PROFESSOR LEIF AALENS SYN PÅ DÅPEN.

 

   I avisa ”Dagen” av den 2-10 stod det en reportasje om Leif Aalens vurderinger av en del kristne problemstillinger. Dette ble tatt opp på et seminar som ble holdt på Menighets Fakultetet. Professor Torleif Austad holdt et foredrag hvor han belyste Aalens syn på:

 

a) Forholdet mellom gjenfødelsen og rettferdiggjørelsen og

b) Frelsens forhold til Guds ord, dåpen og nattverden.

 

   Jeg er enig med Aalen i at gjenfødelsen og rettferdiggjørelsen er det samme. En kan ikke skille det ene fra det andre og si at rettferdiggjørelsen er en følge av gjenfødelsen. Begge disse to begivenhetene skjer samtidig i et menneskes liv.

  Hva som gjelder Aalens syn på forholdet mellom frelsen på den ene siden og Guds ord, dåpen og nattverden på den andre siden, så er jeg ikke enig i alt det som Aalen gav uttrykk for. Jeg siterer fra reportasjen i Dagen: ”Ordet tilbyr nåden, dåpen skjenker den, og nattverden styrker troen hos dem som har tatt imot nåden.

  For Leif Aalen er troen en betingelse for å kunne ta imot frelsens gave i dåpen. Han tar avstand fra tanken om at dåpen virker frelse i kraft av utført gjerning. Vi frelses ved troen, fastslår han, samtidig som han hevder at den tro som mottar frelsen, egentlig først blir til i dåpen. Den frelsende tro skapes i dåpen- i kraft av Guds ord.”

 

   At Guds ord tilbyr nåden, og at nattverden styrker troen hos dem som er frelst, er rett, men at dåpen gir oss nåden, er etter min vurdering ikke rett. Paulus, som er hedningenes apostel, sier at vi er FRELST AV NÅDE VED TRO UTEN GJERNINGER (f.eks dåp.) (Ef.2,8-9.)

   Til tross for at Aalen mente at gjenfødelsen og rettferdiggjørelsen er det samme, så delte han selve frelsen i to forskjellige faser. Guds ord åpner opp for frelsen, og den fullbyrdes i dåpen. Det betyr med andre ord at det er INGEN FRELSE UTENOM DÅPEN.

   Dette er HELT GALT, og det er dette som er lutherdommens STORE DILEMMA, at man har knyttet frelsen (gjenfødelsen) til selve dåpen. At dette ikke er rett, sees også av det faktum at de fleste som blir frelst i verden i dag, blir frelst uten at dåpen har funnet sted. De blir frelst ved forkynnelsen av Guds ord. (Rom.10,17.)

 

   Det er riktig som Aalen vider hevder at dåpen gir ikke frelsen på grunn av selve dåpshandlingen. Dette betyr at troen må ligge til grunn for frelsen. Så kan man diskutere om barnet har tro eller ikke, eller om barnet er i stand til å ta imot troen. Det skal jeg ikke gjøre her, for det er ikke det som er hovedsiktepunktet med denne artikkelen.

  

   Den store teologiske feilen som lutherdommen gjør, er det forholdet at den ikke ser, lærer og forstår, at vi må skille den paulinske teologien ut fra den messianske jødedommen. I den messianske jødedommen var frelsen avhengig av vanndåpen (Ap.gj.2,38.), men det er den ikke i den paulinske læren. Paulus løsrev frelsen fra Mose-loven. Vanndåpen er en del av Mose-loven. I vår tidsperiode, som er den frie nådens tidsperiode, er vi frelst utelukkende av Guds nåde.

   Den messianske jødedommen var knyttet til Mose-loven og Jesu undervisning, og den tok sikte på å opprette ”Riket for Israel”. Den paulinske kristendommen tar sikte på å ta ut den kristne menigheten.

   Vanndåpen er et FORSTYRRENDE ELEMENT i frelsesspørsmålet. Ingen ting har splittet Guds folk mer enn synet på dåpens plass i forkynnelsen og i frelsen.

 

Tingvoll den 4-10-06. Oskar Edin Indergaard.

 

Back