GUDS KONGERIKE PÅ JORDEN
Les Jeremias 31,1-14.
Jeremias ble satt til å være profet for
Gud. Han levde ca. 627-604. Han
profeterte til Juda og Benjamin før disse stammene
ble sendt til eksil i Babylon.
Han
var av presteslekt, og han vegret seg for å være Guds profet. Han kom med to
unnskyldninger overfor Herren. Han sa at han var for ung, og han sa at han ikke
kunne tale, men han måtte gi seg på dette, for Gud hadde utsett ham til å være
profet. Gud ville gjøre ham til ”en kobbermur” mot
folket slik at ingen kunne stå seg imot ham. (Jer.1.)
Det å være profet var/er ingen enkel sak.
Det var/er stort sett en mann mot resten av folket. Han hadde mange fiender, og
det var store deler av folket, de falske profetene og mange av kongene og
prestene.
En profet er et menneske som hører at Gud
taler, og han gir det videre til folket. Han bruker
uttrykkene: ” Så sier Herren” og ” Guds Ord kom til meg.”
Sustantivet ”ord”
er på hebraisk ”memra”. På arameisk er det ”davar”, og på gresk er det ”logos”. Vi forstår umiddelbart
hvem som er ”Guds ord”. Det er Jesus Messias.
Rabbinerne mente at ”Guds ord” hadde 6
menneskelige egenskaper, og det er:
a)
Guds ord er det
samme som Gud selv.
b)
Guds ord har
skapt verden.
c)
Guds ord kan
frelse og helbrede et menneske.
d)
Guds ord er det
samme som Herrens herlighet.
e)
Guds ord inngår
pakter.
f)
Guds ord
åpenbarer seg. (Se min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 4. Kapittel: Jesus er det
levende Guds ord.)
Jeremias
tok opp følgende temaer:
a)
Dommen måtte
komme over jødene på grunn av synden.
b)
Dersom de vente
om til Herren, skulle de unngå bortførelsen til
Babylon og få bli landet.
c)
Bortførelsen skulle vare i 70 år. (Jer.25,11-12.)
d)
Jødene skulle
omvende seg som folk og levning i endens tid.
e)
Jesus skulle
hente dem fra alle folkeslagene som de hadde blitt spredt blant.
f)
Guds Kongerike
skulle opprettes på denne jorden. Det skulle være stor glede i dette Riket.
g)
Jesus Messias
skulle komme tilbake. Templet i Jerusalem skulle bygges opp igjen, og tempeltjenesten
med de forskjellige offer skulle bli etablert på nytt.
h)
Den nye pakten i
Jesus blod skulle opprettes med jødene på nytt, og de skulle godta Guds
ordninger.
i)
Jødene skulle
være misjonærer i hele verden.
Hele Tanach
(G.T.) omtaler dette Kongeriket. Da Jesus kom første gangen, tilbød han jødene
dette Kongeriket, men de ville ikke ta imot dette tilbudet. Gud oppreiste en ny
mann, Paulus, med et delvis nytt evangelium, den frie nåden, og Gud etablerte
en ny frelsesordning, det kristne legemet, der jødene og hedningene er
likestilte i dette legemet. Denne ordningen skal vare til den kristne menighets
bortrykkelse. Deretter kommer dommen over jødene og
folkeslagene og opprettelsen av Guds Kongerike på denne jorden.
Det er dette Kongeriket Jeremias profeterer
om i Jeremias 1, 1-14. Enkelthetene i dette Skrift-avsnittet
er følgende:
a)
Det er Gud som vi
føre Israel tilbake til løftes-landet- ikke bare fra
landet i nord men fra alle land i hele verden. (v.2 og v.11.)
b)
Hele Israel skal
være Guds folk. (v.1.)
c)
Gud vil bygge opp
igjen Israel, slik at jødene kan plante vingårder på Samarias
fjell og nyte fruktene av det. (v.5.)
d)
Det skal væres
stor glede i Israel når dette skjer. Jødene skal danse av glede. (v.4 og
v.12-13.)
e)
Jødene skal gå ut
med evangeliet om Riket til kontinentene. (v.10.)
Dette Riket er omtalt overalt i Tanach, og det er også omtalt i de 4 evangeliene, første
del av Apostlenes Gjerninger og i De Jødiske Brevene i N.T.
Se også hva Ludvik Hope sier om dette
Fredsriket i sin bok: I DESSE SISTE DAGAR. s.96-98. (Se min bok: Israel og den
kristne menighet. s.228-230. hvor jeg referer det som Ludvik Hope skrev.)
Etter den kristne menighets tidsperiode vil
Jesus komme tilbake og opprette dette Fredsriket som skal strekke seg over hele
jorden. Utgangspunktet vil være Jerusalem og Israel. Templet skal bygges opp
igjen, og offertjenesten vil bli etablert igjen. Jesus og jødene skalt styre
hele verden ut ifra Israel og Jerusalem. Jesus skal være konge og yppersteprest
og troende jøder skal være konger og prester ut over den hele jorden. Vi ser
fram til at denne tiden kommer.
Men hvordan har det seg at teologene,
prestene og mange forkynnere ikke prediker om Guds Kongerike som skal etableres
i Israel og ut over hele verden? Dette er virkelig noe å se fram imot og
forkynne, men sannheten er den at teologene og prestene ikke kan si noe om
dette, for de har tatt alle Guds løfter til Israel og jødene og plassert dem inn
i kirkens tid. Dette er den grunnfalske erstatningsteologien som Gud skal dømme,
når han kommer tilbake igjen.
Olaus Rasmussen som var en kjent legpreidkant, og som var en venn av min far, O.K.Indergaard (velsignet være begges
minne), har uttalt følgende: ”Me hev misjon for nesten alle. Men det er ein misjon som er sørgeleg
forsømt. Det er misjon mellom prestane.” (Se boka:
Konsulen. av Jakob Straume. s.70.)
Jeg er enig med ham i dette. Til tross for
at teologene og prestane har store kunnskaper om Guds
ord og Guds ordninger, så kan de ikke fortelle oss hva Bibelen sier om Guds
Kongerike på jorden. Slik går det når en stjeler fra andre.
De aller fleste teologene forstår ingen ting
av det som skjer i Israel og Midt-Østen. De tror at opprettelsen av staten
Israel i 1948 og jødenes seier i 6 dagers-krigen er
uttrykk politiske avgjørelser og seier på slagmarken og ser ikke at det er Gud
som står bak dette. Tiden er nå kommet så langt at alt det, som står i Bibelen om
Guds Kongerike i Israel begynner å bli etablert.
Jeg vil sitere hva Elieser
Berkovitz skriver om dette: ”Gjenfødelsen av staten
Israel er åpenbaring i samtiden. Det er Guds stemme som taler ut av samtiden.
Spesielt har hendingene i 1967 en åpenbaringskvalitet som man ikke slipper
unna. Tilbakekomsten til landet må forståes både som historiske og
eskatologiske hendeler. Tilbakekomsten er historiens motstykke til den troens visshet at denne verden
skal etableres som Guds Kongerike. Hjemkomsten til Sion
er det endelige bevis for Guds nærvær i historien, på hans forutseende styring
av verden og menneskene.
I Auschwitz og i tidligere pogromer opplevde
vi at Gud skjulte sitt ansikt. I gjenfødelsen av staten Israel har vi sett et
smil over Guds ansikt, og det er nok for oss.” (Se min bok: Jesu Gjenkomst.
Bind 2.s.363-364.)
I Rikets tid skal det være et intimt samarbeid
mellom Israel og den kristne menigheten. Israel og jødene skal styre på jorden
mens den kristne menighet skal ha et overordnet styre over englene og over hele
kosmos. (1.Kor.6,2-3.)
Ved Jesu gjenkomst skal den kristne
menigheten være med Jesus tilbake til jorden. Den har da fått sin dom for Jesu
herlighetstrone i himmelen (1.Kor. 3,10-11.), og hver
enkelt av oss vet hvilke oppgaver vi skal ha i Rikets tid.
Dette kan heller ikke teologene og prestene
fortelle oss noe om på grunn at de blander sammen de oppgavene som Israel og
den kristne menigheten skal ha. Teologene har stengt den kristne menighet inne
i himmelen og ser ikke at vi skal ha store oppgaver i Rikets tid. Teologene har
gjort himmelen til et isolat for den kristne menighet og lærer at den kristne
menigheten skal oppholde seg for alltid i himmelen, men det er ikke korrekt.
Vårt
utgangspunkt og vår basis er himmelen, men
den
kristne menighet skal være med å styre i Kongerikets tid. Vi skal styre sammen
med jødene i de 1000 årene som Kongeriket skal vare. Etter den tid skal vi også
være med å styre sammen med jødene i de kommende tidsperiodene.
Det er i sannhet spennende å være en kristen,
og enda mer spennende blir det når Guds ord blir rett forstått og rett forkynt.
Tenk om vi alle sammen kunne ha vært med på
å forkynne disse herlige sannhetene i en tid hvor ufred, hat og frykt råder, og
hvor menneskene blir mer og mer frustrert og rådville om det som skal komme.
Dette hadde gjort kristendommen enda mer attraktiv for alle menneskene. Det er
håp i det kristne budskapet.
Tingvoll
den 31-5. 2013.
Oskar
Edin Indergaard.
http://home.online.no/~oskaredi/index.htm