EN
VURDERING AV DET TEOLOGISKE INNHOLDET I KIRKENS ”SYNDSBEKJENNELSE”.
”Syndsbekjennelsens” innhold lyder: ” Hellige Gud, Himmelske Far. Se i
nåde til meg, syndige menneske, som har krenket deg med tanker, ord og
gjerninger og kjenner lysten til det onde i mitt hjerte. For Jesu Kristi skyld ha langmodighet med meg. Tilgi meg alle mine synder og gi
meg å frykte og elske deg alene.”
Det
teologiske innholdet i kirkens syndsbekjennelse er ikke korrekt, og det er en
syndsbekjennelse en gjenfødt kristen ikke kan slutte seg til. Den er ikke i
overensstemmelse med hva det vil si å være en kristen. Den fokuserer i altfor
stor grad på det gamle livet eller på kjødet.
Når et
menneske blir en kristen, så får det et NYTT LIV. ”Derfor, dersom noen er i
Kristus da er han en NY SKAPNING. Det gamle er borte. Se, det er kommet noe
nytt i stedet.” (2.Kor.2,17.)
Den nye
skapningen har ikke synd. Den er perfekt, for den kviler i Jesu forsoning. På
samme måten som Jesus døde og oppstod for våre synder, så er også den nye
skapningen død fra synden og oppstått til et nytt liv. Han lever for Gud på en
perfekt måte. Gud anerkjenner den nye skapningen på samme måten som han
anerkjenner Jesu forsoning og Jesus selv.
En gjenfødt
kristen, kan en ikke be om at Gud må se i nåde til ham. Det har Gud allerede
gjort i Jesu forsoning, og det gjør han gjennom et langt liv.
En gjenfødt
kristen kan heller ikke be Gud om at han må ha langmodighet med ham og tilgi
ham alle hans synder. Denne bønnen stemmer ikke med en gjenfødt kristens
situasjon og stilling. Gud elsker ham like meget som han elsker Jesus, og Gud
har tilgitt ham alle hans synder på Golgata for 2000
år siden.
Nå vet vi
også at den som er en gjenfødt kristen, har en del i sin personlighet, som ikke
er gjenfødt, og det er det såkalte kjødet eller den uomvendte naturen i oss.
Den er full av synd. Det vil si. Den er bare synd.
Kjødet, som
er den inngangsporten, som Satan bruker for å forpurre Guds planer med og i våre
liv, skal avvises ved nådens og Den Hellige Ånds gjerning i våre liv. Satan
gjør alt han kan for å vinne tilbake et menneske til seg selv, for opprinnelige
var også vi som er gjenfødte kristne, satans eiendom.
Når kirken
har utformet ”syndsbekjennelsen”, slik som den har gjort, så tar den ikke hensyn
til den to-delingen, som et gjenfødt menneske er. Det
er både perfekt og full av synd. Kirken tar for lite hensyn til at det er
kommet i stand et nytt liv, som er et perfekt liv. Kirkens ”syndsbekjennelse”
tar i det hele tatt ikke hensyn til det nye mennesket som der er i en troendes
liv.
Innholdet i kirkens
”syndsbekjennelsen” er en TEOLOGISK SAMMENBLANDING som i alle fall ikke
undertegnede kan være med på å resitere. Det burde være mye mer TAKK i den. Vi
burde takke Gud for at det nye mennesket, som er i oss, er uten synd, at det
ikke har krenket Gud med tanker, ord og gjerninger, at det ikke kjenner til den
onde lysten, at Gud har langmodighet med det, at syndene er tatt bort, og at
det nye livet elsker og frykter bare Gud.
Etter at vi
har takket Gud for frelsen, så burde ”syndsbekjennelsen” inneholde en bønn om
at Gud må ta seg av den uomvendte naturen, som der er i oss, slik at vi kan
leve et mer helstøpt liv som kristne. ”Men jeg sier: Vandre i Ånden, så skal
dere ikke fullbyrde kjødets begjæring.” (Gal.5,16.)
Ved siden av
at kirkens ”syndsbekjennelse” ikke er korrekt i forhold til en som er en
gjenfødt kristen, i og med at den skjuler det faktumet, at vi har et PERFEKT
LIV uten synd, så gir den en gjenfødt kristen et GALT BILDE AV SEG SELV. En
gjenfødt kristen har et liv som er uten synd. Det er det livet som må fremheves
for den troende, og ikke det forholdet at han har et kjød, som er fult av synd.
Kirkens
”syndsbekjennelse” oppmuntrer ikke en kristen, slik at han kan GLEDE SEG over
det nye livet, men den holder ham nede i en elendighets- situasjon og en
beskrivelse som ikke stemmer med Guds ord.
Kirken har
for mye omsorg for kjødet og for lite omsorg for det nye livet i sin
forkynnelse. Dette gir seg også utslag i den selvforståelsen som er kristen får
av seg selv. Han får det inntrykket at han er en stor synder, som Gud må tilgi-
enda hans synd er tilgitt. Dette fører til at gleden ved å være en kristen og
frimodigheten blir borte. En trekker seg inn i seg selv og blir ikke det redskapet
i Guds rike som Gud har bestemt en til. En blir en ”amputert
kristen”, og det nye livet får ikke den åndelige voksteren som skal til, for at
vi kan gå over fra barnestadiet og til manns og kvinnes modenhet. Vi har altfor
mange eksempler på det i våre forsamlinger.
Det er flere
grunner til at en troende ikke kjenner gleden ved å være en kristen, og at
vedkommende ikke kan tjene Herren, slik som Jesus ønsker at vi skal tjene ham:
a) Gal
forkynnelse. (Slik som i dette tilfellet.)
b) En har ikke villet gå inn i den tjenesten som
Gud har bestemt for en. Når en kristen viker tilbake fra oppgavene, så kan ikke
Gud tilby ham og bruke ham i nye oppgaver i Guds rike. Jesus er kommet for å gi
liv og overflod av liv.
c) En kristen
som bærer omsorg for kjødets begjæringer, kan heller ikke brukes i Guds rikes
arbeid. Det går ikke an å tjene to herrer. En må bestemme seg hvem en vil tjene.
Nå vet vi at
Jesu forsoning gjaldt ALL SYND. Synden til den ikke-troende
er også dekket av Jesu forsoning. ”fordi Gud i Kristus forlikte VERDEN MED SEG
SELV, SÅ HAN IKKE TILREGNER DEM DERES OVERTREDELSER, og har nedlagt i oss ORDET
OM FORLIKELSEN.” (2.Kor.5,19.)
Vi som er
troende, skal gå ut med ordet om forlikelsen til de som ennå ikke har fått tak
i livet i Jesus, og fortelle dem at DERES SYNDER ER TILGITT, og at de må be Gud
om å få motta dette store nådestilbudet. Den bønnen
er det de selv som må be.
Jesus er død
for alle mennesker, men han kan ikke velge for hvert enkelt menneske. Mennesket
har en fri vilje i en bundet verden til å si enten: Ja eller Nei til Guds kall.
Det er en selv som bestemmer om en vil gå fortapt for Guds rike eller ikke.
Kirkens
”syndsbekjennelse” gir ikke bare den gjenfødte et galt bilde av seg selv.Den gir også den som ikke er
en troende, et galt bilde av hva det vil si å være en
kristen. Det må en gjenfødelse til for at et menneske kan bli en
kristen. Det må skje en ny start.
Kirkens
”syndsbekjennelse” beskriver ikke den troendes åndelige situasjon, men den
beskriver den åndelige situasjonen som et ikke-troende
menneske har. Den ikke-troende kan be denne bønnen
fullt ut, for den dekker den åndelige situasjonen som vedkommende har, men en gjenfødt
troende kan ikke delta i en slik bønn.
Dette får oss
også til å stille det spørsmålet: Hvem er det kirken skal betjene? Er det den
troende, eller er det den som ikke har en levende tro på Jesus, som skal
betjenes? Svaret er naturligvis at kirken skal betjene begge kategorier
mennesker, men den skal betjene dem på hver sin måte. Den skal gi et korrekt
bilde av den kristnes åndelige situasjon. Den skal oppmuntre det nye livet slik
at det kan få en fin vokster. Den skal også fortelle en kristen hva han skal
gjøre med kjødet.
Kirken skal
også forkynne for den ufrelste. Det er det misjonsbefalingen går ut på- å drive
både indre- og ytremisjon. Den skal forkynne at den ufrelste må få tak i det
nye livet. Uten at det skjer, kan han ikke komme inn i Guds rike. ”Det som er
født av kjødet, er kjød, og det som er født av Ånden, er Ånd.” (Joh.3,6.)
Kirken skal
også forkynne til den ufrelste at det er ikke noe som heter: LITE FRELST eller
MYE FRELST, for enten så er man frelst, eller så er men ikke frelst. Det er
ikke noe som heter: BÅDE- OG i Guds rike, men det
regnes bare med: ENTEN-ELLER. Det eksisterer ikke nyanser eller
sjatteringer i dette spørsmålet.
Man velger
selv i tiden hvor man skal tilbringe evigheten. Valget skulle ikke være
vanskelig, men Bibelen sier at det er få som blir frelst, fordi de ikke tok
imot KJÆRLIGHET TIL SANNHETEN, slik at Gud kunne frelse dem. (2. Tess.2,10.)
Jeg tror ikke
at kirken bevisst ønsker å forkynne Guds ord på en ukorrekt måte, men i og med
at det er samlet såpass mye teologiske kunnskaper i det teologiske miljøet, så
bør en forvente at det som bli forkynt, er korrekt.
Hva som gjelder det teologiske innholdet i
kirkens ”syndsbekjennelse”, så er det helt åpenbart at det ikke er korrekt. Har
kirken mot og kraft til å forandre dette, eller skal vi fortsatt ha en
”syndbekjennelse” som ikke passer for en gjenfødt kristen, og som en kristen
ikke kan slutte seg til, for den dekker ikke den åndelige situasjonen som en
kristen har.
Kirkens
”syndsbekjennelse” minner meg mer om en av reglene i den såkalte ”Janteloven”
der det heter: ”Du skal ikke tro at du er noe.” Dette er ikke tilfellet med en
gjenfødt kristen. Han er virkelig noe. Han er frelst og er et Guds barn. Han har
gått over fra døden og til livet i og med at han tror på Jesus og hans
forsonergjerning.
Tingvoll den 14-11-05 og den 7-05-06.