DEN MESSIANSKE UNDERVISNINGEN I JAKOBS BREV, I 1. OG 2. PETERS BREV OG I 1., 2. OG 3. JOHANNES BREV

 

 

 

 

  Som mine lesere kjenner godt til, så deler jeg innholdet i N.T. inn i to deler, og det er:

 

a)    Den messianske jødedommen og

b)    Den paulinske kristendommen.

 

   Det er helt nødvendig for en riktig forståelse av N.T. at vi gjør denne to-delingen. Paulus ber oss om å fordele Guds ord på en rett måte. (2.Tim.2,15.)

   Den som gjør det, kan dømme rett om de forskjellige problemstillinger i Guds ord. ”for at dere må kunne dømme om de forskjellige ting, så dere kan være rene og uten anstøt til Kristi dag.” (Fil.1,10.)

 

   Den messianske jødedommen finner vi i de jødiske brevene, og den paulinske kristendommen finner vi i Paulus sine brev. Den messianske jødedommen beskriver den trosformen som tar sikte på å opprette Riket for Israel og vil være det teologiske grunnlaget for denne tidsperioden.

   Den paulinske kristendommen er den trosformen som vi har i inneværende tidsperiode, som er den kristne menighets tidsperiode.

 

   Jeg vil i denne artikkelen beskrive en del av den messianske undervisningen som vi har i disse 6 brevene. Jeg rekker ikke å ta med alle problemstillingene, men jeg vil forsøke å få med de viktigste trekkene ved disse brevene.

   Jeg vil også i en del tilfelle sammenligne dem med innholdet i Paulus sine brev slik at vi kan se og forstå, at disse to trosformene ikke må blandes sammen. Der er likheter, men der er også store forskjeller.

   Den messianske menigheten er tatt ut til Riket for Israel mens den kristne menigheten er tatt ut for himmelen.

 

    Jakobs brev er det eldste brevet i N.T. Det er kanskje skrevet så tidlig som år 45. Det er skrevet av Jesu halvbror, Jakob, som var forstander i den messianske synagogen i Jerusalem.

   Jakobs brev er det MEST MISFORSTÅTTE BREVET i kristenheten. De aller fleste Bibel-lærere og predikanter tror og lærer at dette brevet beskriver de gode gjerningene som en kristen har i vandringen som troende. Jeg siterer fra Norval Yris siste bok: Den store sannheten. s. 374: ”Når Jakob skriver om tro og gjerninger, er det for å understreke at all sann tro fører til kjærlighet, omsorg og gode gjerninger. Troen har gjerninger, slik et godt tre bærer gode frukter.”

   Det er naturligvis rett det som Yri skriver, når en ser dette rent isolert, men det er ikke det Jakobs brev går ut på. Brevet omhandler blant annet følgende forhold, og det er:

 

a)    Lovens eller gjerningenes betydning for frelsen.

b)    Forholdet mellom tro og gjerninger i en frelsesmessig sammenheng. Det var ikke nok med tro, for å bli frelst. De messianske jødene måtte også fremvise gode gjerninger.

 

   Det som er typisk for den messianske jødedommen, er det forholdet at menneskets gjerninger har betydning for frelsen.

   I den paulinske kristendomsforståelsen er VI FRELST AV NÅDE VED TRO UTEN GJERNINGER.” (Ef.2,8-9.)

 

1.    og 2. Peters Brev er skrevet av apostelen Peter. Det er det av de jødiske brevene som ligner mest på Paulus sine brev, for Guds nåde og Jesu forsoning blir behandlet på en sterk måte, men de beskriver også sider ved den messianske frelsen og Riket for Israel som vi ikke finner i de paulinske brevene.

  Det er ingen som vet når brevene er blitt skrevet. Det er blitt tippet at brevene kan være skrevet mellom år 60 og 67. De kan også ha vært skrevet på et mye tidligere tidspunkt.

   Det hadde vært en fordel å vite det eksakte årstallet for nedskrivningen av hvert enkelt brev, men det er tross alt innholdet i brevene som er det viktigst.

 

  1., 2. og 3. Johannes Brev er skrevet av apostelen Johannes. Han var sammen med Jakob og Peter støttene i den messianske forsamlingen i Jerusalem. Disse brevene utdyper på en spesiell måte innholdet i Jakobs brev. Mens Jakobs Brev skisserer grovt Rikets forkynnelse, så gir Johannes oss mange av detaljene. Han gir mønsteret i den jødiske veven som Jakob skisserte.

   Vi vet heller ikke eksakt når disse brevene er blitt skrevet, men det er blitt tippet at de er skrevet mellom år 80 og 90. De kan også være skrevet på et mye tidligere tidspunkt.

 

     ALLE 6 BREVENE ER SKREVET TIL JØDENE.

 

   Jakobs Brev og de to Brevene av Peter er skrevet til jødene i diasporaen. Johannes sine brev kan være skrevet både til jødene i Israel og jødene i diasporaen. ”Jakob, Guds og den Herre Jesu Kristi tjener, hilser de 12 stammer som er spredt omkring i landene.” (Jakob.1,1.)

   ”Peter, Jesu Kristi apostel, til de utlendinger som er spredt omkring i Pontus, Galatia, Kappadokia, Asia og Bitynia, utvalgt, etter Gud Faders forutvitenhet, i Åndens helliggjørelse, til lydighet og oversprengningen med Jesu Kristi blod: Nåde og fred bli dere mangfoldig til del! (1.Pet.1,1-2.)

   ”Dette er nå det annet brev jeg skriver til dere, dere elskede, for atter ved påminnelse å vekke deres rene sinn.” (2.Pet.3,1.)

   ”Mine barn! Dette skriver jeg til dere for at dere ikke skal synde, og om noen synder, da har vi en talsmann hos Faderen, Jesus Kristus, den rettferdige.” (1.Joh.2,1.)

 

   Disse brevene er ikke skrevet til hedningene. Innholdet i dem skal heller ikke blandes inn i de paulinske brevene. Dette er blitt gjort, og det gjøres fremdeles. Dette viser bare hvor stor forbannelse som erstatningsteologien har ført med seg.

 

   ALLE 6 BREVENE ANGÅR ENDETIDEN OG JESU KOMME FOR Å OPPRETTE RIKET FOR ISRAEL.

 

   ”deres gull og sølv og sølv er rustet bort, og rusten på det skal være til vitnebyrd mot dere og ete deres kjød som en ild. Dere har samlet dere skatter i DE SISTE DAGER.” (Jak.5,3.)

   ”vær og dere tålmodige, styrk deres hjerter! For HERRENS KOMME ER NÆR.” (Jak.5,8.)

   ”Men alle tings ENDE ER KOMMET NÆR, vær derfor sindige og edrue så dere kan bede.” (1.Pet.4,7.)

   ”Og når OVERHYRDEN ÅPENBARES, skal dere få ærens uvisnelige krans.” (1.Pet.5,4.) 

  ”for på denne måten skal det rikelig gis dere inngang i vår Herre og frelser JESU KRISTI TIDSALDERLIGE RIKE.” (2.Pet.1,11.)

   ”Mine barn! Det er DEN SISTE TIME, og som dere har hørt at Antikristen kommer, så er det og nå kommet mange antikrister. Derav skjønner vi at det er DEN SISTE TIME.” (1.Joh.2,18.)

 

   Ved Jesu første komme var endetiden nær for jødene. Den var blitt introdusert av døperen Johannes. (Mat.11,12 og Luk.16,16.) Han introduserte Riket for Israel og kongen i dette Riket, som er Jesus. For hver dag som gikk i Johannes og Jesu sin tjeneste blant det jødiske folket, så kom Guds rike nærmere og nærmere.

   Dersom jødene hadde tatt imot og anerkjent Jesus fra Nasaret, så hadde Guds rike blitt etablert i Israel på Jesu tid, men da flertallet av jødene ikke ville tro på Jesus, så ble Riket utsatt med ca. 2000 år.

   Det var BETINGET ENDETID i Israel på Jesu tid.

 

                 DEN MESSIANSKE FRELSEN.

 

   Den frelsen som det er snakk om i disse brevene, er ikke den paulinske beskrivelsen av frelsen, men det er den messianske frelsen. Det ”å være frelst”, var ensbetydende med ”å få del i Riket for Israel”. ”Dere som ved Guds makt holdes oppe ved troen til DEN FRELSE som er fredig til å bli åpenbart I DEN SISTE TID.” (1.Pet.1,5.)

   ”Om DENNE FRELSE var det profetene gransket og ransaket, de som profeterte om den nåde som dere skulle få, i det de ransaket hvilken eller hva slags tid Kristi Ånd som var i dem, viste fram til når Han forut vitnet om Kristi lidelser (forsoningen) og om HERLIGHETEN (i Rikets tid) deretter.” (1.Pet.1,10-11.)

   Profetene kjente ikke til den frelsen som Paulus beskrev, for den var EN HEMMELIGHET inntil Paulus fikk åpenbart den av Jesus. Ut ifra Tanach kjente profetene godt den messianske frelsen.

  

 

   Det som utløser denne frelsen i endens tid, er jødenes omvendelse til Jesus. ”Og DESS FASTERE har vi DET PROFETISKE ORDET som dere gjør vel i å akte på som på et lys som skinner på et mørkt sted (fremtiden), inntil DAGEN (dagen for Israels frelse.) LYSER FREM og MORGENSTJERNEN (Jesus) GÅR OPP I DERES HJERTER (jødenes omvendelse.)” (2.Pet.1,19.)

   Vi må skille mellom det profetiske ordet og de hemmelighetene som ble åpenbart for Paulus. Det profetiske ordet var noe som alle jødene burde kjenne til, men hemmelighetene med den kristne menigheten ble åpenbart bare for en mann, og det var Paulus.

   ”Og vi har sett og vitner at Faderen har sendt sin Sønn til Frelser for verden.” (1.Joh.4,14.)

   ”Den som har Sønnen, han har livet. Den som ikke har Sønnen, han har ikke livet.” (1.Joh.5,12.)

 

                                    FRELSENS TRE STADIER

 

   Når vi arbeider med spørsmål som angår frelsen, må vi være oppmerksomme på det forholdet at ordet ”frelse” er et samlebegrep, og at det inneholder følgende 3 elementer:

 

a.)   Rettferdiggjørelsen er en gave fra Gud. Når vi har tatt imot denne gaven, er vi gjenfødt eller rettferdiggjort eller gjenfødt. Dette skjer bare en gang. Når vi er rettferdiggjort, har vi fått Den Hellige Ånd i våre hjerter som innsegl og pant til ”forløsningens dag”.    

   Rettferdiggjørelsen er den samme for de messianske jødene og for den kristne menigheten. Det er ingen som kan frelse seg selv ved gode gjerninger. Det er en uforskyldt gave som gies til menneskene. (Les Romerne 3,21-4,25.)

   Vi er rettferdiggjort utelukkende i troen på Jesus. Grunnlaget for vår tro og frelse er Jesu forsonergjerning.

 

b.)   Vandringen som troende. Den kan være god eller mindre god.    

   Hva som gjelder selve vandringen som troende, så er det en STOR FORSKJELL på den messianske jødedommen og den paulinske læren. I den messianske jødedommen var den jødiske loven (Torahen) fortsatt intakt, og det ble krevd RETTFERDIGE GJERNINGER av de messianske jødene, for at de kunne bli bevart som troende. De som hadde syndet, måtte søke Guds nåde på ny og få gjenopprettet sitt forhold til Gud. Dersom de ikke gjorde det, falt de ut av Guds frelsende og bevarende nåde.

    Hva som gjelder den kristne menigheten, så er vi ikke lenger under Torahen, og det kreves ikke gode gjerninger av oss, for at vi skal bli bevart som troende. Vi er frelst utelukkende av nåde ved tro uten gjerninger. Vi kan feile gjennom hele kristenlivet, men likevel er vi frelst. (Se 1.Kor.3,10-15.)

 

 

c.)   Sluttfrelsen eller herliggjørelsen. For den messianske menigheten er den opprettelsen av Riket for Israel. For den kristne menigheten er den Jesu komme for å hente sin menighet.

 

   Vi, som tilhører den kristne menigheten, har en FULLKOMMEN FRELSE og TRO i troen på Jesus. Vi har den samme tro som Jesus har, og den er fullkommen. Det er viktig at enhver kristen greier å få dette fram i sitt eget liv. Dersom vi blander den messianske forkynnelsen inn i den paulinske forkynnelsen, så kan vi være HELT SIKRE på at dette ikke lykkes. Vi blir da ikke bevisst på vår tro, men vi har den perfekte troen likevel, for vi er I JESUS KRISTUS.

   De messianske jødene var OGSÅ I JESUS KRISTUS, og de var det i forhold til frelsen og til de frelsesannhetene som angår Riket for Israel.

   Den kristne menighet er i Jesus Kristus i forhold til hemmelighetene. Vi bør så fort som mulig undersøke hvilke åndelige goder vi har i Kristus Jesus og fryde oss i dem. (Jeg skal senere skrive en artikkel om: (”Det som vi har i Kristus.”)

 

               JØDENE SKAL VÆRE GUDS FOLK OG ET KONGERIKE AV PRESTER I RIKETS TID

 

   Vi vet ut ifra 1.Mosebok 19,5-6 at jødene er Guds spesielle folk, og at de er uttatt til å være PRESTER ut over hele jorden i Rikets tid. ”Dersom dere nå lyder min røst og holder min pakt, da skal dere være min eiendom fremfor alle folk, for hele jorden hører meg til. Og dere skal være meg et KONGERIKE AV PRESTER og ET HELLIG FOLK. Dette er det ord du (Moses) skal tale til Israels barn.” (2.Mos.19,5-6.)

   Når Peter uttalte i sitt første brev, at jødene skulle være ”et hellig presteskap” og ”et kongelig presteskap”, så sier det seg selv at disse utsagnene ikke gjelder den kristne menigheten, men de gjelder Israel og jødene. ”og bli også dere oppbygget som levende steiner til et åndelig hus, et HELLIG PRESTESKAP til å frembære ÅNDELIGE OFFER (Dette er også blodige offer. De er åndelige offer av den grunn at Gud har innviet dem til å være åndelige.), som tekkes Gud ved Jesus Kristus.” (1.Pet.1,5.)

   ”Men dere er en UTVALGT ÆTT, ET KONGELIG PRESTESKAP, ET HELLIG FOLK, ET FOLK TIL EIENDOM, for at dere skal forkynne hans dyder som kalte dere fra mørke til sitt underfulle lys, dere som fordum ikke var et folk, men nå er GUDS FOLK, dere som ikke hadde funnet miskunn, men nå har fått miskunn.” (1.Pet. 1,9-10.)

   Det er ikke den kristne menigheten som skal være prester i 1000 års-riket, men det er jødene. Den kristne menigheten skal ha en himmelsk tilknytning i Rikets tid, mens det er jødene sammen med Jesus som skal styre verden i Rikets tid. ”For Han (Jesus) skal være KONGE inntil han får lagt alle sine fiender under sine føtter, og den siste fiende som tilintetgjøres, er døden.” (1.Kor.15,25-26.)

 

                          FULLKOMNE GJERNINGER

 

  I den messianske jødedommen derimot var ikke troen fullkommen før gjerningene var fullkomne. Jakob skrev følgende om dette: ”da dere jo vet at prøvelsen av deres tro virker tålmodighet, men tålmodigheten må føre til FULLKOMMEN GJERNING, for at dere kan verre FULLKOMNE og HELE og IKKE MANGLE NOE.” (Jak.1,3-4.)

   I den messianske jødedommen var det ikke nok med tro. En måtte også ha gode gjerninger, for å bli frelst. ”Abraham, vår far, ble ikke han rettferdiggjort ved gjerninger (menneskets egen rettferdighet), da han ofret sin sønn Isak på alteret? Du ser at troen virket sammen med hans gjerninger, og at troen BLE FULLKOMMEN ved gjerningene, og Skriften ble oppfylt (ble fullstendiggjort), som sier: Abraham trodde Gud, og det ble regnet ham til rettferdighet, og han ble kalt Guds venn. Dere ser at mennesket blir rettferdiggjort ved gjerninger, og ikke ved tro alene.” (Jak.21-24.)

   Her er det tale om to typer rettferdighet, og det er:

 

a)    Guds rettferdighet og

b)    Menneskets egen rettferdighet. Begge måtte være fullkomne for at de messianske jødene kunne være sikre på frelsen.

 

   Abraham var rettferdiggjort og frelst før Gud satte han på denne prøven, men gjennomføringen av denne prøven var nødvendig for at Abrahams tro skulle være fullkommen.

   Vi kan også tenke oss at Abraham ikke hadde greidd å utføre denne testen. Dersom dette hadde skjedd, så hadde han svekket sine muligheter til å bli frelst, men han hadde kunnet opprette sitt forhold til Gud ved å ofre og be om sin synds forlatelse.

 

   Frelsen i den messianske jødedommen bygger på to forutsetninger, og begge måtte være til stede for at de messianske jødene kunne få del i sluttfrelsen. Disse to forutsetningene var:

 

a)    Troen på Gud og Messias.

b)    Gode og riktige gjerninger i vandringen som troende.

 

   Dette forholdet går igjen gjennom hele Tanach og i de jødiske brevene. Johannes skrev følgende om dette forholdet: ”Dersom dere vet at han (Jesus) er rettferdig, så skjønner dere at den som gjør rettferdighet, er født av ham.” (1.Joh.2,29.)

   ”Mine barn! La ikke noen forføre dere! Den som gjør rettferdighet, er rettferdig, likesom han (Jesus) er rettferdig.” (1.Joh.3,7.)

   ”På dette kan Guds barn og djevelens barn kjennes, hver den som ikke gjør rettferdighet, er ikke av Gud, heller ikke den som ikke elsker sin bror.” (1.Joh.3,10.)

                  

                           TRO OG GJERNINGER

  

   I den messianske jødedommen var troen og gjerningene knyttet sammen til en fast enhet. Den som ikke hadde begge delene i fullt mål, stod i ferd med å falle ut av nåden. ”Således og med troen: Har den ikke gjerninger, er den død i seg selv.” (Jak.2,17.)

   ”Og vil du vite det, du dårlige menneske, at troen uten gjerninger, er unyttig.” (Jak.2,20.)

   ”For likesom legemet er dødt uten ånd, så er og troen død uten gjerninger.” (Jak.2,26.)

 

    Apostelen Peter skrev følgende om dette: ”For når disse ting (de 7 tingene som er nevnt i versene 5-7) finnes hos dere og får vokse, da viser de at dere ikke er uvirksomme eller ufruktbare i kunnskapen om vår Herre Jesus Kristus, for den som har disse ting, han er blind, nærsynt, i det han har glemt renselsen fra sine fordums synder. Derfor, brødre, legg enn mer vinn på å gjøre deres kall og utvelgelse fast, for når dere gjør (gjerninger) disse ting, da skal dere ingenlunde snuble, for på den måten skal det rikelig gies dere inngang i vår Herre og frelser Jesu Kristi tidsalderlige rike (Riket for Israel.)” (2.Pet.1,8-11.)

 

   Når vi sammenligner dette med Paulus sin undervisning, ser vi at dette er en helt annen undervisning enn den som Paulus hadde. Han skrev at vi er frelst av nåde ved tro uten gjerninger. I vår tidsperiode kan ingen rose seg av gjerninger, for vi har i dag en helt annen undervisning enn den som Riket for Israel vil ha, når det kommer.

 

LOVEN ER IKKE OPPHEVET I DEN MESSIANSKE JØDEDOMMEN

 

   Loven er ikke opphevet i den messianske jødedommen. Jesus sa selv at han var ikke kommet for å oppheve loven, men at han både skulle oppfylle den til frelse for jødene, og at han skulle fylle den opp med nye bestemmelser. (Mat.5,17-18.)

   De forskjellige kravene i Jesu og apostlenes undervisning har Riket for Israel som forutsetning. Da vil satan og de onde åndene være fengslet i avgrunnen for 1000 år. De vil da ikke kunne friste menneskene til fall. De messianske jødene og andre vil da greie å oppfylle ved Den Hellige Ånds hjelp de forksjellige kravene i Jesu skjerpelse av den jødiske loven. I Rikets tid vil den moralske standarden være mye høyere enn den er i vår tid.

 

   Riket for Israel er heller ikke en perfekt tidsperiode, for den som bryter budene, er den minste i Himlenes Rike, men den som holder dem og lærer andre dem, skal kalles stor i dette Riket.” (Mat.5,19.)

 

   Det er en fatal undervisning og en stor misforståelse å hevde at den jødiske loven er opphevet. Det er i den paulinske undervisningen at den er opphevet i frelsesammenhengen. De forskjellige påbudene som Paulus kom med (ca.400.), er lagt til vandringen for en troende. Den troende i vår tidsperiode, faller ikke ut av Guds frelsende og bevarende nåde, om vedkommende ikke greier å oppfylle alle påbudene. Han faller derimot ut av de andre typene nåde som Den Hellige Ånd ønsker å gi til alle troende. (Se min bok: Matteus Evangeliet. Kapittel: De forskjellige typer nåde.)

 

   Jakob skrev mye om forholdet mellom den jødiske loven og frelsen i sitt brev. (Les Jakob.1,22-2,12.)

   Jødene skal dømmes i forhold til den jødiske loven. Den som ikke har gode gjerninger, får enten ikke komme inn i Riket eller blir den minste i Guds framtidige rike. Den som for eksempel har vist barmhjertighet, går fri i dommen, for barmhjertigheten kan rose seg av at den har gode gjerninger. ”For dommen skal være ubarmhjertig mot den som ikke har gjort barmhjertighet, men barmhjertighet rose seg mot dommen.” (Jak.2,13.)

   Paulus derimot skrev at vi ikke har noe å rose oss av ovenfor Gud, for vi lever ikke i lovens tidsperiode, men vi lever i den frie nådens tidsperiode. Gjerningenes tidsperiode hører ikke med til den paulinske undervisningen, men vi lever i den frie nådens tidsperiode. ”Hvor er så vår ros? DEN ER UTELUKKET: Ved hvilken lov? Gjerningenes? Nei, ved troens lov (Det er kommet en ny lov, nådens lov, som opphever gjerningenes lov.) For vi holder for at mennesket blir rettferdiggjort ved troen, uten lov-gjerninger.” (Rom.3,27-28.)

   ”for at lovens krav skulle bli oppfylt i oss. Vi som ikke vandrer etter kjødet, men etter Ånden.” (Rom.8,4.)

  ”For synden skal ikke herske over dere. Dere er jo ikke under loven (lovens tidsperiode), men under nåden.” (Rom.6,14.)

  

    DEN FULLKOMNE BRODERKJÆRLIGHETEN.

 

      Den innerste kjernen både i den messianske jødedommen og i kristendommen er kjærligheten. Det er tre typer kjærlighet, og det er:

 

a)    ”Eros”, som betyr seksuell kjærlighet.

b)     ”Philos”, som betyr kjærlighet til medmennesker og

c)    ”Agape”, som er Guds kjærlighet til menneskene og til skaperverket.

 

   Alle tre typene kjærlighet kommer fra Gud, og de skal leves i samsvar med Guds ordninger for dem.

   I denne sammenhengen skal vi behandle samvirket mellom de to siste typene. Utgangspunktet for all kjærlighet er Guds kjærlighet til menneskene. Vår kjærlighet både til Gud og til medmennesker er et gjensvar av GudS kjærlighet til oss.

   I den messianske jødedommen var det er krav til de troende at de måtte elske sine medkristne. Dersom de ikke gjorde det, holdt de ikke lovens bud og stod i ferd med å falle ut av Guds bevarende nåde. ”den som sier at han er i lyset, og som hater sin bror, han er ennå i mørket. Den som elsker sin bror, han blir i lyset, og det er ikke anstøt (overtredelse) i ham.” (1.Joh.2, 9-10.)

   ”Vi vet at vi er gått over fra døden til livet, fordi vi elsker brødrene, DEN SOM IKKE ELSKER, BLIR I DØDEN. Hver den som hater sin bror, er en manndraper, og dere vet at ingen manndraper har tidsalderlig liv blivende i seg. På denne kjenner vi kjærligheten at han satte sitt liv til for oss. Også vi er skyldige til å sette livet til for brødrene.” (1.Joh.3,14-16.)

 

   Den som ikke elsket brødrene, var ikke født av Gud. Det at man elsket brødrene, var et bevis på at vedkommende var en troende. Når man elsket brødene, forble man å være et Guds barn. Når dette skjedde, så ble kjærligheten til Gud fullkommen. ”Dere elskede! La oss elske hverandre! For kjærligheten er av Gud, og hver den som elsker, er født av Gud og kjenner Gud. Den som ikke elsker, kjenner ikke Gud, for Gud er kjærlighet.” (1.Joh.4,7-8.)

   ”Dere elskede! Har Gud elsket oss så, da er vi og skyldige til å elske hverandre. Ingen har noensinne sett Gud, dersom vi elsker hverandre, blir Gud i oss, og kjærligheten til ham er blitt fullkommen i oss. ” (1.Joh.4,11-12.)

 

   I den messianske jødedommen var det satt opp en rekke krav om hvordan de troende skulle leve. De som ikke etterlevde disse kravene, stod i fare for å falle ut av Guds bevarende nåde. Slik er det ikke i den paulinske kristendommen. Det kreves ikke lenger noe bud eller forbud, for å forbli en kristen. Det er nok å tro på Jesus som sin frelser.

   Dette betyr ikke at vi ikke skal elske Gud og brødrene, for det skal vi, men det betyr at vi som er gjenfødt og frelst, er sikret frelsen, for vi er frelst av nåde ved tro uten gjerninger.

 

   Den messianske jødedommen og den paulinske kristendommen ligger nær opp til hverandre på en rekke punkter, men den er på ingen måte det samme. Disse to trosformene må ikke blandes sammen. Den ene uttar de messianske jødene til Riket, og er den trosformen som vi vil ha i Riket for Israel. Den andre uttar et folk for himmelen. Det er den kristne menigheten.

 

                KJÆRLIGHETEN MÅ VÆRE FULLKOMMEN.

 

   Det er ikke bare troen og gjerningene som måtte være fullkomne i den messianske jødedommen. Kjærligheten til Gud måtte også være fullkommen. ”På dette kjenner vi kjærligheten at han satte sitt liv til for oss. Også vi er skyldige å sette livet til for brødrene. Men den som har verdens gods og ser sin bror ha trang og lukker sitt hjerte for ham, hvorledes kan kjærligheten til Gud bli i ham? Mine barn! La oss ikke elske med ord eller tunge, men i gjerning og sannhet.” (1.Joh.3,16-18.)

   ”I dette er kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.” (1.Joh.4,10.)

   ”Ingen har noensinne sett Gud. Dersom vi elsker Gud, blir Gud i oss, og kjærligheten til ham er blitt fullkommen i oss.” (1.Joh.4,12.)

   ”I dette er kjærligheten blitt fullkommen hos oss at vi har frimodighet på dommens dag, for likesom han er (full av kjærlighet), så er og vi i denne verden.” (1.Joh.4,17.)

   Kjærligheten er en frukt av Den Hellige Ånd. (Gal.5,22.) Den er ingen nådegave, for nådegavene gies ut ikke på grunn av et hellig liv, men på grunn av at de skal være med på fremme Guds rike.

   I den messianske jødedommen måtte kjærligheten være fullkommen for at en kunne være et Guds barn. På samme måten som Jesus elsket verden og gav sitt liv for den, måtte også de messianske troende elske Gud av hele sitt hjerte og av all sin kraft, for å bli bevart som Guds barn.

   Slik er det ikke i vår tidsperiode. Her er det ofte strid blant Guds barn- både om læremessige forhold og andre forhold. En faller ikke ut av Guds frelsende og bevarende nåde om en ikke greier å elske brødrene og Gud på en fullkommen måte. Vi er frelst utelukkende i troen på Jesus. At vi skal strekke oss etter å elske både Gud og våre medmennesker, det skal vi gjøre, men det er ikke noe krav for å bli bevart som troende.

 

 

                        KJÆRLIGHET TIL VERDEN

 

  I den messianske jødedommen var kjærlighet til verden et bevis på at vedkommende ikke var et Guds barn. ”Elsk ikke verden, heller ikke de ting som er i verden! Om noen elsker verden, da er kjærligheten til Faderen ikke i ham, for alt det som er i verden, kjødets lyst og øynenes lyst og storaktighet i levnet, er ikke av Faderen, men av verden. Og verden forgår og dens lyst, men den som gjør Guds vilje, blir i tidsalderen.” (1.Joh.2,15-17.)

   Vi, som tilhører den kristne menigheten, skal heller ikke elske verden og det som er i den, for verden er ikke fra Gud, men satan har fylt den med sitt åndelige innhold. Dersom en kristen elsker verden og det som er i den, faller han ikke ut av Guds bevarende nåde, men han faller ut av Guds vilje med sitt liv. Alle som er rettferdiggjort, er herliggjort (Rom.9,30.), men de vil ikke få noen nådelønn for Jesu domstol i himmelen. (Se 1.Kor.3.10-15.)

 

 

                NØDVENDIGHETEN AV Å HOLDE GUDS BUD OG DEN MESSIANSKE LÆREN.

 

   I den messianske jødedommen var det nødvendig at jødene holdt Guds bud og den messianske læren. Den som holdt Guds bud, forble å være i Jesus. Dersom jødene ikke greidde å holde Guds bud og den messianske læren, falt de ut av Guds bevarende nåde. ”Og derav vet vi at vi kjenner ham: om vi holder hans bud. Den som sier: Jeg kjenner ham, og ikke holder hans bud, han er en løgner, og i ham er ikke sannheten, men den som holder hans ord, i ham er sannelig KJÆRLIGHETEN TIL GUD BLITT FULLKOMMEN. Den som sier at han blir i ham, han er og skyldig til å vandre slik som Han (Jesus) vandret.” (1.Joh.2,3-6.)

   ”Og dette er hans bud (entall) at vi skal tro på hans Sønn Jesu Kristi navn og elske hverandre, sålede som han bød oss. Og den som holder han bud (flertall), blir i ham og han i ham, og på dette kjenner vi at  han blir i oss, av den Ånd som Han gav oss.” (1.Joh.3,23-24.)

 

   Vi, som tilhører den kristne menigheten skal også holde de bud som Jesus formidlet gjennom Paulus til oss, men dersom vi ikke greie rå holde disse budene, så faller vi ikke ut av Guds bevarende nåde. Vi faller derimot ut av Guds helliggjørende nåde, og Gud kan ikke bruke oss i sitt arbeide.

   Vi er frelst- ikke ved gjerninger- men på grunn av at vi er I JESUS KRISTUS og I DE PAULINSKE HEMMELIGHETEN og VELSIGNELSENE. Vi er både rettferdiggjort og frelst på grunn av vi tror på Jesus. ”og dem som han forut bestemte, dem har han også kalt, og dem som han kalte, dem har han også rettferdiggjort, og DEM SOM HAN RETTFERDIGGJORDE, DEM HAR HAN OGSÅ HERLIGGJORT.” (Rom.8,30.)

   Vi må ikke blande den messianske læren inn i den paulinske frelseslæren. Dersom vi gjør det, blir det fullstendig kaos både i læren og i kristenlivet. En vet ikke om en er frelst eller ikke. En dag er man sikker på at en er frelst, mens en neste dag tviler på det. Det må ikke være slik. Det er helt unødvendig at en kristen ikke er HELT SIKKER på sin frelse.

 

    DEN SOM HOLDT GUDS BUD OG LÆREN, FIKK DET SOM DE BAD OM.

 

   I den messianske læren fikk de troende det som de bad om dersom de holdt Guds bud og læren. ”og det vi beder om det får vi av ham, for vi HOLDER HANS BUD (flertall) og GJØR DET SOM ER HAM TIL BEHAG.” (1.Joh.4,22.)

   ”Og dette er den frimodige tilliten som vi har til ham, at dersom vi ber om noe etter hans vilje, da hører han oss, og dersom vi vet at han hører oss, da vet vi ar vi har de ting vi har bedt ham om.” (2.Joh.15-15.)

 

   Dette er Bibel-vers som hører med til den messianske jødedommen. De fungerer ikke i vår tidsperiode. Vi får ikke alt det som vi ber om. Hvor lenge skal det vare før teologene, forkynnerne og det store flertallet av kristenfolket begynner å forstå at vi ikke kan bruke disse Bibel-versene i vår tidsperiode?

   Hvor mye skal vi be og hvor mange skuffelser skal vi oppleve, før vi begynner å forstå at disse Bibel-versene tilhører enn annen tid.

   Det betyr naturligvis ikke at vi ikke skal be om helbredelse for oss selv og våre medmennesker. Det skal vi gjøre, men helbredelsen er ingen automatikk. Vi får overlate til Gud om han vil gi oss helbredelse eller ikke.

   Her er det to grøfter å falle i, og det er:

 

a)    At en ikke ber om helbredelse i det hele tatt.

b)    At en lover ut helbredelser i alle situasjoner.

 

   De lutherske menighetene har stort sett falt i den første grøften.

Trosbevegelsen og de karismatiske menighetene har falt i den andre grøften.

 

 

   NØDVENDIGHETEN AV Å BEKJENNE BÅDE JESU NAVN OG SYNDEN.

 

   I den messianske jødedommen var det en nødvendighet at en både måtte bekjenne synden for at en skulle kunne bli helbredet. ”Bekjenn derfor deres synder for hverandre og bed for hverandre for at dere kan bli legt (helbredet)! En rettferdig manns bønn har stor kraft i sin virkning.” (Jak.5,16.)

   Slik er det ikke i den kristne menighets tid. Helbredelsen skjer ikke på grunnlag av noe krav fra Guds side, men den skjer utelukkende på grunn av Guds nåde.

   I den messianske jødedommen måtte en troende bekjenne sin synd, for å få syndenes forlatelse. ”Dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han forlater oss syndene og renser oss fra all urettferdighet.” (1.Joh.1,19.)

   I den kristne menighets tid er vi tilgitt alle våre synder på grunn av Jesu forsoning. Det er ingen annen betingelse, for å få syndenes tilgivelse, enn det å tro på Jesus. Den som tror på Jesus, har syndenes tilgivelse. DET ER NOK Å TRO. (Ef.4,32 og Kol.3,13.)

   Vi skal ikke være så opptatt av å be om syndenes forlatelse, for den har vi allerede. Det som vi skal være opptatt av, er følgende:

 

a)    Vi skal takke for at vi er frelst.

b)    Vi skal takke for at vi allerede her og nå er satt inn i himmelen sammen med Jesus. (Ef.2,6.)

c)    Vi skal takke for at den som er rettferdiggjort, den er herliggjort. (Rom.8,30.)

d)    Vi skal takke for at vi har det nye livet som er uten synd.

e)    Vi skal be Den Hellige Ånd om at han må ta bort den synden som er i vårt kjød.

 

   Det er mange troende som synes at den syndsbekjennelsen, som vi har i våre kirker, er noe av det beste som skjer i Guds-tjenesten. Dette er å sette det hele på hodet, men når en ikke skiller mellom den messianske jødedommen og den kristen menighets lære, står vi tilbake med en kristendomsform som ikke stemmer, og som har tapt mye av sin kraft. (Se min bok: Guds planer med Israel og den kristne menighet. Om de forsjellige artiklene om syndsbekjennelsen.)

 

  I den messianske jødedommen var det også et krav om at den som ikke bekjente Jesu navn, den kunne ikke være en troende. ”for dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre og i ditt hjerte tror at Gud oppvakte ham fra de døde, så skal du bli frelst, for med munnen bekjenner en til frelse og med hjertet tror en til rettferdighet.” (Rom.10,9-10.)

   Dette utsagnet viser at Romerne 10,9-10 ikke er skrevet til den kristne menigheten. Det er skrevet til den messianske menigheten. Det gjelder både Romerbrevet 9, 10 og 11. (Se mine artikler om dette på min internettside.)

   I den kristne menighets trosform er det nok Å TRO PÅ JESUS, for å bli frelst.

   I den messianske jødedommen måtte de troende både TRO OG BEKJENNE. ”Hver den som nekter Sønnen, har heller ikke Faderen. Den som bekjenner Sønnen, har og Faderen.” (1.Joh.2,23.)

  ”På dette skal dere kjenne Guds Ånd. Hver ånd som bekjenner at Jesus er Kristus, kommet i kjød, er av Gud, og hver ånd som ikke bekjenner Jesus, er ikke av Gud, og dette er Antikristens ånd, og som dere har hørt kommer, og den er allerede nå i verden.” (1.Joh.4,2-3.)

   ”Den som bekjenner at Jesus er Guds Sønn, i ham blir Gud, og han i Gud.” (1.Joh.4,15.)

   ”For mange forførere er gått ut i verden, som ikke bekjenner at  Jesus er Kristus, kommet i kjød. Dette er forføreren og Antikristen.” (2.Joh.7.)

  

SYND SOM FØRTE TIL DØDEN OG SYND SOM IKKE FØRTE TIL DØDEN.

 

   Alle mennesker synder. Jesu blod og forsoning renser oss fra all synd. ”men dersom vi vandrer i lyset, da har vi samfunn med hverandre, og Jesus, hans Sønns blod renser os fra all synd.” (1.Joh.1,7.)

   Om noen i den messianske menigheten syndet, da måtte de gå til Jesus med synden, for han er en soning for all synd. ”Mine barn! Dette skriver jeg til dere for at dere ikke skal synde, og om noen synder, da har vi en Talsmann hos Faderen, Jesus Kristus, den rettferdige, og han er en soning for våre (jødenes) synder, dog ikke bare for våre, men og for hele verdens.” (1.Joh.2,1-2.)

   Dette er DEN GENERELLE SYNDEN, som alle messianske jøder gjorde, men det var også EN ANNEN TYPE SYND som det ikke var tilgivelse for. Den kunne de troende jødene ikke gjøre, for dersom de gjorde den, falt de ut av Guds bevarende nåde. ”Hver den som blir i ham, synder ikke (gjorde ikke de spesielle syndene som førte til utelukkelse fra Guds Rike.) ”Hver den som blir i ham, SYNDER IKKE. Hver den som synder, har ikke sett ham og ikke kjent ham.” (1.Joh.3,6.)

   ”Hver den som er født av Gud, SYNDER IKKE, fordi hans sæd blir i ham, og HAN KAN IKKE SYNDE, fordi han er født av Gud. ” (1.Joh.3,9.)

   ”Vi vet at enhver som er født av Gud SYNDER IKKE, men den som er født av Gud, tar seg i vare, og den onde rører ham ikke.” (1.Joh.5,18.)

   I den messianske jødedommen var det to typer synd, og det var:

 

a)    Synd som førte til døden og

b)    Synd som ikke førte til døden. ”Dersom noen ser sin bror gjøre en synd, SOM IKKE ER TIL DØDEN, da skal han bede, og han skal gi ham liv- jeg mener DEM SOM IKKE SYNDER TIL DØDEN. Det er SYND TIL DØDEN. Det er ikke om den jeg sier at han skal bede.” (1.Joh.5,16.)

 

Det var tre typer synd, som førte til døden, og det var:

 

a)    Bespottelse mot Den Hellige Ånd. ”Derfor sier jeg dere: Hver synd og bespottelse skal bli menneskene forlatt, men bespottelse mot Den Hellige Ånd skal ikke bli forlatt. Om noen taler et ord mot Menneskesønnen, det skal bli ham forlatt, men om noen taler mot Den Hellige ånd, det skal ikke bli ham forlatt, verken i denne tidsalderen eller i den kommende.” (Mat.12,31-32.)

”Det å tale bespottelig mot Den hellige Ånd” betyr ”at jødene mente at Jesus var besatt av en uren ånd, og at det var ved Belsebul at Jesus drev ut de onde åndene.” (Mark.3,22 og 30.)

 

b) Bespottelse mot Jesu forsoning og opprettelsen av Den nye pakten i Jesu blod. ”Hvor meget verre straff tror dere da at den skal aktes verd som har trådt Guds Sønn under føtter og ringeakter paktens blod, som han ble helliget ved, og har hånet nådens Ånd.” (Hebr.10,29.)

  

c)    Det forholdet at man gikk tilbake til den rabbinske jødedommen eller til en annen religion eller filosofisk system. ”og ikke forlater vår egen forsamling (den messianske forsamlingen), som noen har for skikk, men formaner hverandre, og det som meget mer som dere ser dagen nærme seg. For synder vi MED VILJE etter å ha lært sannheten å kjenne, da er det ikke mer noe offer for synder, men bare en forferdelig gru og en nidkjærhetens brann som skal fortære den gjenstridige.” (Hebr.10,25-26.)

 

   Disse utsagnene har ikke noe med den kristne forsamlingen å gjøre. Den som er rettferdiggjort, er frelst i inneværende tidsperiode, er frelst for alltid, for:

 

a)    Den som er rettferdiggjort, den er herliggjort. (Rom.8,30.)

b)    Vi er utvalgt i ham før verdens grunnvoll ble lagt. (Ef.1,4.)

c)    Vi er oppvakt sammen med Jesus og satt inn i himmelen, i Jesus Kristus. (Ef.2,6.)

 

    Av det som er skrevet ovenfor, ser vi hvor viktig det er at vi skiller mellom den messianske jødedommen og den paulinske kristendommen. Den messianske jødedommen inneholder både fri nåde og betinget nåde, mens den paulinske kristendommen inneholder bare fri nåde hva som gjelder vandringen som troende og selve frelsen.

   Ser du forskjellen, og greier du å glede deg i dette?

 

Tingvoll den 12-1-09.

 

Oskar Edin Indergaard.

 

Back