ET OPPGJØR MED LUTHERSK OG REFORMERT LÆRE

 

   Utgangspunktet for denne artikkelen er en artikkel som stod i Dagen den13-9-06. Den hadde tittelen: Våkn opp. og var skrevet av Jan Kåre Cristensen. I artikkelen hevder han at gjengifte er synd, og at vi kristne har vært for lempfeldige og sett gjennom fingrene med denne synden. Vi har vegret oss for å ta dette opp i våre menigheter. Jeg er enig i dette.

   J.K. Christensen avslutter sin artikkel på følgende måte: ”Vi har vært for ettergivende, men vi må omvende oss og søke Herren. Slik at han kan tilgi oss og gi oss nåde.”

 

  Innenfor vår teologi blir det stort sett hevdet at den, som bryter ekteskapet og gifter seg med en annen, han faller ut av Guds nåde. Dette er ikke rett. En som er en gjenfødt kristen, kan aldri falle ut av Guds frelsende og bevarende nåde, men han kan falle ut av Guds helliggjørende nåde. (Se min bok: Matteus Evangeliet. Jesu Liv og Lære, hvor jeg skisserer 17 typer nåde.

   Et menneske som er gjenfødt kan aldri falle ut av Guds frelsende og bevarende nåde, for han er både HERLIGGJORT (Rom.8,30), FORLØST (1.Kor.1,30) og satt inn i himmelen sammen med Kristus. (Ef.2,6.) Alt dette skjedde FØR VERDENS GRUNNVOLL BLE LAGT. (Ef.1,4.) Gud driver ikke på med på å flytter mennesker inn og ut av Guds rike i forhold til om de synder eller ikke. Vi er frelst av nåde ved tro, og det er uten gjerninger. (Ef.2,8-9.) ”Og jeg er FULL VISS PÅ at han som BEGYNTE en god gjerning i dere vil FULLFØRE den inntil Jesu Kristi dag.” (Fil.1,6.)

   Når det innenfor teologien blir hevdet, at et menneske kan falle ut av nåden i vår tidsperiode, så har det 3 årsaker, og de er:

 

a)    Man blander inn de jødiske Skriftene i N.T. med Paulus sin undervisning. De jødiske Skriftene er undervisning for Riket for Israel og der er Mose-loven og Jesu fortolkning av den ennå gyldig. (Mat.5-7.)

b)    Man ser ikke at nåden har forskjellige aspekter.

c)     Man skiller ikke mellom det som Paulus skrev til den kristne menigheten, og det som han skrev til de som ikke var gjenfødt. (Se 1.Kor.5,9-13 og 1.Kor.6,9-11.) I det første tilfellet skrev Paulus til de som var gjenfødt. I det andre tilfellet skrev han til de som ikke var gjenfødt.

   I 1.Kor.6,9-11 satte Paulus opp 10 synder, og han skrev at de som gjorde disse syndene ikke kunne arve Guds rike. Han skrev ikke her om de som var gjenfødt. Han skrev om de vantroe.

   Innenfor vår teologi har dette blitt tolket dit hen at ENHVER som gjør disse 10 DØDSSYNDENE kan ikke arve Guds rike. Dette er GAL TEOLOGI. Det er for eksempel mange baktalere og drankere i Guds rike.

   Om man skiller seg og gifter seg på nytt, faller man ikke dermed ut av Guds rike, men dette har følgende uheldige konsekvenser:

 

a)    Man bryter Guds bud.

b)    Man mister helliggjørelsens nåde.

c)     Man mister troverdighet.

d)    Gud kan ikke bruke vedkommende i sitt arbeid slik som han ønsker det.

e)     Vedkommende mister nådelønnen, men selv skal han bli frelst liksom gjennom ild. (1.Kor.3,15.) (Se min internettside: www.home.no/oeindergaard om mer utfyllende artikler om dette.)

 

 Denne artikkelen er ingen oppfordring til å leve i synd (Rom.6,1-2.), men det er en ufordring til den vanlige teologien på dette området. Når skal den lutherske og den reformerte kirken begynne å lære rett om disse tingene?

 

Tingvoll den 14-9-06.

Oskar Edin Indergaard.

 

Back