GUDS KONGERIKE PÅ JORDEN

 

Les Jeremias 31,1-14.

 

    Jeremias ble satt til å være profet for Gud. Han levde ca. 627-604.  Han profeterte til Juda og Benjamin før disse stammene ble sendt til eksil i Babylon.

   Han var av presteslekt, og han vegret seg for å være Guds profet. Han kom med to unnskyldninger overfor Herren. Han sa at han var for ung, og han sa at han ikke kunne tale, men han måtte gi seg på dette, for Gud hadde utsett ham til å være profet. Gud ville gjøre ham til ”en kobbermur” mot folket slik at ingen kunne stå seg imot ham. (Jer.1.)

 

   Det å være profet var/er ingen enkel sak. Det var/er stort sett en mann mot resten av folket. Han hadde mange fiender, og det var store deler av folket, de falske profetene og mange av kongene og prestene.

   En profet er et menneske som hører at Gud taler, og han gir det videre til folket. Han bruker uttrykkene: ” Så sier Herren” og ” Guds Ord kom til meg.”

   Sustantivet ”ord” er på hebraisk ”memra”. På arameisk er det ”davar”, og på gresk er det ”logos”. Vi forstår umiddelbart hvem som er ”Guds ord”. Det er Jesus Messias.

 

   Rabbinerne mente at ”Guds ord” hadde 6 menneskelige egenskaper, og det er:

 

a)    Guds ord er det samme som Gud selv.

b)   Guds ord har skapt verden.

c)    Guds ord kan frelse og helbrede et menneske.

d)   Guds ord er det samme som Herrens herlighet.

e)    Guds ord inngår pakter.

f)     Guds ord åpenbarer seg. (Se min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 4. Kapittel: Jesus er det levende Guds ord.)

 

Jeremias tok opp følgende temaer:

 

a)    Dommen måtte komme over jødene på grunn av synden.

b)   Dersom de vente om til Herren, skulle de unngå bortførelsen til Babylon og få bli landet.

c)    Bortførelsen skulle vare i 70 år. (Jer.25,11-12.)

d)   Jødene skulle omvende seg som folk og levning i endens tid.

e)    Jesus skulle hente dem fra alle folkeslagene som de hadde blitt spredt blant.

f)     Guds Kongerike skulle opprettes på denne jorden. Det skulle være stor glede i dette Riket.

g)    Jesus Messias skulle komme tilbake. Templet i Jerusalem skulle bygges opp igjen, og tempeltjenesten med de forskjellige offer skulle bli etablert på nytt.

h)   Den nye pakten i Jesus blod skulle opprettes med jødene på nytt, og de skulle godta Guds ordninger.

i)      Jødene skulle være misjonærer i hele verden.

 

             Hele Tanach (G.T.) omtaler dette Kongeriket. Da Jesus kom første gangen, tilbød han jødene dette Kongeriket, men de ville ikke ta imot dette tilbudet. Gud oppreiste en ny mann, Paulus, med et delvis nytt evangelium, den frie nåden, og Gud etablerte en ny frelsesordning, det kristne legemet, der jødene og hedningene er likestilte i dette legemet. Denne ordningen skal vare til den kristne menighets bortrykkelse. Deretter kommer dommen over jødene og folkeslagene og opprettelsen av Guds Kongerike på denne jorden.

 

   Det er dette Kongeriket Jeremias profeterer om i Jeremias 1, 1-14. Enkelthetene i dette Skrift-avsnittet er følgende:

 

a)    Det er Gud som vi føre Israel tilbake til løftes-landet- ikke bare fra landet i nord men fra alle land i hele verden. (v.2 og v.11.)

b)   Hele Israel skal være Guds folk. (v.1.)

c)    Gud vil bygge opp igjen Israel, slik at jødene kan plante vingårder på Samarias fjell og nyte fruktene av det. (v.5.)

d)   Det skal væres stor glede i Israel når dette skjer. Jødene skal danse av glede. (v.4 og v.12-13.)

e)    Jødene skal gå ut med evangeliet om Riket til kontinentene. (v.10.)

 

   Dette Riket er omtalt overalt i Tanach, og det er også omtalt i de 4 evangeliene, første del av Apostlenes Gjerninger og i De Jødiske Brevene i N.T.

 

   Se også hva Ludvik Hope sier om dette Fredsriket i sin bok: I DESSE SISTE DAGAR. s.96-98. (Se min bok: Israel og den kristne menighet. s.228-230. hvor jeg referer det som Ludvik Hope skrev.)

 

   Etter den kristne menighets tidsperiode vil Jesus komme tilbake og opprette dette Fredsriket som skal strekke seg over hele jorden. Utgangspunktet vil være Jerusalem og Israel. Templet skal bygges opp igjen, og offertjenesten vil bli etablert igjen. Jesus og jødene skalt styre hele verden ut ifra Israel og Jerusalem. Jesus skal være konge og yppersteprest og troende jøder skal være konger og prester ut over den hele jorden. Vi ser fram til at denne tiden kommer.

 

   Men hvordan har det seg at teologene, prestene og mange forkynnere ikke prediker om Guds Kongerike som skal etableres i Israel og ut over hele verden? Dette er virkelig noe å se fram imot og forkynne, men sannheten er den at teologene og prestene ikke kan si noe om dette, for de har tatt alle Guds løfter til Israel og jødene og plassert dem inn i kirkens tid. Dette er den grunnfalske erstatningsteologien som Gud skal dømme, når han kommer tilbake igjen.

 

   Olaus Rasmussen som var en kjent legpreidkant, og som var en venn av min far, O.K.Indergaard (velsignet være begges minne), har uttalt følgende: ”Me hev misjon for nesten alle. Men det er ein misjon som er sørgeleg forsømt. Det er misjon mellom prestane.” (Se boka: Konsulen. av Jakob Straume. s.70.)

   Jeg er enig med ham i dette. Til tross for at teologene og prestane har store kunnskaper om Guds ord og Guds ordninger, så kan de ikke fortelle oss hva Bibelen sier om Guds Kongerike på jorden. Slik går det når en stjeler fra andre.

 

   De aller fleste teologene forstår ingen ting av det som skjer i Israel og Midt-Østen. De tror at opprettelsen av staten Israel i 1948 og jødenes seier i 6 dagers-krigen er uttrykk politiske avgjørelser og seier på slagmarken og ser ikke at det er Gud som står bak dette. Tiden er nå kommet så langt at alt det, som står i Bibelen om Guds Kongerike i Israel begynner å bli etablert.

   Jeg vil sitere hva Elieser Berkovitz skriver om dette: ”Gjenfødelsen av staten Israel er åpenbaring i samtiden. Det er Guds stemme som taler ut av samtiden. Spesielt har hendingene i 1967 en åpenbaringskvalitet som man ikke slipper unna. Tilbakekomsten til landet må forståes både som historiske og eskatologiske hendeler. Tilbakekomsten er historiens motstykke  til den troens visshet at denne verden skal etableres som Guds Kongerike. Hjemkomsten til Sion er det endelige bevis for Guds nærvær i historien, på hans forutseende styring av verden og menneskene.

   I Auschwitz og i tidligere pogromer opplevde vi at Gud skjulte sitt ansikt. I gjenfødelsen av staten Israel har vi sett et smil over Guds ansikt, og det er nok for oss.” (Se min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 2.s.363-364.)

 

   I Rikets tid skal det være et intimt samarbeid mellom Israel og den kristne menigheten. Israel og jødene skal styre på jorden mens den kristne menighet skal ha et overordnet styre over englene og over hele kosmos. (1.Kor.6,2-3.)

   Ved Jesu gjenkomst skal den kristne menigheten være med Jesus tilbake til jorden. Den har da fått sin dom for Jesu herlighetstrone i himmelen (1.Kor. 3,10-11.), og hver enkelt av oss vet hvilke oppgaver vi skal ha i Rikets tid.

 

   Dette kan heller ikke teologene og prestene fortelle oss noe om på grunn at de blander sammen de oppgavene som Israel og den kristne menigheten skal ha. Teologene har stengt den kristne menighet inne i himmelen og ser ikke at vi skal ha store oppgaver i Rikets tid. Teologene har gjort himmelen til et isolat for den kristne menighet og lærer at den kristne menigheten skal oppholde seg for alltid i himmelen, men det er ikke korrekt.

   Vårt utgangspunkt og vår basis er himmelen, men

den kristne menighet skal være med å styre i Kongerikets tid. Vi skal styre sammen med jødene i de 1000 årene som Kongeriket skal vare. Etter den tid skal vi også være med å styre sammen med jødene i de kommende tidsperiodene.

   Det er i sannhet spennende å være en kristen, og enda mer spennende blir det når Guds ord blir rett forstått og rett forkynt.

 

   Tenk om vi alle sammen kunne ha vært med på å forkynne disse herlige sannhetene i en tid hvor ufred, hat og frykt råder, og hvor menneskene blir mer og mer frustrert og rådville om det som skal komme. Dette hadde gjort kristendommen enda mer attraktiv for alle menneskene. Det er håp i det kristne budskapet.

 

Tingvoll den 31-5. 2013.

 

Oskar Edin Indergaard.

 

http://home.online.no/~oskaredi/index.htm

 

         Back