LOVENS
BETYDNING OG FUNKSJON
Det er to
typer menigheter som er beskrevet i N.T., og det er:
a) Den messianske
menighet.
b) Den kristne
menighet.
Den første menigheten er knyttet til Moseloven og til Jesu nye lov. Jesu
nye lov, som gjelder ”Riket for Israel”, bygde på Moseloven. Den opererer med
to sett av rettferdighetsbegrep, og det er:
a) Guds
rettferdighet og
b) menneskets egen
rettferdighet.
Den første fikk jødene i troen på Jesus.
Den andre fikk de ved å holde loven. Jødene måtte både tro på Jesus og holde
loven for å få del i frelsen og for å bli bevart i den.
Den
andre menigheten er knyttet til Paulus sin undervisning. Den operer bare med en
type rettferdighetsbegrep, og det er troen på Jesus. Den jødiske loven er tatt
bort eller satt til side for denne menigheten. Vi er frelst av nåde ved tro
uten gjerninger. (Ef.2,8-9.)
Da Jesus kom første gangen, hadde han to oppgaver, og det var:
a) Han skulle
dø for all verdens synd og
b) Han skulle
opprette ”Riket for Israel”.
Da jødene som folk og nasjon ikke ville ta imot Jesus som deres frelser
og Messias, oppreiste Gud en ny mann, og det var
Paulus. Det er Paulus sin undervisning som gjelder for den kristne menigheten.
Vi finner den i hans brever.
De fleste troende ser ikke dette, og resultatet blir at de blander
sammen det som Gud har sagt til og lovet jødene med det som Gud har sagt til og
lovet den kristne menigheten. Den kristne menigheten begynte ikke på
pinsefestens dag, men den begynte med Paulus sin omvendelse utenfor Damaskus i
år 37. Han skrev selv at han var den FØRSTE som ble frelst etter den nye
ordningen. ”Det er et troverdig ord og fullt ut verd å motta at Kristus Jesus
kom til verden for å frelse syndere og blant dem er jeg DEN FØRSTE (gr.protos) (ikke største, som er en gal oversettelse), men
derfor fikk jeg miskunn, for at Jesus Kristus på meg FØRST kunne vise hele sin
langmodighet, til et FORBILDE for dem som skulle tro på ham til tidsalderlig
liv.” (1.Tim.1,15-16.)
(Det greske adverbet ”protos” betyr ikke
”størst”, men det betyr ”først”.)
Paulus fikk åpenbaringen om den nytestamentlige menigheten fra den
oppstandne Jesus. Den gjaldt HEDNINGENE og IKKE JØDENE, og den var basert på
Jesu død, oppstandelse og himmelfart. Han kalte sin lære for ”mine forskrifter”
(1.Kor.11,2.), ”mine veier i Kristus” (1.Kor. 4,17.),
”min lære” (2.Tim.3,10.) og ”mitt evangelium”. ”Men han som er mektig
til å styrke dere etter MITT EVANGELIUM og Jesu Kristi forkynnelse, etter
åpenbaringen av den HEMMELIGHET som har vært fortidd fra tidsalderlige tider,
men Nå er kommet for lyset og ved profetiske Skrifter (Paulus sine Skrifter)
etter den tidsalderlige Guds befaling kunngjort for alle folkeslag for å virke
troens lydighet. ”(Rom.16,25-26.)
Paulus sin lære var ikke lik med apostlenes lære, som angikk ”Riket for
Israel”. Han hadde ikke lært den av noe menneske (ikke apostlene), men av Jesus
Kristus. ”Jeg kunngjør dere, brødre, at det evangelium som er blitt forkynt av
meg, ikke er menneskeverk, for heller ikke har jeg mottatt det eller lært det
av noe menneske, men ved Jesu Kristi åpenbaring.” (Gal.1,11-12.)
Den åpenbaringen som Paulus mottok var en HEMMELIGHET. Den var skjult i
og hos Gud helt inntil Paulus fikk åpenbart den. ”hvorav dere, når dere leser
det, kan kjenne min innsikt i Kristi hemmelighet, som i de forrige generasjoner
ikke er blitt kunngjort for menneskenes barn således som den NÅ er blitt
åpenbart for hans hellige apostler og profeter (menighetens apostler og
profeter) i (av) Ånden.” (Ef.3,4-5.)
I denne artikkelen skal vi behandle lovens betydning og funksjon for de
to menighetstypene som er beskrevet i N.T. Hva som
gjelder selve begrepet ”loven”, så er det en dårlig oversettelse av ordet ”Torah”. Det betyr ikke bare lovregler, men det betyr ”lære”
eller ”instruksjon”. Torah er hele innholdet i de
jødiske Skriftene helt fra Abraham av og til og med de jødiske Skriftene i N.T.
Jesus tok ikke bort jødenes Torah ved sitt
komme og ved sin forsoning. Han fylte den med delvis nytt innhold. Han sa om seg
selv at de gammeltestamentlige Skriftene vitnet om ham. ”Dere ransaker
Skriftene, fordi dere tenker at i dem har dere tidsalderlig liv, og det er de
som vitner om meg.” (Joh.5,39.)
Jesus opphevet ikke loven for jødene og for den messianske menigheten.
Han oppfylte den. Jesus sa: ”Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve
loven og profetene. Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle.”
(Mat.5,17.)
Dette betyr følgende forhold:
a) Han oppfylte
alle kravene i Moseloven for jødene og la på den måten en nytt frelsesgrunnlag
for den messianske menigheten.
b) Han oppfylte
alt det som stod om ham i Torahen inntil hans
himmelfart. Resten skal han oppfylle ved sin gjenkomst.
c) Han tolket
loven på en rett måte. Han tok bort de mange lovereglene som rabbinerne og de
skriftlærde hadde lagt til Moseloven i årenes løp, og som ikke stemte med
Skriften.
d) Han utdypet
og skjerpet loven i vandringen for jødene. Han laget en ny lov som var basert
på Moseloven. ”Dere har hørt at det er sagt (i Moseloven): Du skal ikke drive
hor. Men jeg sier dere at hver den som ser på en kvinne for å begjære henne,
har alt drevet hor med henne i sitt hjerte.” (Mat.5,27-28.)
Jesu nye lov peker framover mot ”Riket for Israel”. I dette Riket skal
den moralske standarden være mye høyere enn den er i dag, for både satan og de
onde åndene skal være fengslet i avgrunnen i 1000 år. (Joh.Åp.20,2.)
Loven er ikke opphevet for jødene. De ser på den som deres
bryllupskontrakt med Gud og Messias. Den skal komme tilbake
igjen i ”1000 års-riket”. Den kristne menighets
tidsperiode er en parantes i Guds løfter til jødene. Paulus,
som fikk åpenbart de forskjellige hemmelighetene angående den kristne
menigheten, skrev også at jødenes lov ikke var opphevet, men at den fortsatt gjaldt
for jødene. ”og jeg er blitt som en jøde for jødene, for å vinne jøder (for den
kristne menigheten), for dem SOM ER UNDER LOVEN, som en som er under loven- om jeg enn ikke selv er under loven-
for å vinne dem som er under loven, for dem som er uten lov, er jeg blitt som
en som en som er uten lov- om jeg enn ikke er lovløs for Gud, men lovbundet
ovenfor Kristus- for å vinne dem som er uten lov.” (1.Kor.9,20-21.)
”Da de (de messianske jødene) hørte det (om Guds store gjerninger blant
hedningene) priste de Gud, og så sa de til ham (Paulus): Du ser, bror, hvor
mange titusener det er blant jødene som har tatt ved troen, og alle er de
NIDKJÆRE FOR LOVEN.” (Ap.gj.20,21.)
Det er mange som hevder, at de krav som Jesus stilte til jødene før Golgata, ble OPPHEVET ved Jesu forsoning. Dette er ikke
rett. I jødenes misjonsbefaling i Matteus 28,20 står det at apostlene skulle
lære ALT DET, som Jesus hadde befalt dem under sitt jordeliv. ”og lærer dem å
holde alt det jeg har befalt dere.” Dette går da blant annet på Jesu bud og
skjerpelse av loven.
Det er en kontinuitet mellom Jesu forkynnelse i evangeliene og de
jødiske Skriftene. Apostlene lærte videre det som Jesus hadde lært dem.
Vi skal i det følgende ta med en del Skriftord fra de jødiske Skriftene
i N.T. for å vise at Jesus STILTE KRAV til de av
jødene som ønsket å få del i Guds rike, som er det samme som ”Riket for
Israel”. Frelsen i den messianske jødedommen er basert både på troen på Jesus
og en ytre oppfyllelse av loven. Loven er ikke opphevet for jødene. ”For jeg
sier dere: Dersom deres rettferdighet (etisk rettferdighet) ikke overgår de
skriftlærdes og fariseernes (rettferdighet), kommer dere ingenlunde inn i Himlenes
Rike (”Riket for Israel”).” (Mat.5,20.)
”Derfor skal dere være fullkomne (etisk fullkomne), likesom deres
himmelske Fader er fullkommen (helt fullkommen).” (Mat.6,48.)
”døm ikke, for at dere ikke skal dømmes, for med den samme dom som dere
dømmer med, skal dere dømmes, og med det samme mål som dere måler med, skal
dere måles igjen.” (Mat.7,1-2.)
”Hvert tre som ikke bærer god frukt (holder loven), blir hugget ned og
kastet på ilden.” (Mat.7,19.)
”Selg det dere eier og gi almisse.” (Luk.12,33.)
”Således kan da ingen være min disippel uten at han oppgir alt det han
eier.” (Luk.14,33.)
”og de skal gå ut (den legemlige oppstandelsen). De som har gjort godt
(holdt loven) til livets oppstandelse. De som har gjort ondt (ikke holdt loven)
til dommens oppstandelse.” (Joh.5,29.)
”Om noen ikke blir i meg, da kastes han ut som en grein og visner, og de
sankes sammen og kastes på ilden.” (Joh.15,6.)
”for vi har fått del med Kristus, såfremt vi holder vår første fulle
visshet fast inntil enden.” (Hebr.3,14.)
”Jag etter fred med alle og etter helliggjørelse (den etiske helliggjørelsen),
for uten helliggjørelse skal ingen se Gud.” (Hebr.12,14.)
”Dere ser at mennesket blir rettferdiggjort ved gjerninger, og ikke ved
tro alene.” (Jakob.2,24.)
”Mine barn! La ikke noen forføre dere! Den som gjør rettferdighet
(holder loven), er rettferdig, likesom han (Jesus) er rettferdig.” (1.Joh.3,7.)
”Og den som holder hans bud, blir i ham og han i ham, og på dette kjenner vi at han blir i oss, av den Ånd som han gav
oss.” (1.Joh.3,24.)
”Hver den som slår inn på avveier og ikke blir i Kristi lære (den
messianske læren), han har ikke Gud. Den som BLIR I LÆREN, han har både Faderen
og Sønnen.” (2.Joh.9.)
”Kom derfor i hu hva du har falt ifra, og omvend deg og gjør de første
gjerninger, ellers kommer jeg over deg og vil flytte din lysestake fra dens
sted, viss du ikke omvender deg.” (Joh.Åp.2,5.)
”Jeg kommer snart. Hold fast på det du (den messianske menigheten i Filadelfia), for at ingen skal ta din krone!” (Joh.Åp.3,11.)
På samme måten som det ble stilt krav til jødene i vandringen som
troende i gammel-testamentlig tid, ble det også stilt
krav til jødene i den messianske tiden i Israel. Denne tiden begynte med
døperen Johannes og den utviklet seg videre ved Jesu og apostlenes forkynnelse.
I den messianske tiden ble det stilt krav til jødene for at de kunne få
del i ”Riket for Israel”, som var nær på Jesu tid. Dette kunne være krav både
som en forutsetning for frelsen og krav i vandringen.. ”Og se, det kom en til
ham (Jesus) og sa: Mester! Hva GODT SKAL JEG GJØRE for å få tidsalderlig liv
(et liv i den messianske tidsalderen)? Men han sa til ham: Hvorfor spør du meg
om det gode? Det er bare en som er god. Men vil du gå inn til livet, da HOLD
BUDENE!” (Mat.19,16-17.)
”Dersom dere holder mine bud, da blir dere i min kjærlighet, likesom jeg
har holdt min Faders bud og blitt i hans kjærlighet.” (Joh.15,10.)
Den nåden, som kommer til uttrykk i de jødiske Skriftene, er BETINGET av
at jødene holdt Jesu bud og forskrifter. Den, som ikke holdt den messianske
loven, fikk ikke del i Guds rike.
Jesu utvidelse av Moseloven
hører ikke med til frelsegrunnlaget for den kristne menigheten. Det kom EN NY
TID med Paulus. I den nye tidsperioden, som vi kaller for den frie nådens
tidsperiode, er vi frelst av nåde ved tro uten gjerninger. (Ef.2,8-9.) Den
jødiske loven er tatt bort som grunnlag for frelsen. Vi er ikke forpliktet på
jødenes lov. Jesus tok bort og satte den jødiske loven til side for den kristne
menigheten på Golgata. ”i det han (Jesus) ved sitt
kjød (Jesu død på korset) AVSKAFFET DEN LOV som kom med bud (de 10 bud) og
forskrifter (forskriftene i Moseloven), for at han ved seg selv kunne skape de
to (jøder og hedninger) til et nytt menneske (den kristne forsamlingen), i det
han gjorde fred.” (Ef.2,15.)
”og utslettet skyldbrevet mot oss, som var skrevet med bud (de 10 bud),
det som gikk oss imot, og det TOK HAN BORT i det han naglet det til korset.”
(Kol.2,14.)
Dette betyr ikke at vi ikke har lover og regler for den kristne
menigheten. Paulus gav oss ca. 400 formaninger i sine brev. De hører ikke med
til selve frelsesgrunnlaget, men de hører med til den troendes vandring. Vi er
frelst- ikke på grunn av gjerninger- men de gode
gjerningene er en naturlig følge av at vi er frelst. Vi er frelst for å gjøre
gode gjerninger. ”For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode
gjerninger, som Gud forut har lagt ferdige, at vi skulle vandre i dem.”
(Ef.2,10.)
Paulus sin lære om den frie nåden og den kristne menighets forhold til
loven ble tatt opp på apostelmøtet i Jerusalem i året 50. Der ble det bestemt
at HEDNINGENE IKKE SKULLE HOLDE MOSELOVEN. Den gjaldt ikke for dem. (Ap.gj.15.),
men den gjaldt fortsatt for jødene
Det var ikke noe i veien med Moseloven. Den var både god, hellig og rettferdig
(Rom.7,12), men da ingen av jødene kunne oppfylle den til egen frelse, innførte
Gud en ny og bedre pakt, og det var den nye pakten i Jesu blod. ”For hadde hin
første (Moseloven) vært ulastelig, da var det ikke søkt rom for en annen. Det
er jo lastende ord han taler til dem (jødene) når han sier: Se, de dager
kommer, sier Herren, da jeg vil opprette EN NY PAKT med Israels hus og med
Judas hus.” (Hebr.8,7-8.)
Frelsespantet
i den nye pakten i Jesu blod er Den Hellige Ånd. Den skulle bevirke at jødene
kunne oppfylle de nye krav, som Jesus stilte til dem. ”Min Ånd vil jeg gi inneni
dere, og jeg vil gjøre at dere følger mine bud og holder mine lover og gjør
etter dem.” (Esek.36,27.)
På samme måten som Moseloven stod i frelsens tjeneste i den gamle pakts
tid, stod også Jesu nye og skjerpede lov i frelsens tjeneste for jødene i den
messianske forsamlingen. ”For Moses skriver av rettferdigheten av loven: Det
menneske, som gjør disse ting (holder loven), skal leve ved dem.”
(Rom.10,5.)
”men loven har ikke noe med troen (Paulus sin lære) å gjøre, men: Den
som gjør det (oppfyller Jesu bud) skal leve ved det.” (Gal.3,12.)
Det er HELT FEIL å hevde at loven ikke er et EVANGELIUM (godt budskap),
for det er den. Den som oppfylte den etiske delen av loven, skulle i
forlengelse av dette få del i frelsen. Det var ingen frelse for jødene i den
messianske forsamlingen verken før Jesus, under Jesu liv eller helt til
templets ødeleggelse i år 70 uten at jødene måtte oppfylle Jesu nye lov.
Brevet til Hebreerne hevder også at Moseloven er et evangelium. ”For det
GLADE BUDSKAP er og forkynt for oss (den messianske forsamlingen), likesom for
hine (jødene i gammel-testamentlig tid), men ordet
som de hørte, ble dem til ingen nytte, fordi de ikke ved troen var smeltet
sammen med dem (de messianske jødene i gammel-testamentlig
tid) som hørte det.” (Hebr.4,2.)
I tillegg til at jødene måtte holde loven i vandringen som troende,
måtte de også komme til tro på Jesus som jødenes frelser og Messias.
De messianske jødene greidde det, men mange av jødene greidde det ikke, for de
mente at de kunne oppfylle loven til egen frelse, men det går ikke. ”Hva skal
vi da si: At hedninger, som ikke søkte rettferdighet, de vant rettferdighet,
men det var rettferdigheten av tro. Israel derimot, som søkte rettferdighetens
lov, de vant ikke frem til denne lov. Hvorfor det? Fordi de ikke søkte den ved
tro, men ved gjerninger, for de støtte an mot snublesteinen, som skrevet er:
Se, jeg legger i Sion en snublestein og en
anstøtsklippe. Den som tror på ham, skal ikke bli til skamme.” (Rom.9,30-33.)
De av jødene, som ønsket å få del i ”Riket for Israel”, måtte underlegge
seg både Jesu krav og Guds nåde.
Når vi
leser de jødiske Skriftene i N.T., ser vi at syndenes
forlatelse og medlemskapet i Guds Rike ikke er basert på den frie nåden, men det
er basert på den betingede nåden og troen på Jesus. Ordet ”DERSOM”, som gir
uttrykk for betingelse, vil derfor være et nøkkelord i den messianske
forkynnelsen. ”For jeg sier dere: DERSOM deres rettferdighet (eller allmissegivning) ikke overgår de skriftlærdes og
fariseernes, kommer dere på ingen måte inn i Guds rike.” (Mat.5,10.)
”For DERSOM
dere forlater menneskene deres overtredelser, da skal deres Fader også forlate
dere, men DERSOM dere ikke forlater menneskene deres overtredelser, da skal
heller ikke deres Fader forlate deres overtredelser.” (Mat. 6,14-15.)
”DERSOM dere
blir i meg, og mine ord (Jesu bud) blir i dere, da bed om hva dere vil, og dere
skal få det.” (Joh.15,7.)
”DERSOM dere holder mine bud (loven), da blir dere i min kjærlighet,
likesom jeg har holdt min Faders bud og blitt i hans kjærlighet.” (Joh.15,10.)
”for DERSOM du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt
hjerte tror at Gud oppvakte ham fra de døde, da skal du bli frelst.”
(Rom.10,9.) (Dette Skrift-ordet er
sagt til den messianske forsamlingen og ikke til den kristne menigheten.
Brevet til Romerne, kapittel 10 omhandler jødene på Paulus sin tid.)
”DERSOM vi bekjenner våre synder, er han
trofast og rettferdig, så han forlater oss syndene og renser oss fra all
urettferdighet.” (1.Joh,1,9.)
Paulus brukte også ordet ”DERSOM” i sin forkynnelse, men det lå ikke
noen betingelse eller krav i det. ”Men DERSOM hans Ånd, som oppvakte Jesus fra
de døde, bor i dere, da skal han som oppvakte Kristus fra de døde, også levendegjøre deres dødelige legemer ved sin Ånd, som bor i
dere.” (Rom.8,19.)
”Derfor, DERSOM noen er i Kristus, da er han (hører med til) en ny
skapning (den kristne menigheten, det gamle (den messianske jødedommen) er
forganget, se alt er blitt nytt (den paulinske læren.) (2.Kor.5,17.)
Det kom en
helt ny tid med Paulus. Han kom med et HELT NYTT FRELSESPRINSIPP i forhold til
den messianske jødedommen, og det var at medlemmene i den kristne menigheten
ble frelst av nåde alene uten oppfyllelse av bud og påbud. Dette budskapet blir
betegnet som en HEMMELIGHET, som ikke hadde blitt åpenbart før enn ved Paulus
sin forkynnelse. (Ef.1-3.)
I den nye
tidsperioden blir jøder og hedninger satt på lik linje. Jødene har ingen
forrett til Guds rike slik som de hadde i Rikets forkynnelse. ”For han er vår
fred, han som gjorde de to (jøder og hedninger) til ett og nedrev gjerdets
skillevegg, fiendskapet, i det han ved sitt legeme AVSKAFFET den lov som kom
med bud (DE 10 BUD) og forskrifter (forskriftene i Moseloven), for at han ved
seg selv kunne skape de to (jøder og hedninger) til et nytt menneske (den
kristne forsamlingen), i det han gjorde fred og forlike dem begge i ett legeme
(den kristne menigheten) med Gud ved korset, i det han gjorde fred.”
(Ef.2,14-15.)
Det er på
bakgrunn av den nye pakten i Jesu blod og på grunn av lovens utilstrekkelighet
til å frelse jødene, at Paulus kom med en del NEGATIVE UTSAGN om loven. Han
hadde selv prøvd å holde den til egen frelse, men det gikk ikke. I stedet for å
gi liv, førte den til at han døde i åndelige betydning. ”Jeg levde en tid uten
lov, men da budet (loven) kom (begynte å virke), ble synden levende igjen. Jeg
derimot døde (døde i åndelig forstand), og budet (loven) som var til liv
(skulle gi liv), det ble funnet å være meg til død, for synden tok anledning
(benyttet seg av) budet og dåret (bedrog) og drepte meg ved det.” (Rom.7,9-11.)
”som (Jesus) gjorde
oss duelige til å være tjenere for en ny pakt, ikke
for bokstav (Moseloven), men for Ånd, for bokstaven slår i hjel (fører til
åndelig død), men Ånden gjør levende. Dersom da dødens tjeneste (Moseloven
kunne ikke frelse noen), som med bokstaver var innhugget i steiner (de 10 bud)
fremtrådte i herlighet, så at Israels barn ikke tålte å se på Mose åsyn for
hans åsyns herlighets skyld, som dog svant, hvor skal da ikke Åndens tjeneste
enn mer være i herlighet.” (2.Kor.3,6-8.)
”Kristus
kjøpte oss (både jøder og hedninger) fri fra lovens forbannelse, i det han ble
en forbannelse for oss- for det er skrevet: Forbannet
er hver den som henger på et tre.” (Gal.3,13.)
Vi, som er
kommet til tro på Jesus, har en DOBBELT ÅNDELIG NATUR. Det er det nye livet,
som er perfekt, og det er den gamle naturen (kjødet), som aldri blir perfekt,
men i og med at vi er død sammen med Jesus, så kan ikke kjødet og de onde
gjerningene, som vi gjør, forhindre at vi er frelst. Den onde naturen, som vi
har, kan ikke forbedres, men vi kan ha seier over den synden som er i vårt
kjød. Dette kaller vi for helliggjørelsen, og den angår både ånd, sjel og
legeme. ”Men han selv, fredens Gud, hellige dere helt gjennom, og gid deres
ånd, sjel og legeme må bevares fullkomne, ulastelige ved vår Herre Jesu Kristi
komme.” (1.Tess. 5,23.)
Når vi gjør
synd i kjødet, er det ikke lenger VI som gjør det (for vi er en ny skapning),
men det er DEN SYNDEN som bor i oss. ”men NÅ er det ikke mere
jeg som gjør det (synder), men synden som bor i meg (i mitt kjød).” (Rom.7,17.)
Dette sa ikke
Paulus for å avskrive seg ansvaret for den synden som var i hans kjød, men det
var en naturlig konsekvens av at han var død sammen med Jesus og hadde oppstått
til et nytt liv.
Vi, som er
død sammen med Jesus, er død fra følgende ting og forhold:
a) Vi er DØD
FRA SYNDEN. ”Hva skal vi da si? Skal vi holde ved i synden, for at nåden skal
bli større? Langt derifra (det må ikke skje). Vi som er avdød fra synden,
hvorledes skulle vi ennå leve i den (det er en umulighet)?” (Rom.6,1-2.)
b) Vi er DØD
FRA MOSELOVEN (og hvilken som helst annen lov). ”Derfor, mine brødre, døde også
dere fra loven ved Kristi legeme (Jesu forsoning), for at dere skulle høre en
annen (Jesus) til, ham som er oppstanden fra de døde, så vi kan bære frukt for
Gud.” (Rom.7,4.)
c) Vi er DØD
FRA KJØDET. ”Da vi jo vet dette at vårt gamle menneske (kjødet) ble korsfestet
med ham for at syndelegemet (kjødet) skulle bli til intet, så vi ikke mer skal
tjene synden.” (Rom.6,6.)
d) Vi er DØD
FRA VERDEN. ”Men det være langt fra meg å rose meg
uten av vår Herre Jesu Kristi kors, for ved det er verden blitt korsfestet for
meg og jeg for verden.” (Gal.14.)
e) Vi er DØD
FRA VERDENS BARNELÆRDOM. Det er de forskjellige filosofiske og religiøse
systemer som verden byr på. Det er ikke frelse i dem. ”Er dere avdød med
Kristus fra verdens barnelærdom, hvorfor gir de dere da, som om dere levde i
verden, slike bud:” (Kol.2,20.)
Den, som er kommet til tro på Jesus i inneværende tidshusholdning, er SIKRET
FRELSEN. Vi er allerede her og nå satt inn i himmelen i Jesus Kristus (Ef,2,6.). Den synden, som vi gjør i kjødet, har ingen ting
med frelsens sikkerhet å gjøre, men den teller med når nådelønnen skal
utbetales. ”om ens verk brenner opp, da skal han tape lønnen, men selv skal han
bli frelst, dog således som gjennom ild.” (1.Kor.3,15.)
Vi må skille mellom den POSISJONEN som vi har i Kristus, og den STATUSEN
som vi har i vårt kristenliv. Den første er god mens den andre kan være god,
mindre god eller til og med dårlig.
Dette kan ikke gjentaes for ofte, for det er på dette punktet at store
deler av forkynnelsen tar feil. Den hevder at rettferdiggjørelsen baserer seg
på Jesu forsoning, men at gjerningene kan influere på vår endelige frelse. Dette
er galt. Det rette synet er at gjerningene ikke har noen som helst betydning for
vår frelse. Den er sikret en gang for alle troende, men det å leve et dårlig
kristenliv er ikke i samsvar med det nye livet som vi har fått.
Den, som er en gjenfødt kristen, kan ikke falle ut av Guds frelsende og
bevarende nåde, men han kan falle ut av den helliggjørende og voksende nåden.
(Se min bok: Matteus Evangeliet. Jesu Liv og Lære. Kapittel: De forskjellige
typer nåde. Se også min bok: Jødedom og Kristendom. Jesus og Paulus. Kapitlene:
En gjenfødt kristen kan ikke falle ut av nåden og Den frie nåden.)
Den messianske menigheten var også avdød fra synden, Moseloven, kjødet,
verden og verdens barnelærdom. Dette var tatt bort ved Jesu forsoning. ”Han som
bar våre synder på sitt legeme opp på treet, for at vi skal avdø fra våre
synder og leve for rettferdigheten, han ved viss sår vi har fått legedom.” (1.Pet.2,24.)
”og han er en soning for våre synder, dog ikke bare for våre, men og for
hele verdens.” (1.Joh.2,2.)
Rettferdiggjørelsen er lik for de to menighetstypene, men i og med Jesu
nye og utvidede lov gjaldt i vandringen for de troende, så telte også
vandringen med for frelsens utfall for den messianske menigheten. Vi må ikke
blande sammen de to menighetstypene som er beskrevet i N.T.
Her er det TO FORSKJELLIGE PROGRAM som er beskrevet. Det er RIKETS PROGRAM og
DEN KRISTNE MENIGHETS PROGRAM. I det første er frelsen avhengig av vandringen
som troende, mens i det andre er frelsens sikret.
Når man blander sammen disse to programmene og trekker det jødiske
programmet inn i den kristne menighets program, så får det følgende uheldige konsekvenser:
a) Man blir
usikker på sin egen frelse.
b) Man forstår
ikke den kristne menighets egenart.
c) Man forstår
ikke den messianske menighetens egenart.
d) Man blandet
sammen vår posisjon i Kristus og vår status som kristne.
Den kristne menigheten er frelst av nåde ved tro UTEN GJERNINGER. Den
messianske menigheten er frelst av nåde ved tro PLUSS GJERNINGER.
Vi har mange utsagn i de jødiske Skriftene som forteller oss, at den
troende kan falle ut av Guds frelsende og bevarende nåde. ”men Kristus som Sønn
over hans hus (den messianske menigheten) og hans hus er vi, såfremt
(betingelse) vi holder vår frimodighet og det håp som vi roser oss av, fast
inntil enden.” (Hebr.3,6.)
”Se til, brødre, at det ikke i noen av dere (de troende) har et ondt,
vantro hjerte, så han faller fra den levende Gud, for vi har fått del med
Kristus, såfremt (betingelse) vi holder vår første fulle visshet fast inntil
eden.” (Hebr.3,12-13.)
”For det er umulig at de som engang har blitt opplyst og har smakt den
himmelske gave og fått del i Den hellige Ånd og har smakt Guds gode ord og den
kommende verdens krefter (Rikets krefter), og så faller fra, atter kan fornyes
til omvendelse, da de på ny korsfester Guds Sønn for seg og gjør ham til
spott.” (Hebr.6,4-6.) (Se også Hebr.10,24-31.)
”men den rettferdige, ved tro skal han leve, og dersom han unndrar seg,
har min sjel ikke lyst til ham. Men vi er ikke av de som unndrar seg til
fortapelse. Vi er av de som tror til sjelens frelse.” (Hebr.10,38-39.)
”Jag etter fred med alle og etter helliggjørelse, for uten
helliggjørelse skal ingen se Gud.” (Hebr.12,14.)
”Ekteskapet være i akt og ære hos alle, og
ektesengen usmittet, for ekteskapsbrytere skal Gud dømme.” (Hebr.13,4.)
”For dommen (Guds dom) skal være ubarmhjertig mot dem som ikke har gjort
barmhjertighet (gjerning), men barmhjertigheten roser seg mot dommen.”
(Jak.2,13.)
”Derfor, brødre, legg enn mer vekt å gjøre (gjerning) deres kall og
utvelgelse fast! For når dere gjør (gjerning) disse ting, da skal dere
ingenlunde snuble.” (2.Pet.1,10.)
”For om de har flyktet bort fra verdens urenhet ved å ha lært vår Herre
og frelser Jesus Kristus å kjenne, og så atter lar seg fange av den og ligger
under for den, da er det siste blitt verre med dem enn det første. For det var
bedre for dem at de ikke hadde kjent rettferdighetens vei, enn at de kjente den
og så vendte seg bort fra det hellige bud som var overgitt dem.” (2.Pet.2,20-21.)
”Men jeg har imot deg at du har forlatt din første kjærlighet. Kom
derfor i hu hva du er falt fra, og omvend deg og gjør de første gjerninger,
ellers kommer jeg over deg og vil flytte din lysestake fra dens sted, dersom du
ikke omvender deg.” (Joh.Åp.2,4-5.)
”Bli våken, og styrk (gjerning) det annet, som
var på vei til å dø” for jeg har ikke funnet dine gjerninger fullkomne for min
Gud. Kom derfor i hu hvorledes du har lært og hørt, og
ta vare på det og omvend deg! Dersom du da ikke våker, skal jeg komme som en
tyv, og du skal ikke vite hva stund jeg kommer over deg.” (Joh.Åp.3,2-3.)
Vi vet at Jesus er død for all verdens synd, men til tross for det så
operer den messianske jødedommen med to typer av synd, og det er:
a) Synd som kan
bli tilgitt og
b) Synd som
ikke kan bli tilgitt. ”Dersom noen ser sin bror gjøre EN SYND SOM IKKE ER TIL
DØDEN, da skal han bede, og han skal gi ham liv- jeg
mener dem som ikke synder til døden. Det er SYND TIL DØDEN. Det er ikke om den
jeg sier, at han skal bede. Enhver urettferdighet er synd, og der er synd som
ikke er til døden.” (1.Joh.,5,16-17.)
I den messianske jødedommen var følgende synder synd til døden:
a) Bespottelse mot Den Hellige Ånd.
(Mat.12,31.)
b) Det forholdet at de troende jøder
ikke holdt Herrens bud. (Joh.15,10.)
c) Det forholdet at de troende jødene
gikk over til den rabbinske jødedommen eller over til hedenskapet. (Hebr.
6,4-6.)
Paulus
opererer ikke med to typer synd overfor de troende. Den som er gjenfødt og
frelst, er sikret frelsen. ”og dem som han RETTFERDIGGJORDE, dem har han også
HERLIGGJORT.” (Rom.8,30.) (Den tiden, som her er brukt på
gresk, er på gresk ”aorist”. Den beskriver en
hendelse som ER AVSLUTTET I FORTIDEN, og som skjedde plutselig. Det skjedde
SAMTIDIG at vi både ble rettferdiggjort og herliggjort.)
Den kristne menigheten er utvalgt fra FØR VERDENS GRUNNVOLL ble lagt
(Ef.1,4.), men den messianske menigheten ble utvalgt FRA VERDENS GRUNNVOLL BLE
LAGT (Mat.25,34.). Utvelgelsens grunnlag er forskjellig for de to
menighetstypene. Den kristne menigheten er utvalgt på grunn av TROEN ALENE mens
den messianske menigheten er utvalg på grunnlag av TRO PLUSS GJERNINGER.
De som er utvalgt til å arve
frelsen i den kristne menigheten har derfor en ABSOLUTT UTVELGELSE. De som er
utvalgt fra den messianske menigheten til å arve frelsen har en BETINGET
UTVELGELSE.
I den kristne menigheten er det en UMULIGHET å falle fra TROEN og
FRELSEN. I den messianske menigheten er det en MULIGHET å falle fra TROEN og
FRELSEN.
Når vi
sammenligner utsagn fra de jødiske Skriftene med Paulus sine utsagn i hans brev
om frelsens basis og sikkerhet, ser vi at det er TO FORSKJELLIGE
FRELSESPROGRAM, som er beskrevet i N.T. Kirken og de
kristne organisasjonene ser og forstår ikke dette. Deres budskap blir derfor
uklart og galt. De liker heller å predike om FRELSENS USIKKERHET enn om
FRELSENS SIKKERHET.
Den kristne menigheten er en 2000- årig parantes i Guds planer med
jødene. Jødene er fortsatt Guds folk, men på grunn av vantro er de blitt satt til
side i snart 2000 år. Etter den kristne menighets bortrykkelse
vil jødene igjen komme inn som Guds folk. De skal da være Guds konger og prester på jorden i ”1000
års-riket”.
I ”Riket for
Israel” vil også Jesu og apostlenes lære komme tilbake igjen. Frelsen i denne
tiden vil være basert på troen på Jesu forsoning og overholdelse av Jesu nye
lov. På samme måten som den kristne forsamlingen er en parantes
i Guds planer med Israel, vil også den paulinske forkynnelsen om den frie nåden
være en parantes i frelseshistorien. Den jødiske
loven, som er satt til side eller opphevet i inneværende tidshusholdning, vil
komme tilbake igjen i Rikets tid. Den som ikke vil underordne seg Rikets lover
og Jesus som kongen i Riket, får ikke del i frelsen og i Riket.
Tingvoll den 2-9-07 og den 26-9-07
Oskar Edin Indergaard.