OMTALE
AV EN NY BOK FRA OSKAR EDIN INDERGAARD
”
PAULUS
BREV TIL HEBREERNE ”
Forfatteren har til nå skrevet 19 bøker der emnene
ofte har dreid seg om Israel , Midtøsten , det
profetiske ordet , Jesu gjenkomst og ikke minst forholdet mellom jøde- og
kristendommen.
Boka er en Bibel-kommentar
der forfatteren går gjennom Hebreerbrevet vers for vers med utdypende
kommentarer fra de forskjellige kapitler og avsnitt.
En av hovedhensiktene med boka er også å vise at
Hebreerbrevet er skrevet til
troende jøder og den messianske forsamlingen. Altså Ikke til den
kristne forsamlingen.
At dette brevet er skrevet til jødene
, viser også tittelen : ” Hebreerbrevet ”. Ordet hebreer kommer av ordet
” eber ” som betyr ” den som
bor på den andre siden ” eller ” de som har gått over ”. Det var altså
hebreerne eller jødene som bodde på den andre siden av elven Eufrat og Abraham
var hebreernes første leder.
Oskar Edin Indergaard
belyser mange sider og aspekter ved Hebreerbrevet på en glimrende måte. Etter å
ha lest boka forstår en bedre at det HÅPET som den messianske forsamlingen
skulle holde fast på og bekjenne var :
Jesus var kommet som Yppersteprest for de kommende goder ( Den nye pakten i Jesu blod og Riket for Israel ) og
Jesus var gått inn i DET ALLER HELLIGSTE
i Himmelen med sitt offer.
Det går også fram av boka at Hebreerbrevets forfatter ikke
kritiserte de troende jødene for at de holdt deler av Mose Torah.
Men at han ( Paulus ) forsøkte å veilede dem ( jødene )
til en rett forståelse av forholdet mellom Den gamle pakt og Den nye pakt.
Dette er et sentralt forhold i brevet.
I følge Oskar Edin Indergaard
omhandler Hebreerbrevet tidsrommet fra påsken i året 32 og til år 70 etter
Messias. Et tidsrom på 38 år. På samme måte som jødene vandret 38 år i ørkenen,
før de kunne komme inn i det lovede landet, fikk jødene en NY NÅDETID etter
Jesu død, slik at de kunne motta Jesus og få opprettet Riket for Israel.
De messianske jødene ble bedt om å gå ut til Jesus , som var ” utenfor leiren ” ( som er et bilde på den
offisielle jødedommen og Jerusalem som
by ) og BÆRE Jesu vanære ( Hebr.13,13 )Denne ”vanæren ” begynte på pinsefestens
dag i året 32 og varte i denne sammenheng til Jerusalems ødeleggelse i året 70.
I boka viser Oskar Edin Indergaard hvordan forfatteren av Hebreerbrevet (
Paulus ) UTFORDRER de messianske jødene til å tone rett flagg i forhold til
Jesus. Hebreerne eller jødene hadde lagt altfor stor vekt på Mosa Torah og de forstod ikke fullt ut at det hadde kommet EN NY
TID og en NY PAKT , som hadde ERSTATTET den gamle. På
denne måten ble Jesu betydning for det jødiske folket DELVIS SKJULT og som
konsekvens ble Den nye pakt i Jesu blod IKKE REALISERT blant jødene
!
Etter år 70 fikk også jødene forkynt evangeliet , men de fikk det ikke forkynt i EGENSKAP AV
HEBREERNE , men som SYNDERE. De fikk nå anledning til å knytte seg til Paulus
sin undervisning / lære og den kristne menigheten. Det var kommet en ny tid for
jødene.
Boka om Hebreerbrevet beskriver DEN ÅNDELIGE BASIS for Riket for
Israel, og det omhandler både JESU nåde og de GJERNINGENE som Gud ønsket av det
jødiske folket , for å FÅ DEL i Riket. Dette er typisk for den messianske
jødedommen. På samme måten som Mose Torah , hadde også Den nye pakt i Jesu blod EN DOBBELTHET. Den la
vekt både på GUDS NÅDE og på GJERNINGSASPEKTET.
Oskar Edin Indergaard lar
også Den nye pakt i Jesu blod få en sentral plass. Bl.annet
tar han opp :
-Hebreerbrevet omhandler Jesus som YPPERSTEPREST og FORSONER på en
utførlig måte og sammenligner Den gamle pakt med Den nye pakt i flere kapitler
( Hebr. 7-10 )
-Både Den gamle pakt og Den nye pakt ANGÅR JØDENE.
Den gamle pakt kunne ikke i seg selv frelse noen , og
en BEDRE PAKT (HÅP ) ble ført inn , slik at jødene kunne bli frelst ved den (
Hebr.7,19 )
- Den nye pakt i Jesu blod er en FULLKOMMEN PAKT fordi
den er grunnlagt på BEDRE LØFTER ( Hebr.8,6 ) De bedre
løftene er JESU FORSONING og DEN HELLIGE ÅNDS komme.
- Sentrum i Den nye pakt er JESU BLOD og JESU FORSONING. Den er
opprettet med jødene og angår som sådan IKKE den kristne menigheten. Den
kristne menigheten er basert på Jesu forsoning og de paulinske hemmelighetene
hvor NÅDEN er den , som råder i vår tidshusholdning.
Men Gud tok ut en del frelseselementer av Den nye pakt i Jesu blod og overførte
dem til den kristne menigheten. Slike elementer er Jesu forsoning og Den
Hellige Ånds komme og virke !
- Når forfatteren av Hebreerbrevet (
Paulus ) behandlet forholdet mellom Den nye pakt og Den gamle pakt,
skrev han at Den gamle pakt VAR FORELDET og holdt snart på å BLI BORTE(
Hebr.8,13 ) Dette viser at Den gamle pakt ENNÅ eksisterte , for Den nye pakt
måtte bli opprettet med HELE DET JØDISKE FOLKET og ikke bare med de troende
messianske jødene.
- Det er også viktig å merke seg at Den nye pakt også
er basert på gjerningsaspektet. I vandringen som troende måtte jødene FØLGE
JESU BUD ( Jesu Torah ) som
var basert på Mose Torah ( Mat.5,17
) I Hebreerbrevet 7 vers 12 står det : ” Omskiftes prestedømmet , da går
jo også nødvendigvis en omskiftelse ( forandring ) av Torahen
( Mose Torah )for seg.”
Oskar Edin Indergaard viser også mange gode eksempler på hvorfor Den
nye pakt i Jesu blod ikke angår den kristne menigheten. Han utdyper også hvilke
forhold som den kristne menigheten er basert på.
Hovedhensikten med brevet er også i følge Oskar Edin Indergaard
, ment å gi jødene en SISTE UTFORDRING og APPELL til å ta i mot Jesus ,slik at
Jesus kunne komme tilbake og opprette Riket for dem. Riket for Israel var
allerede opprettet i sin SPEDE BEGYNNELSE , og dersom
jødene ville ta i mot Jesus , så ville han komme tilbake og opprette Riket i
sin endelige utforming. ” Så fatt da et annet sinn
(anger ) og vend om ( hold Jesu bud ) for at deres synder må bli utslettet, så
HUSVALELSENS TIDER ( Riket for Israel )kan komme for Herrens åsyn , og han kan
sende den for dere utkårede Messias , Jesus , som himmelen skal huse inntil de
tider da alt det blir gjenopprettet , som Gud har talt om ved sine hellige
profeters munn fra eldgamle dager av ” ( Ap.gj. 3 , 19-21 )
Forfatteren av boka tar også opp at Hebreerbrevet har
INGEN AVSENDER . Men han viser til flere forhold som
peker på Paulus som forfatter. For
eksempel avsluttes brevet med en typisk paulinsk hilsen : ” Nåde være med dere alle ! Amen ” ( Hebr.13,25 )
En av grunnene til at det ikke er noen avsender , kan være
at avsenderen ønsket å være ANONYM i forhold til de messianske jødene.
Paulus hadde all grunn til det , for mange av dem
mistrodde ham som en som forfalsket den messianske læren og jødedommen, og
FORSTOD IKKE at han hadde fått et ANNET OPPDRAG fra Herren , nemlig å lære om
den nye tiden som lå foran og om den paulinske læren og hemmelighetene.
Boka om ” Paulus brev til Hebreerne ” kan anbefales på
det varmeste. Den er et viktig bidrag til alle som søker å fordele Guds Ord på
en rett måte ( 2 Tim.2,15 ). Brevet er skrevet til den
jødiske forsamlingen der den åndelige basis for Riket for Israel har en sentral
plass. Det er ikke dermed sagt at vi kristne ikke skal lese brevet. Det skal
vi. Og leser du boka skjønner du hvorfor !
Tom Walter Windheim
http://home.online.no/~oskaredi/index.htm