89,6.)
"Den hellige- må han være velsignet- vil sitte i Edens hage og tegne opp en ny Torah for Israel, som vil bli gitt til dem av Messias." (Yalqut Isaiah 26.)
"I framtiden vil budene (i Mose Torah) bli annulert." (Nida 66.b.)
"I endens tid vil Torahen bli glemt." (Mechilta, Masechet Piska, 2.)
Rabbi Shimon Ben Eleaxar har sagt: "I Messias sine dager vil det ikke være noen "du skal" og "du skal ikke" bud."
Klausner sier i sin bok: Den Messianske Ide i Israel. "Den naturlige fortolkning av dette er at det i Messias sine dage, så vil Torahen og budene miste sin betydning." (Se Risto Santalas bok: The Messiah in The Old Testament. s.50-51 og 70-71.)
Det er flere grunner til at Messias vil gi jødene en ny Torah:
a) Enhver ny tidsperiode skal ha sin egen Torah. I og med at døperen Johannes innledet en ny tidsperiode (riket for Israel), så var det helt naturlig at Jesus gav jødene en ny Torah.
b)Ved sin forsoning opphevet Jesus eller gav en ny mening til mange av ofringene, som var forbilder på hans forsoning.
c) Når Messias kom skulle han styre verden ved hjelp av sin kraft, rettferdighet og kjærlighet. Han behøvde derfor ikke så mange bud eller regler som skulle støtte hans styre..
d) Når Jesus har oppfylt Torahen på alle måter, står det ham fritt å gi jødene en ny Torah.
Når vi sammenligner disse forskjellige utsagnene av rabbinerne med Messias nye Torah, som han gav jødene og som skal gjelde i riket for Israel, så er det korrekt at Messias nye Torah kom til å bestå av ca.30 bud. Hvordan kunne de vite dette? De kunne ikke lese det ut av Tanach. Svaret er at mange av rabbinerne var troende mennesker som hadde Den Hellige Ånd over sine liv. De hadde ikke Den Hellige Ånd som frelsespant, men de hadde Den Hellige Ånd i egenskap av den oppgaven de hadde som fortolkere av Guds ord. (Se kapitlet: Jesu første forkynnelse.)
Det var forskjellige vurderinger blant rabbinerne både angående hvor mange bud det ville være i riket for Israel og om det ville være noen bud i det hele tatt. I Nazir 50 står det: "Torah, hva vil det bli av deg?"
En av grunnene til denne forvirringen er det forholdet at mange av rabbinerne blandet sammen utsagn som angikk menneskets egen rettferdighet med utsagn som gjaldt Guds rettferdighet. Disse to typer rettferdighet går parallelt gjennom hele frelseshistorien og må ikke blandes sammen. Denne sammenblandingen kommer godt fram i Makkot 23-24, hvor det står: "Moses ble gitt 613 bud. Av disse er det 365 "du skal". Dette er i overensstemmelse med antall dager i et år. Det er 248 "du skal ikke". Dette er i samsvar med antallet ben i et menneskes kropp… Så kom David og reduserte dem til 11… Så kom Esaias og reduserte dem til 6. .. Så kom Mika og reduserte dem til 3… Så kom Esaias igjen og reduserte dem til 2… Så kom Habakuk og reduserte dem til 1, som det er skrevet: "Den rettferdige skal leve av tro." (Hab.2,4.)
Det siste utsagnet har ingen ting med menneskets egen rettferdighet å gjøre. Det er Guds gave og Guds rettferdighet.
I det hele tatt må vi være oppmerksomme på det forholdet at den rabbinske jødedommen har lagt altfor stor vekt på menneskets egen rettferdighet i forhold til Guds rettferdighet. Den rabbinske jødedommen har dessverre blitt en lovreligion, der mennesket selv bestemmer om det skal holde Guds Torah eller ikke, og kan dermed selv bestemme om det vil bli frelst. I jødedommen frelser mennesket seg selv. Det har derfor ikke behov for en frelser. Jødene sier: Vi har ikke behov for Jesu forsoning. Kanskje hedningene har det. (Se min bok: Jødenes Konge. Bind 4. Kapittel: Syndsbegrepet i jødedommen.)
Jødedommen legger stor vekt på den frie viljen, og det er postivt og bra, men det kan også overdrives. Vi må huske på at alt er lagt inn under synden og syndefallet. Dette gjelder også den frie viljen. Vi kan ikke handle uavhengig av dette. Våre valg vil alltid være besmittet av at vi lever i en syndig og falt verden.
På den annen side kan vi gå til Gud og be ham om at han viser oss det som er riktig, slik at vi kan handle i overensstemmelse med det som er riktig og etter Guds vilje. Vi kan gjør de riktige valg til å ha seier over synd, men dette er ikke den frie viljes valg, for den er trællbunden under synden, men dette er Guds valg etter at han har frigjort vår vilje. Vi må be som Jesus gjorde: Ikke skje min vilje, men din vilje.
Når det gjelder sannheten om den frie vilje så har jødedommen noe å lære oss lutheranere og vi lutheranere noe å lære jødene. Jødene har et altfor optimistisk syn på den frie viljen, mens ævi lutheranere har et altfor pessimistisk syn på den frie viljen.
En del av rabbinerne mente til og med at Torahen ville bli tatt bort fra jødene og gitt til hedningene på grunn av jødenes stolthet overfor Gud. I Hagigah 5 b står det: "Israels stolthet er grunnen til at Torahen vil bli tatt fra jødene og gitt til hedningene."
Dette er et profetisk utsagn som har en viss sannhet i seg. I den kristne menighets tidsperiode er jødene som folk og nasjon satt til side som formidlere av Guds Torah og Guds ordninger i inneværende tidsperiode.

Tingvoll den 22-11-01.