top2.jpg - 4040 Bytes
DE FORSKJELLIGE NIVÅENE I GUDS ORD.

 

Dette er et utdrag av min siste bok: Kristendommenes Jødiske Røtter. s.13-15.

      

    Etter jødisk tankegang og vurdering er det 4 FORSKJELLIGE NIVÅER i Guds ord. Dette betyr at Guds ord kan få forskjellig betydning ut ifra hvilket nivå en betrakter det. Dette kan synes uvant for oss som stort sett er vant til at det skrevne ordet har EN BETYDNING eller ET NIVÅ. Det er imidlertid av den største betydning at vi er oppmerksomme på dette forholdet, for Guds ord er enten skrevet på hebraisk (med en del små unntak) eller på gresk. I Tanach er alt skrevet på hebraisk med unntak av Esra 4,8-6,18 og 7,12-26, Jeremias 10,11 og Daniel 2,4-7,28, som er skrevet på aramaisk.

   Det er utelukkende jøder (med et muligens unntak av Lukas) som har skrevet ned Guds ord. HEBRAISK TANKEGANG ligger til grunn for alt som de skrev. Dette må vi ta hensyn til både når vi oversetter, leser og forkynner Guds ord.

   Vi skal i det følgende beskrive de 4 nivåene:

 

1.)    Det første nivået heter på hebraisk "PASHAT", og det er den BOKSTAVELIGE BETYDNING av ordene og innholdet i en tekst. Det er selve rammen om teksten og uttrykker for eksempel en hendelse eller en historie. En må være godt kjent med det første nivået før en kan gå videre til de neste nivåene. Dette er den enkle og umiddelbare forståelsen av Guds ord.

     "Misnah", som betyr "den andre Torah", er det kommentarverket på hebraisk som kommenterer det første nivået.

     I N.T. er "evangeliet etter Markus" det Skriftet som uttrykker best det første nivået.

 

2.)    Det andre nivået blir kalt for "REMEZ". Det gir den SKJULTE MENING i en tekst. Denne meningen ligger ikke i det åpenbare, men den utgjør den PRAKTISKE ANVENDELSEN av Skriften. Dette har med det læremessige innholdet i Skriften å gjøre. For å forstå det læremessige eller teologiske innholdet, må en kjenne til de forskjellige bibelske begreper og hvordan de forståes i forhold til hverandre. Dette kan gjelde forståelsen av et enkelt ord eller forståelsen av en sammenheng.

      Dette nivået utgjør også den ALLEGORISKE FRAMSTILLINGEN av Skriften. Den er skrevet for de som er i stand til å tolke den. Den erstatter ikke det første nivået, men den kommer i tillegg til det.

     "Gemara" er det kommentarverket som kommenterer det andre nivået.

     "Evangeliet etter Lukas" uttrykker dette nivået på en bedre måte enn evangeliet etter Markus.

 

3.)    Det tredje nivået blir kalt "DROSH". Dette uttrykker de MORALSKE LÆRDOMMER, som en kan slutte av en tekst. Ordet "Midrash" kommer av dette ordet.

   På Jesu tid var rabbinerne delt i to grupper, og det var:

              a) De som underviste i Torahen og

        b) De som sluttet moralske lærdommer ut ifra Torahen. De uttrykte dette gjennom historier og lignelser.

   Den første metoden ble kalt for "halacha", som betyr "den vei som man går på". Den andre metoden ble   kalt for "aggadah".

   Det er blitt sagt at kong Salomo og Hiram, kongen av Tyr, sendte hverandre gåter som de forsøkte å forstå innholdet i.

   Dette nivået inneholder den STØRSTE FORM FOR VISDOM, og den går over i det profetiske. Når det for eksempel står i Tanach at Gud ville opprette et davidisk kongedømme og at Jesus er den endelige kongen i dette riket, så tilhører  denne tolkningen av Skriften det tredje nivået.

   Både "evangeliet etter Matteus" og "Johannes Åpenbaring" åpenbarer Jesus som den som oppfyller disse profetiene. Disse bøkene representerer dermed dette nivået.

   "Evangeliet etter Matteus" bruker også mange lignelser eller gåter. Jesu ble ved flere anledninger bedt om å snakke enklere- mer rett ut, men han foretrakk å tale i lignelser.

   I Matteus 24 og 25 utla Jesus det profetiske aspektet ved sitt kongedømme.

 

4.)    Det fjerde nivået blir kalt "SOHD". Dette nivået uttrykker en DYPERE, HEMMELIG eller SKJULT MENING AV ORDET. De kabbalistiske fortolkningene av Skriften beveger seg på dette nivået. De benytter seg av gematrien og mener at bokstavverdiene av ord, setninger og uttrykk pekte på en annen betydning enn det som stod skrevet. Et eksempel på dette er dyrets tall, som er 666.

    Det kan være forbundet med farer dersom en tolker Skriften utelukkende på dette nivået, for en kommer bort i fra den bokstavelige tolkningen av ordet.

    Dette nivået strekker seg inn i det oversanselige nivået og åpenbarer de hemmelige sider ved Gud. Slike eksempler er fortellingene om Guds forskjellige møter med Moses, Elias himmelferd og Det himmelske Jerusalem.

   "Evangeliet etter Johannes" uttrykker best dette nivået ved Jesus. Johannes forteller oss at Jesus er "Ordet" og at han er "Lyset". Disse utsagnene kan ikke bli etterprøvd vitenskapelig. De hører ikke med til denne verden.

  Når vi skal studere det profetiske ordet, må vi være oppmerksomme på alle disse 4 nivåene i Guds ord.

 

 

 

Tingvoll den 26-02-04.

 

 

 

 

 

Back