top

 

 

 

”Å KJENNE GUDS VILJE”

 

 

   Vi vet at Gud er allmektig. Han kan gjøre alt det som han ønsker å gjennomføre. Dette har med hans vilje å gjøre. Det er ikke like lett bestandig å vite hva som er Guds vilje, og selv om vi ber Gud, om at han må åpenbare sin vilje for oss, så er det ikke bestandig at vi får svar på alle våre spørsmål.

   Vi må si som Jesus sa: ”skje din vilje- i himmelen så og på jorden.” (Mat.6,10.), men dette betyr ikke at vi ikke kjenner noe til Guds vilje og planer. Han vil for eksempel at alle mennesker skal bli frelst og komme til sannhets erkjennelse.

   Han vil at alle mennesker skal vite og forstå at jødene er Guds folk, og at Israel er Guds land på en spesiell måte.

   Han ønsker at alle skal forstå at det er forskjell på den messianske jødedommen og den paulinske kristendommen.

   Han ønsker også at det var fred på jord, og at alle mennesker og dyr hadde det godt og levde i harmoni med hverandre, men slik er det dessverre ikke. Det har kommet et forstyrrende element inn i tilværelsen, som går imot Guds vilje og Guds ønsker, og det er satan. Han ønsker å skape kaos ut av Guds ordninger.

 

   Da Gud skapte himmelen og jorden, trengte han tilbake det kaoset som rådde, og skapte harmoni og glede ut av det. ”Og jorden var øde og tom, og det var mørke over det store dyp, og Guds Ånd svevde over vannene. Da sa Gud (hebr. Elohim): Det bli lys, og det ble lys.” (1.Mos.1,2-3.) (Dette kaller vi for ”Det kategoriske imperativ.”

   Det står i Guds ord at vi kjenner Gud eksistens av det som han har skapt. Skaperverket er et gedigent Guds-bevis. ”For hans usynlige vesen, både hans evige kraft og hans Gud-dommelighet, er synlig fra verdens skapelse av, i det det kjennes av hans gjerninger, for at de skal være uten unnskyldning.” (Rom.1,20.)

 

   Det er helt naturlig for mennesket å spørre etter Guds vilje, for på samme måten som dyrene har mennesket som sin målestokk og strekker seg opp mot det, så strekker vi oss opp mot Gud og ønsker å komme i kontakt med Gud og forstå ham. Vi har Guds-bevisthet.

   Vår Guds-bevisthet er lagt ned i våre tanker og i vår samvittighet. Alle mennesker kan vite noe om Gud, og det gjelder å ta vare på vårt Guds-forhold, for det kan bli ødelagt.

 

   Vi kan skille mellom:

 

a)     Guds egentlige vilje og

b)    Guds tillatelige vilje.

 

   Det første er nedlagt i Guds ord og representerer alt som er godt og positivt i tilværelsen.

   Det andre er det som Gud tillater i tilværelsen. Det kan være både gode og onde forhold. Når det gjelder det som er ondt som for eksempel sykdom, synd, elendighet, krig og naturkatastrofer, så er det ikke Gud som er ansvarlig for dette. Han bare tillater at det onde skjer. Det er satan som i sin ytterste konsekvens står bak alt dette, og som er hovedansvarlig for dette.

   Vi vet ikke hvorfor Gud tillater alt dette. Han kunne godt ha grepet inn og stoppet det som er ondt, men han gjør det ikke, for verden ligger i det onde, og det store flertallet av mennesker har valgt å følge denne verdens fyrste i sitt opprør mot Gud og hans ordninger.  

   Det skal imidlertid komme en tidsperiode da satan skal underlegge seg Guds kontroll og vilje. Det er i ”1000 års-riket”. Da skal han sammen med de onde åndene bli kastet i Ildsjøen for 1000 år. (Joh.Åp.20,2-3.) Dette viser at det er Guds vilje og Guds planer som råder.

   Når Jesus sa følgende: ”meg er gitt all makt i himmel og på jord.” (Mat.28,18.), så betyr det at han har fått ALL MAKT, men han har ikke tatt denne makten ennå. Det skal han gjøre ved sin gjenkomst for jødene. ”Riket for Israel” skal bli en gedigen maktdemonstrasjon på Guds store makt.

   Det er først på den nye jord at det vil være full overensstemmelse mellom Guds egentlige og Guds tillatelige vilje, for da er all motstand mot Guds vilje og planer falt bort, i og med at alt det som er ondt, er fengslet i ildsjøen. (Joh. Åp.20,14-15.)

 

   Vi kan videre dele Guds vilje i 2 andre kategorier, og det er:

 

a)     Guds hemmelige vilje og

b)    Guds åpenbarte vilje.  Dette kommer til uttrykk i det som står i 5.Mos.29,29: ”Det skjulte hører Herren vår Gud til, men det åpenbare er for oss og for våre barn i tidsalderen, for at vi skal holde alle ordene i denne lov.”

   Vi kjenner ikke til Guds hemmelige vilje. Den er ikke for oss, og den er skjult, men Guds hemmelige vilje er blitt åpenbart for oss gjennom både apostlene, profetene, det profetiske ordet og de profetiske Skriftene. ”for aldri er noe profetord fremkommet ved et menneskes vilje, men de hellige Guds menn talte, drevet av Den Hellige Ånd.” (2.Pet. 1.21.)

   ”som (Kristi hemmelighet) i de forrige slekter ikke er blitt kunngjort for menneskenes barn således som den nå er åpenbart for hans hellige apostler og profeter i Ånden.” (Ef.3,5.)

 

   Det er profetene som gjennom alle tider har åpenbart Guds vilje for menneskene. De talte (taler) drevet av Den Hellige Ånd. Selve ordet ”profet” betyr ”forkynner”. Han forkynner Guds ord og Guds vilje.

   Når det gjelder profetene i gammeltestamentlig tid, så talte de nyheter og hemmeligheter inn i menneskeverdenen.

   Når det gjelder den profetiske tjenesten, så er det to trekk vi kan legge merke til, og det er:

 

a) Det som de profeterte, gikk alltid i oppfyllelse. ”Den profet som profeterer om fred, når hans ord går i oppfyllelse, da kan alle se at han er en profet som Herren i sannhet har sendt.” (Jer.28,9.)

       b)Gud lot ingen ting skje før han hadde meddelt det til profetene. ”For Herren, Israel  

       Gud, gjør ikke noe uten at han åpenbart sitt lønnlige råd for sine tjenere profetene.”              

       (Amos 3,7.)

 

   Når det gjelder den profetiske tjenesten i ny-testamentlig tid, så innførte Gud en NY TJENESTE ved siden av profeten, og det var apostelen. Selve ordet ”apostel” betyr ”en som er sendt ut”. Han er sendt ut med et bestemt oppdrag eller med et bestemt budskap. Han har den samme autoritet som den som utsendte ham. Han taler på vegne av sin oppdragsgiver. Han skulle også være et vitne om det som han skulle målbære.

   Det kunne ikke være apostler i gammel-testamentlig tid, for en apostel er knyttet til Jesu navn og til Jesu person.

 

   Når det gjelder apostlene og profetene i den messianske jødedommen, så bygde deres uttalelser enten på det som de gammel-testamentlige profetene hadde profetert, eller de kom med nyheter, som var en VIDEREFØRING av det som profetene hadde sagt i gammel-testamentlig tid.

   Når det gjelder apostlene og profetene i den paulinske kristendommen, så kom de med nyheter og hemmeligheter som ikke hadde vært åpenbare før. Den største apostelen og profeten i den paulinske kristendommen er Paulus. Det er hans 13 brev vi skal holde oss til i dag. (Dette betyr ikke at vi ikke kan bruke resten av Bibelen i vår forkynnelse, men vi må lære oss å skille ut det som har med Israel og det som har med den kristne menigheten å gjøre.)

 

   Det har vært en del diskusjon om vi har apostler og profeter i vår tid. Det er klart at vi har det, for de er knyttet opp til den profetiske nådegaven, som også eksisterer den dag i dag, men vi må også legge til at det er mange falske apostler og profeter i dag, slik som det også var i gammel-testammentlige tid. De var ikke sendte fra Herren, og de ble kalt for ”lykke-profeter” eller ”løgn-profeter”.

    En som vil være en sann og rett apostel og profet i dag, må holde seg til den paulinske kristendommen og profetere innenfor den teologiske rammen som Paulus skisserte i sine brev.

   De fleste som utgir seg for apostler og profeter i dag blander den messianske jødedommen inn i den paulinske kristendommen, og de kan derfor ikke bli betraktet som sanne og riktige apostler og profeter, for deres budskap er ikke rett.

 

   Hva som gjelder det teologiske innholdet i den paulinske kristendommen, så kommer det ikke inn nye momenter i den. Den er fastlagt en gang for alltid. Det var Paulus oppgave ”å fullføre Guds ord. ”viss tjener jeg er blitt etter den Guds husholdning som er meg gitt iblant dere, det vil si a fullføre Guds ord.” (Kol.1,25.)

   I vår tid er apostelens og profetens oppgave å se teologiske sammenhenger i Paulus sine brev og framføre dem på en teologisk riktig måte. De skal tale med autoritet og overbevisning. De skal berede grunnen for læreren som skal undervise menigheten om disse hemmelighetene og disse åpenbaringene.

 

   Ved siden av dette har vi profeter som kan forutse begivenheter som vil komme til å skje i framtiden. De kombinerer da på en riktig måte både politiske begivenheter og det profetiske ordet. Dette gjaldt for eksempel Lebesbymannen  og pinsepredikanten Emanuel Minos som begge har profetert om et angrep på Norge av Russland. (Se min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 2. s. 313-317.)

   Vi har også profeter som kan som kan framsi hendelser, som vil skje med enkeltmennesker. De kan forutse en del av fremtiden for dem.

 

   Hva som gjelder den profetiske tjenesten, så er den ikke bare knyttet til den profetiske nådegaven, men den er også knyttet til en direkte innsprøyting av Den Hellige Ånds kraft og kunnskap.

   Når det ikke bestandig går i oppfyllelse det som en profet sier,  kan vi ikke automatisk kalle vedkommende for en falsk profet, for vi ”ser alle stykkevis og taler profetisk stykkevis” (1.Kor.13,9). Både det profetiske embetet og den profetiske nådegaven er fullkomne i og med at de kommer fra Den Hellige Ånd, men vi som skal formidle budskapet er ikke fullkomne, og av den grunn kan budskapet bli misvisende.

 

   Vi skiller videre mellom det profetiske embetet og den profetiske nådegaven. Det ”å tale profetisk” er å bruke Guds ord på en slik måte at det blir til oppbyggelse for de som hører på. ”den derimot som taler profetisk, taler for mennesker til oppbyggelse, trøst og formaning.” (1.Kor.14,3.)

   Det blir videre sagt om den profetisk nådegaven at vi alle kan tale profetisk, men det må skje i ordnende forhold. ”For dere kan alle tale profetisk, en ad gangen, så alle kan læres og formanes.” (1.Kor.14,31.)

 

   Vi blir oppfordret alle sammen å søke den profetiske nådegaven, for den er DEN STØRSTE av alle nådegavene. ”Jag etter kjærligheten (gr.agape)! Streb etter de åndelige gaver, men mest etter å tale profetisk.” (1.Kor.14,1.), men så skjer det fatale at de fleste troende unndrar seg fra å få tak i denne nådegaven, og grunnen til det er at når man skal tale profetisk, så kreves det en del Bibel-kunnskaper. Det kreves en innsats fra menneskenes side til å sette seg inn i Guds ord, og det er ikke alle villige til. Det er så mange andre bøker som skal leses, og så mye annet som skal gjøres, før man får tid til å lese i Bibelen, og resultatet av det er at det blir liten tid til Bibel-lesning og bønn.

 

   Hva som gjelder menneskenes forhold til Gud og hans vilje, så må vi dele menneskeheten inn i 3 deler, og det er:

 

a)     De hedninger som lever (levde) uten at de kjenner til verken jødedom eller kristendom.

b)    De jødene som levde i den messianske jødedommen og deres proselytter.

c)     De jøder og de hedninger som lever innenfor kristendommens teologiske rammer.

 

   Alle disse 3 forskjellige grupperingene har fått åpenbaringer om Guds eksistens og vilje. Den første gruppen har ikke fått dette nedskrevet i noen bok, men de kjenner Guds vilje og Guds eksistens gjennom 4 forhold, og det er:

 

a)     Skaperverket. ”For hans usynlige vesen, både hans evige kraft og hans Gud-dommelighet, er synlig fra verdens skapelse av, i det det kjennes av hans gjerninger, for at de skal være uten unnskyldning, fordi de, enda de kjente Gud  dog ikke æret eller takket ham som Gud, men ble dårlige i sine tanker, og deres uforstandige hjerte ble formørket.” (Rom.1,20-21.)

b)    Guds opprettelse av skaperverket. ”enda han ikke lot seg uten vitnesbyrd, idet han gjorde godt, gav dere regn og fruktbare tider fra himmelen, og mettet deres hjerter med føde og glede.” (Ap.gj.14,17.)

c)     ”Lovens gjerning” som er samvittigheten som er nedlagt i ethvert menneskes hjerte.

d)    Tankene. ”de viser at lovens gjerning er skrevet i deres hjerter, idet også deres samvittighet gir sitt vitnesbyrd, og deres tanker innbyrdes anklager eller forsvarer dem.” (Rom.2,15.)

 

   Den andre gruppen har et hav av bevis på Guds vilje og Guds eksistens både gjennom Tanach og gjennom de jødiske Skriftene i Det Nye Testamentet. Ved siden av dette har de sett Guds gjerninger i historien fra Abraham av og inntil Templets ødeleggelse i år 70. Dette blir en tidsperiode på over 4500 år.

   Til tross for at de messianske jødene og deres proselytter hørte Guds stemme i alle disse årene, så ville de ikke omvende seg som folk og som nasjon.

   Fra Abraham av og inntil Jesus, hørte de Gud Faderen tale til dem.

   Fra Jesus, som er Guds Sønn, og fram til Den Hellige Ånds komme, hørte de Messias tale til dem på deres gater og i deres land, men de ville ikke omvende seg.

   Fra Den Hellige Ånds komme og inntil ødeleggelsen av templet så de Guds kraft utfolde seg blant dem, men de ville ikke omvende seg å komme til tro på Jesus.

   Denne forkynnelsen tok sikte på å ta ut et folk av prester og medlemmer for ”Riket for Israel”.

 

   Den tredje gruppen har Paulus sine Skrifter og Guds gjerninger blant oss gjennom snart 2000 år som bevis på Guds eksistens og Guds vilje. Det er Paulus sine Skrifter som gjelder for oss, men dessverre ser ikke de fleste troende i kristenheten dette. De tror og lærer at når frelseshistorien er kommet til Pinsefestens Dag, så er vi kommet inn i den kristne menigheten, men dette er forferdelig galt. Den Hellige Ånds komme var et gammelt løfte til jødene om at Gud ville sende sin Ånd inn i jødenes og proselyttenes hjerte, slik at de kunne høre Guds stemme i sitt hjerte og oppfylle lovens mange bud.

   At vi er koblet inn i deler av Den Nye Pakt i Jesu blod, og at vi har Den Hellige Ånd i våre hjerter som frelsespant, det er en helt annen sak.

   Da Jesus kom første gangen, kom han ikke med tilbudet om opprettelsen av kirken eller sitt åndelige legeme, men han kom med tilbudet om syndenes forlatelse og tilbudet om opprettelsen av ”Riket for Israel”.

 

   Det er en GEDIGEN SAMMENBLANDING i forkynnelsen i dag. De fleste forkynnerne og fortolkerne av Guds ord blander inn den messianske jødedommen i den paulinske kristendommen. Dette gjør at vi verken forstår den messianske jødedommen eller den paulinske kristendommen. Mens den første er basert på troen på Jesus og oppfyllelse av bud og regler, er den andre basert utelukkende på Guds nåde.

   Ved at man blander sammen disse to trosformene, så forstår man ikke fullt ut den ufattelige store nåden og friheten som vi har i Jesus i vår tidsperiode. Man forsøker å blande inn lovens bud i den frie nåden, men det går ikke, for ”loven” har helt andre funksjoner i vår tidsperiode, enn den hadde i den messianske jødedommen.

   Det er den såkalte ”erstatningsteologien” som får ta skylden for dette, men bak denne teologien står det mennesker og enkeltpersoner, og det er de som må bære ansvaret, for Gud dømmer ikke ideologier, men han dømmer mennesker.

 

   I dag er vi vitne til at deler av kristenfolket- både i Norge og utover i verden- begynner å forstå den ufattelige store friheten som vi har i Kristus, og det er min bønn at stadig flere må forstå dette og begynne å forkynne den paulinske kristendommen, uten at de blander jødiske elementer inn i forkynnelsen som for eksempel vanndåp, omskjærelse, tiende, rein og urein mat og feiring av de jødiske høytidene. Alt dette har med ”Riket for Israel” å gjøre, og det vil komme tilbake i ”1000 års-riket”, men inntil det blir opprettet ved Jesu gjenkomst til jødene, er det den paulinske forkynnelsen eller Jesu andre forkynnelse som gjelder.

 

   Gruppe 1 skal oppstå i de rettferdiges oppstandelse på den siste dagen sammen med de messianske jødene. De skal bli dømt i forhold til sin tro og sine gjerninger. ”dem som med utholdenhet i GOD GJERNING, søker herlighet og ære og uforgjengelighet, skal han (Gud) gi tidsalderlig liv.” (Rom.2,7.)

   De messianske jødene skal også oppstå i de rettferdiges oppstandelse på den siste dagen og bli dømt i forhold til sin tro på enten den kommende Messias eller på Jesus. I tillegg til dette skal de bli dømt i forhold til sine gjerninger. Det betyr om de har oppfylt budene i Mose-loven eller Jesu første forkynnelse, som angår ”Riket for Israel”. ”men herlighet og ære og fred skal times hver den som GJØR DET GODE, både jøde først og så greker.” (Rom.2,9.)

   Begge gruppene skal dømmes på grunnlag av Jesu forsoning. Paulus kalte det for ”mitt evangelium”. ”På den dag da Gud skal dømme det skjulte hos menneskene etter mitt evangelium ved Jesus Kristus.”

   Begge disse gruppene skal være med å styre verden som prester og som konger i den jordiske fasen av ”1000 års-riket”. (Es.61,6 og 66,21.)

 

   De troende av gruppe 3 skal rykkes bort til himmelen før trengselstiden. De skal være med å styre ut ifra himmelen i ”Riket for Israel”. Vi skal ha et overveldende styre i denne tiden. Gud skal vise oss sin overvettes store kjærlighet i de kommende tidsaldere. ”for at han i de kommende tidsaldere kunne vise sin nådes overvettes rikdom i godhet mot oss i Kristus Jesus.” (Ef.2,7.)

   Vi skal dømmes utelukkende i forhold til vår tro på Jesus. Gjerningene er kuttet ut som frelses-grunnlag for den kristne menigheten. Vi er frelst av nåde ved tro, og det uten gjerninger. (Ef.2,8-9.)

   Den som engang har kommet til tro på Jesus, kan ikke miste frelsen. Det som han kan miste, er nådelønn og et helliggjort liv. (Se mine tre artikler: En gjenfødt kristen kan ikke falle ut av nåden, Den frie nåden og Den messianske jødedommen og den paulinske kristendommen.)

 

   Hva er så Guds vilje med disse 3 forskjellige gruppene? Han ønsker at alle mennesker skal bli frelst og komme til sannhets erkjennelse. Jesu forsoning gjelder alle. Synden er tatt bort fra alle mennesker, og det gir alle mennesker en mulighet til å bli frelst.

 

   Hva som gjelder gruppe 1, så er det mange som mener at de hedninger som er utenom lov og evangelium, ikke kan bli frelst, for de har ikke hørt om frelsen. Dette er ikke rett. Dersom Jesus døde for all verdens synd, og det gjorde han, så har alle mennesker mulighet for å bli frelst. Dersom de utnytter de Guds-bevis som de har i sin situasjon, så skal de bli frelst. Alle som søker Gud av hele sitt hjerte, skal finne ham.

 

   Hva som gjelder gruppe 2, så er Guds vilje og planer med de messianske jødene følgende:

 

a)     Gud har inngått sine forskjellige løfter og pakter med jødene.

b)    Frelsen og herligheten kommer fra jødene.

c)     Loven kommer fra jødene.

d)    Guds-tjenesten med sin tilbedelse og ofringer er gitt til jødene.

e)     Fedrene kommer fra jødene.

f)      Jesus kommer fra jødene. Han er Gud over alle ting. ”de som er israelitter, de som har barnekåret og herligheten og paktene og lovgivningen og Guds-tjenesten og løftene tilhører, de som fedrene tilhører, og som Kristus er kommet fra etter kjødet, han som er Gud over alle ting, velsignet i tidsaldrene. Amen.” (Rom.9,4-5.)

g)     ”Riket for Israel” skal opprettes i Israel.

h)    De messianske jødene skal være prester i dette Riket. (2.Mos.19,6.)

i)       De messianske jødene er Jesu brud og hustru. (Joh.3,29 og Joh.Åp.22,17.)

j)       De messianske jødene skulle både tro på Jesus og holde loven eller Jesu første undervisning. De skulle være etisk hellige, for Gud er hellig.

k)    Jesus skal komme tilbake til Israel etter et 2000 årig opphold i himmelen.

l)       Jesus skal være kongen i dette Riket.

m)  Den messianske loven skal komme inn igjen i ”1000 års-riket”.

n)    Det skal bli en 1000 årig fredstid ut ifra Jerusalem og Israel.

 

   Hva som gjelder Guds planer og Guds vilje med den kristne menigheten, så har den fått følgende løfter av Gud:

 

a)     Den hører med til HEMMELIGHETEN”. Det betyr at vi ikke kan finne den beskrevet i Tanach. Vi må skille mellom hemmeligheten og det profetiske ordet.

b)    Hemmeligheten ble betrodd til en person, og det var Paulus. Han lærte det videre til de andre apostlene og profetene i den kristne menigheten.

c)     Paulus ble betrodd hemmeligheten av den oppstandne Jesus. Vi kaller denne undervisningen for ”Jesu andre undervisning”. Paulus fikk i oppdag ”å kjenne Guds vilje”. ”Og han (Ananias) sa: Våre fedres Gud har utkåret deg (Paulus) til å kjenne hans vilje og se Den Rettferdige og høre røsten av hans munn.” (Ap.gj.22,14.)

 

Hemmeligheten går ut på følgende ting og forhold:

 

a) Det er satt likhetstegn mellom jøder og hedninger hva som gjelder frelsen.

b) Loven er opphevet som indirekte frelsesvei. (Ef.2,14-16.)

c) Vi utgjør en åndelig enhet med Jesus. Han er hodet for legemet, og vi er lemmene.

d) Herren skal komme ned i lufthimmelen og rykke oss bort fra vreden før den store trengselstiden på 7 år, som skal komme over verden. (1.Kor.15,51-52 og 1.Tess. 4,14-18.) Den kristne menighets bortrykkelse er kirkens store håp.

e) Vi er frelst av nåde uten lovgjerninger. (Ef.1, 8-9.)

f) Vi har vår hellighet- ikke i loven- men i Kristus. (1.Kor.1,2.)

f) Den som er kommet til tro på Jesus, kan ikke miste frelsen, men han kan miste nådelønnen og et helliggjort liv. (Se Romerbrevet 8 og Efserbrevet 1-2.)

g) Vi ER BLITT GJORT LIKEDANNET med Guds Sønns bilde. (Rom.8,29.) Dette betyr at vi har de samme åndelige egenskapene som Jesus har.

h) Vi skal ha overordnede oppgaver i ”1000 års-riket”. Vi skal styre sammen med Jesus ut ifra himmelen.

i) Vi er høyt hevet over alle ting. (Ef.1,18-23.)

 

   Alt dette kommer til å skje, for Gud har lovet det i sitt ord. Når den kristne menigheten er fulltallig, kommer Jesus ned i lufthimmelen og henter sitt legeme. Når det er skjedd, kommer en forferdelig trengselstid over verden. Det skal bli en så vanskelig tid at det er bare få mennesker som overlever. Jorden skal tømmes for mennesker. Det skal bli få mennesker igjen. (Es.24,1-6.)

 

   Vi skal også kjenne Guds vilje med våre liv. Gud har en plan med hvert enkelt menneske som er født. Det er av den STØRSTE VIKTIGHET for hver enkelt av oss at vi kommer inn i Guds plan med vårt liv. Det kan være de forskjellige embetene og nådegavene som er beskrevet i N.T., eller det kan være annet arbeid i Guds rike.

   De fleste av oss kommer dessverre ikke for fullt inn i det arbeidet som Gud har lagt ferdig for oss, og grunnene til det kan være:

 

a)     At andre mennesker har hindret oss i å utføre det som Gud har bestemt for hver enkelt av oss.

b)    At vi unndrar oss å gå inn i embetene, nådegavene og oppgavene.

c)     At gal teologi hindrer oss i å utføre vårt oppdrag på en god måte.

d)    At synd stenger mellom Gud og den enkelte.

 

 

   Når vi ikke kommer inn i Guds vilje med våre liv, har dette følgende konsekvenser:

 

a)     Vi får ikke del i den helliggjørelsen som Gud ønsker for vårt liv.

b)    Både vi selv og Guds rike blir skadelidende.

c)     Gud kan ikke bruke oss til større oppdrag i Guds rike.

d)    Vi mister nådelønn foran Jesu domstol i himmelen.

e)     Vi blir ikke fornøyde, glade og åpne kristne som er rede til enhver tid å bære frukt for Guds rike.

 

   Vi har altfor mange eksempler i Guds forsamling at Guds barn ikke er kommet inn i det som Gud har ønsket for deres liv. Paulus kaller slike kristne for ”småbarn i Kristus”, og det er tragisk å være vitne til at mange kristne bare er en svak avskygning av det som de kunne ha vært. De kunne ha utført storverk for Gud, men på grunn av dårlig forkynnelse og et lite helliggjort liv, er de bare en skygge av det som de kunne ha vært.

   Frelsen er sikret for enhver som er kommet til en levende tro på Jesus, men Gud kan ikke bruke oss maksimalt. Vår bønn må derfor bli: Lær oss, Herre Jesus, å kjenne din vilje- både med Israel, med den kristne menigheten og med hver enkelt av oss. Bruk oss slik at vi kan lede andre til en riktig forståelse av ditt ord og til å vinne andre for himmelen og for deg!

 

Tingvoll den 29-7-06. Oskar Edin Indergaard.

 

Back