top2.jpg - 4040 Bytes
Messias er visdommen.

Hva som gjelder selve kunnskapen om Guds ordninger eller visdommen, som er en gave fra Gud, ser vi av Salomos Ordspråk 8, at VISDOMMEN ER DET SAMME SOM GUDS SØNN, MESSIAS. Den sanne visdom har bestandig vært å eie livet i Gud og ha sine forankringer i Israels Gud. Slike mennesker har vi hatt i alle frelsestidshusholdninger. De har tatt sin tilflukt og tillit til Herren, og salige er de i all tid framover.
Den visdommen, som er omtalt i Salomos Ordspråk, er selve Messias, og han har følgende kjennetegn:
1) For det første står det at visdommen roper til alle menneskenes barn. (v. 1-4). "Til dere, Dere menn, roper jeg, og min røst lyder til alle menneskenes barn." (v. 4) Dette betyr at alle mennesker kan høre Guds stemme i en eller annen uttrykksform i sitt eget liv og i sin egen historie. Gud er ikke langt borte fra noen eneste en av oss, for det er i ham at vi lever og rører oss og er til. (Ap. gj. 17, 27-28) "for det som en kan vite om Gud, ligger åpent for dem (hedningene), for Gud har åpenbart dem det. For hans usynlige vesen, både hans evige kraft og hans guddommelighet, er synlig fra verdens skapelse av, i det det kjennes av hans gjerninger, forat de skal være uten unnskyldning fordi de, enda de kjente Gud, dog ikke æret eller takket ham som Gud, men ble dårlige i sine tanker, og deres uforstandige hjerte ble formørket." (Rom. 1, 19-21)
"Det sanne lys, som opplyser ethvert menneske, var i ferd med å komme til verden." (Joh. 1, 9)
2) For det andre står det fra v. 5-14 hva visdommen innebærer. Det er klokskap, forstand, rettvishet, sannhet, gudelighet, rett lære, Gudsfrykt, råd og sann innsikt. Visdommen er bedre enn materielle goder. "For visdom er bedre enn perler, og ingen skatt kan lignes med den." (v. 11)
3) For det tredje hersker visdommen over kongene på jorda, og ved visdommen fastsetter de det som er rett. (v. 15-16)
4) For det fjerde elsker visdommen alle de som elsker ham og tar sin tilflukt til ham. Visdommen vandrer på rettens grunn. (v. 17-21) "Jeg elsker dem som elsker meg, OG DE SOM SØKER MEG, SKAL FINNE MEG ... derfor gir jeg dem som elsker meg sann rikdom til arv og fyller deres forrådskammer." (v. 17 og 21)
5) For det femte står det 3 ganger at visdommen er født eller framkommet av Gud fra evighet av (v. 22-31). Dette betyr at jødenes Messias er like gammel som Faderen og utgått fra ham. JØDENES MESSIAS ER MED ANDRE ORD GJORT LIK MED GUD. Dette vet vi også fra andre utsagn i Det Gamle Testamente, og til tross for at de fleste jøder har store problemer med å anta og godta læren om den tre-enige Gud, så ser vi også her at Messias eller visdommen er likestilt med Faderen. "Herren eide meg som sitt første verk, før sine andre gjerninger, i fordums tid. Fra evighet av er jeg blitt til, fra først av, før jorden var. Da avgrunnene ennå ikke var til, ble jeg født, da der ennå ikke fantes kilder fylt med vann. Før fjellene ble senket ned, før haugene ble til, ble jeg til, før han hadde skapt jord og mark og jorderiks første moldklump . . . da var jeg som en som var oppvokst hos ham, og jeg var hans lyst dag etter dag, jeg lekte alltid for hans åsyn, jeg lekte på hele hans vide jord, og min lyst hadde jeg i menneskenes barn." (v. 22-26 og 30-31)
6) For det sjette kommer det tydelig fram at de som finner jødenes Messias, de er salige og finner det evige livet. De derimot som hater visdommen, de skader seg selv og elsker døden. (v. 32-36) "FOR DEN SOM FINNER MEG, FINNER LIVET OG FÅR NÅDE HOS HERREN. Men den som ikke finner meg, skader seg selv, alle de som hater meg, elsker døden." (v. 35-36)
På samme måten som Salomo var et forbilde på Messias ved sin store visdom, på samme måten skal Messias vise verden til fulle Guds visdom i 1000-års-riket. Deler av denne visdommen har forøvrig menneskene kjent til i alle tidsperioder, men i rikets tid skal visdommen som person styre verden sammen med sine tjenere av forskjellige frelseskategorier. (Se min bok: Guds-riket i Israel, s. 226-249)
"Ingen skal gjøre noe oidt og ingen ødelegge noe på hele mitt hellige berg (Sion), for jorden er full av Herrens kunnskap, likesom vannet dekker havets bunn. På den tid skal hedningefolkene søke til Isais rotskudd (Messias), som står som et banner for folkeslag, og hans bolig (templet i Jerusalem) skal være herlighet." (Bsaias 11, 9-10)
"Opphøyet er Herren, for HAN BOR I DET HØYE (himmelen), HAN FYLLER SION MED RETT OG RETTFERDIGHET. Og det skal komme trygge tider for deg (Israel), en fylde av frelse, av visdom og kunnskap, Herrens frykt skal være dets skatt." (Esaias 33, 5-6)
"Vend tilbake, Dere frafalne barn (jødene), sier Herren, for jeg er deres ekteherre, og jeg vil ta dere, en av en by og to av en ætt (etter Holocaust, der både byer og ætter ble nesten utryddet av nazistene), og føre dere til Sion. Og jeg vil gi dere hyrder etter mitt hjerte, og de skal røkte dere med forstand og visdom." (Jer. 3,14-15)
"Se, dager kommer, sier Herren, da jeg vil la stå fram for David en rettferdig spire (Messias), og han skal regjere som konge og gå fram med visdom og gjøre rett og rettferdighet i landet. I hans dager skal Juda bli frelst, og Israel bo trygt, og dette er det navn som han skal kalles med: Herren, vår rettferdighet." (Jer. 23, 5-6)
"Daniel tok til orde og sa: Lovet være Guds navn fra evighet og til evighet. For visdommen og styrken hører ham til, og han omskifter tider og stunder, avsetter konger og innsetter konger, han gir de vise visdom og de forstandige forstand, han åpenbarer det dype og skjulte, han vet hva som bor i mørket, og HOS HAM BOR LYSET (MESSIAS)."
(Dan. 2, 20-22)
"For jorden skal fylles med kunnskap om Herrens herlighet, er som vannet dekker havets bunn." (Hb. 2, 14)
Da Jesus kom til jødene for snart 2000 år siden, representerte han i alt som han sa og gjorde, denne visdommen fra Gud. Han helbredet alle som hadde tro til det, han uttalte seg med autoritet, slik at folket var slått av forundring over hans lære, og han truet til og med de onde ånder og jaget dem ut av menneskene. Han behersket naturkreftene, og han utfordret Satan og alt hans velde en rekke ganger. Ingen kunne beseire ham på noe område, så lenge som han selv ville stå imot, og når han gav seg over til korsfestelse og død, så viste det seg at han oppnådde sin største seier, da Satan og døden trodde at de hadde sperret ham inne. Da han var alene, og da han var svak, da var han på det sterkeste, for han satte sin lit til Herren.
Jeg behøver ikke her å gi en fyldesgjørende beskrivelse av alt det som Jesus gjorde, for det er beskrevet i evangeliene og andre steder i Bibelen, men vi erklærer sammen med en del av det jødiske folket: At ingen kunne gjøre disse gjerninger uten at Gud var med. Mange av jødene trodde også på ham som jødenes Messias og fikk dermed del i frelse og evig liv. Han kom og demonstrerte Guds visdom for menneskene, for han er visdommen i sin egen person. Visdommen tok bolig i et menneske, og vi så Guds herlighet, en herlighet som den en enbåren Sønn har fra sin Fader, full av nåde, visdom, kunnskap og makt. "Og han kom til sitt hjemsted og lærte i deres synagoge, så de ble slått av forundring og sa: Hvorfra har denne mann slik visdom og slike kraftige gjerninger?" (Matt. 13, 54)
"Men barnet vokste, og ble sterkt og fullt av visdom, og Guds velbehag var over ham." (Luk. 2, 40)
"O dyp av rikdom og visdom og kunnskap hos Gud. Hvor uransakelig hans dommer er, og hvor usporlig hans veier." (Rom. 11, 33)5 amen for dem som er kalt, både jøder og grekere, forkynner vi
Kristus, Guds kraft og Guds visdom." (1. Kor. 1, 24)
"Men av ham er Dere i Kristus Jesus, som er blitt oss visdom fra Gud og rettferdighet og helliggjørelse og forløsning." (1. Kor. 1, 30) "for det var Guds vilje at hele hans fylde skulle ta bolig i ham." (Kol. 1, 19)
"forat deres hjerter må bli trøstet, så de knyttes sammen i kjærlighet og når fram til hele rikdommen av den fullvisse innsikt, til kunnskapen ora Guds hemmelighet, det er Kristus, I HVEM ALLE VISDOMMENS OG KUNNSKAPENS SKATTER ER SKJULT TIL STEDE." (Kol. 2, 2-3)
Den som har fått del i Jesus, den har også fått del i Guds visdom, og den fører oss alle sammen trygt inn i Guds rikes mange forskjellige avdelinger og ordninger, for det er bare frelse i et eneste navn her på jorden, og det er i Jesu navn. "Og det er ikke frelse i noen annen, for det er heller ikke noe annet navn under himmelen, gitt blant mennesker, ved hvilket vi skal bli frelst." (AP. gi. 4, 12)