top2.jpg - 4040 Bytes
Salomos styre.

Salomo styrte som konge i Israel fra 970-922. I stedet for å utvide landets grenser enda mer, forsøkte han å sikre de landområdene som hans far, David, hadde innlemmet i riket, ved å bygge ut grensefestninger og ved å etablere et sterkt forsvar. Han inngikk også utenrikspolitiske allianser både med Egypt og med Tyrus, og han greidde å holde hele riket samlet i sin levetid. "Og Salomo rådet over alle kongerikene fra elven (Eufrat) til filistrenes land og like til egyptens landemerke, de kom med gaver og tjente Salomo så lenge han levde." (1. Kong. 4, 21)
Dette var en trygg tid for folket. Særlig den første perioden fram til 931 var en god tid. Salomo dømte sitt folk med rett og rettferdighet, etter den visdom som han hadde bedt Herren om. Israel hadde nå blitt et stort folk, og det utgjorde ca. 800000 mennesker, foruten alle de andre folkeslagene som bodde innenfor landets grenser. "Juda og Israel var så mange som sanden ved havet, de åt og drakk og var glade." (1. Kong. 4, 20)
"Og Juda og Israel bodde trygt, hver mann under sitt vintre og under sitt fikentre, fra Dan (i nord) like til Beerseba (1 sør), så lenge Salomo levde." (1. Kong. 4, 25)
Salomos styre peker derfor framover mot 1000-års-rikets tid, da jødenes Messias, som er Jesus fra Nasaret, både skal dømme sitt eget folk og hele verden med visdom og med rettferdighet. Det som kjennetegner styret i rikets tid er at det skal bli et rettferdig styre, der også Guds lov og ofringene skal kobles inn i Guds-tjenesten.
"Se, dager kommer, sier Herren, da jeg vil la stå fram for David en rettferdig spire (Jesus), og han skal regjere som konge og gå fram med visdom og gjøre rett og rettferdighet i landet. I hans dager skal Juda bli frelst, og Israel bo trygt, og dette er det navn som han skal kalles med: HERREN, VAR RETTFERDIGHET:" (Jer. 23, 5-6)
"I de dager og på den tid vil jeg la spire fram for David en rettferdig spire, og han skal gjøre rett og rettferdighet i landet. I de dager skal Juda bli frelst og Jerusalem bo trygt, og dette er det navn det skal kalles med: Herren, vår rettferdighet." (Jer. 33, 15-16)
Vi kan her legge merke til: At både Jesus og Jerusalem er kalt med samme navn, og dette navnet er: HERREN, VAR RETTFERDIGHET.
Da skal Herren bli konge over hele landet, på den dag skal Herren være en, og hans navn ett." (Sak. 14, 9)
Det som først og fremst vil kjennetegne Jesu styre i 1000-års-riket, er at han skal styre med rettferdighet. Han skal ikke styre etter det som han har hørt andre fortelle ham, eller etter det som hans øyne har sett, men han skal styre rettferdig. Derfor blir han også kalt for rettferdighetens konge. Rett og rettferdighet vil være hovedkjennetegnene på hans styre. Han er både vår rettferdighet overfor Gud, og han vil styre verden med rettferdighet.
Dette styret vil da bli et motstykke til det styret som verden har hatt helt fra syndefallets dag av. Ingen har kunnet styre med rett og rettferdighet i denne tiden, for imot seg har alle konger og styrere, som har forsøkt å styre sine folk og sine land med rettferdighet, hatt både Satan og ondskapens åndehær i himmelrommet. De har måttet slåss mot en åndshær, som i utgangspunktet har hatt større åndelige ressurser enn noen konge har hatt, og derfor har heller ingen konge til nå kunnet styre sitt land eller sitt folk med fullkommen rettferdighet. VERDEN HAR MANGLET DENNE STYREFORM.
I 1000-års-riket derimot vil verden derimot bli styrt med rett og rettferdighet. Dette er derfor hovedprinsippet i 1000-års-riket, som vi også derfor kan kalle for rettferdighetens tidsperiode. Av den grunn kan også Jesus stille krav til menneskene. De friheter som menneskene nyter i Den Hellige Ånds tidshusholdning, vil derfor bli dratt tilbake og redusert i 1000-års-riket, og det vil bli stilt krav til både troende og ikke-troende.
Det som kommer til å kjennetegne Jesu styre i 1000-års-riket er at det blir et rettferdig styre. Han som selv er blitt gjort til vår rettferdighet, han skal styre med rett og rettferdighet. Han skal styre både de rettferdige og de urettferdige med rettferdighet, etter de regler han selv setter OPP for dette styret. "og han dømmer jorderike med rettferdighet, han avsier dom over folkene med rettvishet." (Salme 9, 9)
"Herren er min hyrde, meg fattes intet. Han lar meg ligge i grønne enger, han leder meg til hvilens vann. Han vederkveger min sjel, han fører meg på rettferdighets stier for sitt navns skyld. Om jeg enn skulle vandre i dødsskyggens dal, frykter jeg ikke for ondt, for du er med meg, din kjepp og din stav de trøster meg. Du dekker bord for meg like for mine fienders øine, du salver mitt hode med olje, mitt beger flyter over. Bare godt og miskunnhet skal ettejage meg alle mitt livs dager, og jeg skal bo i Herrens hus gjennom lange tider." (Salme 23, 1-6)
"Han elsker rettferdighet og rett, jorden er full av Herrens kunnskap." (Salme 33, 5)
"DIN RETTFERDIGHET ER SOM VELDIGE FJELL, dine dommer er et stort dyp, mennesker og dyr frelser du, Herre." (Salme 36, 7)
"Som ditt navn, Gud, så er din pris inntil jordens ender, din høyre hånd er full av rettferdighet." (Salme 48, 11)
"I ditt navn skal de fryde seg, og ved din rettferdighet blir de opphøyet." (Salme 89, 17)
"for Herrens åsyn, for han kommer for å dømme jorden, han skal dømme jorderike med rettferdighet og folkene med rettvishet." (Salme 98, 9)
"Han skal ha sitt velbehag i Herrens frykt, og han skal ikke dømme etter det hans øyne ser, og ikke skifte rett etter det hans ører hører, men han skal dømme de ringe med rettvishet og skifte rett med rettvishet for de saktmodi.-le på jorden, og han skal slå jorden med sitt munns ris og drepe den ugudelige med sine lebers ånde. Rettferdighet skal være beltet om hans lender, og trofasthet beltet om hans hofter." (Esaias 11, 3-5)
"Opphøyet er Herren, for han bor i det høye. HAN FYLLER SION MED RETT OG RETTFERDIGHET. "(Esaias 33, 5)
På samme måte som Salomos styre var en fredstid etter krigene på Davids tid, vil også 1000-års-riket være den store fredstiden, etter at hedningene har styrt verden i alle disse mørke år, og etter at verden har gått gjennom den store trengselstiden på 7 år, som avslutter det som vi kaller for hedningenes tider (gr. kairoi ethnon), som strekker seg fra kong Nebudkanesars erobring og ødeleggelse av Jerusalem og templet i år 568 før Messias, og inntil at Jesus kommer tilbake, til slaget ved Harmageddon. "Herren skal gi sitt folk kraft, Herren skal velsigne sitt folk med fred." (Salme 29, 1 1)
"For de onde skal utryddes (i den store trengsel), men de som bier etter Herren skal arve landet (Eretz Israel). Og om en liten stund, så er den ugudelige ikke mere, og akter du på hans sted, så er han borte. MEN DE SAKTMODIGE SKAL ARVE LANDET (Se Bergprekenen Matt. 5-7) og glede seg ved megen fred." (Salme 37, 9-11)

"Jeg vil høre hva Gud Herren taler, for han taler til sitt folk (jødene) og til sine fromme - bare de ikke vender tilbake til dårskap. Ja, hans frelse er nær hos dem som frykter ham, forat herlighet skal bo i vårt land. NÅDE OG SANNHET SKAL MØTE HVERANDRE, RETTFERD OG FRED KYSSE HVERANDRE. Sannhet skal vokse opp av jorden, og rettferd skue ned fra himmelen. Herren skal også gi det som godt er, og vårt land gi sin grøde. Rettferd skal gå fram for hans åsyn (Jesus) og stadig følge i hans spor." (Salme 85, 9-14)
"Bed om fred for Jerusalem. La det gå dem vel som elsker deg. Der være fred innen din voll, ro i dine saler. For mine brødres og mine venners skyld vil jeg si: FRED VÆRE I DEG. (i Jerusalem)" (Salme 122, 6-8)
"Men de som bøyer av til sine krokete veier, skal Herren la fare sammen med dem som gjør urett. FRED VÆRE OVER ISRAEL." (Salme 125, 5)
"Så skal herredømmet bli stort og freden uten ende over Davids trone (Messias trone) og over hans kongerike (riket for Israel), det skal bli støttet med rett og rettferdighet, fra nå av og til evig tid, Herrens, hærskarenes Guds nidkjærhet skal gjøre det." (Esaias 9, 7)
"Herre, du skal hjelpe oss til fred, for alt det vi har gjort, har du utrettet for oss." (Esaias 26, 12)
"Og mitt folk (jødene) skal bo i fredens bolig og i trygghetens telter og på sorgfrie kvilesteder." (Esaias 32, 18)
"Gid du (Israel) ville akte på mine bud. DA SKULLE DIN FRED BLI SOM ELVEN, OG DIN RETTFERDIGHET SOM HAVETS BØLGER, da skulle din ætt bli som sanden, og din livsfrukt som sandkornene, dens navn skulle ikke utryddes og ikke utslettes for mitt åsyn." (Esaias 48, 18-19)
"Og alle dine barn skal være lært av Herren, og dine barns fred skal være stor." (Esaias 54, 13)
"I stedet for kobber vil jeg gi deg gull, i stedet for jern vil jeg gi deg sølv, i stedet for tre kobber og i stedet for stein jern, og jeg vil gjøre fred til din øvrighet og rettferdighet til din styrer." (Esaias 60, 1 7)
"Se, jeg legger forbinding og lægedom på den (Jerusalem) og leger dem (jødene), og jeg vil la dem se en overflod av fred og trygghet." (Jer. 33, 6) "Og byen (Jerusalem) skal være meg til et gledesnavn, til pris og fryd for alle jordens folkeslag, når de får høre om alt det gode jeg gjør imot den, og de skal skjelve og beve når de får se alt det gode og all den fred jeg gir den." (Jer. 33, 9)"Og han (Messias) skal være fred, når Assur (Antikrist) kommer inn i vårt land (Israel), og når han (Antikrist) treder inn i våre palasser, Så reiser vi mot ham 7 hyrder, ja 8 menneskefyrster." (Mika 3, 4)
"Ja, han (Messias) skal bygge Herrens tempel (i Jerusalem), og han skal vinne herlighet og sitte og herske på sin kongetrone, og han skal være prest der han sitter på sin trone, og freds råd skal det være mellom dem begge (mellom Gud og Messias)." (Sak. 6, 13)
"Og jeg vil utrydde vognene i Efraim og hestene i Jerusalem, og alle krigsbuer skal utryddes, og han (Messias) skal tale fred til hedningene, og hans herredømme skal nå fra hav til hav, og fra elven til jordens ender." (Sak. 9, 10)
Da Gud spurte Salomo om hva han ville at han skulle gi ham, bad han om visdom og kunnskap, slik at han kunne dømme folket med rett og rettferdighet. På grunn av at Salomo bad om dette og ikke om skatter og rikdom, så sa Gud at han både ville gi ham visdom, kunnskap, rikdom, ære og skatter. (2. køn. 1, 7-12)
Salomo ble berømt for sin visdom, og det kom folk til ham fra alle nasjoner, for å høre på hans visdom, som han hadde fra Gud. "Salomos visdom var større enn alle Østens barns visdom og alle egypternes visdom. Han var visere enn alle mennesker - visere enn esrahitten Etan og Mahols sønner Herman og Kalkol og Darda, og hans navn var kjent blant alle hedningefolkene rundt omkring. Han laget 3000 ordspråk, og hans sanger var 1005. Han talte om trærne, fra sederen på Libanon til isopen som vokser ut på veggen, og han talte om dyrene og om fuglene og om krypet og om fiskene. Og de kom fra alle folk for å høre Salomos visdom, fra alle jordens konger som hadde hørt om hans visdom." (l. Kong. 4, 30-34)
"Fra alle jordens kanter kom det konger for å se Salomo og høre hans visdom, som Gud hadde lagt i hans hjerte." (2. Krøn. 9, 23)
På samme måte som Salomo dømte sitt folk med kunnskap og visdom fra Gud, skal også Messias gjøre det samme, når han kommer. Han skal ikke bare dømme jødefolket, men han skal også dømme alle verdens nasjoner. Han skal dømme og styre dem med rett og rettferdighet. Det skal bli et hardt, men rettferdig styre. Han skal styre hedningene med jernstav. "Og han (Messias) dømmer jorderike med rettferdighet, han avsier dom over folkene med rettvishet." (Salme 9, 9)
"Folkene skal prise deg, Gud. Folkene skal prise deg, alle sammen. Folkeslagene skal fryde seg og juble, for du dømmer folkene med rett, og folkeslagene på jorden leder du. Sela." (Salme 67, 4-5)
"Gud gi kongen (Messias) dine dommer og kongesønnen din rettferdighet. Han skal dømme ditt folk med rettferdighet, og dine elendige med rett." (Salme 72, 1-2)
"Si blant hedningene: Herren (Messias) er blitt konge, og jorderike står fast, det rokkes ikke, han dømmer folkene med rettvishet." (Salme 96, 10)
"Og han (Messias) skal dømme mellom hedningefolkene og skifte rett for mange folkeslag, og de skal smi sine sverd om til hakker og sine spyd til vingårdskniver, et folk skal ikke lenger løfte sverd mot et annet, og de skal ikke mere lære å føre krig." (Esaias 2, 4)
"Du skal knuse dem (hedningene) med jernstav, som en pottemakers kar skal du sønderslå dem." (Salme 2, 9)
"Og hun (Israel) fødte et guttebarn (Messias), som skal styre alle hedningene med jernstav, og hennes barn ble bortrykket til Gud (Jesu himmelfart) og til hans trone." (Joh. Ap. 12, 5)
"Og av hans munn går det ut et skarpt sverd, forat han med det kan slå hedningene, og han skal styre dem med jernstav, og han treder vinpersen med Guds, den allmektiges, strengesvredesvin." (Joh. Ap. 19,15)