DET NYE OG DET GAMLE LIVET

 

   Ivar Haugsbakk skrev et leserinnlegg i Dagen den 30-07 med tittelen: Svar på motinnlegg fra Oskar Edin Indergaard.

   Han skrev følgende: ”Oskar Edin Indergaard (OEI) skriver: ”Det nye livet vi lever som kristne er perfekt. Det er likt det livet som Kristus lever, uten synd.” IH kommenterer dette på følgende måte: ”Dette er i beste fall en visjon, men også et komplett selvbedrag. De første ordene som kommer til meg når jeg leser dette, er en setning fra min Bibel: ”for dersom vi sier at vi er uten synd, bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss.”

 

   Det er vel ikke noen som har sagt, at vi ikke har synd. Vi synder hver dag både i tanker, ord og gjerninger, men til tross for det så fikk vi i gjenfødelsen et nytt liv som er helt uten synd og likt med det livet som Kristus lever. Det er ”det nye mennesket” eller ”den nye naturen” som ble innplantet i oss ved gjenfødelsen. Det er hele tiden en kamp i vårt liv mellom det nye livet og vår gamle natur som vi også kaller det ”kjødet” eller ”den gamle Adam”.

   Den som er en gjenfødt person, er en DELT PERSON i åndelig betydning. Dette forstår vi først når vi er kommet til tro på Jesus. Før den tid reagerte vi ikke på synden i vårt eget liv. Vi hadde nytelse og velbehag av synden. Vi levde i den. Etter at vi ble gjenfødt, skal vi ikke leve bevisst i synden, for vi er død sammen med Kristus og lever et helt annet liv. Vi tjener ikke lenger synden med vårt liv, men vi tjener rettferdigheten, og dets utgang er tidsalderlig liv, som er et liv i himmelen i den kommende tidsalderen.

 

 Det nye livet blir definert på følgende måter i N.T:

 

a)     At vi kjenner Gud og Jesus. ”og dette er det evige (tidsalderlige) livet at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du utsendte, Jesus Kristus.” (Joh.17,3.)

b)    At den som har Sønnen, den har livet. ”Den som har Sønnen, den har livet. Den som ikke har Guds Sønn, han har ikke livet.” (1.Joh.5,12.)

c)     At det nye livet er Jesus selv. ”for hvem Gud ville kunngjøre hvor rik på herlighet denne hemmeligheten er blant (eller ”i”) hedningene. Det er Kristus i dere, håpet om herlighet.” (Kol.1,27.)

”når Kristus, vårt liv, åpenbares, da skal og dere åpenbares med ham i herlighet.” (Kol.3,4.)

d)    At så mange som er gjenfødt, har ikledd seg Kristus. ”for så mange som er døpt (gjenfødt) til Kristus, har ikledd seg Kristus.” (Gal.3,27.)

e)     At vi er forenet med Kristus i en død som er lik hans død. ”For vi er blitt forenet med ham i en død som er lik hans,…” (Rom.6,5.)

”Dere er jo død, og deres liv er skjult med Kristus i Gud.” Kol.3,3.)

f)      At vi er gjort lik med Kristus i hans død. ”så jeg ka kjenne ham og kraften av hans oppstandelse og samfunnet med hans lidelser, i det jeg blir gjort lik med ham i hans død.” (Fil.3,10.)

g)     At den som er i Jesus Kristus, er en ny skapning. ”Derfor, dersom noen er i Kristus, da er han en ny skapning,…” (2.Kor.5,17.)

 

    Den, som er blitt en gjenfødt kristen, har fått et nytt liv. Det er et perfekt liv, for det er det samme som Den treenige Gud i oss. Alle som er gjenfødt, har ”ikledd seg Kristus” (Gal.3,27), men problemet med mange kristne er at de lever et dårlig kristenliv, slik at ”Kristus ikke kan vinne sin skikkelse i dem” (Gal.4,19.), og derfor så kan de heller ikke leve i seier over synden i sitt liv. Det er helliggjørelsen som mangler. Det er også Jesus som er vår helliggjørelse. (1.Kor.1,30.)

   Helliggjørelsen angår både vårt legeme, vår sjel og vår ånd. ”Men han selv, fredens Gud, hellige dere helt igjennom, og gid deres ånd, sjel og legeme må bevares fullkomne, ulastelige ved vår Herre Jesus Kristi komme.” (1.Tess. 5,23.)

   Dette Skriftordet gir uttrykk for at dette ikke kan oppnåes fullt, men det er et ønske fra Paulus sin side om at det kunne være slik. Dersom det var tilfellet, at vi kunne oppnå dette fullt ut, da hadde vi ikke lenger synd, men det har vi. Vi skal underlegge oss Den Hellige Ånd, som er i oss, slik at det nye livet kan vokse dag for dag, og at kjødet eller den uomvendte naturen kan avta. ”Men jeg sier: Vandre i Ånden, så skal dere ikke fullbyrde kjødets begjæring.” (Gal.5,16.)

   ”Dersom vi lever i Ånden, da la oss og vandre i Ånden.” (Gal.5,25.)

 

   Jeg trodde at det, som jeg har skrevet ovenfor, var en kjent sak for alle kristne og ikke noe som vi behøvde å diskutere, men etter IHs innlegg forstår jeg at ikke alle har fått tak i dette. Grunnene til at det er slik, er flere:

 

a)     Vi lever et sløvt og dårlig kristenliv. Det nye livet får ikke komme til sin fulle utfoldelse. Det blir holdt innestengt av kjødet.

b)    Bibel-kunnskapen er for dårlig.

c)     Forkynnelsen er misvisende og gal. Dette kommer blant annet til uttrykk i den elendighetsbeskrivelsen som både Den norske kirken og mange av de lutherske organisasjonene gir uttrykk for, når det gjelder å skille mellom det nye livet og vår gamle natur. Dette kommer blant annet til uttrykk i kirkens syndsbekjennelse som er meget mangelfull og misvisende.

   Kirken må lære seg å skille mellom den POSISJONEN, som vi har i Jesus, og vår STATUS som kristne. Vår posisjon er fullkommen, men vår status kan være god, mindre god eller dårlig. Det er posisjonen som gir frelsen. Status virker inn på helliggjørelse og utbetaling av nådelønnen. ”Så er det da ingen fordømmelse for dem som er i Jesus Kristus, for livets Ånds lov har i Kristus Jesus frigjort meg fra syndens og dødens lov.” (Brevet til Romerne 8,1-2.)

 

Tingvoll den 6-8-07.

 

Oskar Edin Indergaard.

  

 

Back