DE FORSKJELLIGE NIVÅENE I GUDS ORD. Dette er et utdrag av min siste bok:
Kristendommenes Jødiske Røtter. s.13-15. Etter
jødisk tankegang og vurdering er det 4 FORSKJELLIGE NIVÅER i Guds ord. Dette
betyr at Guds ord kan få forskjellig betydning ut ifra hvilket nivå en
betrakter det. Dette kan synes uvant for oss som stort sett er vant til at det
skrevne ordet har EN BETYDNING eller ET NIVÅ. Det er imidlertid av den største
betydning at vi er oppmerksomme på dette forholdet, for Guds ord er enten
skrevet på hebraisk (med en del små unntak) eller på gresk. I Tanach er alt skrevet på hebraisk med unntak av Esra 4,8-6,18 og 7,12-26, Jeremias
10,11 og Daniel 2,4-7,28, som er skrevet på aramaisk.
Det er utelukkende jøder (med et muligens
unntak av Lukas) som har skrevet ned Guds ord. HEBRAISK TANKEGANG ligger til
grunn for alt som de skrev. Dette må vi ta hensyn til både når vi oversetter,
leser og forkynner Guds ord. Vi skal i det følgende beskrive de 4
nivåene: 1.)
Det første nivået heter på
hebraisk "PASHAT", og det er den
BOKSTAVELIGE BETYDNING av ordene og innholdet i en tekst. Det er selve rammen
om teksten og uttrykker for eksempel en hendelse eller en historie. En må være
godt kjent med det første nivået før en kan gå videre til de neste nivåene.
Dette er den enkle og umiddelbare forståelsen av Guds ord. "Misnah", som betyr "den andre Torah",
er det kommentarverket på hebraisk som kommenterer det første nivået. I N.T. er "evangeliet etter Markus" det Skriftet
som uttrykker best det første nivået. 2.)
Det andre nivået blir kalt
for "REMEZ". Det gir den SKJULTE MENING i
en tekst. Denne meningen ligger ikke i det åpenbare, men den utgjør den
PRAKTISKE ANVENDELSEN av Skriften. Dette har med det læremessige innholdet i
Skriften å gjøre. For å forstå det læremessige eller teologiske innholdet, må
en kjenne til de forskjellige bibelske begreper og hvordan de forståes i
forhold til hverandre. Dette kan gjelde forståelsen av et enkelt ord eller
forståelsen av en sammenheng. Dette
nivået utgjør også den ALLEGORISKE FRAMSTILLINGEN av Skriften. Den er skrevet
for de som er i stand til å tolke den. Den erstatter ikke det første nivået,
men den kommer i tillegg til det. "Gemara" er det kommentarverket som kommenterer det
andre nivået. "Evangeliet etter Lukas" uttrykker
dette nivået på en bedre måte enn evangeliet etter Markus. 3.)
Det tredje nivået blir kalt
"DROSH". Dette uttrykker de MORALSKE
LÆRDOMMER, som en kan slutte av en tekst. Ordet "Midrash"
kommer av dette ordet. På Jesu tid var rabbinerne delt i to
grupper, og det var:
a) De som underviste i Torahen
og b)
De som sluttet moralske lærdommer ut ifra Torahen. De
uttrykte dette gjennom historier og lignelser. Den første metoden ble kalt for "halacha", som betyr "den vei som man går
på". Den andre metoden ble kalt for "aggadah". Det er
blitt sagt at kong Salomo og Hiram, kongen av Tyr,
sendte hverandre gåter som de forsøkte å forstå innholdet i. Dette
nivået inneholder den STØRSTE FORM FOR VISDOM, og den går over i det
profetiske. Når det for eksempel står i Tanach at Gud
ville opprette et davidisk kongedømme og at Jesus er
den endelige kongen i dette riket, så tilhører denne tolkningen av Skriften det
tredje nivået. Både "evangeliet etter Matteus" og
"Johannes Åpenbaring" åpenbarer Jesus som den som oppfyller disse
profetiene. Disse bøkene representerer dermed dette nivået. "Evangeliet etter Matteus" bruker
også mange lignelser eller gåter. Jesu ble ved flere anledninger bedt om å
snakke enklere- mer rett ut, men han foretrakk å tale
i lignelser. I Matteus 24 og 25 utla Jesus det profetiske
aspektet ved sitt kongedømme. 4.)
Det fjerde nivået blir kalt
"SOHD". Dette nivået uttrykker en DYPERE,
HEMMELIG eller SKJULT MENING AV ORDET. De kabbalistiske fortolkningene av
Skriften beveger seg på dette nivået. De benytter seg av gematrien
og mener at bokstavverdiene av ord, setninger og uttrykk pekte på en annen
betydning enn det som stod skrevet. Et eksempel på dette er dyrets tall, som er
666. Det kan være forbundet med farer dersom en
tolker Skriften utelukkende på dette nivået, for en kommer bort i fra den
bokstavelige tolkningen av ordet. Dette nivået strekker seg inn i det
oversanselige nivået og åpenbarer de hemmelige sider ved Gud. Slike eksempler
er fortellingene om Guds forskjellige møter med Moses, Elias himmelferd og Det
himmelske Jerusalem. "Evangeliet etter Johannes"
uttrykker best dette nivået ved Jesus. Johannes forteller oss at Jesus er
"Ordet" og at han er "Lyset". Disse utsagnene kan ikke bli
etterprøvd vitenskapelig. De hører ikke med til denne verden. Når vi skal studere det profetiske ordet, må
vi være oppmerksomme på alle disse 4 nivåene i Guds ord. Tingvoll den
26-02-04. |