1.Tess.5,1-11.
Denne talen ble holdt på Tingvoll 3-3. 2013.
1)
”Tid” er på gresk
”chronos”. Det er ”løpende tid”. ”Stund” er på gresk ”chairos”, og det betyr ”tidspunkt” eller ”tiden etter sin
karakter” eller ”vesen”.
2)
Paulus skrev at
det ikke var nødvendig at han skrev til Tessalonikerne
om dette, for ”de visste jo godt at Herrens dag skulle komme som en tyv om
natten.” (v.2.)
3)
Tessalonikerne visste godt om dette, men det er ikke sikkert at vi
vet det. Vi må minne hverandre om det som står i Guds ord.Tessalonikerne hadde også begynt å glemme-i alle
fall deler av det som Paulus hadde undervist dem om. ”Minnes dere ikke at jeg
sa dere dette, da jeg ennå var hos dere?” (2.Tess.2,5.)
4)
Det er godt at
han skrev disse to brevene til Tessalonikrne, for da har
vi også mulighet for å kjenne til innholdet i dem.
5)
De to brevene til
Tessalonikerne er helt unike. De var av de første
brevene som Paulus skrev. Forskjellen mellom Jesu komme for menigheten og
Herrens dag var noe av det første som Paulus fikk åpenbart av den oppstandne
Jesus.
6)
I 1.Tessaloniker Brevet beskrev Paulus Jesu komme for
menigheten (Jesu Kristi dag), mens i 2.Tessaoniker Brevet beskrev han Jesu
komme for Israel og verden. (Herrens dag).
7)
Det er stor
forskjell på disse to dagene. Den første dagen er en dag til frelse for den
kristne menigheten, og den andre dagen er en dag til dom over Israel, Antikrist
og verden.
8)
Les 1.Tess.4,13-18.
9)
Herrens dag
derimot er en dommens og vredens dag. ”Når de sier fred og ingen fare skal en
brå undergang komme over dem, likesom veer over den fruktsommelige, og de skal
ingenlunde unnfly.” (v.3.)
10)
Ved Jesu Kristi
dag kommer Jesus selv ned i lufthimmelen og tar de troende til seg. Ved Herrens
dag kommer han selv ned på jorden til dom. Dette er avslutningen av Jesu komme
som skjer i etapper. ”og da skal den lovløse (Antikrist) åpenbares, han som den
Herre Jesus skal fortære ved sin munns ånde og gjøre til intet ved ÅPENBARELSEN
AV SITT KOMME.” (2.Tess.2,8.)
11)
Herrens dag blir
sammenlignet med ”en tyv om natten”, og selve tyven er Jesus selv. På templets
tid pleide ypperstepresten å passe på at tempelvaktene ikke sov, og dersom de
gjorde det, tente han på deres klær, slik at de måtte fly nakne bort. ”Se, JEG kommer som en tyv, salig er de som våker og tar vare
på sine klær, så han ikke skal gå naken, og de skal se hans skam.” (Joh.Åp,16,15.)
12)
”men dere,
brødre, er ikke i mørket, så dagen (Herrens dag) skulle komme over dere som en
tyv.” (4.)
13)
Det er godt at vi
kan minne hverandre om disse sannhetene i Guds ord. Verken Kirken eller de
lutherske organisasjonene kan lære oss noe om dette, for de regner med Jesu
Kristi dag og Herrens dag som det samme. De regner ikke med den kristne
menighets bortrykkelse, som er vårt store håp og
trøst. (1.Tess.4,18.)
14)
Vi er ”lysets
barn” (v.5.). Vi sover ikke (v.7.) Vi hører dagen (Jesu Kristi dag) til (v.8.).
Vi er ikledd ”troens og kjærlighetens brynje og med håpet som skjold. (v.8.)
(Vi kjenner igjen ordene ”tro, håp og kjærlighet”, som var de tre første
begrepene som ble gjort til lære i kristendommen. ”men NÅ blir de stående disse
tre, tro, håp ph kjærlighet, og størst blant dem er
kjærligheten. ”(1.Kor.13,13.)
15)
”for Gud bestemte
oss ikke til vrede, men til å vinne frelse ved vår Herre Jesus Kristus. Han som
døde for oss, for at vi, enten vi våker eller sover, skal leve sammen med ham.(v.9-10.)
16)
Det kan vel være
at noen av de kristne også sovner i påvente av Jesu Kristi dag. Dette går ut
over deres helliggjørelse og nådelønn, men det angår ikke frelsen. Vi skal alle
sammen foran Jesu domstol i himmelen, for å få igjen det som er skjedd ved legemet- enten det er godt eller ondt-
men vi skal bli frelst- dog som gjennom ild. (1.Kor.3,10-15.)
17)
Det er innen fordømmelse for den som er i
Jesus Kristus. (Rom.8,1.)
18)
”For jeg er viss
på at verken død eller liv, verken engler eller krefter, verken det som nå er
eller de som komme skal, eller noen makt, verken høyde eller dybde eller noen
annen skapning skal kunne skille oss fra GUDS KJÆRLIGHET I KRISTUS JESUS, VÅR
HERRE.” (Rom.8,38-39.)
19)
Vi ønsker ikke å
dø (å bli avkledd), men vi ønsker å bli overkledd med den boligen som vi har i
himmelen. (2.Kor.5.1-5.) Det er dette som skjer ved
den kristne menighets bortrykkelse at det gamle
legemet blir overkledd med det nye legemet, men vi som lever ved Jesu komme for
den kristne menigheten, skal ikke komme i forveien for de døde troende. De skal
ha forrett foran oss til oppstandelsen og bortrykkelen.
(1.Tess.4,13-18.)
20)
Jesu komme for
menigheten er overhengende. Den kan skje når som helst. Det er ingen som vet
tidspunktet for det. Han kommer når legemet er fylt opp av de frelste. Det
antallet kjenner bare han selv. Vi skal derimot kjenne til tiden. Når vi
sammenligner det profetiske ordet med det som skjer, vet vi ca. hvor vi
befinner oss i tidsperioden.
21)
Vi lever i
sluttfasen av det som vi kaller for ”hedningenes tider”. Etter den kristne
menighets bortrykkelse, kommer ”Herrens dag”. Det er
Guds dom over verden. Vi hører ikke natten eller mørket til, men vi hører dagen
til (v.4-5.)
22)
Vi ser fram til
at dette kan skje, men vi vil ha med oss alle våre, og så mange som mulig til
himmelen. ”Forman derfor hverandre, og oppbygg den ene den andre-
som dere også gjør.” (v.11.) Av den grunn er det så viktig at vi kommer sammen
og oppbygger hverandre på vår høyhellige tro.
Tingvoll den 3-3. 2013.
Oskar Edin Indergaard.