Salomos styre.
Salomo styrte som konge i Israel
fra 970-922. I stedet for å utvide landets grenser enda mer, forsøkte
han å sikre de landområdene som hans far, David, hadde innlemmet
i riket, ved å bygge ut grensefestninger og ved å etablere
et sterkt forsvar. Han inngikk også utenrikspolitiske allianser både
med Egypt og med Tyrus, og han greidde å holde hele riket samlet
i sin levetid. "Og Salomo rådet over alle kongerikene fra elven (Eufrat)
til filistrenes land og like til egyptens landemerke, de kom med gaver
og tjente Salomo så lenge han levde." (1. Kong. 4, 21)
Dette var en trygg tid for folket.
Særlig den første perioden fram til 931 var en god tid. Salomo
dømte sitt folk med rett og rettferdighet, etter den visdom som
han hadde bedt Herren om. Israel hadde nå blitt et stort folk, og
det utgjorde ca. 800000 mennesker, foruten alle de andre folkeslagene som
bodde innenfor landets grenser. "Juda og Israel var så mange som
sanden ved havet, de åt og drakk og var glade." (1. Kong. 4, 20)
"Og Juda og Israel bodde trygt,
hver mann under sitt vintre og under sitt fikentre, fra Dan (i nord) like
til Beerseba (1 sør), så lenge Salomo levde." (1. Kong. 4,
25)
Salomos styre peker derfor framover
mot 1000-års-rikets tid, da jødenes Messias, som er Jesus
fra Nasaret, både skal dømme sitt eget folk og hele verden
med visdom og med rettferdighet. Det som kjennetegner styret i rikets tid
er at det skal bli et rettferdig styre, der også Guds lov og ofringene
skal kobles inn i Guds-tjenesten.
"Se, dager kommer, sier Herren,
da jeg vil la stå fram for David en rettferdig spire (Jesus), og
han skal regjere som konge og gå fram med visdom og gjøre
rett og rettferdighet i landet. I hans dager skal Juda bli frelst, og Israel
bo trygt, og dette er det navn som han skal kalles med: HERREN, VAR RETTFERDIGHET:"
(Jer. 23, 5-6)
"I de dager og på den tid
vil jeg la spire fram for David en rettferdig spire, og han skal gjøre
rett og rettferdighet i landet. I de dager skal Juda bli frelst og Jerusalem
bo trygt, og dette er det navn det skal kalles med: Herren, vår rettferdighet."
(Jer. 33, 15-16)
Vi kan her legge merke til: At
både Jesus og Jerusalem er kalt med samme navn, og dette navnet er:
HERREN, VAR RETTFERDIGHET.
Da skal Herren bli konge over hele
landet, på den dag skal Herren være en, og hans navn ett."
(Sak. 14, 9)
Det som først og fremst
vil kjennetegne Jesu styre i 1000-års-riket, er at han skal styre
med rettferdighet. Han skal ikke styre etter det som han har hørt
andre fortelle ham, eller etter det som hans øyne har sett, men
han skal styre rettferdig. Derfor blir han også kalt for rettferdighetens
konge. Rett og rettferdighet vil være hovedkjennetegnene på
hans styre. Han er både vår rettferdighet overfor Gud, og han
vil styre verden med rettferdighet.
Dette styret vil da bli et motstykke
til det styret som verden har hatt helt fra syndefallets dag av. Ingen
har kunnet styre med rett og rettferdighet i denne tiden, for imot seg
har alle konger og styrere, som har forsøkt å styre sine folk
og sine land med rettferdighet, hatt både Satan og ondskapens åndehær
i himmelrommet. De har måttet slåss mot en åndshær,
som i utgangspunktet har hatt større åndelige ressurser enn
noen konge har hatt, og derfor har heller ingen konge til nå kunnet
styre sitt land eller sitt folk med fullkommen rettferdighet. VERDEN HAR
MANGLET DENNE STYREFORM.
I 1000-års-riket derimot
vil verden derimot bli styrt med rett og rettferdighet. Dette er derfor
hovedprinsippet i 1000-års-riket, som vi også derfor kan kalle
for rettferdighetens tidsperiode. Av den grunn kan også Jesus stille
krav til menneskene. De friheter som menneskene nyter i Den Hellige Ånds
tidshusholdning, vil derfor bli dratt tilbake og redusert i 1000-års-riket,
og det vil bli stilt krav til både troende og ikke-troende.
Det som kommer til å kjennetegne
Jesu styre i 1000-års-riket er at det blir et rettferdig styre. Han
som selv er blitt gjort til vår rettferdighet, han skal styre med
rett og rettferdighet. Han skal styre både de rettferdige og de urettferdige
med rettferdighet, etter de regler han selv setter OPP for dette styret.
"og han dømmer jorderike med rettferdighet, han avsier dom over
folkene med rettvishet." (Salme 9, 9)
"Herren er min hyrde, meg fattes
intet. Han lar meg ligge i grønne enger, han leder meg til hvilens
vann. Han vederkveger min sjel, han fører meg på rettferdighets
stier for sitt navns skyld. Om jeg enn skulle vandre i dødsskyggens
dal, frykter jeg ikke for ondt, for du er med meg, din kjepp og din stav
de trøster meg. Du dekker bord for meg like for mine fienders øine,
du salver mitt hode med olje, mitt beger flyter over. Bare godt og miskunnhet
skal ettejage meg alle mitt livs dager, og jeg skal bo i Herrens hus gjennom
lange tider." (Salme 23, 1-6)
"Han elsker rettferdighet og rett,
jorden er full av Herrens kunnskap." (Salme 33, 5)
"DIN RETTFERDIGHET ER SOM VELDIGE
FJELL, dine dommer er et stort dyp, mennesker og dyr frelser du, Herre."
(Salme 36, 7)
"Som ditt navn, Gud, så er
din pris inntil jordens ender, din høyre hånd er full av rettferdighet."
(Salme 48, 11)
"I ditt navn skal de fryde seg,
og ved din rettferdighet blir de opphøyet." (Salme 89, 17)
"for Herrens åsyn, for han
kommer for å dømme jorden, han skal dømme jorderike
med rettferdighet og folkene med rettvishet." (Salme 98, 9)
"Han skal ha sitt velbehag i Herrens
frykt, og han skal ikke dømme etter det hans øyne ser, og
ikke skifte rett etter det hans ører hører, men han skal
dømme de ringe med rettvishet og skifte rett med rettvishet for
de saktmodi.-le på jorden, og han skal slå jorden med sitt
munns ris og drepe den ugudelige med sine lebers ånde. Rettferdighet
skal være beltet om hans lender, og trofasthet beltet om hans hofter."
(Esaias 11, 3-5)
"Opphøyet er Herren, for
han bor i det høye. HAN FYLLER SION MED RETT OG RETTFERDIGHET. "(Esaias
33, 5)
På samme måte som Salomos
styre var en fredstid etter krigene på Davids tid, vil også
1000-års-riket være den store fredstiden, etter at hedningene
har styrt verden i alle disse mørke år, og etter at verden
har gått gjennom den store trengselstiden på 7 år, som
avslutter det som vi kaller for hedningenes tider (gr. kairoi ethnon),
som strekker seg fra kong Nebudkanesars erobring og ødeleggelse
av Jerusalem og templet i år 568 før Messias, og inntil at
Jesus kommer tilbake, til slaget ved Harmageddon. "Herren skal gi sitt
folk kraft, Herren skal velsigne sitt folk med fred." (Salme 29, 1 1)
"For de onde skal utryddes (i den
store trengsel), men de som bier etter Herren skal arve landet (Eretz Israel).
Og om en liten stund, så er den ugudelige ikke mere, og akter du
på hans sted, så er han borte. MEN DE SAKTMODIGE SKAL ARVE
LANDET (Se Bergprekenen Matt. 5-7) og glede seg ved megen fred." (Salme
37, 9-11)
"Jeg vil høre hva Gud Herren
taler, for han taler til sitt folk (jødene) og til sine fromme -
bare de ikke vender tilbake til dårskap. Ja, hans frelse er nær
hos dem som frykter ham, forat herlighet skal bo i vårt land. NÅDE
OG SANNHET SKAL MØTE HVERANDRE, RETTFERD OG FRED KYSSE HVERANDRE.
Sannhet skal vokse opp av jorden, og rettferd skue ned fra himmelen. Herren
skal også gi det som godt er, og vårt land gi sin grøde.
Rettferd skal gå fram for hans åsyn (Jesus) og stadig følge
i hans spor." (Salme 85, 9-14)
"Bed om fred for Jerusalem. La
det gå dem vel som elsker deg. Der være fred innen din voll,
ro i dine saler. For mine brødres og mine venners skyld vil jeg
si: FRED VÆRE I DEG. (i Jerusalem)" (Salme 122, 6-8)
"Men de som bøyer av til
sine krokete veier, skal Herren la fare sammen med dem som gjør
urett. FRED VÆRE OVER ISRAEL." (Salme 125, 5)
"Så skal herredømmet
bli stort og freden uten ende over Davids trone (Messias trone) og over
hans kongerike (riket for Israel), det skal bli støttet med rett
og rettferdighet, fra nå av og til evig tid, Herrens, hærskarenes
Guds nidkjærhet skal gjøre det." (Esaias 9, 7)
"Herre, du skal hjelpe oss til
fred, for alt det vi har gjort, har du utrettet for oss." (Esaias 26, 12)
"Og mitt folk (jødene) skal
bo i fredens bolig og i trygghetens telter og på sorgfrie kvilesteder."
(Esaias 32, 18)
"Gid du (Israel) ville akte på
mine bud. DA SKULLE DIN FRED BLI SOM ELVEN, OG DIN RETTFERDIGHET SOM HAVETS
BØLGER, da skulle din ætt bli som sanden, og din livsfrukt
som sandkornene, dens navn skulle ikke utryddes og ikke utslettes for mitt
åsyn." (Esaias 48, 18-19)
"Og alle dine barn skal være
lært av Herren, og dine barns fred skal være stor." (Esaias
54, 13)
"I stedet for kobber vil jeg gi
deg gull, i stedet for jern vil jeg gi deg sølv, i stedet for tre
kobber og i stedet for stein jern, og jeg vil gjøre fred til din
øvrighet og rettferdighet til din styrer." (Esaias 60, 1 7)
"Se, jeg legger forbinding og lægedom
på den (Jerusalem) og leger dem (jødene), og jeg vil la dem
se en overflod av fred og trygghet." (Jer. 33, 6) "Og byen (Jerusalem)
skal være meg til et gledesnavn, til pris og fryd for alle jordens
folkeslag, når de får høre om alt det gode jeg gjør
imot den, og de skal skjelve og beve når de får se alt det
gode og all den fred jeg gir den." (Jer. 33, 9)"Og han (Messias) skal være
fred, når Assur (Antikrist) kommer inn i vårt land (Israel),
og når han (Antikrist) treder inn i våre palasser, Så
reiser vi mot ham 7 hyrder, ja 8 menneskefyrster." (Mika 3, 4)
"Ja, han (Messias) skal bygge Herrens
tempel (i Jerusalem), og han skal vinne herlighet og sitte og herske på
sin kongetrone, og han skal være prest der han sitter på sin
trone, og freds råd skal det være mellom dem begge (mellom
Gud og Messias)." (Sak. 6, 13)
"Og jeg vil utrydde vognene i Efraim
og hestene i Jerusalem, og alle krigsbuer skal utryddes, og han (Messias)
skal tale fred til hedningene, og hans herredømme skal nå
fra hav til hav, og fra elven til jordens ender." (Sak. 9, 10)
Da Gud spurte Salomo om hva han
ville at han skulle gi ham, bad han om visdom og kunnskap, slik at han
kunne dømme folket med rett og rettferdighet. På grunn av
at Salomo bad om dette og ikke om skatter og rikdom, så sa Gud at
han både ville gi ham visdom, kunnskap, rikdom, ære og skatter.
(2. køn. 1, 7-12)
Salomo ble berømt for sin
visdom, og det kom folk til ham fra alle nasjoner, for å høre
på hans visdom, som han hadde fra Gud. "Salomos visdom var større
enn alle Østens barns visdom og alle egypternes visdom. Han var
visere enn alle mennesker - visere enn esrahitten Etan og Mahols sønner
Herman og Kalkol og Darda, og hans navn var kjent blant alle hedningefolkene
rundt omkring. Han laget 3000 ordspråk, og hans sanger var 1005.
Han talte om trærne, fra sederen på Libanon til isopen som
vokser ut på veggen, og han talte om dyrene og om fuglene og om krypet
og om fiskene. Og de kom fra alle folk for å høre Salomos
visdom, fra alle jordens konger som hadde hørt om hans visdom."
(l. Kong. 4, 30-34)
"Fra alle jordens kanter kom det
konger for å se Salomo og høre hans visdom, som Gud hadde
lagt i hans hjerte." (2. Krøn. 9, 23)
På samme måte som Salomo
dømte sitt folk med kunnskap og visdom fra Gud, skal også
Messias gjøre det samme, når han kommer. Han skal ikke bare
dømme jødefolket, men han skal også dømme alle
verdens nasjoner. Han skal dømme og styre dem med rett og rettferdighet.
Det skal bli et hardt, men rettferdig styre. Han skal styre hedningene
med jernstav. "Og han (Messias) dømmer jorderike med rettferdighet,
han avsier dom over folkene med rettvishet." (Salme 9, 9)
"Folkene skal prise deg, Gud. Folkene
skal prise deg, alle sammen. Folkeslagene skal fryde seg og juble, for
du dømmer folkene med rett, og folkeslagene på jorden leder
du. Sela." (Salme 67, 4-5)
"Gud gi kongen (Messias) dine dommer
og kongesønnen din rettferdighet. Han skal dømme ditt folk
med rettferdighet, og dine elendige med rett." (Salme 72, 1-2)
"Si blant hedningene: Herren (Messias)
er blitt konge, og jorderike står fast, det rokkes ikke, han dømmer
folkene med rettvishet." (Salme 96, 10)
"Og han (Messias) skal dømme
mellom hedningefolkene og skifte rett for mange folkeslag, og de skal smi
sine sverd om til hakker og sine spyd til vingårdskniver, et folk
skal ikke lenger løfte sverd mot et annet, og de skal ikke mere
lære å føre krig." (Esaias 2, 4)
"Du skal knuse dem (hedningene)
med jernstav, som en pottemakers kar skal du sønderslå dem."
(Salme 2, 9)
"Og hun (Israel) fødte et
guttebarn (Messias), som skal styre alle hedningene med jernstav, og hennes
barn ble bortrykket til Gud (Jesu himmelfart) og til hans trone." (Joh.
Ap. 12, 5)
"Og av hans munn går det
ut et skarpt sverd, forat han med det kan slå hedningene, og han
skal styre dem med jernstav, og han treder vinpersen med Guds, den allmektiges,
strengesvredesvin." (Joh. Ap. 19,15)
|