DE TO BUDSKAP FRA TRONEN ETTER GOLGATAS FULLBRAKTE VERK
Dette foredraget ble holdt i Ålesund 3-5-11 1906.
1)
Det er IKKE
MANGE i Norge i dag som ser og forkynner at vi har TO FORSKJELLIGE EVANGELIER i
N.T. Det er evangeliet om den frie nåden og
evangeliet om Riket for Israel.
2)
Det er 7 som
vitner om at vi har to evangelier i N.T., og det er:
a)
Det er Jesus
selv som den oppstandne frelseren.
b)
Det er Den Hellige
Ånd som formidler Guds ord.
c)
Det er
Faderen som er opphavet til alt Guds ord og Guds ordninger.
d)
Det er
apostlene.
e)
Det er
Paulus og hans medarbeidere.
f)
Det er N.T. selv.
g)
Det er de av
menigheten som har fått se dette.
3)
Vi blir bedt
om å fordele Guds ord på en rett måte. ”Legg vinn på å fremstille deg for Gud
som en som holder prøve, som en arbeider som ikke har noe å skamme seg over,
idet du RETTELIG FORDELER GUDS ORD. (2.Tim.2,15.)
Guds ord skal fordeles på 3 kategorier
av mennesker, og det er:
a)
Hedninger.
b)
Jøder og
c)
Den kristne
menigheten.
Dersom vi gjør det, har vi muligheten til å
uttale oss RETT om de forskjellige problemstillingene. ”Og dette beder jeg om
at deres kjærlighet ennå må bli alt rikere og rikere på kunnskap og all
skjønnsomhet, for at dere må kunne DØMME OM DE FORSKJELLIGE TING, så dere kan
være rene og uten anstøt til Kristi dag.” (Fil.1,10.)
4)
Det er enda
et forhold vi må være oppmerksomme på, når vi skal fordele Guds ord på en rett
måte, og det er det forholdet at mens jødene bygde sin lære på det profetiske
ordet i G.T., på Jesu og apostlenes undervisning,
bygger den kristne menighet sin lære på Paulus sine Skrifter (med unntak av
Hebreerbrevet, som er skrevet til jødene.)
Paulus bygget sin lære opp
omkring HEMMELIGHETEN, som ikke hadde vært åpenbart før. ”Men han som er mektig
til å styrke dere etter MITT EVANGELIUM og JESU KRISTI FORKYNNELSE, etter DEN
ÅPENBARING AV DEN HEMMELIGHET som HAR VÆRT FORTIDD fra tidsalderlige tider, men
NÅ er kommet for lyset og ved PROFETISKE SKRIFTER etter den tidsalderlige Guds
BEFALING kunngjort for ALLE FOLK (både jøder og hedninger) for å virke troens
lydighet (lydighet mot troen).” (Rom.16,25-26.)
I den paulinske forkynnelsen betyr ordet ”hemmeligheten” noe som ikke
har vært åpenbart og forkynt før. Det er noe HELT NYTT (gr.neos.)
Det åndelige innholdet i det er også nytt (gr.kairos.)
5)
Hemmeligheten
var en NY HUSHOLDNING, der jøder og hedninger er likestilt i ett legeme. Dette
var ikke åpenbart før. (Les Efeserbrevet 3,1-11.)
6)
I Kap.1-2 i Efeserbrevet nevner Paulus følgende del-hemmeligheter:
a)
Vi er
velsignet med all åndelig velsignelse i himmelen i Kristus. Dette betyr blant
annet at hele vår frelse (både rettferdiggjørelsen, helliggjørelsen og
herliggjørelsen) er i himmelen. (Ef.1,3.)
b)
Vi er
utvalgt i Kristus før verdens grunnvoll ble lagt, for at vi skulle være hellige
og ulastelige for hans åsyn. (Ef.1,4.) Dette er et uttrykk for FRELSENS
SIKKERHET.
c)
Hemmeligheten
med en husholdning i tidenes fylde. (Ef.1,9-10.)
Denne husholdningen var i seg selv ingen
hemmelighet. De troende jødene kjente godt til tidsperioden for ”den nye himmelen
og den nye jorden”. (Hebr.11,10 og 16.) Hemmeligheten var at den kristne
menigheten skulle være sammen med de troende jøder i denne perioden. (Se
artikkelen på min internettside: ”Den nye himmel og den nye jorden” er ikke det
samme som ”himmelen”.
d)
Vi er satt
sammen med Jesus i himmelen, i Kristus Jesus. (Ef.2,6.)
e)
Vi er frelst
av nåde ved tro uten gjerninger. (Ef.2,8-9.)
f)
Vi er IKKE
koblet inn i frelsen på grunnlag av jødenes pakter og løfter, men vi er koblet
inn i frelsen ved Kristi blod. (Ef.2,12-13.)
g)
Jesus
avskaffet jødenes lov for den kristne menigheten. (Ef.2,15.) (Loven er ikke
opphevet for de messianske jødene.)
h)
Jesus gjorde
jøder og hedninger til et NYTT MENNESKE. Det er den kristne forsamlingen. (Ef.2,15.)
”Derfor, dersom noen er i Kristus, da tilhører han en ny skapning. Det gamle
(den gamle læren) er borte, se, alle ting (den nye læren) er blitt nytt.” (2.Kor.5,17.)
7)
Det er også
andre del-hemmeligheter i Paulus sin lære. Vi skal
nevne følgende:
a) Jesus er Guds hemmelighet.
(Kol.2,2.) Det er ikke Messias, som kongen i Riket
for Israel, som er Guds hemmelighet, men det er Kristus som hodet for den
kristne menigheten. Jødene kjente godt til det profetiske ordet om Riket og Messias som kongen i dette Riket.
b) Evangeliet er en hemmelighet. (Ef.6,19.)
Evangeliet om Riket var ingen hemmelighet, men evangeliet om den frie nåden og
Jesu legeme var en hemmelighet.
c) Hemmeligheten med kristne menighets bortrykkelse. (1.Kor.15,51-52.).
d) Den kristne menigheten får Den Hellige Ånd
ikke ved gjerninger (dåp og omskjærelse) men ved troens forkynnelse.
(Gal.3,13-14.)
8)
Vi som før
hadde vært langt borte fra jødenes løfter og pakter, er kommet nær til VED
KRISTI BLOD (forsoningen). ”at dere på den tid stod utenfor Kristus, utelukket
fra Israels borgerskap (borgerskap i Riket) og fremmed for paktene med deres
løfte (om frelse), uten håp og uten Gud i verden, men NÅ, i Kristus Jesus, er
dere som fordum var langt borte kommet NÆR TIL ved KRISTI BLOD (forsoningen).”
(Ef.2,12-13.)
Vi er ikke kommet nær til frelsen (den nye
ordningen) gjennom løftene og paktene til Israel, men gjennom Jesu forsoning.
9) Det er GJENNOM JESUS at vi er kommet inn i en del av jødenes løfter.
Det som vi har sammen med jødene, er følgende:
a)
Jesus fra
Nasaret.
b)
Forsoningen
i Jesu blod.
c)
Den Hellige Ånd. ”Kristus kjøpte oss fri fra
lovens forbannelse, i det han ble en forbannelse for oss, for det er skrevet:
Forbannet er hver den som henger på et tre, for at Abrahams velsignelse kunne
komme over hedningene I JESUS KRISTUS, så vi ved TROEN kunne få Ånden, som var
oss (jødene) lovet.” (Gal.3,13-14.)
d)
Vi
administrer deler av Den nye pakt i Jesu blod. ”som og
gjorde oss dugelige til å være tjenere for en ny pakt, ikke for bokstav, men
for Ånd, for bokstaven slår i hjel, men Ånden gjør levende.” (2.Kor.3,6.)
10) Det er INGEN MOTSETNING mellom Paulus og Jesus. Paulus har sin lære
fra DEN OPPSTANDNE JESUS. Han forkynte ikke Jesus som Messias,
som skulle opprette Riket for jødene, men han forkynte forsoningens Jesus. Det
var JESU FORSONING som var i sentrum i Paulus sin forkynnelse og ikke de gammel-testamentlige løftene og Moseloven. ”Derfor kjenner
vi FRA NÅ AV ingen etter kjødet (bare som en ny skapning). Har vi og kjent
Kristus etter kjødet (som jødenes Messias), så
kjenner vi ham dog NÅ ikke lenger således (Vi kjenner ham som hodet for
menigheten).” (2.Kor.5,16.)
11) Paulus kalte videre sin lære for MINE VEIER I KRISTUS. ”Derfor har
jeg sendt Timoteus til dere. Han som er mitt trofaste
og elskede barn i Kristus, for at han skal MINNE dere om MINE VEIER i Kristus,
således som jeg lærer overalt i menigheten.” (1.Kor.4,17.)
12) Paulus er også kalt for ”hedningenes apostel”. I forbindelse med
hans første besøk i templet etter sin omvendelse ble det sagt to ting til ham
av Jesus, og det var:
a)
”Skynd deg å
gå i hast ut av Jerusalem, for de kommer ikke til å ta imot DITT VITNESBYRD OM
MEG. (Dette betyr at det var forskjell på det budskapet som Paulus hadde og det
budskapet som apostlene hadde.)” (Ap.gj.22,18.)
b)
”Dra ut for jeg vil sende deg til hedningefolk
langt borte.” (Ap.gj.22,21.)
13) I forbindelse med sin omvendelse sa Herren til Annanias:
”Gå av sted (for å møte Paulus), for han er meg et
utvalgt redskap til å bære mitt navn fram for hedninger, konger og jøder.”
(Ap.gj.9,15.)
14) Paulus la en NY GRUNNVOLL for den kristne menigheten. Den er bygget
på Kristus. ”Etter den Guds nåde som er meg gitt, har jeg lagt GRUNNVOLL som en
vis byggmester, men enhver se til hvordan han bygger videre.” (1.Kor.3,10.)
15)Paulus ble også kalt ”ET LYS FOR HEDNINGER”. ”For så er Herrens bud
(det nye budskapet) til oss: Jeg har satt deg (Paulus) til et lys for
hedninger, for at du skal være til frelse inntil jordens ende.” (Ap.gj.13,47.)
Det er bare to personer i N.T. som er blitt
kalt ”lys” for menneskene, og det er Jesus og Paulus.
16) Det er også bare to personer i N.T. som
har oppfordret sine tilhengere til å bli SINE ETTERFØLGERE, og det er Jesus og
Paulus. ”Men Jesus sa til ham: FØLG MEG, og la de døde begrave sine
døde.”(Mat.8,22.)
”Bli MINE ETTERFØLGERE, likesom
jeg etterfølger Kristus (den oppstandne Jesus.)” (1.Kor.11,1.)
17) Det står også rett ut i N.T at det er TO EVANGELIER i N.T.
Det er omskjærelsens (lovens) evangelium og uomskjærelsens evangelium. (Gal.2,7-10.)
Dette er galt oversatt i våre Bibler. Det
første skal forkynnes til jødene mens det andre skal forkynnes til hedningene.
18) Det var Paulus
sitt LOVFRIE EVANGELIUM som skulle drøftes på apostelmøtet i Jerusalem i året
50. ”DET EVANGELIUM som jeg forkynner blant hedningene.” (Gal.2,2.)
Paulus gikk dit etter en åpenbaring fra
Herren. Han tok med seg Barnabas, Titus
og noen andre. Titus var ikke omskåret. Dette gjorde
han for å prøve jødene angående omskjærelsen.
Paulus fortalte om hvor store ting Gud hadde
gjort blant hedningene. (Ap.gj.15,4.)
Noen av fariseerne, som hadde tatt ved troen,
hevdet at hedningene måtte omskjæres og holde Mose lov.” (Ap.gj.15,5.) Det var
de såkalte ”judaistene”. De var frelst, men de ble
kalt for ”falske brødre”, for de forkynte et galt evangelium til hedningene.
(Gal.2,4.)
Det ble da et SKARPT ORDSKIFTE mellom
apostlene og fariseerne. (Ap.gj.15,7.)
Peter uttalte seg fornuftig om hedningenes
frelse. Han sa følgende:
a)
Gud hadde
utvalgt ham til å være den første som skulle forkynne evangeliet til hedningene.
Han forkynte ”lovens evangelium” i Kornelius sitt hus. (Ap.gj.10,35.)
b)
Gud gav dem
Den Hellige Ånd på samme måten som jødene hadde fått den.
c)
Gud renset
hedningenes hjerte ved troen på Jesus.
d)
Hedningene
skulle ikke være forpliktet på å holde Moseloven. Ikke engang jødene hadde
greidd å holde den.
e)
Jødene ble
frelst på samme måten som hedningene, og det var ved tro. (Ap.gj.15,7-11.)
Deretter talte igjen Paulus og Barnabas. (Ap.gj.15,12.)
Tilslutt talte Jakob. Han sa at først (før
jødenes endelige frelse), skulle Gud ta seg ut et folk av hedninger for sitt
navns skyld. Dette var I SAMSVAR MED det profetiske ordet. (Dette er den store parantesen i frelsehistorien.)Deretter skulle Gud igjen ta
seg av jødene og deretter hedningene. (Ap.gj.15,13-18.)
Deretter foreslo Jakob at hedningene skulle
bli pålagt følgende ting som de skulle holde seg fra, og det var:
a) Avgudenes urenhet,
som er avgudsdyrkelse.
b) Hor.
c) Det som var kvalt
(dyr som var selvdød, for blodet var i det.)
d) Blod, for det var
det samme som sjelen. (Ap.gj.15,20.)
Lederskapet i Jerusalem hadde FULL
FORSTÅELSE for Paulus sitt budskap. De aksepterte det, for de forstod at det
var fra Herren, men de forstod ikke det fulle teologiske innholdet i det (2.Pet.3,16.), og de forkynte det heller ikke.
Dette var en FULLSTENDIG SEIER for Paulus og
hans budskap. Apostlene på sin side fortsatte med å forkynne det lovbundne
evangeliet til jødene- både i Israel og ute i
diasporaen.
19) Det står også i
Brevet til Galaterne 1,6-7 at det ikke er noe ANNET EVANGELIUM som skal
forkynnes for hedningene enn Paulus sitt evangelium. ”Jeg undrer meg over at
dere så snart vender dere bort fra ham som KALTE DERE VED GUDS NÅDE til et
annen (gr.”heteros”) evangelium, skjønt det er ikke
noe annen (gr.”allos”). Det er bare noen (judaistene) som forvirrer dere og vil forvrenge Kristi
evangelium.”
Det greske ordet ”heteros” betyr ”annet av
et annet slag”. ”Allos” betyr ”annet av det samme
slaget”.
Dette betyr at det bare er Paulus sitt
evangelium, som skal forkynnes for hedningene.
20) Det kommer også
til uttrykk i Brevet til Galaterne at det er TO TYPER APOSTLER, og det er
Rikets apostler og den frie nådens apostler. ”men noen annen (gr. ”heteros”) av
apostlene oppsøkte (besøkte) jeg ikke, uten Jakob, Herrens bror.” (Gal.1,19)
21) Det kommer også
til uttrykk i Det andre Brevet til Korintierne at det var ET ANNET EVANGELIUM,
og det var Rikets evangelium. ”For om det kommer noen til dere og forkynner en
annen (gr.”allos”) Jesus (Jesus kan ikke være en ”annen
av et annet slag”), som ikke vi har forkynt, eller får en annen (gr.”heteros”) ånd, som dere ikke før har fått, (En får en annen ånd ved en annen forkynnelse. Dette
gjelder ikke Den Hellige Ånd som frelsespant, men det gjelder ånden som uttrykk
for læremessige sannheter), eller et annet (gr.”heteros”)
evangelium (Rikets evangelium), som dere ikke før har mottatt, da vil dere
gjerne tåle det.” (2.Kor.11,4.) (Dette gjelder også i
dag. Store deler av menigheten tåler ikke å høre Paulus sitt evangelium, men de
liker gjerne å høre det lovbundne evangeliet som angår Riket for Israel.)
22) Det står videre
at Paulus var den FØRSTE som ble frelst ved det nye budskapet. (1.Tim.1,15-16.)
22) Det skulle dermed være HELT KLART at det
er 2 EVANGELIER I
N.T.
EN SAMMENLIGNING MELLOM
RIKETS EVANGELIUM OG DEN FRIE NÅDENS EVANGELIUM
1) I Rikets
evangelium var loven fortsatt til stede både som FORUTSETNING FOR FRELSEN og
som krav i VANDRINGEN for en troende. Den messianske jødedommen opererer med TO
RETTFERDIGHETS BEGREPER, og det er GUDS RETTFERDIGHET og LOVENS RETTFERDIGHET.
Dette kommer tydelig frem både i Jesu og apostlenes forkynnelse.
Rikets evangelium bygger på Sinai-loven, Jesu fortolkning av den og det profetiske
ordet. Jesu FORSONING er selve
frelsegrunnlaget, men det krevdes også FULLKOMNE GJERNINGER i vandringen. Det
er NÅDE PLUSS GJERNINGER.
Dette kommer fram over alt i Jesu og apostlenes undervisning.
”Dersom dere vet at han er rettferdig, så
skjønner dere at enhver som GJØR RETTFERDIGHET, er født av ham.” (1.Joh.2,29.)
”Mine barn! La ikke noen
forføre dere. DEN SOM GJØRE RETTFERDIGHET, ER RETTFERDIG, likesom han (Kristus)
er rettferdig.” (1.Joh.3,7.)
2)
I Paulus sitt
evangelium er den jødiske loven satt helt til side både som forutsetning for
frelsen og i vandringen for den troende. Den jødiske loven er SATT TIL SIDE
eller OPPHEVET i vår tid. Vi er frelst av nåde ved tro uten gjerninger.
(Ef.2,8-9.)
Han som begynte en god
gjerning i oss, skal fullføre den inntil Jesu Kristi dag. (Fil.1,6.)
Vi er ikke under loven, men
vi er under nåden. (Rom.6,14.)
I den kristne menighets tid er
loven tatt ut av selve frelsessammenhengen- både som
forutsetning for frelsen og i vandringen.
Dette betyr ikke at vi skal
leve et liv i synden. ”Hva skal vi da si? Skal vi holde ved i synden, for at
nåden skal bli større? Langt derifra. (Det må ikke skje.) Vi som er AVDØD FRA
SYNDEN, hvorledes skulle vi ennå leve i den?” (Rom.6,1-2.)
Dette er en helt uaktuell
problemstilling. Vi kan ikke leve i det som vi er avdød fra. Synden er i hele
tatt ikke til stede i det nye livet.
De budene som Paulus gav, har
ingen ting med selve frelsen å gjøre. De gjelder vandringen. Det er Den Hellige
Ånd i oss som gjør at vi kan holde budene. ”Det kommer ikke an på omskjærelse,
og det kommer ikke an på forhud (Moseloven), men på å holde Guds bud.” (1.Kor.7,19.)
Det som betyr noe i den paulinske
teologien, er to forhold, og det er:
a)
”for i Jesus
Kristus gjelder verken omskjærelse eller forhud noe, men BARE TRO, virksom ved
kjærlighet.” (Gal.5,6.)
b)
”For verken
omskjærelse eller forhud er noe, men bare EN NY SKAPNING.” (Gal.6,15.)
3)
Da Jesus
kom, stilte han en REKKE KRAV til jødene for at de kunne få del i Riket for
Israel. (Se min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 5. Kapittel: Jesu forkynnelse.)
4)
Da Peter
forkynte i Kornelius sitt hus i året 40, sa han at Gud tar imot dem som FRYKTER
HAM og GJØR RETTFERDIGHET (holder loven). (Ap.gj.10,35.)
5) Da Paulus besøkte
Jerusalem i året 58 ble det uttalt følgende av de jødiske lederne: ”… Du ser,
bror, hvor mangfoldige titusener det er blant jødene som har tatt ved troen, og
alle er de NIDKJÆRE FOR LOVEN.” (Ap.gj.21,20.)
6)
Når man presenterer Jesu
krav for folk, så sier de følgende: Ja, dette var før Golgata.
På Golgata tok Jesus alle lovens krav på seg, og
loven ble opphevet. Dette er ikke rett. I misjonsbefalingen i Matteus 28,18-20,
som er gitt ETTER GOLGATA, sa Jesus at disiplene
skulle lære alle folkeslag og HOLDE ALLE JESU BUD og FORSKRIFTER.
Paulus sa at NÅ er Guds rettferdighet som loven og profetene vitnet om,
åpenbart UTENOM LOVEN. Det vil si Guds rettferdighet ved troen på Jesus Kristus
for alle og over alle som tror. (Rom.3,21-22.)
7) Johannes lærte at den som ikke BAR FRUKT i
sitt kristenliv, den TOK GUD BORT FRA VINTREET, som er et bilde Jesus. Dersom
jødene holdt Guds bud, forble de i Guds kjærlighet. Dersom de ikke gjorde det,
ble de tatt bort fra vintreet. (Les Joh.15,1-10.) Dette er BETINGELSER, og det
er ikke i samsvar med Paulus sin lære om den frie nåden.
8)
Dette er også i samsvar med det som står i Brevet til Romerne 11,16-24. De av
jødene som ikke forble i det jødiske oljetreet, som er et bilde på selve
frelsen, ble tatt bort fra oljetreet. (v.22.)
Dette gjelder ikke den kristne menigheten.
Dette sees av to forhold, og det er:
a)
Den kristne
menighet er ikke koblet inn i det gode jødiske oljetreet, men den er koblet inn
i Jesus Kristus som hodet for menigheten.
b)
Den kristne
menigheten kan ikke falle ut av frelsen. Den som først er satt inn i himmelen sammen
med Jesus, kan ikke bli fratatt sin posisjon der.
9)
Se også Johannes
Åpenbaring 2,4-5, 2,26, 3,2, 3,8 og 3,18. Her er det lagt vekt på gjerninger i
forhold til frelsen. De 7 lilleasiatiske menighetene er messianske menigheter. De
måtte holde Moseloven og Jesu undervisning, for å bli bevart som troende.
Det var bare to av de
lilleasiatiske menighetene som var fullkomne, og det var menigheten i Smyrna (Joh.Åp.2,8-11) og
menigheten i Filadelfia (Joh.Åp.3,7-13.) De andre
menighetene var delte menigheter.
Den kristne menigheten i
betydningen Jesu legeme er ikke en delt menighet. Den er allerede her og nå
satt inn i himmelen i Jesus Kristus (Ef.2,6.) Hva som gjelder kirken, så er den
delt. Det er ikke alle, som er medlemmer av kirken, som er gjenfødt og frelst.
Både kirken og de lutherske organisasjonene har en altfor svak og misvisende
forkynnelse av hva det vil si å være frelst.
Både kirken og de lutherske
organisasjonene lærer at det er frelse i vanndåpen. Dette er galt.
10) Jakob skrev at troen alene ikke kunne frelse et
menneske. Det måtte også lovgjerninger til. ”For dommen skal være ubarmhjertig
mot den som ikke har gjort barmhjertighet, men BARMHJERTIGHET ROSER SEG MOT
DOMMEN (Guds dom.) Hva nytter det mine brødre, om en sier at han har tro, men
ikke har gjerninger? Kan vel troen frelse ham?” (Jak.2,13-14.)
”Således og med troen: Har den
ikke gjerninger, er den død i seg selv” (Jak.2,17.)
Paulus derimot lærte at vår
ROS ER UTELUKKET i frelsesammenhengen, fordi vi er frelst av nåde ved tro uten
gjerninger. Vår ros er utelukket, fordi vi lever ikke lengre under GJERNINGENES
LOV, men under TROENS LOV. ”Hvor er så vår ros? Den er utelukket. Ved hvilken
lov? Gjerningenes? Nei, ved troens lov.” (Rom.3,27.)
11) Hva som gjelder Abraham, så er ÅNDELIG FAR til to typer mennesker
(Rom.4,1.), og det er:
a)
Han er
åndelig far til de mennesker som er frelst av nåde ved tro uten gjerninger. Det
er hedningene.
b)
Han er både
åndelig og etnisk far til de mennesker som er frelst av nåde ved tro pluss
gjerninger. Det er jødene. ”og han fikk omskjærelsens tegn som et segl på
rettferdigheten ved den tro som han hadde, da han var uomskåret,
for at han skulle være FAR TIL DE UOMSKÅRNE (HEDNINGENE),
så rettferdigheten også kunne tilregnes dem, og FAR TIL DE OMSKÅRNE (JØDENE),
som ikke bare har omskjærelsen (som innebærer lovgjerninger), men også vandrer
i fotsporene av den tro som vår far Abraham da han var uomskåret.”
(Rom.4,11-12.)
Fra begynnelsen av sitt kall
og fram til han var 99 år gammel, levde Abraham i en FRI NÅDESPAKT. Etter at
han inngikk pakt med Gud (1.Mos.17,1-14.), ble det
stilt forpliktelser til ham i vandringen som troende. Slike betingelser var
omskjærelsen, forkjellige typer offer og det forholdet at han ble pålagt å ofre
sin sønn Isak. ”fordi Abraham lød mitt ord og holdt alt det jeg bød ham å
holde, mine bud, mine forskrifter og mine lover.” (1.Mos.1,26.)
Fram til han var 99 år gammel,
ble Abraham kalt ”Abram”, og det betyr ”opphøyet
far”. Fra han var 99 år gammel og fram til sin død, ble han kalt ”Abraham”. Det
betyr ”far til mange folk”. Han ble 175 år gammel. Dette betyr at han er
åndelig far til alle som tror- både de som ikke har
omskjærelsen, og de som har omskjærelsen. De løftene som Abraham fikk mens han
var uomskåret, kan ikke forandres. De står fast.
Abraham levde i den
tidsperioden som vi kaller for Løftets Tidsperiode, men til tross for det, var
det 2 FORSKJELLIGE RETTFERDIGHETSBEGREPER i denne perioden, og det var:
a) Nåden alene og
b) Nåde og lov.
Dette er grunnen til at Jakob
og Paulus framstilte Abraham på TO FORSKJELLIGE MÅTER med hensyn til frelsen. I Paulus sine brev blir Abraham framstilt som den som fikk
løftene på grunn av Guds nåde og ble frelst av nåde ved tro uten gjerninger.
”For ble Abraham rettferdiggjort av gjerninger, da har han noe å rose seg av.
Men det har han ikke for Gud, for hva sier Skriften: Abraham trodde Gud, og det
ble regnet ham til rettferdighet.”(Brevet til Romerne 4,2-3.)
I Jakobs brev blir Abraham
fremstilt som den som måtte framvise gjerninger i vandringen som troende. ”Abraham,
vår far, ble ikke han rettferdiggjort ved gjerninger, da han ofret sin sønn på
alteret? Du ser at troen virket sammen med hans gjerninger, og at TROEN BLE
FULLKOMMEN ved gjerningene, og Skriften ble oppfylt, som sier: Abraham trodde
Gud, og det ble regnet ham til rettferdighet, og han ble kalt Guds venn.”
(Jakob.2,21-23.)
Dette viser klart at det i en
tidsperiode kan eksistere forskjellige rettferdighetsbegreper. Dette gjelder
også tiden fra Paulus og inntil år 70 etter Kristus. I denne tiden ble det både
frelst mennesker inn i den messianske menigheten og mennesker inn i den
paulinske menigheten.
I Romerbrevet, kapittel 4 og i
Brevet til Galaterne, kapittel 3,6-29 er Abraham framstilt som den som fikk løftene
ved Guds nåde, og som den som ble frelst av troen alene. Det burde ha stått ”Abram” i disse tekstene.
I Jakobs brev er Abraham
framstilt som den som måtte framvise gjerninger ved siden av Guds nåde.
12) I Hebreerbrevet, som er et jødisk brev,
står det flere steder at det går an å falle ut av nåden. (Se Hebr. 3,14, 6,4-6,
10,38-39 og 10,26-29.)
13) Denne undervisningen finner vi ikke igjen i Paulus sine Skrifter.
Han lærte:
a) At vi er frelst av nåde ved tro uten gjerninger.
b) At nåden er en gave. (En gave er noe du får gratis- uten å betale
for den.) (Ef.2,8-9.)
c) At vi er rettferdiggjort bare ved troen på Jesus. (Rom.3,26.)
d) At evangeliet er en Guds kraft til frelse for hver den som tror,
både for jøde først og så for greker. (Rom. 1,16.)
Paulus sa at det går IKKE AN Å FALLE UT AV
NÅDEN, for frelsen er av Guds nåde. Vi er både kjent, bestemt, kalt,
rettferdiggjort, helliggjort og herliggjort. Alt dette skjedde ”FORUT” for vår
omvendelse. Vi blir ikke frelst, men vi ER FRELST. (Rom.8,29-30.)
Ingen ting skal kunne skille oss fra Guds
kjærlighet i Kristus Jesus. (Rom.8,39.)
”For så sant som vi ble forlikt med Gud ved
hans Sønns død, så skal vi så MEGET MERE bli frelst
ved hans liv etter at vi er blitt forlikt.” (Rom.4,10.)
Den jødiske loven er satt til side som
indirekte frelsesmiddel eller som DØRÅPNER for frelsen. ”For synden skal ikke
herske over dere. Dere er jo ikke under loven, men under nåden.” (Rom.6,14.)
”men er det av nåde, da er det
ikke mer av gjerninger.” (Rom.11,6.)
Den som først er frelst
(gjenfødt), kan ikke falle ut av nåden, for han er velsignet med ALL ÅNDELIGE
VELSIGNELSE (frelse, rettferdiggjørelse, helliggjørelse og herliggjørelse) I
HIMMELEN og SATT INN I HIMMELEN SAMMEN MED JESUS. ”Lovet være
Gud og vår Jesu Kristi, han som har velsignet oss med all åndelig velsignelse i
himmelen i Kristus.” (Ef.1,3.)
”gjort oss levende
med Kristus, enda vi var døde ved våre overtredelser-
av nåde er dere frelst- og oppvakte oss med ham og satt oss med ham i himmelen,
i Kristus Jesus.” (Ef.2,3.)
DÅPENS BETYDNING
1)
Apostlene
førte videre Jesu lære om dåpen (Mat.28,18-19 og Markus 16,16.) Dette sees både
av første del av Apostlenes Gjerninger og av apostlenes Skrifter.
Peter
førte videre både Johannes og Jesu krav om at jødene måtte omvende seg og ta
dåpen, for å få syndenes forlatelse og Den Hellige Ånd. (Ap.gj.2,38.)
2)
Paulus
underviste om at den kristne menigheten ikke fikk Den Hellige Ånd ved
lovgjerninger (for eksempel eller betingelser.), men den fikk Ånden ved
forkynnelsen av troen og nåden. ”Var det ved lovgjerninger dere fikk Ånden,
eller var det ved forkynnelse av troen?” (Gal.3,2.)
”Han som altså gir dere Ånden og virker kraftige gjerninger blant dere,
gjør han det ved lovgjerninger eller ved forkynnelse av troen? ”(Gal.3,2 og 5.)
Paulus lærte at han ikke var
utsendt for å døpe, men for å forkynne evangeliet, ikke med vise ord, for at
Kristi kors ikke skulle tape sin kraft. For ordet om korset er vel en dårskap
for dem som går fortapt, men for oss som blir frelst, er det en Guds kraft. (1.Kor.1,17-18.)
”for jeg vil ikke vite noe
blant dere (ikke lovgjerninger) uten Jesus Kristus og ham korsfestet.” (1.Kor.2,2.)
Paulus lærte at gjenfødelsen ikke skjedde
i dåpen, men at den var uavhengig av dåpen. Dåpen har ingen ting med
gjenfødelsen eller frelsen å gjøre. Dåpen hørte med til det jødiske systemet,
og den hadde betydning når det gjaldt den YTRE RENSELSEN AV SYNDEN.
De fleste som kommer til tro på Jesus i
verden i dag, blir frelst uten at dåpen har funnet sted. Dette viser at
gjenfødelsen ikke ligger i dåpen.
3)
Den katolske
og den lutherske kirken mener at det er gjenfødelse eller frelse i dåpens vann,
men dette er galt og misvisende. Prestene og det store flertallet av
forkynnerne innenfor de lutherske organisasjonene har misforstått de mange
utsagn som Paulus kom med angående frelsen og gjenfødelsen. De lærer at når
Paulus brukte ordet ”dåp”, så må dette nødvendigvis gå på vanndåpen, men det er
ikke riktig. Dette er ikke rett. Ordet ”dåp” har en rekke betydninger i N.T. (Se min bok: Kristendommens Jødiske Røtter: Kapittel:
De forskjellige typer dåp.)
I forbindelse med barnedåpen
bruker Kirken det som står i Brevet til Romerne 6,3-9 som et bevis på at det er
frelse i vanndåpen. Dette Skriftavsnittet går ikke på vanndåpen i det hele
tatt, men det angår Jesu død og oppstandelse og den betydningen som det har for
den som er kommet til tro på Jesus. Det angår DET NYE LIVET som er likt med
Jesu liv.
Brevet til Romerne 6,3-9, beskriver følgende forhold:
a)
Vi er død
samme med Jesus.
b)
Vi er
oppreist sammen med Jesus.
c)
Vi har en
død som er lik Jesu død. Det er den samme død.
d)
Vi er forenet med Jesus i denne døden.
e)
Vi har den
samme oppstandelsen som Jesus.
f)
Vi er forenet med Jesus i hans oppstandelse.
g)
Vi lever et
nytt liv.
h)
Vårt gamle
menneske ble korsfestet sammen med Jesus.
i)
Syndelegemet
er tatt bort.
j)
Vi tjener
ikke lenger synden.
k)
Den som er
død, er rettferdiggjort fra synden.
l)
Dersom vi er
død sammen med Kristus, da skal vi også leve sammen med ham.
m)
Etter at
Kristus er oppstanden fra de døde, dør han ikke mer. DETTE GJELDER OGSÅ OSS.
Den som er død og oppreist
sammen med Kristus, kan ikke dø mer, for Kristus kan ikke dø. Det vitner om at
den som engang er frelst, den kan ikke falle ut av nåden.
Brevet til Romerne 6,3-9 går verken
på barnedåpen eller på troendes dåp, men det går på selve GJENFØDELSENS DÅP.
Når ikke Kirken og de lutherske
organisasjonene forstår dette, så skyldes det to forhold, og de er:
a)
De har ikke
forstått Paulus sin nådeslære.
b)
De blander
sammen Paulus sin nådeslære med de jødiske Skriftene,
som krever både nåde og gjerninger.
Barnedåpen er gal, for den gir
menneskene en FALSK TRYGGHET om at det er frelse i dåpen. Det er ikke i
vanndåpen at frelsen ligger, men det er i troen på Jesus.
Barnevelsignelsen er rett.
Barnet behøver ingen frelse, for det er Guds barn helt fra unnfangelsen av. Det
er de ”voksne” som trenger frelsen, og den er ikke knyttet til vanndåpen, men
det er en GAVE som vi får av nåde. (1.Kor.1,17-18.)
4) De reformerte mener at
troendes dåp er det eneste riktige. De har tre vurderinger av dåpen:
a)
Den er et GJENSVAR
fra menneskets side om at frelsen er kommet i stand. Til dette er det å si
følgende: Frelsen behøver ingen bekreftelse fra menneskets side. Når en har
fått Den Hellige Ånd i sitt hjerte som pant og innsegl, så er dette en
bekreftelse på at frelsen er kommet i stand. Det står ingen steder i N.T. at vi må bekrefte vår frelse ved å ta dåpen. (Dåpen
gjelder heller ikke for den kristne menigheten.)
b)
Den troende
må følge Jesus i hans dåp. På samme måten som Jesus ble døpt, må også vi bli
døpt. Til dette er det å si at vi på ingen måte kan følge Jesus i hans dåp. Ved
sin første dåp tok han på seg all verdens synd, og ved sin andre dåp forsonet
han all verdens synd.
c)
Dåpen er en GOD
SAMVITTIGHETS PAKT med Gud ved Jesu Kristi oppstandelse. (1.Pet.3,18-21.)
Dette er også galt. Det er FRELSEN som gir oss en god samvittighet og ikke
dåpen. (Se Brevet til Hebreerne 9,14, hvor det står: ”hvor meget mer skal da
Kristi blod, han som ved en tidsalderlig ånd bar seg fram som et ulastelig
offer for Gud, RENSE DERES SAMVITTIGHET fra døde gjerninger til å tjene den
levende Gud.”
5)
Det er Jesu
forsoning som frelser oss uten at vi behøver å framvise gjerninger. Jødene
hadde både loven og Jesu forsoning som basis for frelsen, mens vi bare har Jesu
forsoning. I de jødiske Skriftene er det TO SETT AV RETTFERDIGHETSBEGREPER. Det
er Guds rettferdighet, og menneskets egen rettferdighet. I den kristne menighet
er det bare ET RETTFERDIGHETSBEGREP, og det er Guds rettferdighet. (Se Jakob
2,20-24. og Brevet til Romerne 3,21-31.) (I dette siste Skrift-avsnittet
blir det sagt 3 ganger at vi er rettferdiggjort av nåde ved tro uten
gjerninger.)
6)
Moseloven og Jesu første undervisning er lagt
til side eller opphevet i vår tidsperiode. (Se Ef.2,15 og Kol.2,14.)
7)
Det kristne
legemet er EN PARANTES i Guds løfter til jødene. Ved
menighetens bortrykkelse, som skjer før
trengselstiden på 7 år, og etter at den store trengsel er avsluttet, blir
jødene frelst som folk og levning. Jesus vil komme tilbake som kongen (Messias) i 1000 års-riket. Jødene
vil da være med på å styre verden sammen med Jesus i 1000 år.
8)
Vi er ikke
koblet in i jødenes løfter og pakter, men vi er koblet inn i en person, og det
er Jesus fra Nasaret. (Se Ef.2,12-13.)
9)
I vår
tidsperiode er jøder og hedninger likestilt i et legeme. (Se Ef.2,14-18.)
10)
Det er 2 evanglieforkynnelser i N.T. Den
ene gjelder Israel, og den andre gjelder menigheten. De 4 evangeliene, første
del av Apostlenes Gjerninger og de jødiske brevene hører med til Rikets
forkynnelse. Det er Paulus sine brev som gjelder for oss. Det er også en del
generelle problemstillinger i begge forkynnelsene.
11)
Det er TO
LINJER i N.T. Det er den jordiske linjen, som er RIKSLINJEN,
og den HIMMELSKE LINJEN. De går sammen på den nye jorden. 1000 års-riket ligger mellom.
RIKET FOR ISRAEL
Det er flere viktige temaer i G.T., og de er:
a)
Guds løfter
til Abraham. (1.Mosebok 12-18.)
b)
Innføringen
av Moseloven. (2.Mosebok 19-3 Mosebok 1- 27.)
c)
Messias død og forsoning.
(Salme 22 og Esaias 53.)
d)
Opprettelsen
av Riket for Israel eller Davidsriket. (Esaias 9,6-7.), Daniel 2,44 og 7,13-14.)
e)
Jødenes
forkastelse av Messias. (Esaias
53.) Det betydde utsettelse av Riket for Israel.
2) Ut fra Daniel 9,25-26 går det an å regne ut tiden for Messias komme. Vi ser også at jødene forkastet Den Salvede
i påsken i året 32. (Se mine bøker: Israel og den kristne menighet og Jesu
Gjenkomst. Bind 4. om de 70 årukene for Israel og
Jerusalem.)
3) Det var en stor Messias- forventning i
Israel på Jesu tid. Jødene ventet på at Messias
skulle komme, men da Messias kom, ville ikke
flertallet av jødene ta imot ham, for han svarte ikke til de Messias- forventningene som jødene hadde. Hvorfor ikke?
a) Det er bestandig motstand mot Guds ordninger og Messias
(Jesus.) Dette er generelt for alle folk til enhver tid. De fleste er ikke imot
Gud som skaperen og opprettholderen av alt liv, men de er imot Messias (Jesus). De er imot forsoningen og korsets budskap.
b) Flertallet av jødene så på Messias som en
krigshelt som skulle jage romerne ut av Israel. De hadde fortolket bort
forsoningssiden ved Messias. (I vår kirke gjør man
det motsatte.)
4) Døperen Johannes var forløperen for Jesus. Han skulle introdusere
Riket for Israel. I sin forkynnelse bygde han på følgende forutsetninger, og
det var:
a)
OMVENDELSEN.
Han sa: ”Omvend dere, for Himlenes Rike er nær” (Mat.3,2.) Det betyr at det var
kommet. Dette var ikke kirkens tid, men det var Davidsriket
som var kommet.
b)
Han bygde på
MOSELOVEN i sin forkynnelse. Ordet ”omvendelse” betyr på hebraisk ikke bare ”å
skifte sinn”, men det betyr ”å vende tilbake og gi svar.” Det betyr at jødene
måtte vende tilbake til en RETT FORSTÅELSE av Moseloven og Jesu undervisning.).”
(Se min bok: Matteus Evangeliet. Jesu Liv og Lære. s.8.)
c)
VANNDÅPEN. Han
døpte med vann. Vanndåpen var en del av Moseloven. Den gjaldt både gjenstander
og personer. Vanndåpen var med på å formidle frelsen. (Se Mat.3,5-11.)
Johannes døpte for at
Jesus, når han kom, kunne finne et RENSET FOLK som var KULTISK REN til å ta
imot Messias, slik at Messias
ikke skulle komme og slå folket med forbannelse. (Mal.4,5-6.)
Dåpen skulle peke på at Messias VAR KOMMET. ”Og jeg kjente ham ikke, men for at han
(Messias) skulle åpenbares for Israel, derfor er jeg
kommet og døper med vann.” (Joh.3,31.)
Vanndåpen var ikke noe nytt i
Israel, men FOLKEDÅPEN var noe nytt. Det skulle gjøre
jødene i stand til å være prester og konger i Riket for Israel. Mens jødene av Levi stamme skulle være prester og levitter i templet i
Jerusalem, skulle jødene være konger og prester utover hele jorden. ”Dersom
dere lyder min røst og holder min pakt, da skal dere være min eiendom fremfor
alle folk, for hele jorden hører meg til. Og DERE skal
være meg et KONGERIKE AV PRESTER og ET HELLIG FOLK…” (2.Mos.5-6.)
Det er jødene som skal være
konger og prester. Når kirken opererer med begrepet ”det alminnelige
prestedømme”, så er dette uttrykk for den såkalte ”erstatningsteologien”. Alle
utsagn i N.T., som omhandler dette, angår jødene og
ikke den kristne menigheten. Både Peter og Johannes skrev om dette. I og med at
de skrev til jødene, så er dette også et bevis at det er jødene, som er og skal
være prester og konger i 1000 års-riket. (1.Pet.2,5-9 og Åp.1,6, 5,10 og 20,6.) (Se min siste bok:
Jødedom og Kristendom. Jesus og Paulus.)
EN SAMMENLIGNING AV NÅDESBEGREPET
I DEN MESSIANSKE JØDEDOMMEN OG I DEN PAULINSKE KRISTENDOMMEN.
I den messianske jødedommen ble det stilt følgende vilkår for at de
jødene skulle få del i nåden og i Guds rike:
1)
De som hadde
FULLKOMNE GJERNINGER, skulle få del i Riket for Israel. ”Akt det for bare
glede, mine brødre, når dere kommer i allehånde fristelser, da dere vet at
prøvelsen av deres tro virker tålmodighet, men tålmodigheten må føre til
FULLKOMMEN GJERNING, for at dere kan være FULLKOMNE og HELE og IKKE MANGLET
NOE.” (Jakob 1,2-4.)
”Bli våken og styrk de ting som er på vei til
å dø, for jeg har IKKE FUNNET DINE GJERNINGER FULLKOMNE for Gud.” (Joh.Åp.3,2.)
Det var de fullkomne gjerningene
som skulle føre til, at jødene ble etisk fullkomne og ikke skulle mangle noe.
Paulus lærte noe helt annet om
prøvelsen. Den fører til HÅP.” for vi vet at trengselen virker tålmodighet, og
tålmodighet et prøvet sinn, og det prøvede sinn håp, og HÅPET GJØR IKKE TIL
SKAMME, fordi Guds kjærlighet er utøst i våre hjerter ved Den Hellige Ånd, som
er oss gitt.” (Rom.5,3-5.)
”Håpet” er ett av nøkkelordene
i den paulinske teologien. Det er bare ETT HÅP, og det er den oppstandne
Kristus, som er det samme som nåden alene. ”for hvem Gud ville kunngjøre hvor
rik på herlighet denne hemmelighet er BLANT HEDNINGENE, det er KRISTUS I DERE,
HÅPET OM HERLIGHET.” (Kol.1,27.)
2)
DE SOM VAR DE
YDMYKE som skulle få deili Riket for Israel. ”Derfor
heter det: Gud står den stolte imot, men DEN YDMYKE (GJERNING) GIR HAN NÅDE.”
(Jakob 4,6.)
”Likeså skal dere yngre
underordne dere de eldre, og dere skal ikle dere ydmykhet mot hverandre, for
Gud står de stolte imot, men DE YDMYKE GIR HAN NÅDE.” (1.Pet.5,5.)
Dette er også i samsvar med
Bergpreken, som er Grunnloven i Riket for Israel. Den krever lignende egenskaper
FOR DE SOM SKULLE ARVE Guds rike. De som var SALIGE (FRELST), var ”de fattige i
ånden”, ”de saktmodige”, som er det samme som ”de gavmilde”, ”de som hungrer og
tørster etter rettferdighet”, ”de barmhjertige”, ”de ”rene av hjertet”, ”de
fredsommelige”, ”de som blir forfulgt for rettferdighets skyld” og ”de som blir
forfulgt og spottet”. (Mat.5,3-12.)
Dette er uttrykk for lovgjerninger
i en eller annen form.
Paulus lærte følgende om de
salige: ”salige er de viss overtredelser er forlatt, og viss synder er skjult,
salig er den mann som Herren ikke tilregner synd.” (Rom.5,7-8.) Våre synder er
forlatt og skjult på grunn av Jesu forsoning.
3.) De som hadde EN DOBBELT RETTFERDIGHET, skulle
arve Riket for Israel. ”For jeg sier dere at dersom deres rettferdighet ikke
overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere ikke inn i Himlenes Rike.”
(Mat.5,20.)
(Se også Jakobs Brev 2,21-24. om Abrahams dobbelte rettferdighet.)
”Mine barn la ingen forføre
dere! Den som gjør rettferdighet, han er rettferdig, likesom han (Kristus) er
rettferdig. (I.Joh.3,7.)
Paulus lærte at Guds
rettferdighet, som loven og profetene talte om, nå var åpenbart UTEN LOVEN.
(Rom.3,21.)
4)
De SOM VAR FULLKOMNE,
skulle arve Riket for Israel. På samme
måten som Gud var fullkommen, skulle også de messianske jødene være det. (Mat.5,48.)
De skulle oppnå dette ved både
å holde Loven og tro på Jesus. (Se beretningen om den rike unge mannen. Mat.19,18-26.)
”Den som sier at han
blir i ham, han er og skyldig til å vandre slik som han vandret (ved å holde
loven).” (1.Joh.2,6.)
Paulus lærte at enhver troende er FULLKOMMEN I
KRISTUS. ”og ham forkynner vi, idet vi formaner hvert menneske med all visdom,
for å fremstille ethvert menneske FULLKOMMENT I KRISTUS.” (Kol.1,28.)
5)
De SOM
RENSET SEG, skulle få del i Riket for Israel. ”Og hver den som har dette håp
(om å bli lik Kristus med hensyn til det å ikke ha synd) til ham, HAN RENSER
SEG, likesom han (Kristus) er ren.” (1.Joh.3,3.)
Renselsen fant jødene i VANNDÅPEN, OFRINGENE, OMSKJÆRELSEN og i
FULLKOMNE GJERNINGER.
”Han er den som kom med VANN og BLOD, Jesus Kristus, ikke bare med
vannet. Men med VANNET (vanndåpen) og BLODET (Jesu forsoning), og ÅNDEN (frelsespantet)
er den som vitner, fordi Ånden er sannhet. For DET ER 3 SOM VITNER (om jødenes
frelse). Ånden og vannet blodet, og disse tre samstemmer.” (1.Joh.5,6-8.)
Dersom ikke disse tre ga et
samstemmig vitnesbyrd om den enkelte jødes frelse, så hørte vedkommende ikke
med til de som var frelst. Det manglet noe i deres frelse.
Av den grunn skrev også Peter
følgende: ”Og blir den rettferdige VANSKELIG FRELST, hvor skal det da bli av
synderen og den ugudelige.” (1.Pet.4,19.)
I Paulus
sin undervisning er det ikke vanskelig å bli frelst, for både
gjenfødelsen, vandringen og avslutningen (herliggjørelsen) er av bare nåde.
6) De SOM HOLDT UT TIL ENDEN, skulle arve Riket
for Israel. ”Og den som seirer og tar vare på MINE GJERNINGER INNTIL ENDEN
(tidsalderens ende), ham vil jeg gi makt over hedningene.” (Joh.Åp.2,26.)
I den messianske jødedommen måtte
det finne sted både EN KONTINUERLIG RETTFERDIGGJØRELSE og EN KONTINUERLIG HELLIGGJØRELSE,
FOR Å BLI FRELST. ”Jag etter (som er uttrykk gjerninger) fred med alle, for
UTEN HELLIGGJØRELSE SKAL INGEN SE HERREN.” (Hebr.12,14.)
I den
kristne menigheten er vi frelst av bare nåde. Den ytre helliggjørelsen har ikke
noe med frelsen å gjøre, men den teller med når NÅDELØNNEN skal utbetales. (Se
1.Korintierbrevet 3,10-16.)
7) Hva skulle de messianske jødene gjøre dersom
de syndet? De skulle gå til Gud og be om tilgivelse. De skulle gi de
foreskrevne offer.
Den messianske jødedommen regnet med to typer synd, og det var:
a)
VANLIG SYND,
som alle gjorde.
b)
”SYND TIL
DØDEN”. Det er synd med vilje og med overlegg. Det var IKKE TILGIVELSE FOR
DENNE SYNDEN.
Den første synden kunne de be om
tilgivelse for, og dersom de gjorde det, fikk de syndenes forlatelse. ”Dersom
vi sier at vi ikke har synd, da dårer vi oss selv, og sannheten er ikke i oss.
Dersom vi BEKJENNER VÅRE SYNDER, er han trofast og rettferdig, så han forlater
oss syndene og renser oss fra all urettferdighet. ”(1.Joh.8-9.)
a)
Den andre
synden var det IKKE TILGIVELSE FOR. Den som var født av Gud, gjorde ikke denne
synden. Det var beviset på at vedkommende var frelst. ”Hver den som er født av
Gud, GJØR IKKE SYND, fordi hans sæd (Guds sæd) blir i ham, og han KAN IKKE
SYNDE, fordi han er født av Gud.” (1.Joh.3,9.)
”Dersom noen ser sin bror
gjøre synd SOM IKKE ER TIL DØDEN, da skal han bede, og han (Gud) skal gi ham
liv. Jeg mener dem som ikke synder til døden. Det er SYND TIL DØDEN. Det er
ikke om den jeg sier at han skal bede.” (1.Joh.5,16.)
Det utilgivelige synd i Israel
var to synder, og det var:
a)
BESPOTTELSE
MOT DEN HELLIGE ÅND. Det er det samme som spott mot både Gud, Guds Sønn og Den
Hellige Ånd. (Mat. 12,31-32.) (Jødene kunne tale bespottelig mot
Menneskesønnen, som var Jesu jordiske tittel, men de kunne ikke tale
bespottelig mot Jesus som Guds Sønn, som er Gud selv.)
b)
AT JØDENE
IKKE HOLDT LOVEN og JESU UNDERVISNING I VANDRINGEN SOM TROENDE.
Paulus delte ikke opp synden i
TO DELER, men han lærte at den som tror på Jesus, er frelst. Når Loven er tatt
bort, er det ikke noe synd mer som kan hindre et menneske fra å bli frelst.
8) I tillegg til dette måtte jødene holde de 30 bud som Jesus la vekt
på i sin forkynnelse. (Se mine bøker: Jesu Gjenkomts. Bind 4 og 5.)
LOVENS BETYDNING I
DEN MESSIANSKE JØDEDOMMEN.
Mange kristne ser på Moseloven
som noe NEGATIVT, som er OPPHEVET. Dette er HELT GALT. Jesus sa selv at han var
ikke kommet for å oppheve Loven og profetene, men han var kommet for å oppfylle
den. ”(Mat.5,17.)
Dette betyr 3 ting, og det er:
a)
Jesus skulle
oppfylle alt det som stod i loven og profetene om hans person.
b)
Han skulle
utfylle den slik at det ble enda vanskeligere å holde den. Dette peker også
fram mot Riket for Israel hvor den etiske standarden vil være mye høyere enn i
vår tid, i og med at satan og de onde åndene er fengslet i avgrunnen for 1000
år.
c)
Han skulle
oppfylle den på en perfekt måte ved sitt liv og sin død slik at jødene kunne
bli frelst-ikke ved lovgjerninger- men ved troen på
Jesus.
Moseloven hadde ingen ting med
selve gjenfødelsen å gjøre. Det var i vandringen for hver enkelt jøde at det
ble krevd lovgjerninger. Loven var dermed en del av frelsesgrunnlaget i selve
vandringen. Dette ble kalt for ”lovens rettferdighet”. (Fil.3,9.)
Loven
skulle knytte Guds folk sterkere til Gud. Den skulle være en standard for Guds
folk. SLIK SOM GUD VAR, SLIK SKULLE OGSÅ GUDS FOLK VÆRE.
Loven er videre selve
Ekteskapskontrakten (hebr.ketuba) mellom Gud og
jødefolket. Den ble inngått mellom Gud og Moses (jødene) på Sinai,
og den ble lagt ved siden av Abraham-pakten. (Gal.3,19.)
Jødene feirer fortsatt Sinai-loven på den 8.dagen etter Løvsalenes Fest (3.Mosebok 23,36.), og det gjør de rett i. De kaller denne
festen for ”Simchat Torah”
eller ”Lovens Gledesfest”. Hele denne dagen er Loven sentrum i feiringen.
Loven hadde følgende betydning for jødene:
a)
Oppfyllelse
av Loven kunne ikke frelse noen, for dersom en prøvde å holde loven og budene
for å oppnå frelsen, våknet bare synden. ”siden intet kjød blir rettferdiggjort
for ham ved lov-gjerninger, for ved den kommer
syndens erkjennelse.” (Rom.3,20.)
Paulus, som skrev dette,
visste hva han skrev om. Han hadde forsøkt å oppnå frelsen ved å holde loven,
men det gikk ikke. (Se Romerne 7.)
Jesus oppfylte både Loven og
Samvittighetens lov på Golgata til frelse for både
jøder og hedninger.
b)
Den som
holdt loven, skulle få leve et godt liv i landet. (Se 5.Mosebok.28.)
c) Den som kom til tro på Jesus og hold loven, skulle få del i frelsen.
Dette kaller jeg for LOVENS EVANGELIUM. ”For Moses skriver om rettferdigheten
av loven. Det menneske som GJØR DISSE TING, skal leve ved dem.” (Rom.10,5.)
”men loven har ikke noe med troen (Paulus lære) å gjøre, men den som
gjør det (holder loven), skal leve ved det.” (Gal.3,12.)
d) Loven var en TUKTEMESTER FOR JØDENE BÅDE TIL, INNTIL og FORBI JESUS.
”Så er da loven blitt vår (jødenes) tuktemester til Kristus.” (Gal.3,24.) Loven
skulle peke på Kristus som den som skulle oppfylle loven til frelse for jødene.
(Vi hedninger har aldri vært under loven.)
e) Loven kommer inn igjen i trengselstiden og i 1000 års-riket.
I Paulus sin
forkynnelse er den jødiske loven TATT FULLSTENDIG BORT. Den gjelder ikke
i den frie nådens tidsperiode. Vi er frelst av nåde ved tro uten gjerninger.
(Ef.2,8-9.) Vi er ikke under loven, men UNDER NÅDEN.
NÅDESBEVEGELSEN
Jeg har hatt dette synet fra
tidlig på 80-tallet og har fått lov til å utvikle det i en mengde artikler og
15 bøker. Det har vært meget motstand mot dette, men arbeidet har også båret gode
frukter. Mange er blitt frigjort i sitt kristenliv, og takker Gud for nåden, som
er det ypperste kjennetegnet i den paulinske forkynnelsen.
Vi, som skiller mellom
evangeliet om Riket og evangeliet om den frie nåden, hører med i en bevegelse
som heter ”Nådebevegelsen”. På engelsk er dette ”Grace Movement”.
Jeg har også kommet i kontakt med denne bevegelsen i de senere årene, og har
fått en del gode kontakter i U.S.A. Jeg har også lest
en del av den litteraturen som denne bevegelsen gir ut. Naturligvis har jeg
lært av det som jeg har lest, men jeg har også forkastet en del av det
Denne bevegelsen er dessverre splittet i 3 grupper, og de er:
a) De som lærer at kirken
begynte på pinsefestens dag. Disse hører i grunnen ikke med til Nådebevegelsen,
for mange av dem mener at frelsen ligger i dåpen, og at de jødiske Skriftene
hører med til menighetens læregrunnlag. Det er rettere å si at de er ”dispensasjonalister”. Det vil si at de deler
frelseshistorien opp i tidshusholdninger.
b) De som lærer at kirken begynte ved Paulus sin omvendelse i året 37.
Undertegnede har dette synet.
c) De som lærer at kirken begynte først i
forbindelse med Paulus sitt fangenskap i Roma i årene 60-62.
Det blir problematisk på det læremessige
området når det blir hevdet, at Paulus forkynte Riket for Israel fra året 37 og
fram til år 60, for deretter å forkynne et HELT NYTT BUDSKAP fra årene 60-62 og
til sin død i året 67.
Dette vil da bety at de 7
første brevene, som Paulus skrev, ikke angår den kristne forsamlingen, men den
jødiske forsamlingen. De 6 siste brevene som han skrev, vil da gjelde den
kristne menigheten. (Jeg skal ikke gå inn på denne problemstillingen, men jeg
vil bare nevne den. Jeg henviser til 2 artikler som jeg skrev om dette i min
siste bok: Jødedom og Kristendom. Jesus og Paulus.)
Jeg tror at dette synet er
galt, men jeg tror også at Paulus fikk nye åpenbaringer underveis. Dette gjaldt
for eksempel synet på vanndåpen (1.Kor.1,17-18.) og
troen som forutsetning for helbredelse (Ap.gj.14,9.) Før år 51 døpte Paulus med
vann. Etter år 51 døpte han ikke lenger med vann, for Herren hadde viste ham at
vanndåpen ikke var forenlig med det nådebudskapet, som han forkynte.
HVORFOR SER IKKE KIRKEN, DE
LUTHERSKE ORGANISASJONENE OG FRIMENIGHETENE DETTE?
Hvorfor
ser ikke kirken og de troende at det er to evangelier i N.T.?
Det er flere svar på dette:
a) Kirken har en del
av sin lære- både fra babylonsk hedensk religion og fra den katolske kirken.
Den katolske kirken kan ikke hevde at Jesus skal være konge ut fra Jerusalem,
for det er den katolske kirken og Roma som skal være sentrum i kristenheten.
Den lærer at når jødene forkastet Jesus, så gikk jødenes løfter over til den
kristne kirken. Dette er uttrykk for den såkalte ”erstatningsteologien”. Den er
ikke fra Gud, men den er fra satan. (Se Oskar Skarsaunes
hefte: Endetid. Hvordan forstå Bibelens endetidsprofetier. s.34.)
Av den grunn kan også Den Norske Kirke i dag
være med i et diskusjonsforum (Norsk Teologisk Samtaleforum), der det blir
hevdet, at vi kan ikke bruke landløftene, som Gud gav Abraham, til å definere
Israels grenser.
Medlemmene i dette Samtaleforumet er også imot
at Israel har bygd et gjerde mot palestinaraberne,
for å forhindre selvmordsangrep fra arabisk side inn i Israel. (Jeg henviser
til det dikumentet som nylig ble utgitt av dette
Samtaleforumet.)
Kirken har avskaffet Guds planer med jødene.
Av den grunn blander den også sammen utsagn i N.T,
som er gitt til jødene, med utsagn som er gitt til den kristne menigheten.
b) Teologene får sin
utdannelse på de teologiske fakultetene, og de fører videre det som de har lært
der. De er bundet av den teologien som de lærer der. I sitt arbeid må de også
forplikte seg på denne teologien. Dersom de ikke gjør det, kan de risikere å
miste sin stilling.
c) De lutherske
organisasjonene har også bundet sin teologi opp til kirkens teologi. De fører
den samme teologien som den norske kirken gjør.
d) Frimenighetene har
løst seg fra den lutherske teologien, men det betyr ikke at den teologien som
de lærer, er korrekt.
e) Medlemmene i
kirken har overlatt til teologene å bestemme det teologiske innholdet i kirken.
Selv om de er uenige i en del av teologien, bøyer de seg for ”ekspertisen”. Den
som er uenig, blir utestengt fra det ”gode selskapet”. Hvor blir det av det
”myndige lekfolket”?
f) Det er også for
liten Bibel-kunnskap blant lekfolket. For å få
kunnskaper, må man studere Guds ord- ikke bare lese en andaktsbok eller høre på
andre. En må ha en plan i sitt Bibel-studium.
Rabbinerne mente at studiet av Guds ord er på linje med bønn. Det å studere
Guds ord, er også bønn.
g) Det er for liten
vilje til PRINSIPIELL TENKNING blant både teologene og lekfolket. Når man
kommer til et problem på det teologiske området, legger man det bort i stedet
for å forsøke å gjennomarbeide det i den hensikt å komme fram til en rett forståelse
av problemet. Når Jesus sa at den som tror og blir døpt, den skal bli frelst.
(Mark.16,16.), og Paulus sa at han ikke var utsendt for å døpe (1.Kor.1,17.), så må disse to utsagnene tilhøre hver sin
tidsperiode, for Skriften kan ikke motsi seg selv.
Når Jesus sa at loven aldri skulle forgå
(Mat.5,17-18.), og Paulus sa en rekke ganger at vi ikke er under loven
(Rom.6,14.), så betyr også dette at disse to utsagnene tilhører hver sin
tidsperiode.
Undertegnede har sammen med noen få personer
i Norge distansert seg bort ifra den gjengse oppfattelsen av den teologien som
Den Norske Kirken, de lutherske organisasjonene og mange frimenigheter har.
Dette har naturligvis sin PRIS, men det innebærer også STORE VELSIGNELSER at
man kan få veilede kristenfolket til å forstå Bibelens ord på en rett måte.
Jeg håper at mange kristne vil støtte meg i
dette viktige arbeidet og være med på å kjøpe mine bøker og støtte meg
økonomisk, slik at jeg kan gi ut enda flere bøker. Jeg har stoff til enda en
bok om Jødedom og Kristendom, og jeg har også skrevet en Kommentar til
Hebreerbrevet.
Tingvoll den 1-11-06.