GOD LEDER I DAGENMAGAZINET
Den 3-2 hadde sjefredaktør Odd
Sverre Hove en meget god kommentarartikkel om lignelsen om ”arbeiderne i
vingården”. (Mat.20,1-16.) Han kalte kommentarartikkelen: ”En ganske stor
vingård”.
Han poengterte sterkt DET JØDISKE ASPEKTET
ved denne lignelsen. Han skrev: ”For Bibelens opprinnelige vingårdslignelser er
av vesen og natur jødiske.”
Han skrev også: ”Når Jesus i nytestamentlige
vingårdslignelser sammenligner Guds rike med en vingård, handler det ikke om
erstatningsteologi.”
Han skrev videre: ”Også den nye pakts
paktsfolk er først og fremst av jødisk slag. … Og Guds endetidsplaner
er like jødiske i NT. som i GT.”
Dette er helt korrekte vurderinger, og det
gleder storlig mitt hjerte å lese slike vurderinger. Dette er ikke erstatningsteologi,
men det er sann bibelsk teologi som vi må glede oss over, og vi må bare håpe på
at så mange som mulig av kristenfolket våkner opp for det jødiske aspektet ved
Jesu og apostlenes forkynnelse.
I forlengelse av dette må vi også be om og
håpe på at så mange kristne som mulig må abonnere på DagenMagazinet.
Den er en av de få kristelige avisene/bladene i Norge som gir oss en
forholdsvis god veiledning på dette området.
Vi må også be om og håpe på at kristenfolket
våkner opp for Bibelens sannheter og det jødiske aspektet ved Det Nye
Testamentet.
Jeg har lenge etterlyst det jødiske aspektet
ved Det Nye Testamente både i bøker, artikler og taler opp gjennom årene, men
det har vært en tyv, som har herjet blant kristenfolket i snart 2000 år, og det
er den såkalte erstatningsteologien. Den forsøker å ta fra Israel og jødene det
som Gud har lovet dem i sitt ord.
Jeg var også i kirken forrige søndag hvor
denne lignelsen ble fortolket, men jeg hørte ikke noe om det jødiske aspektet
ved den. De som har stått fremst i kampen for å fremme erstatningsteologien, er
teologene. De setter et skille ved Golgata og mener
at etter Golgata får vi kirkens tid. Dette er gal
teologi, for Guds planer med Israel og jødene går UENDRET inn i Det Nye
Testamente. Jesu og apostlenes forkynnelse både før og etter Golgata angår Riket for Israel og ikke kirken.
Vi må derfor inkorporere Jesu og apostlenes
forkynnelse i Den nye pakten i Jesu blod. Mose Torah
ble ikke opphevet på Golgata, men en del av den ble
oppfylt der. (Mat.5,17-18.)
Jesu og apostlenes forkynnelse bygde videre
på store deler av Mose Torah. Vi kan kalle Den nye
pakten i Jesu blod for ”Den nye Torah”.
Det har vært vanlig i den kristne
forkynnelsen å sette Mose Torah opp mot nåden. Dette
er en helt gal forståelse av Mose Torah. Den består
både av krav og av nåde. Jødene måtte gå inn under begge prinsippene dersom de
ville arve Guds rike, som på det tidspunktet var ensbetydende med Riket for
Israel.
Det er ikke Jesus og apostlene som er lærere
for den kristne menigheten, men det er Paulus. (Rom.11,13.) Han fikk sin
undervisning fra Jesus. (Rom.16,25-26.) Den er basert utelukkende på nåde når
det gjelder frelsen. Hva som gjelder gjerningene, så teller de med når nådelønnen
skal utbetales (1.Kor.3,10-15.), men de kan ikke
oppheve den fri nåden som gir oss frelsen. Vi må skille mellom vår posisjon i
Kristus og vandringen som troende.
Det er langs disse linjene vi må tenke
dersom vi skal ha en riktig forståelse av innholdet i Det Nye Testamente. Jeg
ønsker hele kristenfolket lykke til med en riktig forståelse av innholdet i Det
Nye Testamente, men for at det skal kunne skje, må vi fornekte
erstatningsteologien og alt dets vesen.
Tingvoll den 5-2-09.
Oskar Edin
Indergaard. oskaredi@online.no