DE FORSKJELLIGE TIDSHUSHOLDNINGENE I FRELSESHISTORIEN
Det er av den største viktighet at vi deler
frelsehistorien inn i tidsperioder, for gjør vi ikke det, så blir lesningen av
Skriften et eneste rot for oss. Av særlig viktighet er at vi fordeler på en
rett måte Guds ord i de tekstene, som kommer til uttrykk i N.T. Når vi arbeider
med tekstene i N.T., må vi være oppmerksomme på det forholdet, at vi har TO
LÆREFORMER der. Det er de tekstene som angår Riket for Israel, og det er de
tekstene som angår den kristne menigheten. De første finner vi i de jødiske
skriftene. De andre finner vi i Paulus sine brev med unntak av Hebreerbrevet
som angår den messianske jødedommen.
Tidsperiodene har følgende siktemål:
a)
De tilbyr de
menneskene, som lever i inneværende tidsperiode, frelsen på bestemte vilkår.
Dersom de oppfyller kravene i en tidsperiode og er kommet til tro på Gud, er de
sikret frelsen.
b)
Når menneskene
ikke greier å leve etter de bud og regler som er gitt i en tidsperiode, så
tilbyr Gud dem en ny tidsperiode med andre betingelser. Tidsperiodene viser oss
Guds nåde, og at han er villig til å begynne på nytt med menneskeslekten.
Tidsperiodene viser oss Guds nåde og kjærlighet.
c)
Tidsperiodene er
basert på betingede eller ubetingede pakter. De er bundet til Guds krav og Guds
løfter.
d)
Tidsperiodene kan
være basert på en eller flere pakter. Det er jødene, som har fått de betingede
paktene med unntak av første del av Abraham-pakten. Den kristne menighets
tidsperiode har ingen pakter med Gud. Den er basert på den frie nåden og de
hemmelighetene som Paulus fikk av Jesus.
e)
Gud kan ta bort
en eller deler av en pakt i en periode og føre den inn igjen i en annen
tidsperiode.
f)
Alle paktene har
sin basis i Guds løfter og Jesu forsoning.
g)
De som først og
fremst kjennetegner Guds pakter med menneskene, er Guds nåde og kjærlighet.
h)
Tidsperiodene er
fremadskridende i og med at de avdekker nye ting ved Guds planer for oss
menneskene.
i)
Alle
tidsperiodene ender med Guds dom over menneskene med unntak av perioden for den
nye himmel og den nye jord..
Selve ordet ”tidshusholdning” er på gresk ”oikonomia”. De betyr ”de åndelige reglene som gjelder i en
tidshusholdning”.
Vi regner med følgende tidshusholdninger:
a)
Perioden for
menneskelig uskyld.
b)
Perioden for
menneskelig samvittighet.
c)
Perioden for
menneskelig styre og autoritet.
d)
Perioden for Guds
løfter til jødene.
e)
Perioden for Mose
Torah.
f)
Perioden for Guds
nåde.
g)
Perioden for
Riket for Israel.
h)
Perioden for den
nye himmel og den nye jord.
Tidsperiodene er baserte på Guds pakter
med menneskene. Vi har følgende pakter som er bundet til tidsperiodene:
a)
Perioden for
menneskelig uskyld er basert på Guds pakt med Adam og Eva. (1.Mos.1,28.)
b)
Perioden for
menneskelig samvittighet er basert på Guds pakt med Adam. (3.Mos.3,14-19.)
c)
Perioden for
menneskelig styre og autoritet er basert på Guds pakt med Noah (1.Mos.9,1-17.)
d)
Perioden for Guds
løfter til jødene er basert på den pakten som Gud inngikk med Abraham. (1.Mos.15,7-21.) Det var en fri nådespakt. Oppfyllelsen av
løftene var ikke avhengig av at Abraham holdt Guds bud, men når det gjaldt
vadringen som en troende, så måtte Abraham forplikte seg på å holde Guds bud.
Den første betingelsen var omskjærelsen. (1.Mos.17,9-14.)
Dette forholdet at denne tidsperioden er delt
i to, kommer til uttrykk i Romerbrevet, kap.4 og i Galaterbrevet 3. I disse to
kapitlene beskriver Paulus Abraham som den som trodde på Gud og fikk velsignelsene
og frelsen av troen alene.
Jakobs
brev derimot beskriver Abraham som den som måtte holde Guds bud, for å få del i
frelsen. ”Abraham, vår far, ble ikke han rettferdiggjort ved gjerninger, da han
ofret sin sønn Isak på alteret? Du ser at troen virket sammen med hans
gjerninger, og at troen ble fullkommen ved gjerninger.” (Jak.2,21-22.)
Dette viser oss DEN DOBBELTE RETTFERDIGHET
som vi har i jødedommen. Troen ble først FULLKOMMEN ved at jødene holdt Guds
bud. Dette kommer godt til uttrykk i alle de jødiske skriftene som vi har.
e)
Perioden for Mose
Torah. Den er basert på de løfter og den nåde som er
nedfelt i Mose Torah. (2.Mos.20,1-17.
Det er ingen frelsespakt i seg selv, for ingen kan oppfylle Guds bud til egen
frelse. Det er en pakt TIL FORDØMMELSE. Den ble lagt ved siden av Abrahampakten (Gal.3,19.), for å vise jødene at den ikke
var noen frelsespakt, og den pekte derfor på den frelseren, Jesus Kristus, som
skulle komme for ta bort all verdens synd.
f)
Perioden for Guds
nåde. Denne perioden er også delt i to. Det er for det
første perioden for Guds tilbud til jødene om å opprette Riket for Israel og
frelse jødene og deres proselytter inn i dette Riket, som er et JORDISK RIKE. Denne
forkynnelsen begynte med døperen Johannes (Luk.16,16), fortsatte med Jesu
forkynnelse og ble avsluttet med de jødiske brev i N.T. Det er perioden for Den
nye pakten i Jesu blod. Den varte inntil templets ødeleggelse i året 70.
Den andre delen av denne perioden er Paulus
undervisning til den kristne menigheten. Det er en fri nådes periode. Den
begynte med Paulus sin omvendelse i året 37 og varer til den kristne menighets bortrykkelse før trengselstiden. (1.Tess.4,13-18.)
g)
Perioden for
Riket for Israel. Den begynte med døperen Johannes forkynnelse om at Guds rike
”var nær”. Den ble avsluttet ved templets ødeleggelse. I Rikets tid skal denne
forkynnelsen opprettes igjen, og den vil vare inntil den store dommen foran
Guds trone. (Joh.Åp.
20,11-15.)
h)
Etter Rikets tid
får vi perioden for ”en ny himmel og en ny jord”. Det er en tidsperiode for
bare de troende. De ikke-troende er plassert i selve
fortapelsen (gr.abyssos) på denne tiden. Det er en
perfekt tidsperiode, for både synden og døden er tatt bort.
Tidsperiodene er selve strukturen eller
byggverket for Guds ordninger med menneskene. Dersom vi hadde respektert dem og
regnet med tidsperiodene, hadde vårt Guds-liv og vår
forståelse av Den hellige skrift fått en helt ny dimensjon, men slik som det er
i vår tid, så blir dette stort sett neglisjert av kristenfolket. Det ser ut til
at det store flertallet av kristenfolket leser Bibelen på en generell måte og
legger bort det som de ikke forstår eller er uenige i. Dette er ingen god måte
å lese Bibelen på, for da kommer både nyansene og de store retningslinjene
bort. ”Den hele Skrift er innblest (inspirert) av Gud og nyttig til lærdom
(lære), til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet
(rett ferd).” (2.Tim.3,16.)
Tingvoll den 7-11. 2013.
Oskar Edin Indergaard.
http://home.online.no/~oskaredi/index.htm