KRISTENLEDERE OG MISJONSBEFALINGEN

 

 

   Runar Iversen har et leserinnlegg med denne tittelen i Magazinet av den 19-12. Han tar utgangspunkt i Jesu forkynnelse og spør: ”hvor mye av Jesu ord (er det) som skal ha gyldighet for oss.” Det ser ikke ut til at han avviser, at det er en del i Jesu forkynnelse, som ikke angår den kristne menigheten. Det kunne ha vært interessant om han utdypet dette.

   Han er derimot imot at vi betrakter Fadervåret som en jødisk bønn, som ikke angår den kristne menigheten, og han begrunner det med avslutningsordene i misjonsbefalingen i Matteus 28,18-20, der det står: ”I det dere døper dem i Faderens, Sønnens og Den Hellige Ånds navn og LÆRER DEM Å HOLDE ALT DET SOM JEG HAR BEFALT DERE.”

   Det er klart at dersom vi skal holde, alt det som Jesus befalte, så er også Fadervåret inkludert i dette.

   Det er en logikk i denne slutningen, men det er bare det at når vi undersøker Jesu undervisning, så er den knyttet til overholdelse av Moseloven og Jesu første undervisning.

   Da Jesus kom første gangen, kom han ikke med tilbudet om opprettelsen av den kristne menighet, men han kom med tilbudet om Riket for Israel. Da jødene som folk og nasjon ikke ville ta imot dette tilbudet, oppreiste Gud Paulus. Han hadde sitt budskap fra den oppståtte Jesus, men nå gjaldt forkynnelsen ikke lenger Riket for Israel, men den gjaldt uttagelsen av den kristne menigheten. Det er Paulus forkynnelse som gjelder i dag.

   Når vi analyserer Jesu forkynnelse, så er den knyttet både til lov og til nåde. Han stilte krav til jødene, for at de kunne komme inn i Riket for Israel. Slike krav var at de måtte selge det de eide og dele med andre, at de måtte holde Loven, at de måtte tilgi hverandre, for selv å få tilgivelse, at de måtte bekjenne sine synder, for selv å få syndenes forlatelse, og at de måtte holde budene, for å få del i Guds rike.

   Dette er krav som vi ikke finner igjen i Paulus forkynnelse. I hans forkynnelse er vi frelst av nåde ved tro uten gjerninger. (Ef.2,8-9.)

   Etter som jeg ser det, gjelder både Fadervåret og misjonsbefalingen i Matteus 28,18-20 jødene og Riket for Israel. (Se min bok: Matteus Evangeliet. Jesu Liv og Lære. hvor jeg behandler disse tingene utførlig.)

   Til slutt ber Runar Iversen kristenlederne om at de må gå ut ”å korrigere uklar forkynnelse om Fadervåret.” Personlig så kjenner jeg bare en forkynner utenom meg selv som mener, at Fadervåret og misjonsbefalingen i Matteus 28,18-20 gjelder jødene og ikke den kristne menigheten, og det er Åge Åleskjær. Jeg er ikke enig i alt det som han forkynner, men på dette punktet støtter jeg ham fullt ut.

   Det som Runar Iversen burde ha gjort, var at han oppfordret kristenlederne i Norge til å forkynne rett om disse tingene, men før en kan komme med en slik oppfordring, må en selv ha den riktige forståelsen av dette.

   Lykke til med en riktig forståelse av Guds ord.

 

Tingvoll den 19-12-06.

 

Back

 

 

Oskar Edin Indergaard.