TIDSPERIODENES
VIKTIGHET FOR EN RETT FORSTÅELSE AV BIBELENS INNHOLD.
1)
Les
Efeserne 3,1-11. (Les også Romerne,16,25-27
og Kolossenserne, 1,25-27.) I Ef.3,1-11 står det
følgende om den tidshusholdningen som Paulus fikk åpenbart av den oppstandne
Jesus Kristus:
a)
Det var en
husholdning med Guds nåde. (v.1.)
b)
Det var en
hemmelighet. (v.2.)
c)
Paulus hadde fått
denne hemmeligheten gjennom åpenbaring. Han hadde skrevet om den i kap.1-2.
(v.3.)
d)
Når hedningene leste
dette, kunne de forstå at Paulus hadde EN SPESIELL INNSIKT I KRISTI
HEMMELIGHET.(4.)
e)
Denne
hemmeligheten hadde ikke blitt kunngjort før for menneskenes barn slik som den
nå hadde blitt kunngjort. Nå hadde den blitt åpenbart for Guds hellige apostler
og profeter av Ånden. (v.5.)
f)
Denne
husholdningen eller denne hemmeligheten gikk ut på at hedningene var
medarvinger sammen med de troende jøder og hørte med til Kristi legeme og hadde
del i løftet i Jesus Kristus ved evangeliet. (v.6.)
g)
Paulus var blitt
tjener for dette evangeliet. Det var en Guds nådes gave som var blitt gitt til
Paulus. Den var basert på Guds makt. (v.7.)
h)
Paulus fikk den
nåde fra Gud å forkynne hedningene evangeliet om Kristi uransakelige rikdom.
(v.8.)
i)
Denne
husholdningen HADDE VÆRT SKJULT fra tidsalderlige tider av i Gud som har skapt
alle ting. (v.9.)
j)
Denne
hemmeligheten (Guds visdom) skulle nå bli kunngjort for maktene og myndighetene
i himmelen. (v.10.)
k)
Dette var en plan
som Gud hadde hatt fra tidsalderlige tider av, og som han fullførte i Jesus
Kristus. (v.11.)
Ut i fra dette resymeet av Ef.3,1-11
skulle det ikke være det minste tvil om at den oppstandne Jesus Kristus gav
Paulus innsikt i og kunnskaper om EN NY TIDSHUSHOLDNING, som ikke hadde vært
før. Det er NÅDENS TIDSHUSHOLDNING.
En ”husholdning” er på gresk ”oikonomia”, og dette ordet består av to ord, og det er ”oikos”, som betyr ”hus”, og ”nomos”,
som betyr ”lov” eller ”regel”. Det betyr igjen ”den bestemte loven som en
husholdning skal styres eller administreres etter”.
Hva gjør så de aller fleste teologene, Bibel-lærerne og preikantene med
dette? De IGNORERER DET FULLSTENIG og blander inn Paulus sin forkynnelse med
resten av innholdet i N.T. De blander med andre ord den paulinske forkynnelsen
inn i den messianske forkynnelsen som angår Riket for Israel. Dette kaller vi
for ”erstatningsteologi” eller ”sammenblandingsteologi”, og den har vært og er
fortsatt EN FORBANNELSE for den kristne kirken i dens forståelse av det kristne
budskapet.
”LOVENS” BETYDNING OG
PLASSERING
Det som først og fremst skiller de TO budskapene
fra hverandre, er ”lovens” betydning eller plassering i dem. I den messianske
jødedommen, som strekker seg fra Abraham og til år 70 etter Messias, var den
jødiske Torah nødvendig for opprettholdelsen av
frelsen.
Vi må videre skille mellom Mose Torah og den messianske læren eller den nye pakten i Jesu
blod. Det var Mose Torah som en åndelig helhet, som
ble tatt bort eller avskaffet på Golgata. Den
messianske læren som er de et samme som Jesu og apostlenes forkynnelse, ble
ikke tatt bort på Golgata. Den angikk Riket for
Israel og ble forkynt av apostlene inntil år 70, ja enda lenger.
I Paulus sin undervisning
er både Mose Torah og den messianske Torah tatt bort som grunnlag for rettferdiggjørelsen. I
hans forkynnelse er det NÅDEN som gir frelsen og opprettholder et menneske i
frelsen.
Vi må også være oppmerksomme på det
forholdet at i tidsrommet fra Paulus sin omvendelse i året 37 og fram til året
70, så har vi TO FORSKJELLIGE FORKYNNELSER- både i Israel og i diasporaen, og
det var:
a)
Den messianske
forkynnelsen, som ble forkynt av apostlene og
b)
Den paulinske
forkynnelsen som ble forkynt av Paulus og apostlene og profetene i den kristne
forsamlingen.
Hva som gjelder selve ordet ”loven”, så er det EN KATASTROFE at
dette ordet er blitt oversatt med ”loven”. Ordet ”loven” er en oversettelse av
det hebraiske ordet ”Torah”, og det betyr ikke ”lov”,
men det betyr ”undervisning”, ”lære” eller ”instruksjon”. Ordet ”Torah” består både av lov og nåde.
Når vi oversetter dette ordet galt, så fører
dette til to misforståelser, og det er:
a)
Vi ser ikke at
den jødiske Torah består både av lov og nåde.
b)
Den jødiske Torah blir sett på som motsetning til nåden.
DEN JØDISKE TORAHEN OG DE
PAULINSKE UTTRYKKENE ”NÅDEN” OG ”TROEN”.
Når Paulus skrev at den kristne menigheten
ikke er under ”loven” (Torahen), så betyr det ganske
enkelt at den kristne menigheten ikke er under Mose Torah.
Den er heller ikke under den messianske Torah som
angår Riket for Israel, men den er ”under den paulinske undervisningen”, som
blant annet er kalt for ”NÅDEN” eller for ”TROEN” i Paulus sine Skrifter. ”For
synden skal ikke herske over dere. Dere er jo ikke under ”loven” (Mose Torah), men under nåden (den paulinske forkynnelsen.)
”Men før troen (den paulinske undervisningen)
kom, ble vi (jødene) holdt innestengt i varetekt under loven (Mose Torah) til den tro (den paulinske undervisningen) som
skulle åpenbares.” (Gal.3,23.)
”Bare dette vil jeg få vite av dere: Var det
ved lovgjerninger dere fikk Ånden, eller ved troens forkynnelse?” (Gal.3,2.)
”Han altså som gir dere Ånden og virker
kraftige gjerninger blant dere, gjør han det ved lov-gjerninger
eller ved troens forkynnelse?” (Gal.3,5.)
Så enkelt er alt dette, men i og med at teologene,
Bibel-lærerne og predikantene blander dette sammen,
så er dette blitt så komplisert at de aller færreste av kristenfolket har noen
glede av lesningen av Bibelen. Det som skulle være vår største glede og inspirasjon- nemlig lesningen og en rett forståelse av
innholdet i Bibelen, er blitt et ork for de fleste troende.
Det er også forskjell på Mose Torah og på Jesu og apostlenes forkynnelse, men i og med at
den mosaiske Torah inngår i Jesu og apostlenes
forkynnelse, så kaller vi denne forkynnelsen for Rikets forkynnelse, den messianske
forkynnelsen eller den jødiske forkynnelsen. Den inngår i Den nye pakten i Jesu
blod.
Den nye pakten i Jesu blod er ikke opprettet
med den kristne menigheten, men den er opprettet med jødene etter Golgata. For den kristne menigheten har den messianske forkynnelsen
aldri vært aktuell. DET ER PAULUS SIN FORKYNNELSE VI SKAL HOLDE OSS TIL I
INNEVÆRENDE TIDSHUSHOLDNING.
Den jødiske Torah
eller den jødiske undervisningen er ikke opphevet for godt, den er bare
opphevet i kirkens tid. Etter den kristne menighets bortrykkelse
skal den komme tilbake igjen og være det trosmessige grunnlaget for det
messianske riket som da skal opprettes med Jesus Messias som konge og
yppersteprest i templet i Jerusalem. (Se min siste bok: Paulus Brev Til
Hebreerne. som nå er ferdig til salg.)
Jesus sa selv at han ikke var kommet for å
oppheve ”loven” (Mose Torah), men han var kommet for
å fylle den opp med enda flere bud og regler og med enda mer nåde. (Mat.5,17.)
Jesus sa også at de messianske jødene skulle
gå ut i hele verden og undervise om alt det som Jesus hadde lært dem.
(Mat.28,18-20.) Det betyr at de skulle undervise både om nåden og budene som
forutsetning og grunnlag for frelsen. Dette er RIKETS FORKYNNELSE, og den angår
ikke den kristne menigheten, men den angår Riket for Israel, som var nær på
Jesu tid, og som skal komme tilbake i endens tid.
GJERNINGENES PLASS I DEN
PAULINSKE UNDERVISNINGEN
Paulus derimot underviste om at vi ER FRELST
AV NÅDE VED TRO- UTEN GJERNINGER, og at dette er en gave som ingen kan rose seg
av, at de har oppnådd ved gjerninger. ”For av nåde er dere frelst, ved tro, og
det er ikke av dere selv. Det er Guds gave, ikke av gjerninger, for at ikke
noen skal rose seg.” (Ef.2,8-9.)
Hvor blir det så av gjerningene i den paulinske
forkynnelsen? De er lagt UTELUKKENDE til vandringen som troende og ikke som et
grunnlag for verken selve rettferdiggjørelsen eller bevarelsen av frelsen. ”For
vi er hans verk, skapt i Jesus Kristus til gode gjerninger, som Gud forut hadde
lagt ferdige, at vi skulle vandre i dem.” (Ef.2,10.)
Mens jødedommen regner med at det finnes 613
bud i Mose Torah, så har Paulus i det hele 1040 bud
og formaninger i sin undervisning. Disse skal være rettesnor for oss i
vandringen som kristne.
For å markere dette skillet mellom den
messianske og den paulinske undervisningen, brukte også Paulus konstruksjonen
”MEN NÅ” eller ”FRA NÅ AV”. Dette gjorde han for å markere at det var ET FØR og
et ETTER i forbindelse med hans undervisning. Det som var før, angikk Riket for
Israel. Det som var etter, angikk den paulinske forkynnelsen. ”MEN NÅ er Guds
rettferdighet som loven (Mose Torah) og profetene vidner om, åpenbart UTEN LOVEN (Mose Torah).
Det vil si Guds rettferdighet ved troen på Jesus Kristus, for alle og over alle
som tror. For det er ingen forskjell (på jøde eller greker.)” (Rom.3,21-22.)
”MEN NÅ, i Kristus Jesus, er dere som før
var langt borte, kommet ær til ved Kristi blod.” (Ef.2,13.)
”Derfor kjenner vi FRA NÅ AV ikke noen
etter kjødet (etter naturlig avstamning). Har vi og kjent Kristus etter kjødet,
så kjenner vi ham dog NÅ ikke lenger således.” (2.Kor.5,16.)
I inneværende tidshusholdning blir vi
frelst av nåde ved tro uten gjerninger. Gjerningene gjelder ikke lenger som et
grunnlag for rettferdiggjørelsen. ”Hvor er så vår ros? Den er utelukket. Ved
hvilken lov (undervisning). Gjerningenes (undervisning). Nei, VED TROENS LOV
(den paulinske undervisningen.) For vi holder for (hevder) at mennesket blir
rettferdiggjort ved troen (den paulinske undervisningen), uten lovgjerninger.” (Rom.3,27-28.)
Til slutt i Rom. Kap. 3 stilte Paulus
spørsmålet: ”Opphever vi da loven (Mose Torah) ved
troen (den paulinske undervisningen)? Langt derifra? Vi stadfester
(opprettholder, holder fast på) loven.” (Rom.3,31.)
Dette
utsagnet betyr to forhold, og det er:
a)
Mose Torah kan ikke i seg selv frelse et menneske.
b)
Den messianske Torah vil komme tilbake igjen i Rikets tid.
FIENDSKAPET MELLOM JØDER OG
HEDNINGER ER BRUTT NED OG TATT BORT
Torahen eller den
messianske undervisningen ble sett på som uttrykk for ET FIENDSKAP mellom jøder
og hedninger. Den gav STORE ÅNDELIGE FORDELER til jødene i forhold til
hedningene. Den gav jødene FORRETT foran hedningene til å være Guds barn og
administrere Guds ordninger i Israel og på jordA..
Det var jødene som var i sentrum for
frelsebegivenhetene fra Abraham av og gjennom hele Jesu og apostlenes
forkynnelse. Det var til dem at Jesus ble sendt som en soning for deres synder,
og det var jødene som ble lovet at Jesus Messias skulle opprette sitt Fredsrike
i og sammen med denne nasjonen. Hedningene kunne slutte seg til den jødiske
nasjonen som proselytter, men helt likeverdige ble de ikke med jødene i Torahens undervisning.
I den paulinske undervisningen skjedde det EN
FORANDRING på dette området. Nå ble jødene og hedningene likestilt i det
kristne legemet. ”Her er ikke jøde eller greker, her er ikke trell eller fri,
her er ikke mann og kvinne, for dere er ALLE EN I KRISTUS JESUS.” (Gal.3,28.)
”her er ikke greker og jøde, omskjærelse og
forhud, barbar, skyter, trell, fri, men Kristus er alt i alle.” (Kol.3,11.)
For at dette kunne la seg gjøre, måtte den
jødiske Torah brytes ned og bli forandret. Den måtte
bli tatt bort i inneværende tidshusholdning. ”For han er vår fred, han som
gjorde de to (jøder og hedninger) til ett og nedrev gjerdets skillevegg (Mose Torah), fiendskapet (som skapte fiendskap mellom jøder og
hedninger), idet han ved sitt legeme avskaffet den lov (Mose Torah) som kom med bud og forskrifter, for at han ved seg
selv skapte de to til et nytt menneske (den kristne forsamlingen), idet han
gjorde fred, og forlikte dem begge med Gud ved korset, idet han på dette DREPTE
FIENDSKAPET.” (Ef.2,14-16.)
Dette betyr ikke at den jødiske Torah er tatt bort for godt. Den er ikke tatt bort for
alltid, men den er SATT TIL SIDE i inneværende tidshusholdning. Jesus avskaffet
Mose Torah på Golgata som
frelsesgrunnlag, men den messianske Torah skal komme
tilbake igjen i endens tid og i Riket for Israel. Det som skjedde på Golgata var følgende:
a)
Jesus sonet all
verdens synd. Han tok på seg selv synden og sonet den.
b)
Han oppfylte alle
Torahens krav både for jøder og for hedninger.
c)
Jesus avskaffet Mose
Torah som frelsesgrunnlag for jødene i inneværende
tidshusholdning.
d)
Jesus forsonte
alle mennesker med Gud.
e)
Jesus avskaffet
det fiendskapet som det hadde vært mellom jøder og hedninger.
f)
Jesus framskaffet
en ny mennesketype, og det er det kristne mennesket.
g)
Han utslettett
skyldbevet mot oss, som var skrevet med bud, og naglet det til korset.
(Kol.2,14.)
h)
”Han avvæpnet
maktene og myndighetene og stilte dem åpenlyst til skue, idet han viste seg som
seierherre over dem på korset.” (Kol.2,15.)
DET ÅNDELIGE INNHOLDET I
PAULUS SIN UNDERVISNING.
Jeg vil ikke belyse dette inngående i denne
artikkelen av den grunn at jeg har beskrevet det i en rekke andre artikler, men
jeg vil ta for meg TO FORHOLD som viser at det er STOR FORSKJELL på Paulus sin
undervisning og Jesu og apostlenes undervisning, og det er:
a)
SAMVITTIGHETENS
BETYDNING i den kristne undervisningen og
b)
DEN STORE
FRIHETEN som vi kristne har I KRISTUS JESUS i forhold til den messianske Torah.
Hva som gjelder selve ordet
”samvittighet” (gr. synedesis), så betyr det ”å vite
noe sammen med seg selv”. En vet altså hva som er galt eller ikke.
Samvittigheten må forholde seg til noe som er kjent, og det som var kjent for
jødene, var de messianske budene og forskriftene. I den messianske undervisningen
måtte jødene være nøye med å holde alle budene og forskriftene. Dersom de ikke
gjorde det, kunne de risikere å falle ut av rettferdiggjørelsen og frelsen. (Se
Hebreerne 6,4-6 og 10,26-29.)
I den paulinske undervisningen må de troende
(både jøder og hedninger) ikke bare forholde seg til regler og bud, men de må også
forholde seg sin egen samvittighet. De må lytte til hva samvittigheten sier til
dem. Når samvittigheten aksepterte en oppførsel eller et valg, som de gjør, så er
dette med på å frifinne de troende. De beholder en god samvittighet og det til
tross for at andre kristne kan reagere negativt på de valgene som de tar.
Det som er lovlig for en kristen, kan være
ulovlig for en annen kristen og føre til at vedkommende får dårlig samvittighet.
I slike tilfeller lærte Paulus at den som hadde en sterk tro, skulle ta hensyn
til den som hadde en svakere tro. Dette var basert på den kristne
nestekjærligheten og den kristne friheten. Det siste var ikke kjent i den
messianske jødedommen. ”For dersom noen ser deg, som har kunnskap, sitte til
bords i avgudshuset, vil da ikke samvittigheten hos ham, som er skrøpelig, få
dristighet til å ete avgudsofferet? Da går jo den skrøpelige fortapt (ødeleggelse
av samvittigheten) for din kunnskaps skyld, den bror for hvem Kristus er død.
(1.Kor.8,10-11.)
Dette betyr ikke at den svakere bror går
fortapt for Guds rike, men det betyr at hans samvittighet blir ødelagt, slik at
den ikke fungerer lenger, slik som den skal fungere.
Dette gjaldt ikke bare avgudsofrene, men det
gjaldt også alle typer mat og drikke. En skal ikke gjøre noe som en kristen
bror tar anstøt av. ”Ta dere av den som er svak i
troen, uten å sette dere til doms over hans tanker. Den ene har tro til å ete
alt, men den som er svak, eter bare urter. Den som eter, ringeakt ikke den som
ikke eter, og den som ikke eter, dømme ikke den som eter, for Gud har jo tatt
seg av ham.” (Rom.14,1-3.)
”Jeg er VET og er VISS PÅ at I DEN HERRE
JESUS at INGEN TING ER UREN I SEG SELV, men for den som holder noe for urent,
for han er det urent. For dersom det voldes din bror sorg ved din mat, da
vandrer du ikke lenger i kjærlighet, før ikke ved din mat den i fortapelse
(ødeleggelse av hans samvittighet) som Kristus er død for! La ikke DERES GODE
(åndelig opplysning, den paulinske læren) bli spottet. Guds rike består IKKE I
Å ETE og DRIKKE, men rettferdighet og fred og glede i Den Hellige Ånd.”
(Rom.14,14-17.)
”Da dere er avdød fra verdens barnelærdom
(gnostikernes lærdommer), hvorfor gir de dere da , som
om dere levde i verden, slike bud: Ta ikke! Smak ikke! Rør ikke!-
ting som dog alle sammen er bestemt til å fortæres ved bruken-
etter menneskenes bud og lærdommer.” (Kol.2,20-22.)
Dette gjaldt ikke bare mat og drikke, men
det gjaldt også de jødiske fest- og høytidsdagene. ”men NÅ da dere kjenner Gud,
ja, det som mer er, er kjent av Gud, hvorledes kan dere da vende om igjen til
den skrøpelige og fattige barnelærdommen (Mose Torah).
Vil dere da på ny trelle under den? Dere tar vare på dager, og måneder og tider
og år. Jeg frykter for at jeg kanskje forgjeves har gjort meg møye med dere.”
(Ga.4,9-11.)
”La derfor ingen dømme dere for mat og
drikke, eller i spørsmål om høytid eller nymåne eller
sabbat. Disse ting er EN SKYGGE AV DET SOM SKULLE KOMME, MEN LEGEMET (DEN
KRISTNE FORSAMLINGEN) ER KRISTUS.” (Kol.2,16-17.)
Ja, Paulus gikk så langt i sin beskrivelse
av den kristne friheten at han skrev, at de kristne HAR LOV TIL ALLE TING, men
at ALT IKKE GAGNER. ”Jeg har lov til alt (gr.panta,
som betyr ”absolutt alle ting”, men ikke alt (gr. panta) gagner. Jeg har lov
til alt (gr. panta), men jeg skal ikke la noe få makten over meg. (1.Kor.6,12.)
Dette Skrift-ordet
er satt inn i en sammenheng hvor de avskyligste synder er beskrevet. Disse ble
begått av både kristne og ikke-kristne i Korint. (1.Kor.6,9-10.)
I forhold til den kristne friheten kan en
kristne tillate seg å gjøre alle typer synder, men i forhold til
nestekjærligheten og Guds bud kan han ikke tillate seg å gjøre alle synder. Dersom
han trosser Guds ordninger, forblir han fortsatt å være en kristen, men han
lever ikke slik som en kristen skal leve. Vedkommende faller ikke ut av
rettferdiggjørelsen, men det gagner verken ham selv eller den paulinske læren
at han lever som en hedning. Det er derimot til STOR SKADE både for ham selv og
for kristendommens omdømme blant de ikke-troende.
Enhver kristen skal dømmes foran Jesu domstol i himmelen. Dersom vedkommende
har levd et dårlig etisk liv, kan han miste hele nådelønnen, men han skal bli
frelst- dog således som gjennom ild. (1.Kor.3,10-15.)
Jeg vil sitere hva Studiebibelen. Nr.3.s.719
skriver om 1.Kor.6,12: ”De første ordene var antagelig et ordtak som
var godt kjent i Korint og mye brukt her. PAULUS VAR ENIG I DET, men han var
ikke med på de konklusjonene man trakk av det. Han la derfor straks til at ikke
alt var gagnlig. Den kristne skal bruke sin frihet på en ansvarsfull måte (Gal.5,13,
1.Pet.2,16). Kristendom må ikke bli til seksuell
løssluppenhet.
Det er mulig, også i frihetens navn, å gjøre
seg selv til slave under sine lyster. Ingen ting skal få ta makten over en.”
I menigheten i Korint var det fortsatt en
del gjenfødte troende som levde i åpenbar synd. Det var ikke alle som hadde
latt seg avtvette fra disse syndene, blitt helliggjort og rettferdiggjort (1.Kor.6,11.) ”men det jeg skrev til dere, var at dere ikke
engang skulle ha omgang (fellesskap) med NOEN SOM KALLES EN BROR og er en
horkar eller havesyke eller avgudsdyrker eller baktaler eller dranker eller
røver, så dere ikke engang eter sammen med ham.” (1.Kor.5,11.)
Dette er ingen oppfordring til å leve i åpenbar
synd, og selv om en kristne gjør det, så faller han ikke ut av
rettferdiggjørelsen, men han faller ut av helliggjørelsen. Vi skal isolere
slike kristne slik at vi ikke engang har bordfelleskap med dem. Dette er den kristne
oppskriften på alt dette, men dette blir heller ikke fulgt opp i våre
forsamlinger.
Dette viser oss tydelig at det er forskjell
på den paulinske læren og den messianske jødedommen. I den messianske
jødedommen måtte en passe på at en holdt seg innenfor budene og reglene, mens
man i den kristne læren har EN STOR FRIHET PÅ DET INDIVIDUELLE PLANET.
I den
messianske jødedommen kunne man miste både rettferdiggjørelsen og frelsen
dersom man ikke holdt den messianske Torahen. I den
paulinske læren kan man ikke falle ut av sin rettferdiggjørelse og frelse, men
man kan falle ut av andre typer nåde som for eksempel helliggjørelsen. Vi må
huske på at vi ER UTVALGT i Jesus Kristus fra før verdens grunnvoll ble lagt.
(Ef.1,4.), og at vi er OPPVAKT sammen med Jesus og INNSATT I HIMMELEN sammen
med Jesus Kristus (Ef.2,6.) Dette betyr at FRELSEN ER SIKRET og at vi ikke kan
bli ekskludert fra himmelen og vår stilling i Jesus Kristus. (Ef.2,6.)
Dette er det mange kristne som ikke forstår
og ikke aksepterer, og hovedgrunnen til det er at de blander sammen den messianske
læren med den paulinske læren.
Det andre punktet, som jeg delvis har berørt
i det, som er skrevet ovenfor, og som skiller den messianske jødedommen fra den
paulinske læren, er DEN STORE FRIHETEN som vi kristne har i forhold til HELE DEN
MESSIANSKE TORAH og de mange bud og forbud som er nedlagt i den. Både Mose Torah og hele den messianske undervisningen er ikke aktuell
i inneværende tidshusholdning. Den er satt til side i vår tid.
I utgangspunktet er alle kristne fri fra Mose
Torah og den messianske læren. Det gjelder både jøder
og hedninger, men det sier seg selv at de jøde-kristne
vil føle seg mer forpliktet på deler av den messianske læren i sin vandring som
kristne enn det som de hedningetroende vil gjøre.
Når Paulus forbød hedningene å la seg
omskjære, så gjaldt det naturligvis ikke den omskjærelsen som de jødiske
guttebarn fikk når de var 8 dager gamle. Denne omskjærelsen var tegnet på
Abraham-pakten og et tegn på at vedkommende hørte med til den jødiske nasjonen.
Det er den messianske Torah som er opphevet i vår
tid, og ikke omskjærelsen av de jødiske guttebarn når de er 8 dager gamle.
Den omskjærelsen, som Paulus forbød, var en
omskjærelse som forpliktet de hedningetroende på hele
den messianske undervisningen. Dersom de gjorde det, ville ikke Kristus gagne
dem noe. ”Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast, og la dere ikke
atter legge under trelldoms åk (Mose Torah). Se, jeg,
Paulus sier dere at dersom dere lar dere omskjære, SÅ VIL KRISTUS INTET GANGE
DERE.” Gal.5,1-2.)
Dette betyr ikke at dersom hedningene lot
seg omskjære og forpliktet seg på Mose Torah, så falt
de ut av rettferdiggjørelsen. Den kunne de ikke falle ut av, for vi er
rettferdiggjort av nåde ved tro uten gjerninger, men de falt ut av DEN RETTE
VANDRINGEN, HELLIGGGJØRELSEN og DEN RETTE FORSTÅELSEN AV DEN PAULINSKE
UNDERVISNINGEN. DET BLE INGEN ÅNDELIG VOKSTER I DERES KRISTENLIV.
Den store friheten som de hednigetroende har i forhold til Mose Torah
ble behandlet på Apostelmøtet i Jerusalem i året 50. Der ble det bestemt at de hedningetroende ikke var forpliktet på Mose Torah. De var kun forpliktet på 5 forhold, og det var:
a)
De måtte avstå
fra hor.
b)
De måtte avstå
fra å ete blod.
c)
De måtte avstå
fra avgudenes urenhet.
d)
De måtte avstå
fra det som var kvalt.
e)
De måtte samle
inn penger til den messianske forsamlingen i Jerusalem og i Israel. (Ap.gj.15,20.)
Judaistene, som
tilhørte den messianske forsamlingen, og som trodde på Jesus som jødenes
frelser og Messias, var uenige i dette. De mente at hedningene måtte underlegge
seg Mose Torah, for enten å bli rettferdiggjort eller
å bli bevart som troende.
Paulus hadde hele tiden en kamp med disse
som ikke ville akseptere at de hedningetroende ikke
var underlagt den jødiske Torah. Han lyste dem i
forbannelse som motarbeidet hans lære. (Gal.1,6-9.) Dette betyr ganske enkelt
at han lyste disse menneskene til EN EVIG FORTAPELSE og ATSKILELSE borte fra
Herrens ansikt.
Det er også mange troende i dag som ikke
forstår Paulus sin nådes-lære og motarbeider den. De
går ikke fortapt for Guds rike, for i inneværende tidshusholdning er vi frelst
av Guds nåde ved tro uten gjerninger (Ef.2,8-9.) De vil derimot få EN STOR
FORKORTELSE AV NÅDELØNNEN foran Jesu domstol i himmelen.
Paulus hadde selv et avklart og forhold til
den jødiske Torah. Han så klart at tiden for Mose Torah holdt på å rinne ut, og at den ikke hørte med til
hans undervisning. Når han var sammen med jødene, holdt han den jødiske Torah. Når han var sammen med hedningene, hadde han et mer
avslappet forhold til Torahen. I begge tilfellene
gjorde han det for Å VINNE SÅ MANGE MENNESKER SOM MULIG FOR SIN LÆRE, FOR
KRISTUS og FOR GUDS RIKE. (1.Kor.9, 19-23.)
DEN MESSIANSKE UNDERVISNINGEN
SKAL KOMME TILBAKE IGJEN I RIKETS TID. SKILLET MELLOM JØDER OG HEDNINGER SKAL
BYGGES OPP IGJEN.
I inneværende tidshusholdning er det LIKHET
og LIKESTILLING mellom jøder og hedninger, for den jødiske undervisningen
gjelder ikke i inneværende tidshusholdning. Den paulinske forkynnelsen kommer
inn som en parantes i den messianske undervisningen.
Etter den kristne menighets bortrykkelse skal igjen
det skillet som der var mellom jøder og hedninger, bygges opp igjen. Den
messianske læren, slik som Jesus og apostlene forkynte den, vil komme tilbake i
Rikets tid. Det skillet som ble brutt ned på Golgata,
skal opprettes igjen i Rikets tid. Da vil igjen jødene være de som står i
sentrum for Guds planer på jorda. Jødene skal være konger og prester ut over
den hele jorda. (1.Pet.2,9-10.), og de skal styre
etter den messianks læren som er nedfelt i
Ap.gj.1-13, i de 4 evangeliene og i apostlenes Skrifter. Paulus sin lære vil da
bli trukket tilbake.
I trengselstiden på 7 år vil også de messianske
jødene gå ut med evangeliet om Riket for Israel som var nær på Jesu tid. De vil
nå hele verden med et vitnesbyrd om Riket. ”Og dette Evangeliet om Riket skal
forkynnes over hele jorderike til et vitnesbyrd for alle folkeslag,
og da skal enden (av
trengselstiden) komme. (Mat.24,14.)
Denne tjenesten skal de fortsette med
gjennom hele Rikets tid. Først da vil FOLKESLAGENE BLI VUNNET FOR GUDS RIKE. DET
ER IKKE VI KRISTNE SOM SKAL VINNE FOLKESLAGENE. Vi skal være med på å utta den
kristne menighet eller det kristne legemet, der Jesus Kristus er hodet og hver
enkelt av oss kristne utgjør lemmene på dette legemet. De misjonsbefalingene,
som er beskrevet i evangeliene og i første del av Apostlenes Gjerninger, angår
ikke den kristne menigheten, men de angår de messianske jødene i trengselstiden
og i Rikets tid.
Den misjonsbefalingen som vi skal forholde
oss til, står i 2.Kor.5,17-21, og den kaller vi for
”FORSONINGENS TJENESTE”.
I
Rikets tid vil Jesus Kristus Messias være den store kongen og ypperstepresten
som skal styre hele verden ut ifra templet i Jerusalem. Jesu og apostlenes undervisning vil være det
åndelige grunnlaget for dette styret. Deler av det levittiske prestedømmet skal
innføres igjen. Ofringene vil også komme tilbake igjen i Rikets tid- både som minneoffer over det som Jesus gjorde og som
offer for den daglige synden. Da vil Den nye pakten i Jesu blod endelig bli
realisert i Israel og ut over hele jorda. ”og når jeg borttar
deres synder, da er dette min pakt (Den nye pakten i Jesu blod) med dem.”
(Rom.11,27.) (Se min bok: Paulus Brev Til Romerne.)
Tingvoll den 15-8. 2012.
Oskar Edin Indergaard.
http://home.online.no/~oskaredi/index.htm