Denne kronikken ble nektet inntatt i
avisa dagen. Tingvoll den 17-1-06. Oskar Edin Indergaard.)
JESUS
ER GUDS SØNN
I denne artikkelen vil jeg beskrive Jesu
forhold til Gud. Jeg rekker ikke å ta med alle forhold, for det vil kreve en
hel bok. Jeg vil ikke utdype Den Hellige Ånds forhold til Gud da dette er en
mye enklere problemstilling. Dette skal vi gjøre i en senere artikkel. Det er
ikke noe problem å se og forstå at Guds Ånd er utgått fra Faderen og er det
samme som Faderen. Dette står i Bibelen.
Dersom vi bare hadde hatt Gud og Den Hellige
Ånd å forholde oss til, så hadde ikke de mange diskusjoner om Guds vesen oppstått.
Ingen ville da ha ment at Gud er to personer, men likevel en. Det er mye
lettere å være enig i at en person danner en enhet med sin ånd enn at en person
danner en enhet med en annen person.
Det er først når vi trekker inn Jesus, som
er Guds Sønn, at denne problemstillingen oppstår- om
hvorvidt Gud er tre eller bare en. Det er sagt om Jesus at han er en person som
blir motsagt. (Luk.2,34.) Dette gjelder både for jødene og for hedningene
Når det gjelder kirkens bekjennelsesskrifter
om forholdet mellom Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd, så står det mye bra og
riktig i dem, men det er også en del som ikke er rett. Vår kirkes teologi om
dette er nedfelt i den atanasianske trosbekjennelsen.
Den nikenske og den apostoliske trosbekjennelsen er mer kortfattet hva som
gjelder forholdet mellom Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd. De to sistnevnte
bygger på det som den atanasianske trosbekjennelsen
sier om dette.
Vår kirkes forskjellige trosbekjennelser
peker på Guds enhet, og det er rett at Gud er en- men
den hevder også at Gud-dommen består av 3 atskilte
personer, og det er galt. Gud utgjør en enhet som ikke kan splittes opp i 3
selvstendige personer. Vi må bruke andre uttrykksmåter for den flerheten som
der er i Gud-dommen.
At det finnes en flerhet i Gud-dommen, betyr ikke at denne flerheten har en
selvstendig eksistens. Både Sønnen og Ånden lever sitt liv gjennom Faderen. De
kan ikke eksistere uten Faderen. De går ut fra ham og kviler i ham. Dette er
Bibelens oppfatning av dette.
Det er følgende problemstillinger som
oppstår i forbindelse med vår kirkes trosbekjennelser-
når vi skal diskutere forholdet mellom Faderen, Sønnen og Ånden:
a)
Er Gud 3 eller er
han bare en?
b)
Kan vi beskrive
Gud som 3 personer eller bare som en (person)?
c)
Kan vi i det hele
tatt bruke ordet ”person” om Gud?
d)
Er det bedre å
bruke ordet ”åpenbaringsform” i stedet for ordet ”person” om Gud?
e)
Er det bedre å
bruke uttrykket ”manifestasjon” i stedet for ordet ”person” om Gud?
f)
Er det bedre å
bruke uttrykkene ”et flertall av åpenbaringsformer” eller ”et flertall av
manifestasjoner” i stedet for ”et flertall av personer” om Gud?
g)
Skal vi heller
bruke ordet ”uttrykksform” i stedet for ordet ”person” om Gud?
h)
Bør vi heller
bruke ordet Guds vesen om Guds person?
i)
Er det mer
korrekt å si at Gud har 3 navn i stedet for at han består av 3 personer?
j)
Kan vi si at der
er 3 krefter eller 3 viljer i Gud-dommen, eller er
der bare en kraft og en vilje?
k)
Kan vi si at det
er 3 utstrømminger fra Gud?
l)
Kan vi si at det
er 3 eksistensmåter i Gud?
m) Er det 3 trinn i Gud?
n)
Er det 3 støtter
eller pilarer i Gud?
o)
Hva innebærer
ordet ”treenighet”?
p)
Er det et godt
teologisk uttrykk eller ikke?
q)
Kan
”treenigheten” være et flertall av personer, eller gir det uttrykk for bare en
person?
r)
Er Faderen og
Sønnen det samme?
s)
Er Faderen større
enn Sønnen?
t)
Er Sønnen bare
lik Faderen?
u)
Er Sønnen og
Faderen av forskjellige vesen, eller er de av samme vesen?
v)
Er det 3 naturer
i Gud, eller er det bare en natur?
w) Skal vi heller bruke ordet ”substans” om Gud i stedet
for ordet ”natur”?
x)
Kan vi bruke
verbet ”å bestå av” når vi snakker om Guds person, eller skal vi bare bruke
verbet ”å være”, når vi skal beskrive Gud?
y)
Kan vi bruke
verbene ”å høre med til” eller ”å være en del av”, når vi skal beskriver
forholdet mellom Faderen, Sønnen og Ånden?
z)
Er det bedre å
bruke verbet ”å eksistere” i stedet for verbet ”å være”, når vi skal beskrive
Gud?
æ) Kan vi bruke de sideordnende konjunksjonene ”enten-eller-eller” i uttrykket ”enten Faderen eller Sønnen
eller Ånden” eller ”både-og-og” i uttrykket ”både
Faderen og Sønnen og Ånden, når vi skal beskrive forholdet mellom Faderen,
Sønnen og Ånden?
ø)
Eller skal vi
bare bruke konjunksjonene ”og-og” i uttrykket
”Faderen og Sønnen og Ånden, når vi skal beskrive forholdet mellom Faderen,
Sønnen og Ånden?
å)
Eller skal vi
bare skrive: ”Faderen, Sønnen og Ånden”?
Som vi ser er det mange
problemstillinger som dukker opp, når vi skal forsøke å forklare forholdet
mellom Faderen, Sønnen og Ånden?
Når vi skal forsøke å forklare det som ikke
lar seg forklare fullt ut, er det 4 retningslinjer vi må følge, og det er:
a)
Vi må FORENKLE
det som står i Bibelen om dette. ”Å fortolke” Guds ord er det samme som å
forenkle det.
b)
Vi må ikke gå ut
over det som Skriften sier om dette.
c)
Vi må veie de
forskjellige argumentene opp imot hverandre.
d)
Vi må lytte til
Den Hellige Ånds stemme. Han er i oss som tror.
KIRKEMØTENE I NIKEA OG I KONSTANTINOPEL.
En del av disse problemstillingene som jeg
har skissert ovenfor, ble diskutert på de forskjellige kirkemøtene. Det begynte
med kirkemøtet i Nikea i år 325 og ble avsluttet med
kirkemøtet i Konstantinopel i året 381.
Det var spesielt 5 problemstillinger som ble
diskutert på disse kirkemøtene, og det var:
a)
Er Faderen og
Sønnen (Jesus) av den samme natur (substans)? De brukte det greske uttrykket ”homoousios”, som betyr ”av samme vesen”.
b)
Er Faderen og
Sønnen av en lik natur? De brukte uttrykket ”homoiousios”,
som betyr ”av lignende vesen”.
c)
Er Faderen og
Sønnen av ulik natur? De brukte uttrykket ”anomoious”,
som betyr ”av ulikt vesen”.
d)
Var uttrykket
”treenighet” dekkende om forholdet mellom Faderen, Sønnen og Ånden?
e)
Er Faderen,
Sønnen og Ånden en person, eller er de delt opp i 3 selvstendige personer (gr.hypostasis, lat.personas.)
Det var 3 forskjellige syn som gjorde seg
gjeldene på disse kirkemøtene, og som ble diskutert. Disse synene var:
a)
Vi har for det
første sabellianismen eller modalismen.
Det var Sabellius fra Ptolemais
(ca.250) som først hadde utarbeidet dette synet. Han hevdet at treenigheten
ikke angikk Guds natur, men den angikk bare den måten (åpenbaringsmåten) som
Gud åpenbarer seg selv på. Som Faderen er han Skaper og Lovgiver, som Sønnen er
han Forsoner, og som Ånden er Han Gjenføder og Helliggjører.
Vi kan også si dette på en annen
måte: Gud kunne bli ansett å være Faderen i G.T,
Sønnen i evangeliene og Ånden i den nåværende tidsperioden.
Uansett hvordan man uttrykker dette, så gir
dette synet uttrykk for at Gud er EN PERSON SOM MANIFESTERER SEG PÅ 3
FORSKJELLIGE MÅTER eller I 3 FORSKJELLIGE UTTRYKKSFORMER.
Dette synet er også kalt for ”tidsperiodisk
treenighet”. Det betyr at Gud manifesterer seg på forskjellige måter i de
forskjellige tidshusholdningene.
De som støttet dette synet, mente at Faderen
og Sønnen er av en lik natur. Det er ikke det samme som at de er av den samme
naturen.
Dette synet er rett så langt som det gjelder
Guds enhet. Det er bare en Gud, men det regner ikke med den flerheten som det
er i Gud-dommen på en og samme tid, for når Sønnen og
Ånden åpenbarer seg, så er det Gud som åpenbarer seg. I den forstand er det en
treenighet som åpenbarer seg når enten Faderen, Sønnen eller Ånden åpenbarer
seg, men dette synet benekter at denne flerheten kan opptre samtidig.
Når Gud åpenbarer seg, så åpenbarer han seg
bestandig i sine 3 manifestasjoner selv om dette ikke bestandig kommer til
uttrykk i teksten. Dette skjedde for eksempel ved skapelsen. ”I begynnelsen
skapte Elohim (Aleph-Tav)
himmelen og jorden. Og jorden ble øde og tom, og de var mørke over det store
dyp, og Guds Ånd svevde over vannene.” (1.Mos.1,1-2.)
Bokstavene Aleph-Tav
er satt ved siden av ordet Elohim i grunnteksten. Det
er den første og den siste bokstaven i det hebraiske alfabetet. Det er en
tittel som Jesus brukte om seg selv i Johannes Åpenbaring 1,8.
Ved skapelsen var både Faderen, Sønnen og
Den Hellige Ånd til stede. Det var Faderen som planla skapelsen, Sønnen utførte
den og Den Hellige Ånd skapte ved sin kraft.
De gamle rabbinerne sa at det var Messias sin ånd som svevde over vannene ved skapelsen.
At der er en flerhet i Gud som kommer til
uttrykk samtidig, er beskrevet mange steder- både i Tanach og i N.T. Jeg skal ta med
noen eksempler på dette: ”Herren (Yhvh) (Faderen) sa
til min Herre (Yeshuah, som er Sønnen): Sett deg ved
min høyre hånd til jeg får lagt dine fiender til skammel for dine føtter.”
(Salme 110,1.) Det var Messias eller Yeshuah som var Davids herre.
”Se min tjener
(Sønnen) som jeg (Faderen) støtter, min utvalgte, som min sjel (Faderen) har
velbehag i! Jeg legger min Ånd (hebr. Ruach) på ham.
Han skal føre retten ut til hedningefolkene.”
(Es.42,1.)
”gå derfor ut og gjør alle folkeslag til
mine disipler i det dere døper dem i NAVNET til Faderen, Sønnen og Den Hellige
Ånd.” (Mat.28,19.)
Men til tross for dette, så er Gud en.
”Hør, Israel! Herren vår Gud. Herren er en.” (5.Mos.6,4.)
(Se mer om dette Skriftstedet senere.)
”Ett legeme og en Ånd, likesom og dere er
kalt med ett håp i deres kall, en Herre, en tro, en dåp, en Gud og alles Fader,
han som er OVER alle og GJENNOM alle og I alle.” (Ef.4,4-6.)
”For det er en Gud og en mellommann imellom
Gud og mennesker, mennesket Kristus Jesus.” (1.Tim.2,5.)
”Du tror at Gud er en. Du gjør vel. Djevelen
tror det også og skjelver.” (Jakob 2,19.)
2.)
Vi har for det andre arianismen. Den var utarbeidet av
Arius (250-336). Han var biskop i Aleksandria.
Han lærte at det bare var Faderen som var fra evighet av. Faderen skapte både
Sønnen og Ånden som sitt første verk ut av ingen ting. Arius
sa følgende om Sønnen: ”Det var engang, hvor han ikke var.”
Sønnen er kalt for Gud på grunn av at han er
et direkte utspring (avkom) av Gud Faderen og er blitt utstyrt med guddommelig
makt til å skape.
Dette synet er basert på følgende Skrift-ord: ”Og Jesus trådte fram og sa: Meg er gitt all
makt i himmel og på jord.” (Mat.28,18.)
”Men hin dag eller time vet ingen, ikke
engang englene i himmelen, ikke engang Sønnen, men alene min Fader.”
(Mark.13,32.)
Dette Skrift-stedet
kan også oversettes på følgende måte: ”Men hin dag og time vet ingen, ikke
engang englene i himmelen. Dersom ikke Sønnen vet det, så vet heller ikke
Faderen det.”
”men når alt er ham underlagt, da skal og
Sønnen selv underlegge seg ham (Faderen) som la alt under ham, for at Gud kan
være alt i alle.” (1.Kor.15,28.)
”Og han er et bilde av Gud den usynlige. Den
førstefødte fremfor enhver skapning.” Brevet til Kollosenserne
1,15.)
De som var enige i dette synet, mente at
Faderen og Sønnen ikke var av det samme vesen. Jesus var skapt av Gud og hørte
dermed til det som var skapt.
Dette er et galt syn, for Jesus hører ikke
med det som er skapt. Han er på samme måten som Faderen fra evighet av. Jesus
sa om seg selv: I begynnelsen var Ordet (Thora), og
ordet var hos (gr.pros) Gud (Yhvh),
og ordet var Gud (Yhvh). Han var i begynnelsen hos
Gud (Yhvh).” (Joh.1,1-2.)
Her står det at ”Ordet”, som er en tittel på
Jesus, var hos Gud fra begynnelsen av.
Hva som gjelder den greske preposisjonen ”pros”, betyr den ikke bare ”hos”. Den betyr også ”likestilt
med” eller ”ansikt til ansikt med”.
Jesus sa videre om sitt forhold til Faderen:
”Jeg og Faderen vi er ett.” (Joh.10,30.)
”Jesus sier til ham (Filip): Så lang en tid
har jeg vært hos dere, og du kjenner meg ikke, Filip? Den som har sett meg, har
sett Faderen. Hvorledes kan du da si: Vis oss Faderen?” (Joh.14,9.)
3.)
Vi har for det tredje det synet som Atanasius (296-373)
utarbeidet, og som kommer til uttrykk i den en atanasianske
trosbekjennelsen. Han var biskop i Aleksandria. Han
ble for øvrig bortvist fra sitt land i det hele 5 ganger på grunn av sin lære,
men han ble tatt til nåde igjen av de forskjellige keiserne, og til slutt var
det hans syn som ble vedtatt på kirkemøtet i Konstantinopel i året 381. På
grunn av hans standhaftighet ble det sagt om ham at han stod ”mot hele verden”.
”Atanasius contra mundum.”,
men på grunn av sin standhaftighet ”seiret” han til slutt.
Læren gikk ut på at Gud er en, men til tross
for det så består Gud av 3 atskilte skikkelser eller personer. Både Faderen,
Sønnen og Ånden er uskapt, og de er fra evighet av. De 3 personene i Gud-dommen er likestilt. Både Faderen, Sønnen og Den
Hellige Ånd er allmektige, men til tross for dette, så er det ikke 3 Guder, men
bare en Gud. Både Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd er Herre (hebr.Yhvh.)
Sønnen er ikke skapt av Faderen, men han er
født av eller gått ut fra Faderen. Den Hellige Ånd er ikke skapt eller født av
Faderen, men den er utgått fra Faderen.
Faderen, Sønnen og Den Hellige
Ånd er av den samme natur.
Den atanasianske
trosbekjennelsen ble vedtatt i året 381 på kirkemøtet i Konstantinopel, men
striden om forståelsen av Guds vesen har fortsatt helt fram til vår tid. Den
får sannsynligvis ingen ende før Jesus kommer tilbake og viser oss det som vi
virkelig skal tro i denne saken, men dersom vi har forstått vår Bibel på en
rett måte, hadde vi ikke behøvd disse stridighetene om Guds person og vesen,
for alt det som vi behøver å vite om dette, står i Bibelen.
Det er ikke Bibelen som gjør at vi ikke har
et rett bilde av Gud-dommen, men det er de
forskjellige vedtakene som ble gjort på kirkemøtene og tradisjonen. Tradisjonen
er den verste fienden av et korrekt Bibel-syn.
Det ble gjort forskjellige vedtak på disse
kirkemøtene. Det ble oppnådd kompromisser. Det som ble dømt som vranglære på et
kirkemøte, kunne bli gjort til korrekt teologi på det neste kirkemøtet. (Se
boken: 2000 år med Kristus. Kristendommens Historie. s.156-178.)
Dessuten var heller ikke de forskjellige delegatene
til kirkemøtene like godt inne i de teologiske spørsmål som ble diskutert. På
kirkemøtet i Efesus var det møtt fram ca.2000
utsendinger. Av disse var det 300 biskoper. De fleste av dem hadde ikke satt
seg inn i den saken som ble diskutert. Mange av dem var enige med Arius, men de ble tvunget til å gå inn for det som Atanasius lærte. Det var bare to som stemte imot.
Jeg vil sitere hva Ivar Welle
skriver i sin bok: Kirkens Historie. Bind 1.s.101-102 om kirkemøtet i
Konstantinopel. ”Keiserne etter Julia (den frafalne) fortsatte Konstantins
politikk. Kristendommen ble begunstiget, hedenskapet trengt mer og mer tilbake.
I teologisk henseende støttet noen arianismen, andre ortodoksien.
Sin endelige avslutning fikk utviklingen da Teodosius den store i året 380 påbød at alle hans
undersåtter skulle ha ”samme religion som apostelfyrsten Peter fra begynnelsen
av overgav til romerne, og som biskop Damasus i Rom
og biskop Peter i Konstantinopel når holder fast ved.” Dette påbud søktes
alvorlig gjennomført. FRA 380 FANTES ALTSÅ IKKE MER RELIGIONSFRIHET ELLER
MENINGSFRIHET INNENFOR KRISTNEDOMMEN i det romerske riket, skjønt både
hedenskapet og sektene bestod lenge ennå- på tross av
loven.
Et kirkemøte i Konstantinopel (381) fattet
avgjørende beslutninger angående den felles tro. Det gjentok bekjennelsen fra Nikea (325.) og utformet læren om at Den Hellige Ånd er av
samme vesen som Faderen og Sønnen.
Resultatet av disse kirkemøters arbeid på
treenighetslærens område foreligger i det såkalte ”Nikenske symbol”.
EN VURDERING AV DEN ATANASIANSKE TROSBEKJENNELSEN
Når vi ser på de enkelte læresetningene i
den atanaisainske trosbekjennelsen isolert sett, så
kan vi si at de fleste av dem er korrekt, men når vi ser dem i sammenheng, gir de
oss et galt Guds-bilde. Vi kan ikke på den ene siden
si at Gud er en, og at han på den andre siden er oppdelt i 3 atskilte personer.
Det blir oppfattet som 3 forskjellige Guder.
Jeg tror at Atanasius
og de som støttet ham, hadde de beste hensikter, men det Guds bildet som de
presenterte, er ikke rett. Gud kan ikke både være både en og tre.
Vi kan i det hele tatt ikke bruke ordet
”personer” om Gud-dommen. Vi kan til nød bruke det om
Gud- at han er en person, men ordet ”person” passer
ikke på Gud. Det er heller ikke et ord som Bibelen bruker.
Vi kan si at der er 3 NAVN i Gud-dommen, og at Gud-dommen har
3 UTSTRÅLINGER eller 3 MANIFESTASJONER, eller at det er 3 STØTTER eller 3
PILARER i Gud-dommen.
Disse 3 utstålingene eller disse 3
manifestasjonene er Faderen, Sønnen og Ånden, men vi kan ikke si at det er 3
selvstendige personer i Gud-dommen. De har bare sin
selvstendighet ved den avhengigheten som de har i og gjennom de andre. Både
Sønnen og Ånden er gått ut fra Faderen. Han har frembrakt både Sønnen og Ånden.
At Faderen har frembrakt Sønnen, står det
meget om i Bibelen. Det står også en del om at Ånden er utgått fra Faderen. Det
er brukt delvisforskjellige verb om disse to frembringelsene.
Gud EIDE Sønnen som sitt første verk (Salomos Ordspråk 8,22.). Sønnen ER GÅTT
UT fra Faderen. (Joh.8,42.) Ånden er gått ut fra Faderen. (Joh.15,26.)
Gud manifesterer seg som både Faderen,
Sønnen og Ånden- både i evighetsperspektivet og i
tiden. Vi kan ikke si at Faderen er større enn Sønnen og Ånden. De er alle like
store og like betyningsfulle. Når Jesus sa at Faderen er større enn ham, så
tenkte han på to forkjellige forhold, og det var:
a)
I og med at
Sønnen er gått ut fra Faderen, kan vi si at Faderen var større enn Sønnen i og
med at Faderen var den første årsak til alle ting. Da Sønnen ble fremskaffet,
løftet Faderen ham opp til den samme posisjon som han hadde selv.
b)
Ved sin kjødspåtagelse måtte Sønnen oppgi noe av den herligheten
som han hadde hos Faderen. Denne
herligheten fikk han tilbake ved sin himmelfart.”Dere
hørte at jeg sa til dere: Jeg går bort og kommer til dere igjen. Dersom dere
elsket meg, da gleder dere over at jeg går til Faderen, for Faderen er STØRRE
ENN JEG.” (Joh.14,28.)
”og nå herliggjør du meg, Fader, med den
herlighet som jeg hadde hos deg før verden var til.” (Joh.17,5.)
”Derfor har og Gud opphøyet ham og gitt ham
det navn som er over alt navn.” (Fil.2,9.)
Det er bestandig en sirkelbevegelse i alt
det som Gud gjør. Den går fra Faderen gjennom Sønnen og ved Ånden og fra Ånden
gjennom Sønnen og til Faderen. De 3 navn representerer hverandre i alt det som
de gjør.
Når vi skal uttale oss om det som er umulig å
forstå, kan vi ikke gå lengre enn det som Bibelen sier om dette. Bibelens
entydige vitnesbyrd gjennom både Tanach og N.T. er at Gud er en, men at han har 3 FORSKJELLIGE
ÅPENBARINGSFORMER, som er Faderen, Sønnen og Ånden. Disse går ut på ett.
Det er heller ikke rett det som det ble
vedtatt på kirkemøtet i Konstantinopel, at Ånden går ut fra både Faderen og
Sønnen. På samme måten som Sønnen går ut fra Faderen, går også Ånden ut fra
Faderen. ”Jesus sa til dem: Var Gud deres far, da elsket dere meg, for jeg er
UTGÅTT FRA GUD og kommer fra ham, for jeg er heller ikke kommet av meg selv,
men han har utsendt meg.” (Joh.8,42.)
”Når Talsmannen kommer, som jeg skal sende
dere fra Faderen, Sannhetens Ånd, som UTGÅR FRA FADEREN. Han skal vitne om
meg.” (Joh.15,26.)
EN
VURDERING AV BEGREPENE ”TREENIGHETEN” og ”PERSON”
Selve ordet ”treenighet” ble første gang
brukt av Tertullian (død ca.230). Det kommer av det
latinske ordet ”trinitas”. Det ble laget i et forsøk
på å avklare forholdet mellom Faderen, Sønnen og Ånden.
Dersom dette uttrykket hadde vært forstått
og brukt på en rett måte, så hadde det vært et meget godt teologisk begrep, men
når det blir brukt og forstått på en gal måte, så bør vi ikke bruke det.
Dette begrepet ble lagt ned i den atanasiankse trosbekjennelsen, og det dekker derfor denne
trosbekjennelsen legger i det:
a)
At Gud er en, men likevel 3.
b)
At det er 3 personer i Gud-dommen.
c) At der er en enighet innenfor Gud-dommen.
d) At Faderen, Sønnen og Ånden er av den samme kvalitet.
e) At Faderen, Sønnen og Ånden er fra evighet av.
f) At verken Faderen, Sønnen eller Ånden er skapt.
g)
At Sønnen er født av Faderen.
h)
At Ånden er gått ut fra både Faderen og Sønnen.
De to siste punktene viser også at der er en
forskjell på Faderen, Sønnen og Ånden. Mens Faderen er Den opprinnelige, er
Sønnen og Ånden gått ut fra Faderen. Sønnen og Ånden er frembrakt av Faderen.
Når det gjelder Guds vesen og læren om Gud,
så vil vi bestandig mangle ord og begreper, for Guds vesen ligger langt utenom
det som vi kan fatte og forstå, men til tross for det, så forsøker vi likevel å
trenge inn i dette, som er et mysterium.
Når vi arbeider med disse høyhellige
tingene, må vi bruke de ord og de uttrykk som Bibelen selv bruker om dem.
Augustin likte
heller ikke begrepet ”treenigheten” og bruken av ordet ”personer” om Gud, men
han brukte det, for han mente at vi ikke kunne finne noe bedre uttrykk for Gud-dommen.
Han sa følgende om dette begrepet: ”Når man spør: Hvilke tre? Lider den
menneskelige tale av en stor mangel på kraft. Allikevel sier vi: Tre personer,
ikke for at vi skal si det, men for at vi ikke skal være tause.”
Hva som gjelder ordet ”person”, som kommer
fra det latinske ordet ”persona”, så er dette ordet en MEGET DÅRLIG BESKRIVELSE
av Gud-dommen. Vi kan til nød si at Gud er en
personlig med at han er personlig. Han har sin egen identitet og personlighet,
men vi kan ikke si at både Faderen, Sønnen og Ånden er personer. Det blir galt,
for Gud er en.
Jeg vil sitere fra boken: Bogen om
Kristendom. Kristendommen gjennom Tiderne- og nu.
s.170-171: ”Selvfølgelig er ordet ”person” heller ikke passende. Faktisk er det
i den senere tid BLITT KRITISERT I STIGENDE GRAD (uthevet av meg.). I dag betyr
ordet noe annet enn det gjorde på kirkemøtenes tid. I de første århundredene var det et temmelig nøytralt ord som pekte på
et personlig fellesskap.
I dag
er en ”person” et selvbevist, autonomt individ. Men anvender man det om
”treenigheten”, lyder det som om man taler om 3 guder. Av den grunn foretrekker
mange å tale om 3 ”eksistensformer”. Den ene Gud eksisterer på 3 forskjellige
måter.
Jeg (Klaas Runia) mener at denne kritikken er korrekt. Hva vi i dag
mener med ordet ”person”, henviser til selve det guddommelige vesen snarere enn
til guddommelige atskillelser i det guddommelige vesen. Der er ikke tre
individuelle personligheter i Gud. Der er kun en guddommelige
personlighet, som inneholder en trefoldig atskillelse.
Men på samme tid må vi gjøre det helt klart,
at denne ene guddommelige personligheten eksisterer på tre forskjellige
PERSONLIGE måter. Fader, Sønn og Helligånd er ikke bare tre forskjellige
åpenbaringsformer. (Det betyr ”modalisme”, et
synspunkt som er temmelig fremtredende innenfor moderne teologi, men som kirken
med rette har forkastet. Gud åpenbarer ikke kun seg selv som Fader, Sønn og
Helligånd. Gud er Fader, Sønn og Helligånd. Disse tre navnene antyder tre ekte
atskillelser i den ene personlige Gud, og disse er i seg selv fullt ut
personlige.”
Hva som gjelder begrepet ”person”, burde vi
verken bruke det om Gud eller i kombinasjonen: Faderen, Sønnen og Ånden, for i
vår tid så går det på menneskelige personer. En person er et menneske som er
avgrenset i forhold til alle andre mennesker. I forhold til alle andre personer
så er et menneske helt unikt. Det står alene i verden med sin intelligens og
sine muligheter.
Det korrekte er å si at Gud har 3 NAVN, 3
UTSTRÅLINGER eller 3 MANIFESTASJONER, og disse navn er: Faderen, Sønnen og
Ånden. De har ingen selvstendig eksistens, men de lever I og BLANT hverandre.
Rabbi Moshe Yoseph Koniuchowsky sier dette på
følgende måte i en artikkel på sin internettside: www.yourarmstoisrael.org.
Artikkelen har tittelen: ”In Our Midst”,
som betyr ”I vår Midte: ”Det er 3 søyler i den opprinnelige manifestasjonen som
går ut fra Yhvh. Torah
rullen som er skrevet på pergament er i midten av de 2 pilarene. Dette betyr
bokstavelig Livets tre, som er symbol på Ordet, som er Yeshua,
vår Frelser. Han er MIDT INNE I og MELLOM Faderen og Ånden (hebr.Ruach.)
Guds Ord er i følge hebraisk forståelse den evige
midtre pilaren av Gud-dommelig utstrømming. Han er
ikke medlemm nummer 2 av en treenighet. Det ville være polyteisme (flerguderi),
som blir praktisert i mange store religioner.”
De 2 andre pilarene i Gud-dommen
blir dermed Faderen og Ånden. Sønnen er i midten, og de to andre er på hver
side av Sønnen. Dette er det bildet som Bibelen viser oss, av forholdet mellom
Faderen, Sønnen og Ånden, og det er det rette bildet av Gud-dommen.
Vi må gå til Bibelen når vi vil forstå Gud
på en rett måte og ikke til de forskjellige kirkemøtene og de forskjellige
læresetningen som kirken har. Kirken lærer galt på en rekke områder. Dette
gjaldt også kirkemøtene i Nikea og i Konstantinopel.
REFORMASJONENES SYN
PÅ TREENIGHETEN
Både den lutherske og den reformerte kirken
var enig i læren om Guds treenighet. Johan Calvin
syntes at det var vanskelig å anerkjenne det synet, at Sønnen hadde vært til
fra evighet av, men han fornektet det ikke.
Martin Luther anerkjente læren om
treenigheten både fordi han mente at Skriften lærte det, og at troen anerkjente
det.
Socianismen i det
sjette århundrede benektet Sønnens preeksistens. Den
så på Sønnen som bare et menneske. Den lærte at det bare var en guddommelig
person, og det var Faderen. Denne retningen har hatt innflytelse på engelsk unitarianisme og engelsk og amerikansk deisme.
MODERNE SYN
Kirken som sådan har holdt på det synet som
de atanasianske bekjennelsen gav uttrykk for, men det
finnes også unntak:
a)
Filosofene Kant
og Hegel trodde ikke på en personlig Gud, men de
trodde på en upersonlig deisme.
b)
Swedenborg og Scleiermacher forsvarte
det modalistiske synet.
c)
Mange føler at
Barth var modalist, men på grunn av at han benektet sabellianismen, så mente andre igjen at han holdt på
kirkens lære. I stedet for å bruke ordet ”personer” om Faderen, Sønnen og
Ånden, brukte han uttrykket ”eksistensmåter i Gud” om Faderen, Sønnen og Ånden.
d)
Paul Tillich mente at læresetningen om treenigheten var laget av
menneskene, for å tilfredsstille deres egne behov for forståelse av Gud-dommen. Han trodde ikke at det var en person i Gud-dommen, som var delt på tre.
e)
Jehovas Vitner
benekter læren om treenigheten. De benekter at Sønnen er fra evighet av. De ser
på Sønnen som en skapning som kom i stand før verden ble skapt. (Se boken:
Basic Theology. Av Charles C.Ryrie. s.58-59.)
VI GREIER IKKE Å FORSTÅ
GUDS VESEN FULLT UT
Det forholdet at disse problemene blir
diskutert, kvalifiserer ingen til å være vranglærer. Det er bare et forsøk på å
forstå Guds vesen og forsøke å beskrive ham så riktig som mulig. Vi kan på
ingen måte komme til å forstå Guds vesen fullt ut. Det vil vi aldri oppnå. Vi
vil alltid komme til en stengt dør hvor vi ikke kan slippe inn.
Vi vet at vi danner en enhet med Jesus, der
han er hodet, og vi er lemmene på hans legeme, men til tross for det så vil det
likevel være en forskjell på Gud-dommen og oss. Vi
hører med til det som er skapt mens det er Gud som har skapt oss.
Vi er også blitt gjort likedannet med Guds
Sønns bilde. Dette betyr ikke at vi kan bli helt lik med Jesus, men vi skal bli
gjort helt likt med det bildet av Gud som Jesus representerer. ”For dem som han
forut kjente, dem har han også forut bestemt til å bli likedannet med hans
Sønns bilde, for at han skulle være den førstefødte blant mange brødre.”
(Rom.8,29.)
Dersom vi forstår en del av Gud-dommen, får vi et mer riktig bilde av både Faderen,
Sønnen og Ånden og deres forskjellige funksjoner i frelses-verket.
Vi får også et mer riktig bilde av oss selv, for vi er skapt i Guds bilde.
Den atanasianske
trosbekjennelsen sier derimot at den som ikke er enig i alt det som denne
trosbekjennelsen gir uttrykk for, han vil ikke få del i saligheten, men derimot
gå fortapt for Guds rike. ”Enhver som vil bli frelst, må framfor alt annet
holde fast den felles (alminnelige) kristelige tro. Den som ikke fastholder den
hel og ukrenket, vil uten tvil gå evig fortapt.”
Dette er ikke rett. Det er troen på Jesus
som gir oss frelsen og ikke hvorvidt vi er enig eller uenig i kirkens lære. Den
har mange feil. Vi ser alle fortsatt stykkevis og taler profetisk stykkevis (1.Kor.13,9.)- og det til tross for at den paulinske læren er
nedfelt i Paulus sine brever, og vi har kjente til de paulinske hemmelighetene
i snart 2000 år.
Siste gang at kirkens lære ble revidert, var
under Luther og de forskjellige reformatorene. Det er snart 500 år siden. Det
er på høy tid at vi får EN NY REFORMASJON. Det er mye i kirkens lære som er
galt.
RABBINERNES SYN PÅ MESSIAS
Den rabbinske jødedommen regner ikke med at
Jesus fra Nasaret er verken Guds Sønn eller jødenes Messias.
Den ser helt bort ifra Jesus og betrakter ham som jødedommens verste fiende og
største forreder, i og med at han hevdet at han både var Guds Sønn og jødenes Messias- noe som han også er. Den ortodokse jødedommen
kaller Jesus for ”Yeshu”, som betyr ”den foraktede”.
Det rette navnet på ham er ”Yeshuah”, som betyr
”Herren er frelser”.
Den rabbinske jødedommen regner ikke med
Jesus fra Nasaret, men den regner derimot med Messias.
Det er flere forkjellige syn på Messias forhold til
Gud innenfor den rabbinske jødedommen, men i denne artikkelen skal vi referere
de tre mest vanlige, og de er:
a)
Messias er skapt av Gud før alt annet var skapt. Han er et
mellomvesen som står mellom Gud og englene. Han er høyere enn englene, men
lavere enn Gud.
b)
Messias er født som et vanlig menneske, men han har er et helt
unikt menneske både hva som angår utseende og intelligens. (Se min bok: Jesu
Gjenkomst. Bind 4. Kapittel: De forskjellige jødiske vurderinger av Messias første komme.)
c)
Det er to Messiaser.
De eldste rabbinerne hadde dette første
synet på Messias. De mente at Messias
var det lyset som Gud skapte før selve skapelsen. ”Da sa Gud (Elohim): Det bli ly! Og det ble
lys.”(1.Mos.1,3.)
I Yalkut, som er
en rabbinske antologi fra Middelalderen, står det: ”Og
Gud så lyset- at det var godt. Dette er Messias lys, for å lære dere at Gud så Messias
generasjon og Hans gjerninger, før han skapte universet, og han skjulte Messias under sin herlighetstrone. Satan spurte Gud,
Skaperen av universet: ”For hvem er Lyset under Din Herlighetstrone?” Gud
svarte ham: ”Det er for Messias som vil dømme dere,
og som vi få dere til å forakte dere selv.”
Rabbinerne kalte ofte denne mellomskikkelsen
mellom Gud og englene for ”Metraton”. Han var den
engelen (paktens engel) som ofte opptrådte i Tanach.
”Se. Jeg sender dere en engel foran deg, for å vokte deg på veien og for å føre
deg til det sted som jeg har utsett til deg. Ta deg i vare for ham og hør på
hans røst. Vær ikke gjenstridig mot ham. Han skal bære over med deres
overtredelser, for MITT NAVN ER I HAM. Men dersom du lyder hans røst og gjør
alt det som jeg sier, da vil jeg være en fiende og en motstander av dine
motstandere.” (2.Mos.2,23,20-22.)
Rabbi Moses Burali
har sagt følgende om det forholdet at ”Guds navn er i ham”: ”For hans navn er
Ham selv (Gud), FOR HANS NAVN ER YHVH, og det er han
selv. På denne måten vil uttrykket: ”Hans navn er i ham” bety at ”FYLDEN AV
GUDDOMMEN ER I HAM”.” (Denne engelen er med andre ord Gud selv. Min
kommentar.)”
I Zoar, Bind 3,
som hører med til den jødiske mystiske litteraturen, står det om Metraton: ”DEN MIDTRE STØTTEN I GUDDOMMEN er Metraton, som har fullført fred i himmelen på grunn av hans
herlige stilling der.”
Det er i følge dette utsagnet 3 STØTTER I
GUDDOMMEN.
I den samme boka står det følgende om de 3
trinn som der er i Gud-dommen: ”Eliesers
far sa til ham: Kom, se mysteriet som der er i ordet YHVH.
Her 3 TRINN. Hvert av dem har SELVSTENDIG EKSISTENS. Ikke desto mindre er de
ETT, og de er slik forent at det ene ikke kan skilles fra det andre. Men
hvordan kan 3 vesen være ett? Er de vitterlig en fordi vi kaller dem en?
Hvordan 3 kan være en, KAN BARE ERKJENNES VED ÅPENBARING AV DEN HELLIGE ÅND og
egentlig bare med LUKKEDE ØYNE.”
Den rabbinske jødedommen åpner derfor opp
for at der er 3 trinn i Gud-dommen. Disse uttalelsene
som vi har sitert ovenfor, ligger nær opp til en del av det som vår kirkes
trosbekjennelser sier om de 3 navn i Gud-dommen, men
det er ikke helt det samme. Vår kirke har et DELT BILDE PÅ GUD, men dersom en
skal få det helt riktige bildet av Gud, så må en poengtere den enheten som der
er i Gud og ikke dele Gud opp i tre forskjellige personer. Dette blir oppfattet
av jødene som 3 forskjellige Guder.
I den jødiske bønneboka Siddur
ha Shalem er det nærmest
satt likhetstegn mellom Elias, Jesu og Metratons
funksjoner i himmelen. ”Må det være din vilje at blåsingen fra dette hornet
skulle nå Guds tabernakel ved hjelp av vår utsending, Tardiel,
hvis navn Elias- må hans navn være velsignet- har gitt til ham. Og gjennom
JESUS, SOM ER ÅSYNETS FYRSTE, OG FYRSTEN Metraton, må
velsignelsen bli oss til del. Vær velsignet, Nådens Fyrste.”
Vi legger merke til at ordet ”Jesus” (hebr.Yeshuah) er brukt flere
steder i den jødiske bønneboka. I forbindelse med tittelen ”Åsynets fyrste”
blir navnet Jesus satt i parantes. Det står da i
teksten: ”(Yeshuah) ”Sar hapinam”, som betyr: ”(Jesus) ”Åsynets fyrste”.
Professor G.Klein, som i sin tid var overrabbiner i Stockholm,
skrev i sin bok: Bidrag til Israels religionshistorie. Side 89. følgende om Metraton: ”Metraton er den
tjenende ånden som står nærmest Gud, på den ene siden hans betrodde og hans
representant, på den andre siden Israels representant hos Gud… Metraton heter også ”Åsynets fyrste” (hebr.Sar hapinam) eller ”Fyrsten som sitter i Guds innerste rom”
Tallverdien av Metraton
er det samme som tallverdien av Shaddai, som er en
betegnelse på Gud. Den er 314.)
Professor G.Klien skriver også at Metraton
ofte blir sammenkoblet med ordet ”Memra”. Det er aramaisk og betyr ”Ordet”. Det tilsvarende ordet på
hebraisk er ”Davar”.
Dette ordet blir brukt både i Tanach og i N.T. om Messias og om Jesus. ”I det år kong YUssia
døde (740) så jeg Yhvh (Aleph-Tav)
sitte på en høy trone, og slepet av hans trone oppfylte templet.” (Es.6,1.)
”I begynnelsen var Ordet (gr.logos), og ordet var hos Gud, og ordet var Gud.”
(Joh.1,1-2.)
I Habakuk 3, 13
finner vi også de to ordene Jesus og Messias skrevet
sammen. På hebraiks står det: ”l`yeshuah
aleph tav masiach.” Dette blir på norsk: ”med din Yeshua
Aleph-Tav din Messias.” (Se
min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 4, hvor jeg skriver mer om dette.)
I Talmud forekommer det 5 slike
mellomvesener mellom Gud og menneskene, og det er:
a)
Metraton.
b)
Memra.
c)
Guds nedadstigende herlighet (hebr.Schekina)
d)
Guds Hellige Ånd (hebr. Ruach haKodesh).
e)
Den himmelske åpenbaringsrøsten (hebr.Bath
Kol).
Ofte er disse identiske med hverandre.
.
(Se mine bøker: Jødenes Konge. Bind 3. Kapittel: Messias
er Herrens herlighet, Kristendommens Jødiske Røtter. Kapittel: Metraton. og Matteus Evangeliet. Jesu Liv og lære.
s.160-162. hvor jeg skriver mye om dette.)
DET ER EN FLERHET
I GUD-DOMMEN
Tanach gir også
uttrykk for at der er en FLERHET i Gud-dommen, men
denne flerheten kan ikke løsrives fra det forholdet at Gud er en. Det er Guds
enhet som må vektlegges og ikke flerheten i Guds vesen. Den flerheten som der
er i Gud-dommen, må på ingen måte bli avskåret fra
den enheten som det er i Gud-dommen. Når Faderen,
Sønnen eller Ånden er i funksjon, så er det ikke de enkelte navn som er i
funksjon, men det er Gud som handler. Dette er det bibelske konseptet av Gud-dommen.
Dette kommer best til uttrykk i Shema, som er den eneste trosbekjennelsen som jødene har.
”Hør (hebr.Shema) Israel,
Herren (Yhvh) er vår Gud (Elohim),
HERREN (Yhvh) ER EN.” (5.Mos.6,4.)
Dette utsagnet blir kalt for ”Shema”. Dette utsagnet heter på hebraisk: ”Shema Israel, Yhvh Elohenu, Yhvh echad.”
Det er 4 forhold vi må være oppmerksomme på
ved dette utsagnet, og det er:
a)
Herrens navn er
nevnt 3 ganger, og det er Yhvh, Elohenu
og Yhvh.
b)
Elohenu er en form av Elohim som
har fått tillagt eiendomepronomenet ”vår”. Elohim er et flertallsord. Det kommer av Eloah, men vi kan likevel ikke oversette det med ”guder”,
for Herren er en.
c)
Verbet for dette
flertallsordet står i entall.
d)
Det ordet som er
brukt for ”en”, er på hebraisk ”echad”. Det står for
en sammensatt enhet. Vi har dette uttrykket i for eksempel ordsammensetninger
som ”en klasse druer” og ”alt folket reiste seg som en mann.
Til
tross for at Gud er beskrevet som EN, er det likevel åpnet opp for en FLERHET i
Guds person.
Når Gud bruker flertallsordet ”Elohim” om seg selv, så åpenbarer han at det er en flerhet
i hans person.
Når Gud bruker substantivet ”Eloah” om seg selv, så åpenbarer han enheten i sin person.
Vi skal ikke oversette ordet ”Elohim” med ”GUDER”. Det blir galt av to grunner:
a)
Det er bare en
Gud.
b)
Ordet ”elohim” blir også brukt om engler, falske guder, dommere og
enkeltpersoner.
Første gangen at Gud brukte benevnelsen ”Yhvh” om seg selv, var da han møtte Moses i den brennende
tornebusken. ”Og Elohim sa til Moses: JEG ER DEN JEG
ER (hebr. EYE ASHER EYHE”, og HAN sa: Så skal du si til Israels barn: ”JEG ER
(hebr. EYE) har sendt meg til dere.” (2.Mos.3,14.)
Selve ordet ”Yhvh”
kommer av verbene ”hawa”, ”Haya”,
”hava” og ”chaya”, som betyr ”å være”, ”å eksitere”
og ”å leve”. Ordet ”Yhvh” betyr derfor ”Den evig
eksisterende” eller ”Den som er”.
Jesus brukte ofte ordet ”Yhvh”
om seg selv. Det er på gresk ”ego eimi”. Slike
uttrykk er:
”Jeg
er livets brød”. (Joh.6,35.), ”Jeg er verdens lys”. (Joh.8,12, ”Jeg er den gode
hyrde”. (Joh.10,11.), ”Jeg er oppstandelsen og livet”. (Joh.11,25.), ”Jeg er
veien, sannheten og livet”. (Joh.14,6.), ”Jeg er det sanne vintre”.
(Joh.15,1.), ”Jeg er jødenes konge”. (Joh.19,21.) og ”Jeg er den første og den
siste”.(Joh.Åp.1,18.)
De 4 bokstavene i ordet ”Yhvh”
er: Yud, hey, vav og hey. Yud og hey
er hannkjønnsformer, og Vav og hey er hokjønnsformer.
Guds vesen er derfor ikke bare hankjønn, men det bærer også i seg kvinnelige
egenskaper.
Dette kommer også til uttrykk i en annen
tittel på Gud som er ”El Shaddai”, som betyr ”Den
livgivende” eller ”Den forsørgende Gud”. Selve ordet ”Shaddai”
kommer av ordet ”shad”, som betyr ”bryst”. På samme
måten som en kvinne gir sitt barn næring gjennom sitt bryst, gir også Gud oss
åndelig næring når vi holder oss til ham.
Vi skal også referere et annet Skriftord som
sier at Gud er en, men til tross for det så blir flertallsordet ”elohim” brukt om Gud. ”Da talte Gud (Elohim)
disse ord og sa: Jeg er Yhvh din Elohim,
som førte deg ut av Egyptens land, av trellehuset. Du
skal ikke ha andre guder (elohim) foruten meg.” (2.Mos.20,1-3.)
At der er en flerhet i Gud-dommen,
kommer fram en rekke steder i Tanach. ”I begynnelsen
skapte Gud (Elohim) (Aleph-Tav)
himmelen og jorden, og det var mørke over det store dyp, og Guds Ånd (hebr.Ruach) svevde over vannene.” (1.Mos.1,1-2.)
I dette tilfellet er både Gud (hebr.Elohim), Guds Sønn (Aleph-Tav) og Den Hellige Ånd (hebr.Ruach)
nevnt som medskapere til himmelen og jorden.
Bokstavene Aleph-Tav er den første og den siste
bokstaven i det hebraiske alfabetet. De blir ikke lest i teksten, men de blir
uttalt som bokstavene ”eht”.
Johannes brukte de samme bokstavene på gresk
om Jesus. De er ”alfa og omega” ”Jeg Alfa og Omega, sier Gud Herren (hebr.Yhvh), han som er og som var
og som kommer, den Allmektige.” (Joh.Åp.1,18.) (Se
mine bøker: Jesu Gjenkomst. Bind 4 og 5, hvor jeg skriver mye mer om alt
dette.)
GUD HAR EN SØNN
At Gud har en Sønn, er også nevnt både i Tanach og i N.T. :”Hvem for opp til himmelen? Hvem samlet været i sine
never? Hvem bandt vannet i et klede? Hvem satte alle jordens grenser? Hva er
hans navn, og hva er HANS SØNNS NAVN? Du vet det jo.” (Salomos Ordspråk 30,4.)
Derfor skal Herren (hebr.Yhvh) selv gi dere et tegn: Se, jomfruen blir
fruktsommelig og føder en SØNN, og hun gir ham navnet IMMANUEL
(som betyr: Gud med oss).” (Es.7,14.)
Denne Sønnen som Gud har, er ikke skapt, men
han er gått ut fra Guds etter Faderens vilje. Han er ikke skapt, men han er
født. Dette skjedde fra evighet av. Dette ligger langt utenom det som vi greier
å forstå med vårt intellekt, men troen kan fatte det og holde fast på det. Den
kan videre forkynne det.
Han blir også kalt for ”visdommen”. ”Herren
EIDE MEG som sitt først verk, før sine andre gjerninger, i fordums tid. Fra
evighet av er jeg blitt til, fra først av, før jorden var. Da avgrunnene ennå
ikke var til, ble jeg FØDT, da der ennå ikke fantes kilder fylt med vann.”
(Salomos Ordspråk 8,22-24.)
Septuaginta, som
er en oversettelse av Tanach fra hebraisk til gresk,
oversetter setningen ”Herren eide meg som sitt første verk” på følgende måte:
”Herren SKAPTE meg som sitt første verk.” Dette er ikke en riktig oversettelse
av den masoretiske teksten. Guds Sønn er ikke skapt,
men han er født av Gud fra evighet av.
Vår Bibel fra 1930 følger her Septuaginta. Den bryter dermed med det som den atanasianske trosbekjennelsen sier om dette. Bibel-oversetterne bryter selv med sin egen
trosbekjennelse, og det er ikke bra.
I Salme 2 kommer det også fram at Gud har en
sønn, som Han har salvet og innsatt som konge i Jerusalem. ”Og jeg har dog
innsatt min konge på Sion, mitt hellige berg. Jeg vil
kunngjøre hva fastsatt er: DU ER MIN SØNN. Jeg har født deg i dag.” (Salme
2,6-7.)
De fleste av dagens rabbiner hevder at dette
ikke er en beskrivelse av Messias, men at det går på
en annen som er salvet, men ikke på Messias.
I Skriftet Yakult Shemoni er det en provokativ kommentar over Salme 2. ”…
Dersom jeg finner Kongens Sønn, skal jeg få tak i ham og korsfeste ham og drepe
ham med en forferdelig død. Men Den Hellige Ånd gjød narr av ham (og sier:) Han
som sitter i himmelen ler, Yhvh gjør narr av dem.”
I Enoks bok
(170-130), som hører med til de jødiske apokryfiske bøker, er Guds Sønn omtalt
flere steder. I kapittel 62,5 er Messias omtalt som
”kvinnenes Sønn”. I kapittel 48,2 er han omtalt som ”Menneskesønnen”. I
kapittel 105,2 er han omtalt som ”Guds Sønn”.
I Dødehavsrullene er også Messias omtalt som Guds Sønn. I Fragment 4Q246 står det:
”Han skal bli kalt Guds Sønn. De vil kalle ham Sønnen til Høyeste… Han vil
dømme jorden med rettferdighet… og enhver nasjon vil bøye seg ned for ham.” (Se
boken: The Search for Messiah. Av Mark Eastman og Chuck
Smith. s.81-90.)
Denne Sønnen er like gammel som Faderen
selv. Dette kan ikke vi forstå, for vi er bundet av tidsaspektet og av våre
dimensjoner i vår tenkning og i vår forståelse av Guds ord. Det er først når vi
bringer inn størrelser som høyde, lengde, bredde og tid at vi kan forstå noe,
for vi er bundet til disse kategorier, og de er begrenset. Når vi bringer inn Guds- eller evighetsdimensjonen, så forsøker vi å forklare og
forstå denne ut ifra vårt ståsted, og da rekker ikke tanken til, men vi kan tro
det. Ivar Åsen spurte: ”Kva er vel utanfor enden, då? Nei. Det vesle vetet
det rekk ikke til. Ei tru må stydja oppunder.”
At Jesus verken har begynnelse eller ende,
kommer også til utrykk i Brevet til Hebreerne 7,3, hvor det står: ”som er uten
far, uten mor, uten ættetavle, som verken har dagers
begynnelse eller livs ende, men er gjort lik med Guds Sønn- han blir prest i
tidsalderen.”
Vi kan lettere forstå det forholdet at Gud
ble født som et menneske enn at Jesus er født fra evighet av. I det første
tilfellet kan vi forholde oss til tiden, til historien og til stedet hvor dette
hendte, men i det siste tilfellet kan vi ikke forholde oss til noe annet enn
til det som står skrevet og til troen. Vi kan tro det. Der tanken og fornuften
slutter, der begynner troen, men troen er på ingen måte ufornuftig. Den har
sine egne dimensjoner. Den som tror på Jesus, vandrer og tenker i to
dimensjoner. Det er den menneskelige dimensjonen, og det er den Guds rikets
dimensjon.
Den som vandrer og tenker i to dimensjoner,
står sterkere enn den som bare vandrer i en dimensjon, for Gud-dommen
har tatt bolig i vedkommende ved Den Hellige Ånd.
Sønnen eller Jesus har dermed TO FØDSLER, og
de er:
a)
Han er født fra
evighet av.
b)
Han er født inn i
tiden. Dette skjedde for snart 2000 år siden.
At Sønnen er født av Faderen, betyr at det har
funnet sted en UTVIDELSE av Faderen på et gitt tidspunkt. Han har født Sønnen
ut ifra seg selv. Sønnen har kvilt i Faderens skjød til den tiden kom, da han
skulle bringes frem.
Når det står at Jesus er eller var i
Faderens skjød, så er dette et bilde på den nærhet som det er mellom Faderen og
Sønnen og den omsorgen som Faderen har for Sønnen. ”Ingen har noensinne sett
Gud. Den enbårne Sønn, som er i Faderens skjød, han har forklaret ham.”
(Johannes.1,18.)
At Gud ble menneske i Jesus Kristus er også
en utvidelse av Gud, og denne utvidelsen forstår vi bedre enn den første
utvidelsen, for dette kan vi både tidfeste og knytte det til et bestemt
geografisk sted. ”men da tidens fylde kom, utsendte Gud sin Sønn, født av en
kvinne, født under Loven, for at han skulle kjøpe dem fri som var under Loven,
for at vi skulle få barnekår.” (Gal.4,4-5.)
Gud kan altså utvide seg eller trekke seg
sammen alt etter som det passer ham. Etter at Jesus har styrt verden i 1000 år,
skjer det for eksempel en sammentrekning av Gud. Da skal Sønnen underlegge seg
Faderen, slik at Gud blir alt i alle. ”men når alt er ham underlagt, da skal og
Sønnen selv underlegge seg han som la alt under ham, for at Gud skal være alt i
alle.” (1.Kor.15,28.)
Dette betyr ganske enkelt at Jesus ikke skal
styre lengre som konge på jorden. Etter at han har styrt verden i 1000 år,
kommer en ny tidsperiode som vi kaller ”en ny himmel og en ny jord”.
MESSIAS ER ET MENNESKE
Den rabbinske jødedommen er splittet i synet
på Messias. Den ene fraksjonen mener at Messias er utgått fra Faderen mens den andre fraksjonen
mener at Messias er skapt av Gud, og at han er et
vanlig menneske. Den siste vurderingen ble utarbeidet i tidlig middelalder.
Rabbi Maimonides (1160-1235) var en talsmann for
denne fraksjonen.
Han hevdet et dualistisk bilde på Gud-dommen i det han mente at Messias
sjel var til fra før verden ble skapt, for verden ble skapt til Messias og til den messianske tidsperioden, som er den
siste tidsperioden på denne jorden.
På det fysiske planet derimot er Messias et vanlig menneske. Han blir født av vanlige
forelder. Det eneste kravet en må stille til Messias,
er at han er en etterkommer av Davids hus gjennom Salomos linje. Når han først
blir født, vil han utvikle en åndelig perfeksjonisme i det han vil holde Torahen på en perfekt måte og kreve at alle folk på jorden
gjør det.
I enhver generasjon er det et menneske som
kan bli Messias. Når endens tid er kommet, så vil Messias sjel forene seg med denne personen. Messias sjel er oppbevart i Edens hage inntil den tiden
kommer, at den kan forenes med Messias. (Se Jacob Immanuel Schochets bok:
Masiach. The Principle of Masiach and the Messianic Era in Jewish Law and Tradition.
s. 37-41.)
Professor Klausner sier følgende om det
jødiske bildet av Messias: “Den jødiske Messias er en forløser, sterk med hensyn til ytre og
åndelig makt, som i de siste dager vil bringe det jødiske folk fullstendig
forløsning, og det i økonomisk og åndelig henseende, og sammen med evig fred,
materiell velstand og moralsk fullkommenhet for hele menneskeslekten.” (Se mine
bøker: Jødenes Konge. Bind 2. Kapittel: Messias er
jødenes konge. Og Guds-riket i Israel. Kapittel: Messias som forsoner og konge.)
DET ER TO MESSIASER
Det opprinnelige synet i jødedommen var at
det bare er en Messias, men i og med at rabbinerne
ikke greidde å forene lidelsessiden og herlighetssiden ved Messias,
så mente en del av dem at det var to Messiaser. Den
første, Messias ben Josef, ville vinne de store endetidskrigene mot Jordan og mot Roma. Han ville miste
livet i disse krigene.
Etter hans død ville Messias
ben David komme. Han ville oppreise Messias ben Josef
fra de døde og herske over jødenes fiender. (Se mine bøker: Jødenes Konge. Bind
4. Kapittel: Messias er Herrens lidende tjener. Og
Jesu Gjenkomst. Bind 4. Kapittel: Rabbinernes syn på Messias
som Herrens lidende tjener.)
Vi har ovenfor behandlet det bildet som den
rabbinske jødedommen har av Gud og foreholdet mellom Faderen og Sønnen. Det er
den første vurderingen som er den mest riktige. De to andre vurderingene er
ikke riktige.
En av hovedgrunnene til at den rabbinske
jødedommen har et galt bilde av Gud, er det forholdet at den ikke har greidd å
plassere Guds Sønn, som er Jesus, på et rett sted i framstillingen. Den
rabbinske jødedommen har ikke greidd å se og å forstå at Jesus fra Nasaret er
Guds Sønn, og av den grunn har den heller ikke fått et rett bilde av Gud-dommen. Det blir for mange filosofiske spekulasjoner og
antagelser om Guds vesen i den rabbinske jødedommen, men den har rett i at Gud
er en. Dette vil bli rettet om når det jødiske folket en gang i fremtiden ser
og forstår, at Jesus fra Nasaret både er Guds Sønn og jødenes Messias.
Jesus sa følgende om sitt forhold til Gud.
”Jeg og Faderen, VI ER ETT.” (Joh.10,30.)
”Jesu sier til ham: Så lang en tid har
jeg vært hos dere, og du kjenner meg ikke, Filip? DEN SOM HAR SETT MEG, HAR
SETT FADEREN. Hvorledes kan du da si: Vis oss Faderen? Tror du ikke at jeg er i
Faderen og Faderen i meg? De ord jeg sier til dere, taler jeg ikke av meg selv,
men Faderen som blir i meg, han gjør sine gjerninger.” (Joh.14,9-10.)
Den kristne kirken har anerkjent Jesus av
Nasaret som kirkens frelser, men ikke som jødenes Messias,
for store deler av den har ment og mener fortsatt at den har overtatt jødenes
løfter og oppgaver. 1000 års-riket er blitt erstattet
av kirkens tid. Vi lever nå i 1000 års-riket.
Dette er et helt galt syn på Guds planer med
Israel og med jødene. Det vil skje alt det som Tanach
sier om dette.
I og med at kirken også anerkjenner N.T. som Guds ord, så har den de største forutsetninger for
å få et riktig bilde av forholdet mellom Faderen, Sønnen og Ånden, men det har
den ikke greidd, for den har lagt mer vekt på flerheten i Guds person enn på
enheten i den.
Den har i stor grad ikke brydd seg om det
som både Tanach og N.T.
sier om dette, men utarbeidet sin egen lære om Guds enhet og Gud som 3
personer. Dette gir heller ikke et rett bilde av Gud-dommen.
Vi må tilbake til det som en samlet Bibel sier om Guds enhet. Da først får vi
et rett bilde av Gud-dommen.
Både jødedommen og kristendommen står foran
STORE REVISJONER i sin lære. Dette kommer ikke til å skje før Jesus kommer
tilbake og setter alt i sin rette skikk og forståelse, men i mellomtiden får vi
arbeide med Guds ord ut ifra våre egne forutsetninger og ut ifra Bibelens lære.
Vi ser fram til Jesu komme- både komme for
den kristne menigheten og gjenkomst til Israel. De mange tegn som vi har i
tiden, viser oss at alt dette nærmer seg.
Det viktigste er likevel ikke at vi forstår
Guds enhet og Gud-dommen på en helt korrekt måte, for
dette kan ikke forståes fullt ut, men at vi tar imot Jesus fra Nasaret som vår
personlige frelser. Dette gir oss fri passasje inn i Guds rike. Hver enkelt av
oss bestemmer selv i tiden hvor vi vil tilbringe evigheten. Valget må vi selv
gjøre.
Tingvoll
den 13-1-06.