TORAHEN OG NÅDEN
Det er vanlig innenfor luthersk teologi og
mene at Torahen (Loven) skal forkynnes både for
ufrelste og frelste mennesker. Hensikten med dette er to-delt:
a)
Torahen skal åpne opp for evangeliet slik at de ufrelste ser
sin synd og kan ta imot Jesus som sin frelser.
b)
Torahen skal vise de frelste hva som er Guds vilje og holde
seg borte fra synden. Dette er en rett bruk av den paulinske Torahen.
Når vi leser N.T., må vi være
oppmerksomme på at det er følgende Toraher, som er
beskrevet der:
a)
Fariseernes Torah. Det er det samme som ”de gamles forskrifter”.
b)
Sadduseernes Torah. Den er mer liberal
enn fariseernes Torah.)
c)
De Skriftlærdes Torah.
d)
Den Mosaiske Torah. Den hadde sin tid fra Sinai
og til Golgata.
e)
Jesu nye Torah. Den angår Riket for Israel. Den ble utarbeidet av
døperen Johannes, Jesus og apostlene.
f)
Paulus sin Torah. Den angår den kristne menighet som består både av
jøder og hedninger.
Det er mange emner som blir forkynt blant
lutheranerne, men de mest vanlige er:
g)
Torahen.
h)
Synden.
i)
Dommen og
j)
Nåden.
Jeg også vil være med på å forkynne SYNDEN,
DOMMEN og NÅDEN, men Torahen som døråpner for
evangeliet vil jeg ikke forkynne i menigheten. Det er ikke Torahen
som skal åpne opp for evangeliet, men det er nåden. Det er det samme som Paulus
sin forkynnelse.
Det er følgende grunner til at vi ikke skal
forkynne Torahen som døråpner for evangeliet i
inneværende tidshusholdning:
a) Torahen
hørte med til ”verdens barnelærdom” eller ”grunnkreftene i verden”.
(Gal.4,3-5.)
b) Torahen
hadde sin tid inntil Kristus eller inntil Golgata. (Gal.
3,24.)
c) Etter at troen (Paulus sin
undervisning) var kommet, var ikke jødene mer under Torahen.
(Gal.3,25.)
d) Jødene var ikke mer under Torahen, men de var under nåden (Paulus sin undervisning)
(Rom.6,14.)
e) Torahen
ble lagt til Abraham-pakten, for å vise jødene deres synd. (Gal.3,19.)
f) Torahen
åpner opp for synden i et menneskes liv (Paulus sitt liv) slik at vedkommende
får lyst til å synde enda mer og synker ned i elendigheten og synden. Dette fører
til en åndelig død. (Rom.7,9-13.)
g) Kristus kjøpte oss fri fra
Torahens forbannelse. (Gal.3,13-14.)
h) Så mange som holder seg
til Torah-gjerninger, er under forbannelse.
(Gal.3,10.)
i) Galaterne fikk ikke Ånden,
troen og kraftige gjerninger ved Torah-gjerninger,
men de fikk det ved troen på Jesus. (Gal.3,5 og 3,14.)
j) Ved vår omvendelse og
frelse er vi død fra Torahen, og den er død for
oss. (En dobbelt død) (Rom.7,4.)
Hva skal vi så forkynne i inneværende
tidshusholdning? Vi skal forkynne DEN FRIE NÅDEN. ”FOR GUDS NÅDE ER ÅPENBART
TIL FRELSE FOR ALLE MENNESKER, idet den OPPTUKTER OSS til å fornekte
ugudelighet og de verdslige lyster og leve tuktig og gudfryktig i den nåværende
tidsalderen, mens vi venter på det salige håp og åpenbarelsen
av den store Guds og vår frelser Jesu Kristi herlighet (Jesu komme for den
kristne menigheten.)” (Titus 2,11-13.)
Ved siden av dette skal vi forkynne SYNDEN
og DOMMEN, men Torahen skal vi ikke forkynne, for
dens tid er for lengst ute. Det er ikke Torahen som
skal åpne opp for syndserkjennelsen og dommen, men det er NÅDEN. I inneværende
tidshusholdning er det NÅDEN SOM HERSKER og IKKE TORAHEN. ”for at likesom
synden hersket ved døden, så skulle også NÅDEN HERSKE VED RETTFERDIGHET til et
tidsalderlig liv ved Jesus Kristus, vår Herre.” (Rom.5,21.)
Tingvoll den 30-5.2013.
Oskar Edin Indergaard
http://home.online.no/~oskaredi/index.htm