NÅDEN ALENE
Guds nåde har bestandig vært
den samme opp igjennom de forskjellige tidshusholdningene, men de krav som Gud
har stilt til menneskene, for å få tak i nåden, har variert fra den ene
tidsperioden til den andre.
I Torahens (Mose Torah og Jesu utvidede Torah) tidsperiode,
som strakte seg fra Sinai og til Paulus, var det etterlevelsen
av Tohraen og Guds nåde som gav frelsen. I Paulus
forkynnelse er det utelukkende troen og nåden som gir frelsen, og den er fri
gave som ikke er avhengig av Torah-gjerninger. ”For
av nåde er dere frelst, ved tro, og det er ikke av dere selv. Det er GUDS GAVE-
ikke av gjerninger (Torahen) for at ikke noen skal
rose seg. For vi er hans verk, skapt i Jesus Kristus til gode gjerninger, som
Gud forut har lagt ferdige, for at vi skulle vandre i dem. ” (Ef.2,8-10.)
Dette Skrift-ordet
gir oss et godt innblikk i hva den paulinske kristendommen går ut på: Vi er
frelst av nåde alene uten gjerninger, men i vandringen som troende skal vi
utføre gode og riktige gjerninger.
I den messianske jødedommen, som angår Riket
for Israel, har den jødiske Torah innvirkning på
frelsen og rettferdiggjørelsen, mens i den paulinske teologien er den jødiske Torah satt til side som direkte eller indirekte krav til
frelsen. ”Men NÅ (i inneværende tidsperiode) er Guds rettferdighet, som Torahen og profetene vitner om, ÅPENBART UTEN TORAHEN. Det
vil si Guds rettferdighet ved troen på Jesus Kristus for alle og over alle
(både jøder og hedninger) som tror. For det er ingen forskjell. Alle har syndet
og mangler Guds ære, og de blir rettferdiggjort uforskyldt av hans nåde (av
bare nåde) ved forløsningen i Jesus Kristus.(Rom.3,21- 24.)
”Derfor, mine brødre, døde også dere fra Torahen ved Kristi legeme, for at dere skulle høre en annen
til, ham som er oppstanden fra de døde, så vi kan bære frukt for Gud. For da vi
var i kjødet, virket de syndige lyster, som vaktes ved Torahen,
således i våre lemmer, at vi bar frukt for døden, men NÅ ER VI LØST FRA
TORAHEN, idet vi ER DØD FRA DET (TORAHEN), som vi var fanget under, så vi
tjener I ÅNDENS NYE VESEN OG IKKE I BOKSTAVENS GAMLE VESEN.” (Rom.7,4-6.)
”For så mange som holder seg til Torah-gjerninger, ER UNDER FORBANNELSE, for det er skrevet:
Forbannet er hver den som ikke blir ved i alt som er skrevet i Torahens bok, så han gjør det! Og at ingen blir
rettferdiggjort ved Torahen, er åpenbart, for: Den
rettferdige ved tro skal han leve, men TORAHEN HAR INGEN TIN MED TROEN (Paulus
sin undervisning) ¨Å GJØRE, men: Den som gjør det (holder Torahen),
skal leve derved.” (Gal.3,10-12.)
RIKET FOR ISRAEL SOM ER GUDS
KONGERIKE I VERDEN
De Jesus kom første gangen, kom han ikke for
å opprette kirken eller den kristne menigheten, men han kom for å forsone
verden med Gud og seg selv og opprette Riket for Israel for jødene og for hele
verden. Både døperen Johannes, Jesus og apostlene hadde det samme vitnesbyrdet
til jødene: Dersom de ANGRET SINE SYNDER SOM FOLK OG NASJON, SÅ VILLE JESUS
OPPRETTE RIKET FOR DEM. Opprettelsen av Riket var basert på ANGER, OMVENDELSE
TILBAKE TIL DEN JØDISKE TORAH, BOT og GUDS NÅDE.. Det vil si at det var basert
på OPPFYLLELSEN AV DEN JØDISKE TORAH. Dette er ikke den frie nåden som Paulus
forkynte, men det er BETINGET NÅDE.
Døperen Johannes hadde følgende forkynnelse
til det jødiske folket: ”Omvend dere, for Himlenes Rike (Riket for Israel) er
kommet nær.” Mat.3,2.)
Jesus hadde den samme forkynnelsen: ”Fra den
tid begynte Jesus og forkynne og si: Omvend dere, for Himlenes Rike er kommet
nær.” (Mat.4,17.)
Apostlene hadde den samme forkynnelsen som
Johannes og Jesus. ”Peter sa da til dem: Omvend dere, og enhver av dere la seg døpe på Jesu Kristi navn til syndenes forlatelse, så
skal dere få Den Hellige Ånds gave.”
”Så fatt da et annet sinn og vend om, for at
deres synder må bli utslettet, så husvalelsens tider (Riket for Israel) kan
komme fra Herrens åsyn, og han kan sende den for dere utkårede Messias, Jesus,
som himmelen skal huse, inntil de tider da alt det blir gjenopprettet som Gud
har talt om ved sine hellige profeters munn fra eldgamle dager av.”
(Ap.gj.3,19-21.)
Vi legger merke til at både Johannes, Jesus
og apostlene talte til det jødiske folket og ikke til den enkelte jøde. Det var
FOLKET som var i fokus. Når vi kommer til Paulus sin undervisning, er det ikke
det jødiske folket som er i fokus, men det er ENKELTINDIVIDET av både jøder (Efraim stamme) og hedningene.
Paulus skrev også i sine brev om at
menneskene måtte omvende seg, men med det mente han ikke at menneskene skulle omvende
seg til den jødiske Torah, men at de skulle omvende
seg fra synden og til hans lære og nåden alene, som kjennetegner hans lære.
Da Johannes, Jesu og apostlenes forkynnelse
hadde feilet og ikke brakt det jødiske folket inn under lydighet for Gud,
oppreiste Gud en NY MANN MED ET NYTT BUDSKAP, og det var Paulus. Jesus frelste ham- ikke på grunn av at angret sine synder, eller at han
holdt den jødiske Torah, men på grunn av sin store
nåde. Gud truet ham ikke med dom, men han snakket VENNLIG TIL HAM utenfor
Damaskus da han var på vei til Damaskus, for å fengsle medlemmene av den
messianske forsamlingen der. (Ap.gj.9,1-5.)
”meg som før var en spotter og forfølger og
voldsmann, men jeg fikk miskunn (nåde) fordi jeg gjorde det uvitende i vantro,
og vår Herres nåde ble overvettes stor med tro og kjærlighet i Kristus Jesus.
Det er et troverdig ord og fullt verdt å motta at Kristus Jesus kom til verden
for å frelse syndere og blant dem er jeg DEN FØRSTE (gr.protos),
men derfor fikk jeg miskunn (nåde), for at Jesus Kristus på meg først (gr.protos) kunne vise sin langmodighet (som er en del av Guds
nåde) til ET FORBILDE
for dem som skulle tro på ham til et tidsalderlig liv (et liv i
nådens tidsperiode.)” (1.Tim.1,13-16.)
Paulus var ikke DEN STØRSTE SYNDEREN i
verden, men han var DEN FØRSTE SOM FIKK OPPLEVE DEN FRIE NÅDEN. HAN SKULLE VÆRE
ET FORBILDE FOR DEM SOM SKULLE ARVE FRELSEN PÅ SAMME MÅTEN SOM HAN OPPLEVDE
DEN. PAULUS VAR DEN FØRSTE SOM OPPLEVDE DEN FRIE NÅDEN, OG HAN FORKYNTE DEN
VIDERE TIL ANDRE. Dette skjedde i året 37 etter Messias.
I INNEVÆRENDE TIDSHUSHOLDNING
ER DET NÅDEN SOM HERSKER (STYRER, RÅDER)
I inneværende tidshusholdning er det ikke
den jødiske Torah som hersker, men det er den frie
nåden. ”Men Torahen kom til (ble lagt ved siden av Sinai-Torahen) for at fallet skulle bli stort, men hvor
synden ble stor, ble nåden enda større (kvantiativt
sett), for at likesom synden hersket ved Torahen, så
skulle også nåden herske ved rettferdighet til et tidsalderlig liv (et liv i
inneværende tidshusholdning) ved Jesus Kristus, vår Herre.” (Rom.5,20-21.)
Fra Moses og til døperen Johannes var det MOSE
TORA Torah SOM HERSKET. ”Torahen
(Mose Torah) og profetene hadde sin tid inntil
Johannes, fra den tid forkynnes evangeliet om Guds rike (Riket for Israel), og
enhver trenger seg inn i det med makt.” (Luk.16,16.)
Fra døperen Johannes og inntil Paulus var
det JESU UTVIDEDE TORAH SOM HERSKET. ”Dere har hørt det er sagt til de gamle
(som var under Mose Torah): Du skal ikke slå i hjel,
men den som slår i hjel, skal være skyldig for dommen, MEN JEG SIER DERE at
hver den som blir vred på sin bror uten grunn, skal være skyldig for dommen,
men den som sier til sin bror: Raka! Skal være skyldig for Rådet (Sanhedrin), men den som sier: Du dåre! Skal være skyldig
til helvedes (gr. gehenna)
ild.” (Mat.5,21-22.)
Fra Paulus sin omvendelse og inntil den
kristne menighets bortrykkelse er det PAULUS SIN
NÅDEFORKYNNELSE SOM HERSKER. ”for at likesom synden hersket ved døden, så
skulle også NÅDEN HERSKE VED RETTFERDIGHET til et tidsalderlig liv ved Jesus
Kristus, vår Herre.” (Rom.5,21.)
”For Guds nåde er åpenbart til frelse for
ALLE MENNESKER idet den opptukter oss (Det er ikke Torahen
som opptukter oss, men det er nåden.) til å fornekte ugudelighet og de verdslige
lyster og leve tuktig og rettferdig og gudfryktig i den nåværende tidsalderen,
mens vi venter på det salige håp (bortrykkelsen) og åpenbarelsen av den store Guds og vår frelser Jesu Kristi åpenbarelse (bortrykkelsen av den
kristne menighet.)” (Titus.2,11-13.)
Parallelt med Paulus sin forkynnelse så
forkynte de messianske jødene Rikets budskap for Juda
stamme i Israel fram til året 70. De skrev også sine brev til de messianske
menighetene som var i diasporaen, og som var opprettet på et tidligere tidspunkt,
men vi kan ikke se at de oppsøkte disse menighetene eller besøkte dem, for på
Apostelmøtet i Jerusalem i året 50 ble det bestemt at apostlene skulle gå til
jødene med Rikets evangelium, mens Paulus skulle gå til hedningene (både Efraim og etniske hedninger) med SITT NYE BUDSKAP. (Se
Galaterne. Kap.1-2.) (Se også min nye bok: Paulus Brev Til Galterne,
som kommer til høsten.)
Fra den kristne menighets bortrykkelse og til opprettelsen av Riket for Israel er det
GUDS UTVIDEDE TORAH SOM HERSKER. Den kristne menighets tidsperiode blir sett på
som en parantes i Guds planer med jødene. Etter den
kristne menighets bortrykkelse vil Johannes, Jesu og
apostlenes forkynnelse komme tilbake igjen slik som vi finner den i evangeliene
og i de jødiske brev i N.T.
I Rikets tid er det JESUS SOM HERSKER på
grunnlag av Den nye pakten i Jesu blod og Jesu utvidede Torah.Golgata var det Mose Torah
som hersket. ”For han (Jesus Messias) skal være KONGE inntil han får lagt alle
sine fiender under sine føtter.” (1.Kor.15,25.)
På den nye jorden og i de kommende
tidsaldrene er det DEN TREENIGE GUD SOM HERSKER. ”men når alt er ham (Jesus
Messias) underlagt, da skal og Sønnen selv underlegge seg ham (Gud), for at Gud
skal være ALT I ALLE.” (1.Kor.15,28.)
DER DET IKKE ER NOEN TORAH,
ER DET HELLER IKKE NOEN FORDØMMELSE
I inneværende tidshusholdning er den jødiske
Torah tatt bort som direkte eller indirekte grunnlag
for frelsen. Det er NÅDEN SOM HERSKER NÅ. Dette betyr at der det ikke er noen Torah, der er det heller ingen fordømmelse. ”For dersom de
som holder seg til Torahen, er arvinger, da er troen
(nåden, Paulus sin undervisning) unyttig og løftet blitt til intet, for Torahen virker vrede, men HVOR DET IKKE ER NOEN TORAH, ER
DET HELLER INGEN OVERTREDELSE (og FORDØMMELSE.)” (Rom.4,15-16.)
”For synden skal ikke herske over dere. Dere
er jo IKKE UNDER TORAHEN, MEN UNDER NÅDEN (DEN PAULINSKE FORKYNNELSEN.)
(Rom.6,14.)
Vi må lære oss å skille mellom Rikets
forkynnelse og frelse som er basert både på Torahen
og Guds nåde og den paulinske forkynnelsen og den paulinske frelsen som er
basert på NÅDEN ALENE. På dette punktet svikter det totalt i forkynnelsen. De
aller fleste forkynnerne, teologene og prestene blander sammen disse to
forkynnelsene og disse to evangeliene slik at både den jødiske Torah og den paulinske forkynnelsen blir blandet sammen.
Dette er skadelidende for begge forkynnelsene, og vi ser heller ikke de store
rikdommene som vi har i den paulinske forkynnelsen og kan glede oss både i og
over dem.
I inneværende tidshusholdning er vi både
rettferdiggjort, helliggjort og herliggjort (1.Kor.1,30.)
av NÅDEN ALENE. ”For så sant vi ble forlikt med Gud ved hans Sønns død, da vi
var fiender, så skal vi SÅ MEGET MER BLI FRELST VED HANS LIV etter at vi er
blitt forlikt.” (Rom.5,10.)
”Så er det da INGEN FORDØMMELSE FOR DEM SOM
ER I JESUS KRISTUS.” (Rom.8,1.)
”Og jeg er FULLT VISS PÅ DET AT HAN SOM
BEGYNTE EN GOD GJERNING I DERE, VIL FULLFØRE DEN INNTIL JESU KRISTI DAG.”
(Fil.1,6.)
Tingvoll den 18-7.2013.
Oskar Edin Indergaard.
http://home.online.no/~oskaredi/index.htm