VI MÅ LÆRE OSS Å FORDELE GUDS ORD PÅ EN RETT MÅTE
Det er følgende tre måter å forkynne og forstå Guds
ord på, og det er:
a)
En forkynner Guds
uten å ta hensyn til tidsperiodene i Guds ord. Det blir galt.
b)
En forkynner Guds
ord på en generell måte i det man tar for seg et
bibelsk emner og utdyper det.
c)
En forkynner Guds
ord på en slik måte at man tar hensyn til tidsperiodene og deres forhold til
hverandre.
I Tanach (G.T.)
må vi fordele Guds ord mellom jødene og hedningene.
I N.T. må vi fordele Guds ord mellom:
a) Hedningene
b) Jødene og
c) Den kristne menigheten.
I denne artikkelen skal vi ta for oss
fordelingen av Guds ord i N.T.
Den skal fordeles på følgende måte:
a)
Hedningen er de
menneskene som har levd/lever, uten at de verken har hørt den jødiske Torah eller evangeliet om Jesu forsoning.
b)
Jødene består av
tre grupper, og det er de ortodokse jødene, judaistene
og de messianske jødene. De siste skal arve Riket for Israel.
c)
Den kristne
menigheten er de mennesker, både av jøder og hedninger, som har kommet til tro
på Jesus og følger det paulinske budskapet om at vi er frelst av nåde ved tro
uten gjerninger. (Ef.2,8-9.)
Skriftene
i N.T. skal deles inn på følgende måte:
a)
De 4 evangeliene
og de jødiske Skriftene hører med til den messianske forkynnelsen som angår
Riket for Israel. Det samme gjelder Paulus Brev Til Romerne, kapitlene 9-11, 2.Tess kap. 2, Paulus Brev Til
Hebreerne og Apostlenes Gjerninger, kap.1-12. I kap.12,vers 17 står det
følgende om Peter: ”Fortell dette til Jakob og brødrene. SÅ GIKK HAN BORT OG
DROG TIL ET ANNET STED.”
Dette er siste gangen vi hører om Peter i
N.T. Det betyr at den petriske perioden i N.T, var
offisielt over i Apostlenes Gjerninger, KAP.12.. De messianske jødene forkynte
det messianske budskapet helt til templets ødeleggelse i år 70. Da var det slutt
med den messianske forkynnelsen i Israel og i diasporaen.
b)
De paulinske
Skriftene som angår den kristne menigheten, den frie nåden og de paulinske
hemmelighetene. Paulus fikk allerede deler av dette budskapet ved sin
omvendelse i året 37. Etter den tid tok Gud ham bort til ”Arabia” hvor han fikk
undervisning av Jesus selv i 3 år. Etter den tid drog han til Jerusalem med DET
NYE BUDSKAPET. De ledende der anerkjente hans budskap, men de kunne ikke bruke
ham i sin tjeneste, for hans budskap passet ikke med det
messianske forkynnelsen. De sendte han derfor til Tarsus
i Kilikia hvor han ble i noen år. Han forkynte sitt
budskap der og dannet kristne menigheter. Vi ser ikke bort ifra at de galatiske menighetene ble dannet i denne tiden. (Se min nye
bok: Paulus Brev Til Galaterne.)
Da det brøt ut vekkelse blant grekerne i Antiokia, ble Paulus hentet av Barnabas,
og de var sammen i et år og forkynte det paulinske budskapet. I Antiokia fikk de troende navnet ”kristne”. (Ap.gj.11,20-26.)
I forkynnelsen er det FULLT
KAOS om disse tingene. Både kirken og frimenighetene lærer at den kristne
menigheten begynte ved Jesu forkynnelse eller ved pinsefestens dag. Dette er
galt. På pinsefestens dag var det et løfte til jødene som gikk i oppfyllelse,
om at de skulle få EN NY PAKTE og Den Hellige Ånd i sitt hjerte. Den kristne
menigheten begynner først ved Paulus sin forkynnelse.
Kirken og frimenighetene hevder at de
jødiske Skriftene angår den kristne menigheten, og de forkynner ut ifra dem med
den største selvfølge. De ser ikke eller de bryr seg ikke om at den messianske
jødedommen krever både oppfyllelsen av Jesu nye Torah
og troen på Jesus som grunnlag for rettferdiggjørelsen.
Jesus lærte for eksempel at den som ville
arve Guds rike, måtte selge alt han eide og gi det til de fattige. (Mat.19,21,
11,4.5 og Jakob.2,4.) Det er fulLt av krav i Jesu
forkynnelse. Kravene er det samme som kravene i Jesu nye Torah.
Jesus opphevet ikke Mose Torah,
men han utdypet den, slik at den ble vanskeligere å holde, men han la også ned
sin store nåde og kjærlighet i den for det jødiske folket
(Mat.5,17-20.)
Både kirkens, de lutherske menighetene og
frimenighetenes forkynnelse er basert på erstatningsteologien som snart er 2000
år. Den går ut på at kirken og den kristne menighet ha
tatt over jødenes løfter og oppgaver, og at det ikke lenger er frelse i den
messianske jødedommen, men at jødene må gå veien om kirken, for å bli frelst.
Når engelen Gabriel sa til Maria at ”Gud
ville gi ham hans fars Davids trone” (Luk,1,32.), så
har kirken tolket dette slik at Jesus skulle arve kirken. ”Davids trone og
rike” er ikke det samme som kirken. ”Davids trone og rike” er det samme som
”Riket for Israel”.
Pinsevennene og trosforsamlingene mener ikke
at vi har tatt over jødenes løfter og oppgaver, men til tross for det, så
underviser de i messiansk jødedom og mener at den angår vår tid, men det gjør
den ikke. Den angår jødene og Riket for Israel.
Når jeg skriver så mye om disse tingene, så
er ikke grunnen til det at jeg er en dømmesyk person, men dette er KONSTRUKTIV KRITIKK . Jeg ønsker at både kristenfolket og kirken kan
analysere sin egen forkynnelse og forståelse av Guds ord og komme i et rett
forhold til Den Hellige Skrift.
Tingvoll den 10-11 2013.
Oskar Edin Indergaard.
http://home.online.no/~oskaredi/index.htm