DE ÅNDELIGE
GODENE SOM DEN KRISTNE MENIGHET HAR I JESUS KRISTUS
Jeg vil i denne artikkelen ta for meg de
utrykkene i Paul sine brev hvor benevnelsen ”i Jesus Kristus” og liknende
benevnelser forekommer. Disse uttrykkene viser den intimiteten som den kristne
menigheten har med Jesus. Han er hodet for menigheten som er hans lemmer.
Hva som
gjelder den messianske menigheten, så var den også ”i Jesus”, men den var det
på en annen måte enn den kristne menigheten er det. Mens Jesus er Herre og Messias for den messianske menigheten, så er han hodet for
den kristne menigheten.
Den kristne
menigheten er en himmelsk forsamling som har himmelske løfter, mens den
messianske forsamlingen har fått jordiske løfter. Den skal styre sammen med
Jesus i Rikets tid. Den kristne menigheten skal også styre sammen med Jesus i
denne tiden, men den skal styre ut ifra den himmelske herlighet.
Det enkelte
medlem i den messianske menigheten kan falle ut av Guds frelsende og bevarende
nåde, for han må forholde seg til den jødiske Torah i
sin vandring som troende.
Det enkelte
medlem av den kristne menighet kan ikke falle ut av Guds frelsende og bevarende
nåde, for den behøver ikke å forholde seg til den jødiske Torah.
Dette ble også stadfestet på apostelmøtet i Jerusalem i året 50.
Den kristne
menigheten har en MYE STØRRE FRIHET enn det som den messianske menigheten
hadde. Vi må ikke blande sammen disse to menighetstypene, men det er dessverre
det som er blitt gjort opp gjennom hele frelsehistorien.
Dersom vi
gjør det, ser vi verken vår egen eller jødenes egenart. Dette kaller vi for
”erstatningsteologien”, og den både er og har vært en FORBANNELSE når det
gjelder en korrekt forståelse av Guds ord.
Vi skal i
denne artikkelen utelukkende ta med de benevnelsene der det den greske
preposisjonen ”EN” er brukt. Den betyr ”i”. Det er også andre greske
preposisjoner som ligger nær opp til ”en”, som ”eis”,
”dia” og ”epi”, som av og til blir oversatt med ”i”.
Disse preposisjonsuttrykkene vil ikke bli tatt med i denne oversikten. (”Eis” blir oversatt med ”inn i, mot, for”. ”Dia” blir
oversatt med ”ved, gjennom, på, ved, før”. ”Epi” blir
oversatt med ”på, ved, før”.)
Uttrykket ”i
Kristus” blir utelukkende brukt i Paulus sine brev. Det blir brukt bare om den
kristne menigheten. Det er 3 unntak her, og det er:
a) Romerbrevet
16,7. (Se kommentar om dette senere.)
b) I.Peter 3,16 og 5,14.) I disse tilfellene kan
ordet Kristus ha blitt satt inn i oversettelsen i stedet for ”Messias”. Messias er det hebraiske
ordet for det greske Kristus. I og med at Peter skrev til den messianske
menigheten, er det naturlig at han brukte ordet Messias
og ikke Kristus.
Verken de 4 evangeliene, Apostlenes Gjerninger, Hebreerbrevet, Jakobs
Brev eller Johannes sine Skrifter bruker uttrykket ”i Kristus”.
Når jeg har kalt denne artikkelen for ”De åndelige godene som den
kristne menigheten har i Jesus Kristus.”, så er det de åndelige sannhetene i
forbindelse med uttrykket ”i Kristus” som jeg undersøker. Vi har også mange
andre åndelige goder som ikke er bundet til dette begrepet, men alt har vi
likevel ” i Jesus Kristus.”
Ved siden av
at jeg vil gjengi de Bibel-versene hvor preposisjonen
”en” forekommer, vil jeg også gi en kommentar for hvert Bibel-vers.
Vi må huske på at når Paulus brukte dette uttrykket, så gjelder det den kristne
menigheten og ikke den messianske menigheten.
Når vi leser
disse herlige sannhetene om vårt forhold til Jesus Kristus, må vi glede og
fryde oss i ham, og takke ham for at han gjorde det mulig for oss, at vi skulle
få del i dette, i Jesus Kristus.
Jeg har i
dette arbeidet benyttet meg av en artikkelserie som Robert C.Brock har skrevet i sitt blad Journal of Pauline Dispensationalism.
Juni 2007-Desember 2008. Robert C.Brock
er en amerikansk Bibel-lærer. Han gir ut dette bladet,
og han har også gitt ut mange hefter om viktige temaer innenfor dispensasjonalismen. Han er en av de lærerne innenfor dispenasjonalismen som jeg har mest tiltro til. Jeg har
lært mye av ham.
1.) ”og de blir
rettferdiggjort uforskyldt av hans nåde ved forløsningen I KRISTUS JESUS.”
(Rom.3,24.)
Fra Romerbrevet 3,21 begynner et nytt avsnitt i Paulus sin framstilling
av frelsen og nåden. I kapitlene 1,2 til 3,20 skrev han om de mulighetene til
frelse som hedningene og jødene hadde. Fra Rom.3,21-3,31 skrev han om den frie nåden- om at vi er frelst av nåde ved tro uten gjerninger.
Den forløsningen han beskriver, er derfor den forløsningen som den
kristne menigheten har i troen på Jesus. Vi blir rettferdiggjort utelukkende
ved å tro på Jesus. (Ef.2,8-9.)
Rettferdiggjørelsen har bestandig vært en
gave, men det som ligger rundt rettferdiggjørelsen kan være forskjellig i de
forskjellige tidsperiodene.
2.) ”Således
skal også dere akte dere som døde for synden, men levende for Gud I KRISTUS
JESUS.” (Rom.6,11.)
Vi har lagt synden bak oss. Vi lever for Gud i Kristus Jesus. I det nye
livet har vi det samme livet som Jesus har. Vi er perfekte for Gud i Jesu
forsoning.
Dette betyr at synden ikke lenger er det store problemet. Vi er død for
den. Dette skjedde på Golgata. Dette skulle borge for
frelsens sikkerhet, men i og med at fortolkningen blander inn den messianske
forkynnelsen i Paulus sin forkynnelse, så blir det forkynt at den som er
gjenfødt kan falle ut av Guds bevarende nåde. Dette er feil. ”… og dem som han RETTFERDIGGJORDE,
dem har han også HERLIGGJORT.” (Rom.8,30.)
3.) ”For den
lønn som synden gir, er døden, men Guds nådegave er tidsalderlig liv I KRISTUS
JESUS, VÅR HERRE.” (Rom.6,23.)
Den gaven, som Gud gir oss, er et liv i inneværende tidsalder, som er
den kristne menighetens tid. Dette betyr at vi også er frelst for å være med i
de framtidige tidsaldere. (Ef.2,7.)
På samme måten som Jesus ikke kan
dø mer, kan heller ikke vi dø. Vi er gått over fra døden til livet i troen på
Jesus.
4.) ”Så er det
da ingen fordømmelse for dem som er I KRISTUS JESUS.” (Rom.8,1.)
Det finnes ingen dom som fører til fortapelse for den som er i Kristus
Jesus. Vi skal alltids fram for Jesu domstol i himmelen, for å få igjen det som
er skjedd ved legemet, men det er en helt annen sak. Den som er så heldig å få
møte opp for denne domstolen, er frelst, men nådelønnen vil være forskjellig
for de troende.(1.Kor.3,10-15.)
5.) ”for Livets
Ånds lov har i KRISTUS JESUS frigjort meg fra syndens og dødens lov.”
(Rom.8,2.)
Den Hellige Ånd, som bor i oss, har frigjort oss fra døden og synden på
grunn av Jesu forsoning.
Vi er frigjort eller død for både Mose Torah
og Jesu Torah, fra synden, fra døden, fra verden, fra
vårt kjød og fra verdens barnelærdom. Hva mer kan vi ønske oss av åndelige
goder?
Hva som gjelder Den nye pakten i Jesu blod, så bygger den også på Mose Torah. Store deler av den er lagt ned i Den nye pakten. Den
er inngått med jødene og ikke med den kristne forsamlingen.
Både Mose Torah og den nye Torahen
i Jesu blod inneholder både krav og nåde. Den som ville gå inn i Riket for
Israel, måtte underlegge seg både kravene og nåden. Slik er det ikke i den
kristne menighetens tid. Nå er vi frelst utelukkende av nåde ved tro uten gjerninger.
Hva som gjelder den jødiske Torahen, så må vi
merke oss følgende momenter:
a) Dette ordet
er galt oversatt. Selve ordet betyr ikke ”lov”, men det betyr ”undervisning”
eller ”instruksjon”.
b) Torahen består både av lover og av Guds nåde.
c) Vi har ment
at Torahen består bare av lover og satt den opp mot
nåden.
d) Vi har ment
at lovene er i Torahen, og at nåden er beskrevet
først i profetene.
Det er frelse å få både i Mose Torah og i Den
nye pakten i Jesu i blod, for begge paktene sier: At den som gjør disse
tingene, han skal leve ved dem. (Gal.3,16.) Mose Torah
er ikke bare lov, men den er også et EVANGELIUM.
Vi bør snarest rette opp vår misvisende oppfatning av Mose Torah og Jesu nye Torah.
Den nye pakten i Jesu blod er heller ikke opprettet med den kristne
menigheten. Den er opprettet med jødene. ”Se, dager
kommer, sier Herren, da jeg vil opprette EN NY PAKT MED ISRAELS HUS OG MED
JUDAS HUS.” (Jer.31,31.)
Den kristne menigheten er ikke koblet inn i den nye pakten i Jesu blod,
men den er koblet inn i Jesu forsoning og Den hellige Ånd som frelsespant. ”men
nå, i Kristus Jesus, er dere som før var langt borte, kommet NÆR TIL ved Jesus
blod.” (Ef.2,13.)
”Å komme nær til” betyr det samme som ”å ha del i”. Vi er kommet ”nær
til” frelsen, til Gud og til Jesus Kristus på grunn av Jesu forsoning.
Vi er også kommet nær til de løftene som Gud har gitt jødene, men vi har
ikke del i dem på samme måten som jødene har det.
6.) ”verken
høyde eller dybde eller noen annen skapning skal kunne skille oss fra Guds
kjærlighet I KRISTUS JESUS, VÅR HERRE.” (Rom.8,39.)
Det er ikke noe- verken i høyden eller dypet
eller noen skapning- som skal kunne skille oss fra
Guds kjærlighet i Jesus Kristus. Dette betyr at frelsen er sikret for hvert
eneste medlem av den kristne menigheten.
7.) ”Jeg sier
sannhet i Kristus, jeg lyver ikke, min samvittighet vitner med meg i DEN
HELLIGE ÅND.” (Rom.9,1.)
Paulus elsket det jødiske folket så høyt at han kunne tenke seg å være
forbannet borte fra Gud, dersom dette kunne føre til at jødene ble frelst, men
det ville ikke hjelpe noe, for frelsen gikk ikke gjennom Paulus, men det gikk
gjennom Jesus Kristus.
Sannheten om jødenes frelse finnes i Jesu vitnesbyrd om dette. (Romerbrevet
9,10 og 11 beskriver Guds frelsesplan for jødene. Vi skal i det hele tatt ikke
bringe inn den kristne menigheten i disse kapitlene.) (Se mine 4 artikler om
dette.)
8.) ”Således er
vi mange ett legeme I KRISTUS, men hver for seg er vi hverandres lemmer.”
(Rom.12,5.)
Vi utgjør en enhet i Jesus Kristus. Han er hodet for legemet, og vi utgjør
de andre lemmene. Dette er et fast antall personer. I tidsperspektivet samles
de nå inn i legemet, men i evighetsperspektivet er vi allerede satt inn i
himmelen sammen med Jesus. (Ef.2,7.) Dette borger også for frelsens sikkerhet.
9.) ”Jeg vet og
er viss på det at I DEN HERRE JESUS at ingen ting er urent i seg selv, men for
den som holder noe for urent, for ham er det urent.” (Rom.14,14.)
Angående spørsmål om ren og uren mat, er det ingen ting som er urent i
seg selv, for Jesus har renset det alt sammen.
Hva som gjelder ren og uren mat i Tanach, så
var ikke den urene maten uren i seg selv, men den var uren på grunn av at Jesus
hadde sagt at den skulle være uren.
10.)
”Derfor har jeg min ros I KRISTUS JESUS, i min
tjeneste for Gud.” (Rom.15,17.)
Vi kan ikke rose oss av noe hva som gjelder vår frelse. Vi kan bare rose
oss av det som Jesus har gjort for oss.
11.)
”at dere tar imot henne (Føbe)
I HERREN som det sømmer seg for de hellige, og går henne til hånde i alt som hun måtte trenge deres hjelp i, for hun har
også gått mange til hånde, ja meg selv.” (Rom.16,2.)
Føbe var en Herrens tjenerinne og utsending.
De skulle ta imot henne som om det var Jesus selv som kom. Hun kom med budskap og
hjelp fra Herren. Det er mulig at hun brakte med seg Romerbrevet da hun kom til
Roma.
12.)
”Hils Priskilla og Akvilas,
mine medarbeidere I KRISTUS JESUS.” (Rom.16,3.)
Paulus bodde hos dette ekteparet da han kom til Korint på sin andre
misjonsreise. Da Apollos kom til Efesus,
var de der og la ut Guds vei nøyere for ham. På den tiden da Romerbrevet ble
skrevet, var de i Roma.
De hadde det samme budskapet som Paulus hadde. Han hadde fått dett
budskapet av Jesus Kristus.
13.) ”Hils Andronikus
og Junias, mine frender og mine medfanger, de som har
et godt navn blant apostlene, de som også før meg er kommet I KRISTUS.”
(Rom.16,7.)
Dette var messianske jøder. De har kommet til tro på Jesus før Paulus.
Han var den første i den kristne menigheten som kom til tro på Jesus. (Se 1.Tim.1,15-16.)
Det er mulig at ordet Kristus skal være Messias
her, og at dette er blitt forandret. Dette dreier seg om den samme personen,
men han hadde delvis et annet forhold til og andre oppgaver ovenfor jødene enn
det som han har ovenfor den kristne menigheten.
Disse to personene hadde vært i fengsel sammen med Paulus. Vi vet at
Paulus var i fengsel en rekke ganger. (2.Kor.11,3.)
14.)
Hils Amplias, min elskede I
HERREN.” (Rom.16,8.)
Paulus elsket Amplias, for han hadde en
levende tro på Jesus. Det gjelder alle som er nevnt i Romerbrevet, kapittel 16.
15.)
”Hils Urbanus, vår
medarbeider I KRISTUS, og Stakys, min elskede.”
(Rom.16,9.)
Urbanus var en gjenfødt troende. Han var Paulus sin
medarbeider i evangeliet om Jesu forsoning og den frie nådens evangelium.
16.)
”Hils Apelles, den prøvede I
KRISTUS. Hils dem av Aristobulus hus.” (Rom.16,10.)
Apelles hadde vært utsatt for prøvelser på
grunn av at han trodde på Jesus. Vi er utsatt for en del av de samme prøvelsene
som Jesus hadde. Vi faller mange ganger, men Jesus motstod alle fristelser og
prøvelser.
17.)
”Hils Herodion, min frende.
Hils dem av Narkissus hus som er I HERREN.”
(Rom.16,11.)
De som tror på Jesus, er i Jesus Kristus. De kan ikke falle ut av den
posisjonen som de har. De kan derimot falle ut av Guds nåde når det gjelder vandringen
og i læremessige forhold. De fleste troende i vår tid har falt delvis ut av det
læremessige i forhold til den paulinske læren, men til tross for det så er de
frelst.
Når en kristen faller ut av Guds nåde, blir han ikke det som Jesus har
bestemt ham til å bli. (Se min bok: Matteus Evangeliet. s.327-328.)
18.)
”Hils Tyfene og Tryfosa, som har arbeidet I HERREN. Hils Persis, den elskede, som har arbeidet meget I HERREN.”
(Rom.16,12.)
Disse menneskene hadde gått inn i det arbeidet som Gud hadde villet, at
de skulle gjøre. På grunn av at de var fast forankret i Jesus Kristus, hadde de
greidd å utføre arbeidet.
19.)
”Hils Rufus, den utvalgte I HERREN, og hans mor og min
mor.” (Rom.16,13.)
Både Rufus og alle som tror på Jesus, er utvalgt i Jesus Kristus fra før
verden grunnvoll ble lagt. (Efeserne 1,4.)
Medlemmene i den messianske menigheten er utvalgt fra verdens grunnvoll
ble lagt. (Mat.25,34.)
20.)
”Jeg Tertius, som nedskriver
brevet, hilser dere I HERREN.” (Rom.16,22.)
Tertius, som skrev
ned Romerbrevet, gav en hilsen til menigheten i Roma. Denne hilsen inneholdt
alt det som Jesus har å gi oss.
21.)
”til den Guds menighet som er i Korint, helliget I
KRISTUS JESUS, kalte, hellige, tillikemed alle de som på ethvert sted påkaller
vår Herre Jesu Kristi navn, deres og vår.” (1.Kor.1,2.)
Vi er både helliget og kalte i Jesu navn. ”å være helliget” betyr ”å
være uttatt til et bestemt formål.” Det formålet som vi er uttatt til, er å
være medlemmer i den kristne menigheten. Vi ble kalt til dette før verdens
grunnvoll ble lagt. (Romerbrevet 8,30 og Efeserbrevet
1,4.)
22.)
”Jeg takker alltid min Gud for dere, for den Guds nåde
som er dere gitt I KRISTUS JESUS.” (1.Kor.1,4.)
Den nåden som vi har fått, har vi fått i Jesu forsoning. Nåden er en del
av Guds vesen. Denne nåden har vi også fått før verdens grunnvoll ble lagt. Hva
mer kan vi ønske oss?
23.)
”at I HAM er dere gjort rike på alt, på all lære og
all kunnskap.” (1.Kor.1,5.)
Hos Jesus er alle kunnskapens og visdommens skatter skjult til stede. Når
det står at vi ”er gjort rike på all lære og kunnskap”, så gjelder det først og
fremst kunnskapen og læren om den kristne menighetens forhold til Jesus.
Dette er tilgjengelig for hver enkelt av oss,
men det kreves at vi fordeler Guds ord på en rett måte. (2.Tim.2,15.)
Dersom
vi ikke fordeler Guds ord på en rett måte, blir læren og kunnskapen om den
kristne menigheten skjult for oss. Vi må spesielt lære oss å skille mellom det
som Gud har sagt til jødene og det som han har sagt til den kristne menigheten.
Når vi lærer oss å skille Guds ord på en rett måte, kommer alle åndelige
forhold som er beskrevet i N.T., fram på en rett
måte.
23.) ”til den Guds menighet som er i
Korint, helligede I KRISTUS JESUS, kalte, hellige, tillikemed alle dem som på
ethvert sted påkaller vår Herre Jesu Kristi navn, deres og vår.” (1.Kor.1,2.)
De som er kommet til tro på Jesus, er helliget i Jesus Kristus. Det
betyr at vi er helliggjorte i troen på ham. Dette skjedde allerede fra før
verdens grunnvoll ble lagt. Vi er også kalte fra det samme tidspunktet av.
24.) ”Jeg takker alltid min Gud for dere, for den Guds nåde som er dere
gitt I JESUS KRISTUS.” (1.Kor.1,4.)
Gud nåde er en del av Guds egenskaper. Den er gitt oss gjennom Jesu forsoning.
Nåden er også gitt oss fra før verdens grunnvoll ble lagt. ”Han som frelst oss
og kalte oss med et hellig kall, ikke etter våre gjerninger, men etter sitt
eget forsett og den nåde som er oss gitt fra tidsalderlige tider av.” (2.Tim.1,9.)
Dette siste Skrift-stedet viser også den
dobbeltheten som det er å være en gjenfødt troende. Vi fikk Guds nåde da vi kom
til troen på Jesus, men vi har også hatt den fra tidsalderlige tider av.
25.) ”at I HAM er dere gjort rike på alt, på all lære og all kunnskap.”
(1.Kor.1,5.)
Vi er gjort rike på alle lære og all kunnskap i Jesus Kristus, for i ham
er alle kunnskapens skatter skjult til stede. Dette gjelder først og fremst all
den læren og kunnskapen som er lagt ned i den paulinske læren, men i og med at
ikke storparten av kristenfolket ser dette, så blir de to læreformene som vi
har i Det nye testamentet blandet sammen i en læreform som har mistet mye av
sin kraft.
26.) ”Men av ham (Gud) er dere I KRISTUS
JESUS, som er blitt oss visdom fra Gud, og rettferdighet og helliggjørelse og
forløsning.” (1.Kor.1,30.)
Jesus Kristus er blitt oss til visdom, rettferdiggjørelse,
helliggjørelse og forløsning. Det er Gud som har bestemt alt dette.
Guds visdom betyr her, den visdommen som er lagt ned i hemmeligheten med
den kristne menigheten og dens læreform.
Rettferdiggjørelsen får menneskene utelukkende i troen på Jesus (Gud),
og helliggjørelsen er også et Guds verk i våre liv.
I den messianske menigheten ble det stilt krav for at de troende skulle
få del i rettferdiggjørelsen. Dette er betinget nåde. I den kristne menigheten
er rettferdiggjørelsen en fri gave. Dette er den fri nåden.
I den messianske menigheten var helliggjørelsen et krav. ”Dere skal være
hellige, for jeg er hellig.” Den som ikke var hellig, falt ut av Guds bevarende
nåde.
I den kristne menigheten er helliggjørelsen en mulighet til å leve et
rett kristenliv og få full nådelønn
Ordet forløsningen betyr to ting, og det er:
a) Den forløsningen som Jesus tilvandt
oss på Golgata. Den vil være den samme for de to
menighetstypene.
b) Selve sluttfrelsen vil være
forskjellig for de to menighetstypene. For den kristne menigheten er
forløsningen den kristne menighets bortrykkelse. For
den messianske menigheten er forløsningen Jesu gjenkomst og opprettelsen av
Riket for Israel.
27.) ”for at som skrevet er: Den som
roser seg, han rose seg I HERREN.” (1.Kor.1,31.)
Vi har ingenting å rose oss av i forbindelse med frelsen. Alt dette er
av Herren. Han skal ha all takk, lovprisning og ære.
I den messianske menigheten kunne de troende rose seg av gode gjerninger i dommen. ”For dommen skal være
ubarmhjertig mot den som ikke har gjort barmhjertighet, men barmhjertighet rose
seg mot dommen.” (Jak.2,13.)
28.) ”Og jeg, brødre, kunne ikke tale
til dere som til åndelige, men bare som kjødelige, som til småbarn I KRISTUS.”
(1.Kor.3,1.)
De troende i Korint hørte Herren til, for de var gjenfødt og hadde fått Den
Hellige Ånd, men de var småbarn i Kristus, for de hadde ikke avlagt gamle
synder og fremmed lære. Paulus kunne derfor ikke dele alle hemmelighetene med
dem. De fikk bare vite det som de kunne forstå og fatte. ”For vi skriver ikke
annet til dere enn det dere leser eller skjønner, og jeg håper at dere og skal
skjønne det inntil enden. (2.Kor.1,13.)
Dette gjelder også i vår tid. Vi kan ikke forkynne alle hemmelighetene
til den kristne menigheten, for de aller fleste vil ikke forstå det, men de
protesterer på mange av den kristne menighetens herlige sannheter, og av den grunn
må vi ofte legge forkynnelsen på et nivå som ikke vekker for mye forargelse,
men i det som vi skriver, kan vi legge fram forkynnelsen slik som den virkelig
skal forståes.
29.) ”Vi er dårer for Kristi skyld, men
dere er kloke I KRISTUS. Vi er skrøpelige, men dere er sterke. Dere er hedret,
men vi er æreløse.” (1.Kor.4,10.)
I og med at menigheten i Korint hadde tatt imot Jesus som sin frelser,
så var de vise og kloke, men i sitt forhold til Paulus og til de andre
apostlene i den kristne menigheten, var de ikke verken vise eller kloke. De var
derimot både stolte, arrogante og uvitende om mange av hemmelighetene.
30.) ”For om dere og har titusen
læremestere I KRISTUS, så har dere dog ikke mange fedre, for jeg har avlet dere
i Kristus Jesus ved evangeliet.” (1.Kor.4,15.)
Vi vet at det var uorden i menigheten i Korint hva som gjaldt det
læremessige. Noen holdt seg til Kristus, noen til Peter og noen til Apollos. (1.Kor.1,12.) De skulle
ikke holde seg til disse, men de skulle holde seg til Paulus lære. De skulle
holde seg til det som Kristus hadde lært Paulus. (Rom.16,25.)
Jesus og Peter lærte om Riket for Israel og den messianske læren. Apollos lærte det samme som Paulus, men det var ikke Apollos som hadde utformet læren. Han måtte selv bli
undervist i den paulinske læren av Akvilas og
Persilla.
31.) ”Derfor har jeg sendte Timoteus til dere, han som er mitt elskede og trofaste barn
I HERREN, for at han skal minne dere om MINE VEIER I KRISTUS, således som jeg
lærer overalt i hver menighet.” (1.Kor.4,17.)
Timoteus var frelst. Han var dermed i Kristus.
Timoteus lærte det samme som Paulus. Han var opplært
av Paulus. Han kjente godt til de paulinske hemmelighetene. Menigheten skulle
høre på det som han sa.
Der er mer enn 20 delhemmeligheter i den
paulinske læren og mer enn 400 påbud, bud eller forordninger. Disse finner vi i
de paulinske brev med unntak av Hebreerbrevet.
32.) ”For den trell som er kalt I HERREN,
er Herrens frigitte, likeså er også den fri som er kalt, Kristi trell.” (1.Kor.7,22.)
Alle som er kommet til tro på Jesus, er bundet til Jesus. De er både
frigitte og treller på en og samme tid. Vi er frigitt gjennom Jesu forsoning,
og vi er blitt bundet til Kristus som hans treller. I Jesus Kristus har det
ingen betydning om en er trell eller fri. Det viktige er at man er kommet til
tro på Jesus.
33.) ”En hustru er bundet av loven (loven
om giftemål) så lenge hennes mann lever, men nÅR
hennes mann er hensovet, da har hun frihet til å gifte seg med hvem hun vil,
bare dette skjer I HERREN.” (1.Kor.7,39.)
Etter den paulinske læren skal en ikke skille seg fra sin ektemake. Når
en av partene dør, kan en gifte seg på nytt, men bare med en som er i Kristus
Jesus.
34.) ”Er jeg ikke fri? Er jeg ikke
apostel? Har jeg ikke sett Jesus, vår Herre? Er ikke dere mitt verk I HERREN?”
(1.Kor.9,1.)
Svarene på disse 4 spørsmålene er: Ja. De bekrefter at dette er sant og
riktig. Når Paulus taler om ”sitt verk i Herren”, så er det den paulinske læren
han sikter til. Den paulinske læren gjelder bare for den kristne menigheten.
35.) ”Er jeg ikke apostel for andre, så
er jeg det i det minste for dere, for dere er innseglet på mitt apostelembete I
HERREN.” (1.Kor.9,2.)
Paulus hadde fått sitt apostelembete fra Herren. Det var han som var
utvalgt av Gud, til å forkynne de paulinske hemmelighetene og den nye
tidsperioden som vokste fram etter hvert som jødene forkastet Jesus fra Nasaret
som sin frelser og Messias.
36.) ”Dog, I HERREN er verken kvinnen
noe framfor mannen eller mannen noe fremfor kvinnen.” (1.Kor.11,11.)
Både menn og kvinner er likestilt ovenfor Gud når det gjelder selve
frelsen. Oppgavene i den kristne menigheten vil delvis være forskjellige for
menn og kvinner. Dette har ingen til med vår posisjon i Kristus å gjøre, men
det har med fordeling av embeter og oppgaver.
37.) ”da er altså de fortapt som er hensovet
I KRISTUS.” (1.Kor.15,18.)
Både hedninger og en del av jødene var imot læren om en oppstandelse og
en dom etter oppstandelsen. Paulus lærte derimot at det er menneskets lodd å dø
og deretter er det en dom som følger. Alle de som er kommet til tro på Jesus,
går fri i denne dommen. Den eneste dommen som vi skal gjennom, er vår dom for
Jesu domstol i himmelen. (1.Kor.3,10-11.)
38.) Har vi bare i dette liv satt vårt
håp TIL KRISTUS, da er vi de ynkverdigste av alle mennesker.” (1.Kor.15,19.)
Jesus er vårt håp. Det håpet står fast. Det svikter ikke. Jesus både
døde for våre synder, og han stod opp fra de andre døde til vår
rettferdiggjørelse.
39.) ”for likesom alle dør i Adam, så
skal og alle levendegjøres I KRISTUS.” (1.Kor.15,22.)
Vi må alle dø på grunn av at synden kom inn ved Adams fall. Kristus
opphevet synden ved sin død og oppstandelse. Ovenfor Gud har vi ikke synd mer.
Den er tatt bort en gang for alle mennesker. (2.Kor.5,18-21.)
Den synden som vi har, har vi ikke i det nye livet, men vi har den i
vårt kjød.
40.) ”Jeg dør hver dag, så sant som jeg
kan rose meg av dere, brødre, I KRISTUS JESUS, vår Herre.” (1.Kor.15,31.)
Paulus døde ikke den legemlige død hver dag. Det er en umulighet, men
han døde en åndelig død hver dag på grunn av de lidelser som han hadde hver dag
i arbeidet med å utbre evangeliet. Han var utsatt for de største prøvelser og
lidelser.
Hans store trøst var hans brødre i de forskjellige menighetene. De stod
fast i Jesus Kristus.
41.) ”Derfor, mine elskede brødre, være
faste, urokkelige, alltid rike I HERRENS GJERNINGER, da dere vet at deres
arbeid ikke er unyttig I HERREN.” (1.Kor.15,58.)
Vårt arbeid er ikke unyttig for vi har det fra Herren. Vi skal være rike
i Herrens gjerninger. Det er de gjerningene som Herren har gitt oss. Dette
gjelder både de læremessige ting, og det gjelder de kjærlighetsgjerningene som
vi er satt til å gjøre ovenfor andre mennesker.
42.) ”Menighetene i Asia hilser dere: Akvilas og Priskilla tillikemed menigheten i deres hus hilser
dere meget I HERREN.” (1.Kor.16,19.)
Menigheten i Korint fikk hilsen fra menighetene i Lille Asia og fra Akvilas og Priskilla som hadde vært i Korint, da Paulus var
der. Denne hilsen innebar alt det som vi har i Jesus Kristus. Det gjelder lære,
rettferdiggjørelse, helliggjørelse og herliggjørelse.
43.) ”Min kjærlighet er med dere alle I
KRISTUS JESUS.” (1.Kor.16,24.)
Dette er agape. Det er den kjærligheten som vi skal ha til alle
mennesker. Den kommer fra Gud.
44.) ”For Guds Sønn, Kristus Jesus, han
som ble forkynt blant dere ved oss, ved meg og Silvanus
og Timoteus, han var ikke ja og nei, men ja er der
blitt I HAM.” (2.Kor.1,19.)
Paulus og hans medarbeidere var avhengige av Den Hellige Ånds ledelse.
Den som følger den, får tydelige svar på det som en skal gjøre.
45.) ”for så mange som Guds løfter er, I HAM har de sitt ja,
derfor får de og VED HAM ved ham sitt amen, Gud til ære ved oss.” (2.Kor.1,20.)
Dette gjelder de løftene som Gud har gitt til den kristne menigheten. De
får sin oppfyllelse og stadfestelse i det som Jesus har gjort og gjør for oss.
Hva som gjelder den messianske menigheten, så har den fått andre løfter
av Herren. Det gjelder løfter som har med jorden å gjøre. Vi derimot har fått
himmelske løfter.
46.) ”Men Gud være
takk, som alltid lar oss vinne seier I KRISTUS og ved oss åpenbarer sin
kunnskaps duft på hvert sted.” (2.Kor.2,14.)
Vi vinner bestandig seier i Kristus. Den som er gjenfødt, kan ikke falle
ut av Guds bevarende nåde. Den kunnskapens duft som blir åpenbart ved oss, er
den kristne menighets hemmeligheter.
47.) ”For vi er ikke, som de mange,
slike at vi forfalsker Guds ord til egen vinning, men som i renhet, ja som av
Gud, taler vi for Guds åsyn I KRISTUS.” (2.Kor.2,17.)
Paulus og hans medarbeidere forfalsket ikke Guds ord angående
hemmelighetene med den kristne menigheten. Det var mange som gjorde det. Det er
også mange som gjør det i dag.
Paulus og hans medarbeidere var hele tiden oppmerksomme på Guds
tilstedeværelse. Den Hellige Ånd som var i dem, kontrollerte hele tiden det som
ble sagt og skrevet, slik at budskapet skulle være rett til enhver tid.
48.) ”Men deres sinn er blitt forherdet,
for like til denne dag blir det samme dekke liggende når de leser den gamle
pakt, uten at det blir åpenbares at det (dekket) oppheves I KRISTUS.” (2.Kor.3,14.)
Det er ikke den gamle pakten som blir opphevet i Kristus, for den går
videre i den nye pakten. Den er lagt ned i den nye pakten. Alle paktene som Gud
har gitt jødene, har sammenheng med hverandre. Den nye pakten har sammenheng
med den gamle pakten.
Det er DEKKET som blir opphevet i Kristus. Når dekket blir tatt bort fra
jødene, ser de at Jesus fra Nasaret er jødenes frelser og konge.
Den kristne menigheten har ingen del i den nye pakten i Jesu blod, for
både Jesu og apostlenes undervisning er lagt ned i denne pakten. Det som vi
hedningene har del i, er Jesu forsoning og Den Hellige Ånd som frelsespant.
I 2.Korintierbrevet 3,6-18 er det ikke den
gamle pakten som blir sammenlignet med den nye pakten, men det er en
sammenligning mellom den gamle pakten og den nye ordningen som vi fikk ved
Paulus.
Når det gjelder oversettelsen av 2.Kor 3,6, så
er den misvisende. Det står: ”og som gjorde oss dugelige til å være TJENERE FOR
EN NY PAKT, ikke for bokstav, men for Ånd, for bokstaven slår i hjel, men Ånden
gjør levende.”
Det ordet, som ligger til grunn for ”pakt” er ”diatheke”.
Det skal ikke oversettes med ”pakt” her, men med ”ordning”.
I dette Skrift-avsnittet er det den gamle
pakten som blir sammenlignet med den nye ordningen for den kristne menigheten.
Dette ser vi også av det forholdet at den nye ordningen er så mye bedre enn den
nye ordningen. (v.9-11)
Dersom dette Skrift- avsnittet hadde sammenlignet den gamle med den nye
pakten, så hadde ikke Paulus kunnet skrive dette på den måten som han gjorde
det, for det er ingen motsetning mellom den gamle og den nye pakten. Den nye
pakten er en videreføring av den gamle pakten. Den nye pakten bygger på mange
av ordningene i den gamle pakten.
49.) ”Derfor, dersom noen er I KRISTUS,
da er han en ny skapning. Det gamle er forganget, se, de alle tingene er blitt
nye.” (2.Kor.5,17.)
Den nye skapningen består av jøder og hedninger som er kommet til tro på
Jesus etter den nye ordningen, som er de paulinske hemmelighetene. Det gamle,
som er forganget, er judaismen og den messianske jødedommen. De alle tingene,
som er blitt nye, er de forskjellige paulinske hemmelighetene.
50.) ”fordi Gud I KRISTUS forlikte
verden med seg selv, så han ikke tilregner dem deres overtredelser og har
nedlagt i oss ordet om forlikelsen.” (2.Kor.5,19.)
Etter den nye ordningen har Gud forlikt verden med seg selv slik at han
ikke tilregner den dens misgjerninger og synder. Slik var det ikke i den
messianske jødedommen. Der var forholdet mellom Gud og den enkelte basert på
forpliktelser og på den nye pakten i Jesu blod. Det var nedlagt en rekke
forpliktelser og bud i den nye pakten. Den som holdt budene i pakten, kunne få
del i Jesu forsoning.
Det er bare Paulus som forkynner den FRIE FORLIKELSEN for hele verden.
Den forlikelsen som vi har i den messianske jødedommen, er en FORPLIKTENDE
FORLIKELSEN. Det var heller ikke all synd som ble tilgitt i den messianske
jødedommen. (Se 2.Joh.5,16-17.)
De enkelte medlemmene i den kristne forsamlingen skal gå ut til verden
med budskapet om den frie forlikelsen.
51.) ”Ham som ikke visste av synd, har
han gjort til synd for oss, for at vi I HAM skal bli rettferdige for Gud.” (2.Kor.5,21.)
Jesus har tatt på seg alle våre synder slik at vi i Jesu forsoning er
blitt rettferdiggjort for Gud for alltid.
52.) ”Men den som roser seg, rose seg I
HERREN!” (2.Kor.10,17.)
Vi har ingenting som vi kan rose oss av. Vi kan alene rose oss av det
som Jesus har gjort for oss.
I den messianske jødedommen kunne de troende rose seg av gode gjerninger. ”For dommen skal være
ubarmhjertig for den som ikke har gjort barmhjertighet, men barmhjertighet rose
seg mot dommen.” (Jak.2,13.)
53.) ”Jeg kjenner et menneske I KRISTUS-
om han var i legemet, vet jeg ikke, eller utenfor legemet, vet jeg ikke, Gud
vet det- en som for 14 år siden ble rykket like inn i
den tredje himmel.” (2.Kor.12,2.)
Paulus ble rykket like inn i den tredje himmelen-
like inn i Guds bolig. Grunnen til at dette skjedde, var at han skulle få nye
åpenbaringer fra Herren. Dette skjedde ved flere anledninger.
54.) ”Alt lenge har dere tenkt at det er
dere vi forsvarer oss for. Nei, det er for Guds åsyn vi taler I KRISTUS, men
alt er til deres oppbyggelse, mine elskede!” (2.Kor.12,19.)
Menigheten i Korint tenkte at Paulus forsvarte seg ovenfor dem, når han
la fram de forskjellige doktriner for dem. Nei, det var ikke det. Han visste at
Gud var til stede hele tiden, og at han måtte legge fram de paulinske
læresetningene på en korrekt måte. Han måtte tale slik som Jesus hadde lært ham
det.
55.) ”Jeg var av utseende ukjent for de
menigheter i Judea som var I KRISTUS.” (Gal.1,22.)
I grunnteksten står det at disse menighetene var ”I KRISTUS”. Det er
galt å oversette dette med ”de kristne menigheter i Judea”. Det var ingen
kristne menigheter i Judea. Det var derimot mange messianske menigheter i
Judea. At de var ”I KRISTUS”, er en helt annen sak. De var i Jesu forsoning.
Denne ukorrekte oversettelsen er gjort for å viske ut forskjellen mellom
den kristne og den messianske forsamlingen.
Det er også mulig at det i den opprinnelige teksten stod ”Messias” i stedet for ”Kristus”.
56.) ”og det for de falske brødres skyld
som hadde sneket seg inn og var kommet for å lure på vår frihet, den som vi har
i Kristus Jesus, så de kunne gjøre oss til treller.” (Gal.2,4.)
De falske brødrene som det her er tale om, er judaistene.
De hadde også kommet til tro på Jesus, men de hevdet at også hedningene måtte
holde Mose Torah, for å bli frelst eller bevart i
nåden. De hadde ikke forstått at den paulinske kristendomsformen er en helt
annen enn den messianske troen. De forstod ikke at vi hedningene verken skulle
holde Mose Torah eller Jesu undervisning til jødene
for å bli frelst.
I den paulinske forkynnelsen kreves det bare at vi er kommet til tro på
Jesus, for å bli frelst og bli bevart som troende. (Efeserne
2,8-9.) Vi har en ufattelig stor frihet vi som er kommet til tro på Jesus i
denne tidsperioden. Vi kaller den for den frie nådens tidsperiode.
57.) ”Men om vi, da vi søkte å bli
rettferdiggjort i Kristus, fantes selv å være syndere, er derfor Kristus en
syndens tjener? Langt derifra!” (Gal.2,17.)
Vi kan ikke legge skylden på Kristus for våre mistak. Han er ikke en
tjener for synden, men han er kommet for å ta bort synden.
58.) ”for at Abrahams velsignelse kunne
komme over hedningene I KRISTUS JESUS, så vi ved troen kunne få Ånden, som var
lovet.” (Gal.3,14.)
Den velsignelsen, som det her er tale om, er at vi hedningene er
rettferdiggjort ved troen alene uten gjerninger. Når vi har fått tak i troen,
får vi også del i Den Hellige Ånd. Den Hellige Ånd er pantet på vår tro.
I den messianske jødedommen måtte de troende ta vanndåpen, før de kunne
bli rettferdiggjort. (Ap.gj.2,38.)
59.) ”alle er dere jo Guds barn ved
troen PÅ KRISTUS.” (Gal.3,26.)
Dette er hovedsaken i den kristne menighets tro at vi er Guds barn
utelukkende i troen på Jesus. Det er ingen ting ved siden av Jesus som kan gi
oss del i frelsen.
60.) ”Her er ikke jøde eller greker, her
er ikke trell eller fri, her er ikke mann eller kvinne, for dere er alle en I
KRISTUS JESUS.” (Gal.3,28.)
Dette er en beskrivelse av den kristne menigheten. Vi er alle en ny
skapning i Jesus Kristus.
In den messianske jødedommen hadde jødene forrang foran hedningene.
61.) ”for I KRISTUS JESUS gjelder verken
omskjærelse eller forhud noe, men bare tro, virksom ved kjærlighet.” (Gal.5,6.)
Omskjærelsen var et uttrykk for at jødene tok på seg forpliktelsene i
den nye pakten i Jesus blod. I den paulinske forkynnelsen er alt dette tatt
bort. Nå er det bare troen som gjelder. Troen både frelser og bevarer oss som
troende gjennom et helt liv.
62.) ”Jeg har den tillit til dere I HERREN
at dere ikke vil mene noe annet, men den som forvirrer dere, skal bære sin dom,
hvem han så er.” (Gal.5,10.)
Den kristne menigheten skal ikke mene noe annet enn det som Paulus
forkynte. Den eller de som forvirret menigheten i Korint, var judaistene. De skulle få sin dom for det.
63.) ”For i KRISTUS JESUS er verken
omskjærelse eller forhud noe, men bare en ny skapning.” (Gal.6,15.)
I den kristne menighets tid er den jødiske Torah
tatt bort som grunnlag for frelsen. I vår tid er det bare troen på Jesus som betyr
noe.
64.) ”Paulus, ved Guds vilje Kristi Jesu
apostel til de hellige i Efesus, som tror PÅ KRISTUS
JESUS.” (Ef.1,1.)
Paulus var apostel av Jesus. Han førte videre de paulinske
hemmelighetene til de troende. De var hellige, for de var i Kristus Jesus.
Dette er vår posisjon i Jesus. Den er like sikker som Jesus selv.
65.) ”Lovet være
Gud og vår Herre Jesu Kristi Fader, han som har velsignet oss med all åndelig
velsignelse i himmelen I JESUS KRISTUS.” (Ef.1,3.)
Gud har velsignet oss med all åndelige velsignelse i himmelen i Jesus
Kristus. Dette betyr to ting, og det er:
a) Velsignelsene
gjelder de himmelske forhold i og med at den kristne menigheten er en himmelsk
forsamling.
b) Velsignelsene
går ut fra Jesus som er i himmelen.
66.) ”likesom han utvalgte oss I HAM før verdens
grunnvoll ble lagt, for at vi skulle være hellige og ulastelige for hans åsyn.”
(Ef.1,4.)
Den kristne
menigheten er utvalgt i Jesus fra føre verdens grunnvoll ble lagt. I Jesus
Kristus er den kristen menigheten allerede nå fulltallig til stede i himmelen.
Hensikten med
denne utvelgelsen er at vi er hellige og ulastelige for Guds åsyn. Dette betyr
at vi er frelst allerede her og nå. Den som er rettferdiggjort, den er
herliggjort (Rom.8,30.) og kan ikke falle ut av Guds bevarende og frelsende
nåde.
Den
messianske menigheten er uttatt fra verdens grunnvoll ble lagt. (Mat.25,34.)
67.) ”til lovprisning for sin nådes herlighet, som han
gav oss I DEN ELSKEDE (Jesus.)” (Ef.1,6.)
Vi skal
lovprise den herlige nåden som Gud gav oss i Jesus. Dette er en spesiell nåde.
Den omfatter alle løfter som Gud har gitt den kristne menigheten.
68.) ”I HVEM vi har forløsningen ved hans blod,
syndenes forlatelse, etter hans nådes rikdommer.” (Ef.1,7.)
Vi har
forløsningen ved Jesu blod. Det er det samme som syndenes forlatelse. Dette
skjer utelukkende ved tro og ikke ved gjerninger. (Ef.2,8-9.) Dette er en av de
rikdommene som nåden gir.
69.) ”om en husholdning i tidenes fylde, å samle de
alle tingene til ett I KRISTUS, både det som er i himmelen og det som er på
jorden.” (Ef.1,10.)
Jeg har før
ment at denne tidshusholdningen kommer etter 1000 års-riket,
og at den er det samme som ”den nye himmelen og den nye jorden”, men jeg er kommet
fram til at dette er et uttrykk for den tidsperioden, som vi lever i i dag. Det er 4 grunner til at jeg har forandret oppfatning
angående dette, og det er:
a) Uttrykket
”tidenes fylde” kan også bli brukt om vår tid. (Se Hebr.9,26 og 1.Pet.1,20.) I disse Skrift-stedene
blir uttrykket ”tidenes ende” brukt, og det er det samme som uttrykket ”tidenes
fylde”.
b) Inneværende
tidshusholdning var en hemmelighet (Se Ef.1,9.), men det var ikke tidsperioden
for ”den nye himmelen og den nye jorden”. Den var kjent.
c) Det står
ikke i grunnteksten at Gud VILLE SAMLE de alle ting til ett i Kristus, men det
står ”å samle de alle ting til ett i Kristus.” Dette gjelder ikke en framtidig
samling, men det gjelder en samling som skjer nå.
d) Hovedhensikten
med inneværende tidsperiode er at Gud vil samle de avdøde troende, som var i
himmelen, med de levende troende. Dette skjer ved bortrykkelsen
av den kristne menigheten.
70.) ”han I HVEM vi også har fått arv etter at vi
forut var bestemt til det etter hans forsett som virker de alle tingene etter
sin viljes råd.” (Ef.1,11.)
Vi er forut
bestemt til å få arven, som er all åndelig velsignelse i himmelen. Dette er vi
blitt lovet fra før verdens grunnvoll ble lagt. Frelsen er dermed sikret for en
som er kommet til tro på Jesus. Han kan ikke falle ut av Guds frelsende og
bevarende nåde. Han kan derimot falle ut av Guds forskjellige typer nåde i
vandringen og i læremessige forhold. De aller fleste troende i dag har falt ut
av Guds nåde når det gjelder det læremessige, for de blander Paulus sin
undervisning inn i Rikets undervisning.
Vi er blitt
bestemt til å få arven etter hans vilje. Vi skal få del i alle åndelige velsignelser
som himmelen kan romme. Vi er Guds arvinger og Kristi medarvinger. (Rom.8,17.)
71.) ”for at vi skulle være hans herlighet til
lovprisning, vi som først hadde håpet PÅ KRISTUS.” (Ef.1,12.)
De som først
hadde kommet til tro på Jesus, skulle lovprise Kristus for hans frelse. Den
første som kom til tro på Jesus i den nye tidsperioden, var Paulus. (Se 1.Tim.1,15-16.)
72.) ”I HAM har også dere, da dere hadde hørt
sannhetens ord, evangeliet om deres frelse- i ham har dere og, da dere var
kommet til troen, fått til innsegl Den Hellige Ånd, som var lovet.” (Ef.1,13.)
Alle de som
er kommet til tro på Jesus, har fått Den Hellige Ånd til innsegl på vår frelse.
Dette borger for at vi er frelst. Det er gjennom Jesu frelsesverk at dette kan
skje. Han la grunnlaget for vår frelse på Golgata.
73.) ”Derfor, etter at jeg har hørt om deres tro PÅ
DEN HERRE JESUS og om deres kjærlighet til alle de hellige.” (Ef.1,15.)
Når vi kommer
til tro på Jesus, får vi en ny kjærlighet til de troende. Ordet ”hellig” betyr
”å være satt til side til en bestemt hensikt”. Dette betyr at vi er satt til
side i den hensikt å arve Guds rike som er i himmelen.
74.) ”som (Guds kraft) som han viste PÅ KRISTUS da han
oppvakte ham fra de døde og satte ham ved sin høyre hånd i himmelen.”
(Ef.1,20.)
Vi som er
kommet til tro på Jesus, har til vår disposisjon all den kraft som Gud har, men
vi må huske på at det er Den hellige Ånd som utdeler kraften. Vi kan ikke bare
ta denne kraften, men vi må vente til han deler den ut. Det var også Guds kraft
som oppvakte Jesus fra de døde og satte ham inn i himmelen.
Denne kraften
er en del av de åndelige velsignelsene som vi har gjemt i himmelen. (Se.
Ef.1,3.)
75.) ”og oppvakte oss med ham og satt oss med ham i
himmelen, I KRISTUS JESUS.” (Ef.2,6.)
På samme
måten som Gud oppvakte Jesus fra de døde, er også vi stått opp fra døde. Jesu
død er vår død. Vi er ikke bare stått opp fra de døde, men vi er også innsatt i
himmelen sammen med Jesus. I dette utsagnet har vi en DOBBELT FORSIKRING på vår
frelse.
76.) ”for at han i de kommende tider kunne vise sin
nådes overvettes rikdom i godhet mot oss I KRISTUS JESUS.” (Ef.2,7.)
Hovedhensikten
med vår frelse er at Gud i de kommende tidsaldere kan vise sin overveldende
store nåde mot oss. Dette gjøres på grunn av han store godhet (nåde) mot oss og
i overensstemmelse med de store planene han har med den kristne menigheten i de
kommende tidsperioder. Disse planene er for det meste skjult i dag, men vi
stoler på at Gud vil gjennomføre det som han har lovet.
77.) ”For vi er hans verk, skapt I JESUS KRISTUS til
gode gjerninger, som Gud forut har lagt ferdige, at vi skulle vandre i dem.”
(Ef.2,10.)
Den kristne
menigheten er Guds verk. Vi er dannet for at vi skal utføre alle de gode
gjerningene, som Gud har bestemt, at vi skal utføre. Disse har Gud lagt ferdige
for oss fra før verden var skapt, for at vi skal vandre i dem.
Dersom vi
ikke vadrer i dem, taper vi ikke frelsen, men vi taper nådelønnen, og det er
andre som får vandre i disse gjerningene.
78.) ”Men nå, I KRISTUS JESUS, er dere som fordum var
langt borte, kommet nær til ved Kristi blod.” (Ef.2,13.)
Vi som før
var langt borte fra Gud, har nå kommet nær til Gud og til frelsen ved Jesu
blod. Vi har ikke kommet i denne posisjonen på grunn av Guds løfter og pakter
med jødene, men på grunn av Guds nåde og Guds planer med den kristne
menigheten.
De fleste av
hedningene hørte ikke med til Guds planer med Israel, men nå er det kommet en
ny ordning i Jesus Kristus slik at vi som før var langt borte, er kommet nær
til frelsen. Vi har fått del i frelsen.
79.) ”idet han ved sitt kjød avskaffet den lov som kom
med bud og forskrifter, for at han VED SEG SELV kunne skape de to (jøder og
hedninger) til et nytt menneske (den nye skapningen), idet han gjorde fred.” (Ef.2,15.)
I den kristne
menighets tid er den jødiske Torahen avskaffet, men
det var den ikke i den messianske jødedommen. Jesus sa selv at han ikke var
kommet for å oppheve Torahen og profetene, men for å
oppfylle dem. (Mat.5,17-18.)
I inneværende
tidsperiode er troende jøder og hedninger gjort til en ny åndelig enhet som vi
kaller for den nye skapningen eller den kristne menigheten. Det er gjort fred- både mellom Gud og menneskene og mellom jøder og hedninger- men det er mange som har bygget opp igjen de
åndelige barrierene mellom disse to gruppene.
80.) ”og forlikte dem begge i ett legeme med Gud ved
korset, i det han på dette drepte fiendskapet VED SEG SELV.” (Ef.2,16.)
Både jøder og
hedninger er forlikt med Gud ved Jesu forsoning. Det åndelige fiendskapet som
det var mellom jøder og hedninger, er tatt bort. De er forlikt i ett legeme,
der Jesus er hodet og de troende utgjør lemmene på dette legemet.
81.) ”I HVEM hver bygning føyes sammen og vokser til
et hellig tempel I HERREN.” (Ef.2,21.)
Hver enkelt
av medlemmene i den kristne forsamlingen er en åndelig bygning som vokser til
et hellig tempel i Herren. Hver enkelt av oss er et hellig tempel, for vi er i
Jesus Kristus.
82.) ”I HVEM også dere bygges opp med de andre til en
Guds bolig i Ånden.” (Ef.2,22.)
Vi bygges
opp sammen med de andre medlemmene i den kristne menigheten til en bolig for
Gud i og med at Den Hellige Ånd bor i oss. Det er en alvorlig ting at Gud har
tatt bolig i våre legemer. Vi må vise ham all respekt og leve et godt
kristenliv.
83.) ”at hedningene er medarvinger og hører med til
legemet og har del med i løftet I KRISTUS JESUS ved evangeliet.” (Ef.3,6.)
Vi hedningene
er medarvinger sammen med de jødene som hører med til det kristne legemet. Vi
har del sammen med jødene i det store løftet som er Jesus Kristus selv.
84.) ”etter det forsett (plan) fra tidsalderlige tider
som han fullførte I KRISTUS JESUS, vår Herre.” (Ef.3,11.)
Dette er Guds
plan, som ble fattet fra tidsalderlige tider av, om den kristne menigheten.
Dette ble fullført av Jesus Kristus- både ved hans død på Golgata
og ved den forkynnelsen som han formidlet gjennom Paulus.
85.) ”I HVEM vi har vår frimodighet og adgang med
tillit ved troen på ham.” (Ef.3,12.)
Alle medlemmene
i den kristne forsamlingen har både frimodighet ovenfor Gud og adgang med
tillit til Gud gjennom Jesu forsoning. Vi er ikke lenger usikre på Gud, men vi
elsker ham med hele vårt hjerte og ønsker å gjøre hans vilje.
86.) ”ham være æren i menigheten og I KRISTUS JESUS,
gjennom alle slekter i alle tidsaldere! Amen.” (Ef.3,21.)
Det er den
treenige Gud som skal ha æren for at han skapte menigheten. Den er uttatt fra
før verdens grunnvoll ble lagt, og den skal vare for alltid. Han skal vise oss
stor ære i de kommende tidsaldere. (Ef.2,7.)
87.) ”Jeg formaner dere altså, jeg den fangne I HERREN,
at dere vandrer så som verdig er for det kall som dere er kalt med.” (Ef.4,1.)
Vi som
tilhører den kristne forsamlingen, skal leve i samsvar med de reglene og de
budene som Paulus har lagt opp for vår vandring. Det er ca. 400 bud og formaninger
i Paulus sin undervisning. Vi finner den i hans brev med unntak av
Hebreerbrevet, som er et brev som er skrevet til jødene.
88.) ”Dette sier jeg da og vitner I HERREN at dere
ikke lenger skal vandre som hedningene vandrer i sitt sinns
Vi skal
vandre i samsvar med de reglene og de budene som Paulus har gitt oss og i
samsvar med den nåden og den læren som han har foreskrevet for den kristne
menigheten. Vi må heller ikke blande inn den messianske jødedommen i den
paulinske undervisningen, men det gjøres hele tiden i den kristne menigheten.
Når dette blir gjort, fører det til tre forhold, og det er:
a) Vi mister
gleden ved det å være Guds barn.
b) Vi mister
frimodigheten i vår tjeneste for Herren.
c) Vi blir
usikre på vår frelse.
89.) ”om dere ellers har hørt om ham og
er blitt opplært I HAM, således som sannheten er I JESUS.” (Ef.4,21.)
Vi har hørt om Jesus Kristus og er blitt opplært i ham-
både ved Paulus sin undervisning og ved egne erfaringer. På samme måten som
Paulus hadde adgang til Faderen, har også vi det.
90.) ”men vær gode mot hverandre,
barmhjertige, så dere tilgir hverandre, likesom Gud har tilgitt dere I KRISTUS.”
(Ef.4,32.)
I den
messianske jødedommen var tilgivelsen basert på at en selv tilgav først. Den
som ikke tilgav sin neste, fikk ikke selv tilgivelse. (Mat.6,14.)
I den
paulinske læren skal vi tilgi av den grunn at Gud har tilgitt oss i Jesu
forsoning.
I den
messianske læren var tilgivelsen en FORUTSETNING for selv å få tilgivelse. I
den paulinske læren er tilgivelsen en FØLGE av at vi selv er blitt tilgitt.
91.) ”For dere var fordum i mørke, men nå er dere lys I
HERREN, vandre som lysets barn.” (Ef.5,8.)
Før vi kom
til tro på Jesus, var vi i et åndelig mørke, men nå når vi er kommet til tro på
Jesus, er vi blitt lysets barn. Vi har vårt åndelige lys fra ham. Vi skal
vandre i samsvar med hans forordninger og den paulinske læren.
92.) ”Dere barn! Vær lydige mot deres foreldre I
HERREN! For dette er rett.” (Ef.6,1.)
Vi som er
barn av troende foreldre, skal være lydige mot dem, for de er i Herren, og
dersom de er i Herren, har de også mulighet til å forstå den paulinske
undervisningen. Det er den som gjelder i vår tid.
93.) ”For øvrig- bli sterke I HERREN og i hans veldes
kraft!” (Ef.6,10.)
Vi blir ikke
sterke i Herren fullt ut før vi har forstått den paulinske undervisningen og
går ut med den- både til de troende og til verden. De
fleste troende overalt i verden mangler ennå den paulinske undervisningen, men
Gud er nådig som allikevel frelser menneskene, selv om ikke læren er rett.
94.) ”Men for at dere skal kjenne min tilstand,
hvorledes jeg har det, skal Tykikus fortelle dere
alt, den elskede bror og tro tjener I HERREN.” (Ef.6,21.)
Tykikus, som
besøkte Paulus i fengslet, skulle fortelle menigheten i Efesus
om hvordan det stod til med Paulus. Tykikus var et
uredd vitne for Herren, og han hadde forstått den paulinske undervisningen
fullt ut.
95.) ”Paulus og Timoteus,
Kristi Jesu tjenere- til alle de hellige I KRISTUS
JESUS som er i Filippi, tillikemed tilsynsmenn og menighetstjenere.”
Paulus og Timoteus hilste hele lederskapet i den kristne menigheten i
Filippi. De var hellige av den grunn at de var kommet til tro på Jesus. Selve
ordet ”hellig” betyr ”å være uttatt til et bestemt formål”. De var uttatt til å
ave frelsen.
96.) ”så at det er blitt vitterlig for hele livvakten
og for alle de andre at det er FOR KRISTI SKYLD jeg er i lenker.” (Fil.1,13.)
Paulus var
fengslet på grunn av det evangeliet som han forkynte. Det var jødene som hadde
overlatt ham til romerne. Han satt fengslet i Roma.
97.) ”og så at de fleste av brødrene I HERREN har
fattet tiltro til mine lenker og derved enn mer har fått mot til å tale ordet
uten frykt.” (Fil.1,14.)
På grunn av
Paulus sitt mot hadde også de andre brødrene fått mot til å tale evangeliet.
Det ”ordet” som de talte, var det paulinske evangeliet.
98.) ”for at deres ros (glede) kan bli rik I KRISTUS
JESUS ved meg, når jeg kommer til dere igjen.” (Fil.1,26.)
Når
menigheten i Filippi fikk høre at Paulus ville bli frigitt og komme til den,
ville dette utløse en stor glede i menigheten. Selve hovedarkitekten for den
paulinske forkynnelsen skulle besøke menigheten.
99.) ”Siden det er noen trøst
I KRISTUS, siden det er noen kjærlighetens husvalelse, siden det er noe Åndens
samfunn, siden det er noe medfølelse og barmhjertighet,” (Fil.2,1.)
Dette verset
gjentar 5 aspekter ved det å være i Kristus. Det er både trøst, kjærlighetens
glede for sjelen, samfunn med Ånden, medfølelse og barmhjertighet å være en
troende.
100.) ”La dette sinn være i
dere, som og var I KRISTUS JESUS.” (Fil.2,5.)
Det som først
og fremst kjennetegnet Jesus, var hans lydighet mot Faderen og hans tjenersinn. Dette skal og være i oss som tror.
101.) ”Jeg har det håp I DEN HERRE JESUS at jeg snart
skal sende Timoteus til dere, for at jeg også skal
være ved godt mot, når jeg får vite hvorledes det er med dere.” (Fil.2,19.)
Dette håpet
som Paulus hadde, var et fast håp, for det var grunnet i Jesus selv. Han ville
sende Timoteus til menigheten. Timoteus
var Paulus sin nærmeste medarbeider. Det var ingen som ham. (Fil.2,20.)
102.) ”Men jeg har den tillit I HERREN at jeg også
selv skal komme snart.” (Fil.2,24.)
På grunn av
den nære kontakten som Paulus hadde med den oppstandne Jesus, så hadde han
tillit til at også han selv skulle komme til menigheten. Enten hadde Herren
sagt dette til ham, eller han hadde lagt det ned i hans hjerte. Det å være en
troende, er å høre Guds stemme i sitt liv.
103.) ”Ta derfor imot ham I HERREN med all glede, og
hold slike i ære.” (Fil.2,29.)
Paulus bad
menigheten om å ta imot Epafroditus med glede, for
han var Paulus sin medarbeider og utsending fra menigheten i Filippi. Den
kjærligheten Paulus hadde til denne, var basert på ”agape”, som er Guds
kjærlighet til oss.
Slike som Epafroditus
skal holdes høyt i ære. Det gjelder alle som fronter det paulinske budskapet i
våre menigheter, men slik er det dessverre ikke i dag. Det er liten forståelse
for dette budskapet i vår tid, og de som forkynner det, blir ikke holdt i ære.
De blir derimot holdt i vanære.
Det er mange
ting og forhold i forkynnelsen i dag som er direkte galt. Man har snudd hele
forståelsen av Det Nye Testamente på hodet, slik at det som er rett, er blitt
galt, og slik at det som er galt, er blitt rett.
104.) ”For øvrig, mine brødre, gled dere I HERREN! Å
skrive det samme til dere er ikke meg til byrde, men dere til styrkelse.”
(Fil.3,1.)
Vi skal
bestandig glede oss i Herren og i det som han har gjort for oss. Han har frelst
og satt oss med ham i himmelen for alltid (Ef.2,6.)
105.) For vi er de omskårne, vi som tjener Gud i hans
Ånd og roser oss I KRISTUS JESUS og setter ikke vår lit til kjød.” (Fil.3,3.)
Det er forskjell
på det å være legemlig omskåret, og det å være åndelige omskåret. Alle de som
er kommet til tro på Jesus, er åndelig omskåret. (Kol.2,11.) Dette gjaldt også
den messianske forsamlingen, men det er ikke den som er omtalt her. Det er den
kristne forsamlingen.
Vi roser oss
bare av det som Jesus har gjort for oss og kan ikke stole på det som legemet
greier å få til. Den messianske menigheten derimot kunne rose seg av det som
legemet hadde greidd å få i stand. (Jak.2,13.)
106.) ”og finnes I Ham, ikke
med min rettferdighet som er av loven (lovene i Torahen),
men med den som fåes ved troen på Kristus, retterferdigheten av Gud på grunn av
troen.” (Fil.3,9.)
Det var en
rettferdighet som var på grunn av at jødene holdt budene i Moseloven. Det var
menneskets egen rettferdighet. Den kunne ikke rettferdiggjøre et menneske, men
den kunne bidra til frelsen.
Det var ikke
den typen rettferdighet som Paulus skrev om her, men det var Guds rettferdighet
som en fikk ved troen på Jesus.
107.) ”Men ett gjør jeg: Idet jeg glemmer det som er
bak, og strekker meg etter det som er foran, jager jeg mot målet, til den
seirespris som Gud har kalt oss til der ovenfra i Kristus Jesus.” (Fil.3,14.)
Når Paulus
skrev at han ”glemmer det som er bak”, kan det bety to forhold, og det er:
a) Han glemte
det som både den rabbinske og den messianske jødedommen stod for, for det var
kommet en ny tid med hans forkynnelse.
b) Han glemte
sitt forrige liv da han selv var ortodoks rabbiner og forfulgte den messianske
menigheten.
Selve målet for den kristne menigheten er bortrykkelsen
og et liv i himmelen sammen med Jesus. Vi skal fram for Jesu domstol i
himmelen. Der skal vårt liv som kristne vurderes. Enhver av oss skal få sin
egen pris. Den blir utdelt på grunnlag av våre gjerninger som kristne. (.Kor.23,10-15.)
108.) ”Derfor, mine brødre, som jeg
elsker og lenges etter, min glede og min krans, stå således fast i Herren, mine
elskede.” (Fil.4,1.)
De troende var både Paulus sin glede og
krans. Det siste betyr at han skulle få nådelønn, av den grunn at han hadde
vunnet så mange for himmelen. Dette skulle han få utdelt foran Jesu domstol i
himmelen. (1.Kor.3,10-15.)
Han
oppfordrer de kristne om at de må stå fast i Herren og i hans løfter.
109.) ”Evodia formaner jeg,
og Syntyke formaner jeg til å ha det samme sinn i
Herren.” (Fil.4,2.)
Dette var to
kvinner som var medlemmer i menigheten. De hadde begynt å tenke annerledes enn
Paulus på en del læremessige ting. Paulus formante dem til å ha det samme sinn.
De måtte gå tilbake til de paulinske læresetningene. Dette var en mild
irettesettelse.
Vi vet ikke hva
disse stridigheten gikk ut på. Kanskje følte de en
dragning mot det jødiske.
110.) ”Gled dere i Herren alltid! Atter vil jeg si:
Gled dere!” (Fil.4,4.)
Brevet til Filippenserne er et gledens budskap helt gjennom. Det som
burde gjennomstrømme en kristne som hører med til den kristne forsamlingen, er
GLEDE. Alle troende har grunn til å glede seg, men medlemmene i den kristne
forsamlingen har bør glede seg enda mer enn andre troende, for den er uttatt
til å være en himmelsk forsamling, som Gud skal ære på en spesiell måte i de
kommende tidsaldere. (Ef.2,7.)
111.) ”og Guds fred, som overgår all forstand, skal
bevare deres hjerter og deres tanker i Kristus Jesus.” (Fil.4,7.)
”Guds fred”
er et bilde på selve ”frelsen”. Den skal bevare hele vårt indre menneske i
Jesus Kristus helt inntil Jesus henter den kristne forsamlingen ved bortrykkelsen.
Her kommer
nok en gang frelsens visshet og sikkerhet fram for en som er gjenfødt. Dette
vil ikke de fleste Bibel-forskere og predikanter gå
med på. I stedet for frelsens sikkerhet, ønsker de å tale om frelsens
usikkerhet. De har snudd det hele på hodet.
112.) ”Jeg ble såre glad i Herren over at dere endelig
engang er kommet således til velmakt igjen at dere har kunnet tenke på mitt
beste, som dere nok også før tenkte på, men dere hadde ikke leilighet.”
(Fil.4,10.)
Paulus
behøvde penger både for å leve og for å bringe evangeliet ut til både Israels
barn (Efraim) og til hedningene. Herren sørget
bestandig for ham, og nå var menigheten i Korint kommet i den gledelige
stillingen at den kunne sende ham penger igjen. Han gledet seg i Herren over
dette.
113.) ”jeg formår alt i ham som gjør meg sterk.”
(Fil.4,14.)
Når vi holder
oss nær til Jesus, formår vi alle ting. Vi formår både å lide for Herren, og vi
formår å formidle den styrken og den trøsten som det paulinske evangeliet er så
fullt av. Vi får bare be om at stadig flere oppdager STYRKEN I DET PAULINSKE
EVANGELIET.
114.) ”Og min Gud skal etter sin rikdom fylle all
deres trang i herlighet i Kristus Jesus.” (Fil.4,19.)
På samme
måten som menigheten i Filippi hadde gitt Paulus penger til hans livsopphold,
vil Gud sørge for alle sine. Dette gjelder alle de behovene som vi har, men det
er ikke bestandig at det som vi betrakter som våre behov, er det samme som det
som Gud vil gi oss. Han vil bestandig gi oss det som er best.
115.) ”Hils hver hellig i Kristus Jesus!” (Fil.4,21.)
Alle som tror
på Jesus, er LIKE HELLIGE. Vi er uttatt til å være medlem av Kristi legeme.
Dette er vår posisjon i Jesus Kristus. Vi må ikke blande vår vandring inn i vår
posisjon i Jesus Kristus.
I den
messianske jødedommen het det: Dere skal være hellige, for jeg er hellig. I den
kristne menighets tid heter det: DERE ER HELLIGE, FOR JEG ER HELLIG. Ser du
forskjellen?
116.) ”til de hellige og troende brødre i Kristus i Kolossæ: Nåde være med dere og fred fra Gud vår Fader.”
(Kol.1,2.)
Disse
brødrene i Kolossæ var hellige og utvalgte. De var
utvalgt i Kristus Jesus fra før verdens grunnvoll ble lagt. De var satt inn i
himmelen sammen med Jesus fra før verdens grunnvoll ble lagt. (Ef.2,6.) De
kunne derfor ikke falle ut av Guds frelsende og bevarende nåde. De kunne
derimot falle ut av de andre typene nåde som Gud kan gi.
For et
ufattelig budskap om at den som en gang er rettferdiggjort og frelst, han er FRELST
FOR ALLTID, og for en ufattelig smerte er det ikke at store deler av
kristenfolket ikke vil ta imot dette herlige budskapet.
117.) ”etter at vi har hørt om deres tro PÅ KRISTUS
JESUS og den kjærlighet som dere har til alle de troende.” (Kol.1,4.)
Når vi har
forstått at alle troende er våre brødre, så kan vi ikke annet enn å elske dem
med den kjærligheten (gr.agape) som Gud har utøst
våre hjerter. Selv om ikke alle troende lever et riktig kristenliv, skal vi
elske dem, tale vel om dem og veilede dem slik at de kan leve et riktigere og
bedre kristenliv. (2.Kor.3,14-15.)
118.) ”I HVEM vi har forløsningen, syndenes
forlatelse.” (Kol.1,14.)
Vi har vår
forløsning i det som Jesus gjorde for oss på Golgata.
”Det er nok det som Jesus gjorde.” Vi får del i forløsningen ved at vi kommer
til tro på Jesus.
I den
messianske jødedommen fikk en ikke syndenes forlatelse og Den Hellige Ånd uten
at en tok vanndåpen. (Ap.gj.2,38.)
I vår tid er
det Kristi blod som frelser oss. I den messianske jødedommen var det både Jesu
forsoning og vanndåpen som frelste menneskene. Ser du forskjellen?
119.) ”for I HAM er de alle tingene skapt, de i
himlene og de på jorden, de synlige og de usynlige, enten det så er troner
eller herredømmer eller makter eller myndigheter. Alt
er det skapt VED HAM og TIL HAM.” (Kol.1,16..)
Absolutt alle
ting og forhold er skapt av Jesus. De er skapt både av ham og til hans ære og
til bruk for ham. At synden er kommet inn i verden, er ikke Jesu skyld, men
fortvil ikke. Jesus har sonet for all synd, og han vil i sin tid ta bort både
synden og døden. (1.Kor.15,25-26.)
120.) ”og han er før de alle tingene og de alle
tingene står ved ham.” (Kol.1,17.)
Jesus er før
alle ting ble skapt. Alt som er skapt opprettholdes ved han store makt. Satan
og de onde åndene har bare sin korte tid, så er de ferdige. De skal fengsles i
avgrunnen for 1000 år, og etter den tid skal de for alltid være innelukket i
”sjøen som brenner med ild og svovel”. (Joh.Åp.19,20.)
”Dette er den annen død”.(Joh.åp.20,14.)
121.) ”for det var Guds vilje at hele hans fylde
skulle ta bolig I HAM.” (Kol.1,19.)
Hele Guds fylde
er til stede i Jesus Kristus. Dette gjelder den fylden som Gud har bestemt til
den kristne menigheten. Det er hele den paulinske læren.
Der var også
en fylde for den messianske menigheten. Det er den fylden som jødene vil ha i
Riket for Israel. Da først vil den nye pakten i Jesu blod være etablert i hele
verden. ”For av hans fylde har vi alle (de troende jødene) fått, og det er nåde
over nåde, for Torahen ble gitt ved Moses, nåden og
sannheten kom ved Jesus Kristus.” (Joh.1,16-17.)
Det greske
ordet for ”fylde” er ”pleroma”. Det er altså en fylde
for den kristne menigheten og en fylde for den messianske menigheten.
122.) ”I HVEM alle visdommens og kunnskapens skatter
er skjult til stede.” (Kol.2,3.)
I Jesus
Kristus er alle visdommens og kunnskapens skatter skjult til stede. Dette
gjelder hele visdommen og alle kunnskapene om den kristne menigheten. Dette
burde også være til stede hos alle de som er kommet til tro på Jesus, men de
fleste av de som er gjenfødt, er dessverre ennå bare ”småbarn i Kristus”, som
ikke kan forstå eller fatte sammen med de hellige ”hva bredde og lengde og
dybde og høyde der er” i den paulinske læren.
Her er det 4
dimensjoner som er beskrevet. Det viser at dette har med Guds rike å gjøre, for
til regner vi med 3 dimensjoner, og det er: Lengde, høyde og bredde.
Denne kunnskapen
og visdommen er også beskrevet i 1.Brevet til
Korintierne, kapittel 2 og i Brevet til Efeserne,
kapittel 3.
Innenfor
”nådebevegelsen” er det to oppfatninger om Paulus sin forkynnelse. Den ene
fraksjonen hevder at Paulus først kjente til hemmeligheten med den kristne
menigheten først ved sitt fangenskap i Roma i årene 50-60.
Den andre
fraksjonen, som også jeg hører med til, hevder at Paulus skjente til
hemmeligheten allerede fra begynnelsen av. I og med at 1.Brevet
til Korintierne, kapittel 2, beskriver hemmeligheten, så er dette ett av
bevisene på at det er den siste oppfatningen som er den rette.
123.) ”Likesom dere altså mottok Kristus Jesus som
Herre, så vandre I HAM.” (Kol.2,6.)
Dersom vi
skal greie å vandre fullt ut i Jesus Kristus, så må vi kjenne til de paulinske
hemmelighetene og den paulinske forkynnelsen. Dersom vi blander inn den
messianske forkynnelsen i den paulinske forkynnelsen, vandrer vi ikke fullt ut
i Jesus Kristus. Vi forkynner da et BLANDINGSEVANGELIUM, som har mistet mye av
sin kraft. Vi som har fått så store løfter fra Herren, vi oppnår nesten ingen
ting gjennom vår forkynnelse, og om en kristen forkynner den frie nåden og de
paulinske hemmelighetene, så vekker dette stor motstand blant de fleste
troende. For en miserabel situasjon.
124.) ”så dere er rotfestet og blir oppbygget I HAM og
faste i troen, således som dere har lært, rike på den (troen) med takk.”
(Kol.2,7.)
Den som er
rotfestet i ham, blir også oppbygget i Jesus Kristus. Dette fører til en fast tro- ikke bare på Jesus, men også på de paulinske hemmelighetene- at det er de som skal forkynnes i vår
tidsperiode.
Dette fører
videre til en STOR TRO og STOR TILLIT til Guds ord som vi mottar med takk. Det
er helt ufattelig hva Gud har beredt for dem som elsker ham. (1.Kor.2,9.)
125.) ”For I HAM bor hele Gud-dommens
fylde legemlig.” (Kol.2,9.)
Jesus er
gjort lik med Gud. Alle de egenskapene som Gud har, de har Jesus. De rabbinske
jødene forstår ikke at Gud er en, men likevel kan være tre. Dette kan ikke
forståes, men det må fattes i tro. (Se min bok: Guds planer med Israel og den
kristne menighet. Kapittel: Jødiske og kristens syn på forholdet mellom
Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd.”
Guds fylde
bor i Jesus hele tiden, også i den tiden han vandret på jorden. Det er ikke
sant at Jesus måtet avkle seg noe av sin kunnskap under sitt jordeliv. Det han
måtte avkle seg, var noe av sin herlighet (Se Fil.2,5-9.)
126.) ”og dere er fylt I HAM, som er hodet for all
makt og myndighet.” (Kol.2,10.)
Vi er fylt i
ham. Det betyr to forhold, og det er:
a) Vi kjenner
til de paulinske hemmelighetene i den undervisningen som han gav Paulus. (Se
Rom.16,25.)
b) Vi har vårt
ståsted og vår posisjon i ham. Den står fast for alltid.
Vi må skille mellom vår posisjon i Jesus Kristus, og vår vandring som
troende. Det første er fullkomment. Det andre kan være skrøpelig, men det skal
ikke være det. Alle som er kommet til tro på Jesus i inneværende tidsperiode,
er frelst, men nådelønnen vil være forskjellig.
127.) ”han I HVEM dere og ble omskåret
med en omskjærelse som ikke er gjort med hender, ved avkledningen av kjødets
legeme (syndelegemet), ved Kristi omskjærelse.” (Kol.2,11.)
Når vi kom til tro på Jesus, døde vi både fra Mose Torah,
fra verden, fra synden, fra verden, fra kjødet og fra verdens barnelærdom
(rabbinsk jødedom og filosofiske systemer.) Vi har fått et nytt liv. Vi lever
ikke lenger i dette. Synden har ikke mer noen makt over oss. ”Men idet der er
blitt frigitt fra synden, er dere trådt i rettferdighetens tjeneste.” (Rom.6,18.)
”således skal dere akte dere som døde for synden, men levende for Gud i
Kristus Jesus.” (Rom.6,11.)
Det nye livet som vi har fått som en gave, er HELT PERFEKT FOR GUD. Det
er i vårt kjød at det ikke finnes noe godt. ”(Rom.7,18.)
Kjødet som er den onde naturen i oss, kan ikke bli forbedret. På samme
måten som det ble korsfestet og døde da vi kom til tro på Jesus, skal det
korsfestes og dø hver dag. (Gal.5,24.) Det er den daglige helliggjørelsen. Den
går ikke på vår posisjon i Kristus, men den går på selve vandringen. Det skal
korsfestes og dø.
I den vanlige forkynnelsen blir vår posisjon i Kristus blandet inn i vår
vandring som troende. Det blir nærmest slik å forstå at det som Jesu forsoning
har fått i stand, det kan ødelegges med våre dårlige gjerninger og vår dårlige
livsførsel. Dette er en DÅRLIG FORKYNNELSE. DEN ER HELLER IKKE SANN.
128.) ”idet dere ble begravet
MED HAM i dåpen, og i den ble dere og oppreist med ham i troen på Guds kraft,
han som oppreiste ham fra de døde.” (Kol.2,12.)
Her er det ikke tale om
vanndåpen som så mange tror og lærer. Her er det tale om vår
gjenfødelsesøyeblikk- da vi kom til tro å Jesus. Den luthersk kirken og de
lutherske organisasjonene lærer at det er gjenfødelse i eller i forbindelse med
vanndåpen. For en vranglære og for en liten forståelse for den paulinske
undervisningen.
Det er i gjenfødelsen at vi blir begravet
sammen med Jesus, for å få del i en oppstandelse som er lik med den
oppstandelsen som Jesus hadde. (Se Rom.6,4-9.)
129.) ”Og si til Arkippus:
Gi akt på den tjeneste som du har mottatt I HERREN, at du fyllbyrder den!”
(Kol.4,17.)
Alle har vi fått en tjeneste fra Herren. Det er to forhold som er viktig
i vår tjeneste, og det er:
a) At vi
forstår de paulinske hemmelighetene og den paulinske forkynnelsen.
b) At vi
fullfører den tjenesten som vi har fått.
Det er mange
troende som ikke fullfører den tjenesten som de har fått av Herren. Det er til
skade både for dem selv og for den kristne menigheten
130.) ”Paulus og Sivanus
og Timoteus- til tessalonikernes
menighet I GUD FADER og DEN HERRE JESUS KRISTUS. Nåde være med dere og fred!”
(1.Tess.1,1.)
Denne
menigheten var både i Gud og i Jesus Kristus. Den hadde dermed en DOBBELT
FORSIKRING på at den var frelst. Det er vår posisjon i Gud som beskrives her.
La oss for all del ikke blande den kristnes vandring inn i vår posisjon. Det er
blitt gjort, og det gjøres også i dag i forkynnelsen.
131.) ”For dere, brødre er blitt etterfølgere av de Guds
menigheter som er i Kristus Jesus i Judea, idet og dere har lidt det samme av
deres landsmenn som de har lidt av jødene.” (1.Tess.2,14.)
På samme
måten som jødene forfulgte de messianske menighetene i Judea, forfulgte også
grekerne den kristne menigheten i Tessalonika. Dette
vil være det samme uansett hvilken menighetstype en hører til. Det vil alltid
være forfølgelse mot de troende, for den som er født av kjødet, vil bestandig forfølge
den som er født av Ånden.
De messianske
troende var ikke en del av den kristne menigheten. De hørte med til Riket for
Israel mens den kristne menigheten hører med til Jesu legeme.
132.) ”For nå lever vi, såfremt dere står fast I
HERREN.” (1.Tess.3,8.)
Timoteus ble sendt til menigheten, for å se etter om den
hadde fått tak i troen. Han kom tilbake til Paulus og kunne berette at den
levde et levende kristenliv. Dette gav liv til Paulus og de andre, for de stod
fast i Herren.
Vi ser her
som mange andre steder i Paulus sine brev, at han betraktet menigheten som en
åndelig enhet. Det betyr at alle de som tilhørte menigheten, var frelst. Det
betyr videre at alle de som tilhørte menigheten, ikke kunne falle ut av Guds
bevarende nåde. Dette er en av hemmelighetene i den paulinske forkynnelsen.
133.) ”For øvrig altså, brødre, ber og formaner vi
dere I DEN HERRE JESUS at likesom dere har lært av oss hvorledes dere bør
vandre og tekkes Gud, således som dere også gjør, så må dere enn mer gjøre
framgang i det.” (1.Tess.4,1.)
På samme
måten som ordet ”menigheten” uttrykker en åndelig enhet, gjør også ordet ”brødre”
det. Alle som får benevnelsen ”brødre”, er frelst.
Når Paulus
talte om ”de falske brødrene” i for eksempel Brevet til Galaterne 2,4, så var
også disse frelst, men de hørte med til den messianske menigheten og de mente
at den kristne menigheten også måtte holde Mose Torah
og Jesu utdyping av den.
Vi må alle
sammen gjøre framgang i vandringen som troende. Hver dag skal være en NY
TRIUMFFERD for oss. Vi skal vokse i alder og visdom inn i ham som er hodet for
menigheten.” (Ef.4,15.)
134.) ”for Herren selv skal komme ned fra himmelen med
et bydende rop, med overengels røst og Guds basun, og de døde I KRISTUS skal
først oppstå.” (1.Tess.4,16.9
Dette gjelder
Jesu komme for den kristne menigheten. De som er døde i troen på Jesus, skal
oppstå før de som lever når Jesus kommer og henter den kristne menigheten til
himmelen.
Den kristne
menighets oppstandelse er en av hemmelighetene i Paulus sin undervisning. Den
messianske menigheten kjente ikke til denne oppstandelsen. Den kjente derimot
til ”oppstandelsen på den siste dagen”. (Joh.11,24.) Dette var oppstandelsen
for den messianske menigheten som skulle stå opp og arve Riket for Israel.
135.) ”Men vi ber dere, brødre, at dere anerkjenner
dem som arbeidet blant dere og er deres forstandere I HERREN og formaner dere.”
(1.Tess.5,12.)
De som
arbeider i menigheten skal både ha ære og økonomisk støtte av menigheten. På
denne måten kan de arbeide mer for menighetens beste, og Guds rike vokser.
136.) ”Takk for alle ting! For dette er Guds vilje I
KRISTUS JESUS for dere.” (1.Tess.5,18.)
Vi skal takke
for alt som kommer fra Herren. Det er Gud som ønsker at vi skal få del i alle
åndelige goder. Dette gjelder menigheten som en åndelig enhet. Hver enkelt av
oss får ikke del i alle Guds gaver i deres fylde, men hver enkelt av oss får
del i den fylden som Gud ønsker at vi skal ha.
137.) ”Paulus og Silvanus og
Timoteus- til tessalonikernes
menighet I GUD VÅR FAR og DEN HERRE JESUS KRISTUS.” (2.Tess.1,1.)
(Se de
kommentarene som er gitt under 1.Tess,1,1.)
138.) ”for at vår Herre Jesu navn må bli herliggjort i
dere, og I HAM, etter vår Guds og den herre Jesu Kristi nåde.” (2.Tess.1,12.)
Når Jesu
Kristi navn blir herliggjort i de troende, blir det også herliggjort i Gud, for
når hedningene ser at de troende lever et godt liv, så blir de æret av den vantroe. (Det finnes også unntak på dette.)
139.) ”Vi har den tillit til dere I HERREN at dere
både gjør og heretter vil gjøre det vi byder dere.” (2.Tess.3,4.)
Vi må ikke
tro at vi ikke har regler, formaninger og bud i den kristne menigheten. Paulus
har ca.400 i sin undervisning. De skal følges nøye. De har ingen ting med selve
rettferdiggjørelsen eller frelsen å gjøre, men de har med vandringen å gjøre.
Den som lever et dårlig kristenliv, faller ikke ut av Guds bevarende nåde, men
han faller ut av de andre typene av Guds nåde.
Slik var det
ikke i den messianske menigheten. Der kunne den enkelte medlem falle ut av både
Guds rettferdiggjørelse og frelsen, dersom han overtrådte budene og levde et
dårlig kristenliv, og årsaken til det, var at jødene fortsatt VAR UNDER MOSE TORAH og JESU NYE TORAH, som
stilte enda større krav i vandringene enn det som Mose Torah
gjorde.
Jesus sa selv
at han ikke var kommet for å oppheve Mose Torah, men
han var kommet for å oppfylle den. (Mat.5,17-18.)
Vi må heller
ikke tro at den nye pakten i Jesu blod opphever Mose Torah.
Den bygger på Mose Torah. Begge to er nådepakter fra
Gud, for som det står skrevet, at den som holder Mose Torah,
han skal leve ved den. (Gal.3,12.)
Hva som
gjelder den nye pakten i Jesu blod, er den ikke inngått med den kristne
menigheten. Den er inngått med jødene. Både Mose Torah
og Jesu undervisning er lagt ned i den nye pakten i Jesu blod, men Gud har gitt
jødene et hjelpemiddel til at de skal greie å holde JESU TORAH,
og det er Den Hellige Ånd.
Vi har så
lett for å se på Mose Torah som noe negativt og sette
den opp mot nåden. Det skal vi ikke gjøre. Mose Torah
inneholder både lov og nåde. For at den messianske troende kunne bli et Guds
barn måtte han gå inn under både loven og nåden. Han måtte forplikte seg på
hele Torahen.
Det er ennå
et element som ikke er på plass, for at den nye pakten i Jesu blod skal
fungere, og det er oppbyggingen av et nytt tempel i Jerusalem. Det er først når
det kommer, at den nye pakten i Jesu blod kan fungere.
140.) ”og vår Herres nåde ble overvettes stor med tro
og kjærlighet I JESUS KRISTUS.” ( 1.Tim.1,14.)
Dette verset
går på Paulus sin omvendelse. Da han ble gjenfødt, fikk han del i både Guds
nåde, troen og kjærligheten. Dette er tre egenskaper ved Gud. Dette fikk han
del i ved sin tro på Jesus. Slik er det med oss alle som er kommet til tro på
Jesus. Vi er gjort rike på ALLE TING og FORHOLD i Guds rike.
Det er MYE
GODT i en gjenfødt troende. Alt det som er av åndelige kvaliteter i det nye
livet, er perfekt. Det er ikke sant det som blir hevdet i forkynnelsen, at det
er bare elendighet i en kristens liv. Det er I KJØDET at de er bare elendighet.
I det nye livet er det bare LYS, for Guds nåde, kjærlig og troen er nedfelt i
våre hjerter.
Det er på høy
tid at vi slutter med å beskrive det gjenfødte menneske som et elendig
menneske. I det nye livet har vi den samme statusen som Jesus har.
141.) ”og for dette ble jeg satt til forkynner og
lærer. Jeg sier sannheten I KRISTUS. Jeg lyver ikke- en lærer for hedningene i
tro og sannhet.” (1.Tim.2,7.)
Paulus er
hedningenes lærer i tro og sannhet. Han skulle lære folkeslagene om to forhold,
og det er:
a) Jesu
forsoning og
b) De paulinske
hemmelighetene.
Når det står at Paulus var en lærer for hedningene eller folkeslagene,
som dette ordet også kan oversettes med, så betyr det to forhold, og det er:
a) Han var en
lærer for Efraim, som levde ute i diasporaen sammen
med hedningene.
b) Han var en
lærer for hedningene. (Se Apostlenes Gjerninger 9,15.)
142.) ”For de som har vært gode menighets-tjenere, vinner seg et godt stade og meget
frimodighet i troen PÅ KRISTUS JESUS.” (1.Tim.3,13.)
Dette gjelder ikke bare de som har vært gode tjenere i menigheten. Det
gjelder alle troende som har gjort et godt arbeid i Guds rike. Vi kan alle
sammen få full nådelønn av Herren, men dette får vi bare dersom vi arbeider på
en rett måte. Vi skal arbeide etter de retningslinjene som Paulus satte opp for
menighetens arbeid.
En kristen kan si: Jeg bryr meg ikke om nådelønnen. Det viktigste for
meg er at jeg kommer til himmelen en gang. For en husmannsånd. Vet vi ikke at
vi er herrer i Guds rike, og at vi allerede her og nå er satt inn i himmelen i
Jesus Kristus. (Ef.2,6.)
Vi må få bort disse ukristne tankene fra Guds menighet. Dette er utslag
av erstatningsteologien som har herjet menigheten i mer enn 2000 år. På grunn
av at kirken og forkynnerne har tatt fra jødene det som Gud har gitt dem, er
den selv kommet inn i den største forvirring og nød. Vi må be om at kirken ser
sin elendighet og begynner å be til Herren om at han må åpne kirkens åndelige
øyne.
143.) ”Paulus, ved Guds vilje Kristi
Jesu apostel til å kunngjøre løftet om livet I KRISTUS JESUS.” (2.Tim.1,1.)
Livet i Jesus Kristus er det samme som alle de åndelige godene som Gud
har gitt menigheten i denne tidsalderen. Det har vi i den forkynnelsen som
Jesus gav Paulus. (Rom.16,25.)
Den var en hemmelighet inntil Paulus fikk vite det. (Rom.16,25-26 og
Ef.1-3.)
144.) ”han som frelste oss og kalte oss
med et hellig kall, ikke etter våre gjerninger, men etter sitt eget forsett og
den nåde som er oss gitt I KRISTUS JESUS fra tidsalderlige tider av.” (2.Tim.1,9.)
Denne nåden er også det samme som den kristne menighets ordninger. Den
messianske menigheten var gitt en annen slags nåde, og den kristne menigheten
er gitt en annen type nåde. Begge menighetene har fått sin nåde i Jesus
Kristus.
Den nåden som den messianske menigheten har fått, er blant annet et
jordisk rike.
Den nåden som den kristne menigheten har fått, er et himmelsk rike.
145.) ”Ha til forbilde de sunne ord som
du har hørt av meg, i tro og kjærlighet I KRISTUS JESUS.” (2.Tim.1,13.)
Den sunne troen er også en benevnelse på den paulinske læren. Den skulle
Timoteus ha til forbilde. Det gjelder også oss som
hører med til den kristne menigheten.
146.) ”Så bli da du, min sønn, sterk ved
nåden I KRISTUS JESUS.” (2.Tim.2,1.)
Det er først når vi greier å fordele Guds ord på en rett måte (2.Tim.2,15.), at vi blir sterke i troen, for når vi gjør det,
så har vi fått et åndelig fundament å stå på som ikke kan rokkes. Når det
fortsatte er så mange ”småbarn i Kristus” i menigheten, så er årsaken til det
at de ikke har fått den faste grunnen under sine føtter som den paulinske
undervisningen gir. De har mistet både kunnskap, visdom og et sterkt ståsted.
147.) ”Derfor tåler jeg alt for de
utvalgtes skyld, for at de også skal vinne frelsen I KRISTUS JESUS med
tidsalderlig herlighet.” (2.Tim.2,10.)
Vi vet at Paulus ikke unndro seg noen anstrengelser for å vinne så mange
som mulig for Jesus, og at han arbeidet dag og natt for at de skulle vokse i
både nåden og i kunnskap om Jesus.
De troende var allerede frelst, og den frelsen, som det her er tale om,
er den herligheten som vi skal få del i ved Jesu komme for menigheten. (Se 1.Kor.2,6-10.)
148.) ”Og alle de som vil leve Gud-fryktig I KRISTUS JESUS, skal bli forfulgt.” (2.Tim.3,12.)
Dette gjelder alle troende. Det er mange måter å bli forfulgt på. Det
kan gjelde:
a) Direkte fysisk
forfølgelse.
b) Åndelig
forfølgelse.
c) Psykisk
forfølgelse og
d) Direkte
plaging av satan og de onde åndene som gjør alt de kan for å ødelegge både vårt
rykte og vårt kristenliv. Heldigvis har Gud gitt oss hjelpemidler til at vi kan
takle dette. (Ef.6,11-18.)
149.) ”da du
fra barndommen av kjenner De hellige skrifter, som kan gjøre deg vis til frelse
VED TROEN PÅ KRISTUS JESUS.” (2.Tim.15.9
Benevnelsen ”De
hellige skrifter” går her på Paulus sine brev til menigheten. De kjente Timoteus til allerede fra sin barndom av. De kunne gjøre
både ham og oss alle som hører med til menigheten, vis til frelse ved troen på
Jesus Kristus.
(Brevet til Titus har ingen uttrykk med ”i Kristus” eller lignende
uttrykk.)
150.) ”Derfor, om jeg enn har meget frimodighet I KRISTUS til å påbyde
deg det som tilbørlig er.” (Fil.8.)
Slaven Onesimus hadde blitt en troende. Han
hadde tjent Paulus i fengslet. Nå ville Paulus sende ham tilbake til Filemon som var Onesimus eier. Nå
når Onesimus hadde blitt et nytt menneske og en
kristen bror av Filemon, som også var en kristen,
kunne Paulus med stor frimodighet komme med gode forslag om hva Filemon skulle gjøre med Onesimus.
Han skulle behandle ham som en kristen bror med alle de rettigheter som den
paulinske teologien gav ham.
151.) ”ikke lenger som trell, men mer
enn en trell, som en elsket bror, især for meg, men hvor meget mer for deg,
både i kjødet og I HERREN.” (Fil.16.)
I og med at Onesimus hadde vært sammen med
Paulus i fengslet og hørt på hans undervisning, kunne han bli til meget nytte
for Filemon. Han kunne oppdatere ham på de paulinske
hemmelighetene.
Det behøves også i dag at den kristne menigheten blir oppdatert på
Paulus sin lære, for kristenfolket kjenner stort sett ikke til den. Den er
dessverre gått i glemmeboken og om noen forsøker å ta den fram, er det nok av
kristne som iler til og motarbeider dette.
152.) ”Ja, bror, la meg ha nytte av deg
I HERREN! Vederkveg mitt hjerte I KRISTUS.” (Fil.20.)
Dersom Onesimus skylte Filemon
noe, skulle Filemon sette det på Paulus sin konto, og
han ville betale ham det tilbake. Det er også dette Jesus har gjort med oss.
Han har tatt våre synder på sin konto og utbetaler oss frelsen og andre
åndelige goder i gjengjeld.
Det var ikke bare Paulus sitt hjerte som ble vederkveget i Kristus, ved
at Filemon gjorde dette, men også våre hjerter blir
vederkveget når vi tenker på Jesu forsoning.
153.) ”Epafras,
min medfange I KRISTUS JESUS, hilser deg.” (v.23.)
Epafras var medfange med Paulus. Han var det
på grunn av at han trodde på Jesus. Etter at han ble frigitt, kom han til å
spille en viktig rolle i menigheten i Kollosæ.
(Kol.1,7 og 4,12.)
Vi har nå gått gjennom de Bibel-stedene i
Paulus sine brev til den kristne menigheten hvor uttrykket ”i Kristus” og
lignende uttrykk er blitt beskrevet.
Den messianske menigheten var også i Kristus, men den var ikke i Kristus
på samme måten som den kristen menigheten er det.
Det har vært mye riktigere å si at den messianske menigheten var I MESSIAS, men i og med at ordet Messias
nesten ikke forekommer i de jødiske skriftene, så blir disse forholdene lett
blandet sammen.
Jeg ser ikke bort ifra at ordet Messias
opprinnelig ble brukt i mange av de jødiske skriftene, men når disse skulle bli
oversatt eller skrevet på gresk, så var det lett for at ordet Messais ble byttet ut med ordet Kristus, som er det samme
ordet. Messias er hebraisk og Kristus er gresk.
I vår tidsperiode kjenner vi ikke noen ut ifra herkomst eller byrd, men
vi kjenner vedkommende som en ny skapning i Kristus. Selv om vi hadde kjent
Jesus som hebreer, så kjenner vi ham ikke lenger som det, men vi kjenner ham
som hodet for den kristne menigheten. ”Derfor kjenner vi fra nå av ingen etter
kjødet. Har vi og kjent Kristus etter kjødet, så kjenner vi ham dog nå ikke
lenger således. Derfor, dersom noen er i Kristus, da er han en ny skapning. Det
gamle (den messianske jødedommen) er borte. Se, alle disse tingene (den
paulinske læren) er blitt nye.” (2.Kor.5,16-17.)
Tingvoll den 9-2-09.
Oskar Edin
Indergaard.