HVORFOR GÅ DET IKKE AN Å REGNE UT VERKEN DAGEN FOR JESU
KOMME FOR DEN KRISTNE MENIGHETEN ELLER DAGEN FOR JESU GJENKOMST TIL ISRAEL?
Det er fortsatt mennesker som forsøker å
regne ut dagen for disse to begivenhetene, og det er fortsatt mennesker som er med
på å spre disse utregningene. Det har vært mange opp gjennom frelseshistorien
som har forsøkt å regne dette ut, men de har alle tatt feil, og de vil også
komme til å gjøre det, for Bibelen kan ikke hjelpe dem med dette.
N.T. operer med to forskjellige begrep hva
som gjelder disse to begivenhetene, og det er JESU KRISTI DAG og HERRENS DAG.
Det første begrepet angår Jesu komme for den kristne menigheten. Det andre
angår Jesu komme for Israel og jødene. Det første begrepet beskriver JESU KOMME
for å hente den kristne menigheten hjem til himmelen. Det andre begrepet beskriver
JESU GJENKOMST til Israel og jødene, for både å tilintetgjøre Israels fiender
og opprette Riket for Israel. ”Vi ber dere, brødre, vedkommende vår Herre Jesu
Kristi komme og vår samling med ham, at dere ikke så snart må la dere drive fra
vett og sans eller la dere skremme verken ved noen ånd eller ved noen tale
eller ved noe brev, likesom det skulle være fra oss som om Herrens dag stod for
døren.” (2.Tess.2,1-2.)
Den kristne menighets bortrykkelse
skal skje 7 år før Jesu gjenkomst til Israel og jødene. Disse 7 årene er blant
annet beskrevet i Dan.9,27. ”og en uke (7 år) skal (han, Antikrist) gjøre pakten
(mellom jødene og Antikrist) fast for de mange (jøder) og i midten av uken skal
slaktoffer og matoffer opphøre (i templet i Jerusalem, og på vederstyggelighetenes
vinger skal ødeleggeren (Antkrist) komme, og det
inntil tilintetgjørelse og fast besluttet straffedom strømmer ned over den som
ødelegges (Antikrist.)”
Den kristne menighetens bortrykkelse
er en hemmelighet i Tanach (G.T.), så vi kan ikke
finne den der. Vi finner den først i Paulus sin undervisning. ”Se, jeg sier dere EN HEMMELIGHET: Vi skal ikke alle hensove,
men vi skal alle forvandles, i et nå, i et
øyeblikk, ved den siste basun. For basunen skal lyde, og de døde skal
oppstå uforgjengelige, og vi skal forvandles. (1.Kor.15,51-53.)
Jesu gjenkomst til Israel og jødene var
derimot godt kjent i Tanach. Det var en oppstandelse
av de avdøde troende jødene, og en dom både for disse og de jødene som levde på
Jesu tid. De troende ble satt inn i Riket for Israel. De som hadde holdt den
jødiske Torah, fikk del i frelsen, mens de vantroe ble ført til dødsriket. (Mose Torah
er opphevet som indirekte vei til frelsen, men den er ikke opphevet som Torah. Den er derimot utvidet av Jesus. (Mat.5, 17-19.)
Jesu komme for menigheten er et komme til
frelse for den kristne menighet mens Jesu gjenkomst er et komme både til frelse
for jødene og de som hadde sluttet seg til jødedommen og en dom for de ufrelste.
Jesu komme for den kristne menigheten skal
skje plutselig (1.Kor.15,51-52.), mens Jesu gjenkomst
for jødene og verden skal foregå i forskjellige faser over et tidsrom på 7 år.
Jesus sa til sine disipler at det gikk ikke
an å regne ut det eksakte tidspunktet for Jesu gjenkomst, men tiden skulle de
kjenne. ”Derfor være også dere (de messianske jødene)
rede, for Menneskesønnen kommer i den timen dere ikke tenker.” (Mat.24,44.)
Det første som skjer ved Jesu gjenkomst til
Israel og jødene, er at satan og de onde åndene blir kastet ut av himmelrommet,
hvor de har hatt sitt tilholdssted. De blir kastet ned på jorden, i den hensikt
å forføre alle mennesker på jorden.” (Joh.Åp.12,7-12.)
(Se min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 3.)
Den
siste fasen av Jesu gjenkomst til jødene er Jesu gjenkomst til jorden. Dette
blir blant annet kalt for ӌpenbarelsen av sitt
komme.” (2.Tess.2,8.)
Vi hører ikke noe om Jesu to komme i kirkens forkynnelse. Den lutherske kirken mener at
disse to kommene er de samme begivenhetene, men det er de ikke. Det er feil.
Det er to grunner til at kirken har dette
synet, og det er:
a)
Den regner ikke
med Riket for Israel. Den mener at Riket for Israel er kirkens tid.
b)
Den har sluttet
seg til det synet at kirken har tatt over alle Guds løfter til Israel og
jødene. Dette er erstatningsteolgi.
Dette kommer også til uttrykk i en av
kirkens bønner i gudstjenesten angående Jesu gjenkomst: ”skal koma igjen for å døma levande og døde.” Dette er
ikke en korrekt beskrivelse av det som Jesus skal gjøre når han kommer igjen.
Det som er uteglemt her er at Jesus også skal opprette Riket for Israel.
Hva som gjelder trosmenighetene og pinsevennene,
så skiller de heller ikke mellom det som er sagt til jødene og det som er sagt
til den kristne menigheten i N.T., men de regner med Riket for Israel.
De regner også med bortrykkelsen
av den kristne menigheten. Det gjør ikke den lutherske kirken og de lutherske
organisasjonene.
Tingvoll den 19-11.2013.
Oskar Edin Indergaard.
http://home.online.no/~oskaredi/index.htm